يک وضوي استاندارد

همان طور که مي دانيد همه انسان ها در طول زندگي خود موظف به انجام عبادات و تکاليفي هستند که خداوند از آنها خواسته و هرچند ماهيت و روح کلي اين عبادات در اديان مختلف متفاوت نيست، اما شرايط و ضوابط ظاهري و شکلي اعمال عبادي در اديان مختلف است.
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک وضوي استاندارد

 يک وضوي استاندارد
يک وضوي استاندارد


 

نويسنده: روح ا... حبيبيان




 

طهارت شرط مهم نماز
 

همان طور که مي دانيد همه انسان ها در طول زندگي خود موظف به انجام عبادات و تکاليفي هستند که خداوند از آنها خواسته و هرچند ماهيت و روح کلي اين عبادات در اديان مختلف متفاوت نيست، اما شرايط و ضوابط ظاهري و شکلي اعمال عبادي در اديان مختلف است.
براي نمونه، همه اديان آسماني داراي عبادتي به عنوان نماز هستند، اما شکل ظاهري و کيفيت انجام اين عمل در اديان مختلف متفاوت است. البته ما وظيفه داريم همان گونه که خداوند از ما خواسته، اعمال ديني و عبادي خود را به جا بياوريم، زيرا آن چه در اين ميان اهميت دارد، اصل عبادت نيست. خداوند به عبادت کسي نياز ندارد، بلکه مهم تسليم بودن ما در برابر دستورات خداوند است که اين امر عامل رشد و کمال انسان و رسيدن او به بهشت مي شود. در نتيجه بايد همان گونه عبادت ها را به جا بياوريم که خدا خواسته است.
نماز، مهم ترين عمل عبادي مسلمان هاست که در هر شبانه روز موظف به انجام آن هستيم، اما اين عمل براي خود داراي مقدمات و شرايط خاصي است که بدون انجام آن ها نمي توان يک نماز صحيح و قابل قبول را به جا آورد. يکي از مقدمات مهم، طهارت است.

طهارت ظاهري و باطني
 

از نظر دين اسلام، هر کس قصد ايستادن در برابر پروردگار براي انجام نماز را دارد، بايد به دو نوع طهارت بپردازد؛ اول آن که ظاهر بدن و لباس خود را از هر نوع نجاست و آلودگي مورد نظر شريعت پاک کند، يعني بدن و لباس خود را که ظاهر او را تشکيل مي دهند، از مواردي مانند خون، ادرار و ديگر نجاسات پاک کند و به اصطلاح طهارت از خبث را به دست آورد.
دوم آن که باطن و روح خود را هم به نوعي از غفلت و بي توجهي از خدا و ديگر حالاتي که با اشتغال به امور دنيايي مانند خواب و قضاي حاجت و ... حاصل شده، پاک کند، يعني طهارت از حدث را هم براي خود پديد آورد.
در واقع اگر کسي از خواب بيدار مي شود يا با رفتن به دستشويي، مواد زايد و فضولات بدن را از خود دور مي کند، لازم است قبل از نماز با وضوگرفتن خود را به نوعي تطهير کند و طهارتي معنوي و دروني را هم به عنوان مقدمه و آمادگي اوليه براي نماز به دست بياورد.

نکاتي پيرامون وضو
 

وضو عملي است که مي توان آن را با کمي آب و در زمان کوتاهي انجام داد و کمتر نوجواني است که انجام اين عمل را بلد نباشد، اما ما نکاتي درباره آن گوش زد مي کنيم:
1. وضو به خودي خود يک عبادت است و به همين خاطر با شست و شوي عادي بدن و لباس تفاوت دارد؛ يعني براي درست انجام دادن آن حتما لازم است انسان آن را براي رضاي خداوند انجام دهد و تنها هدفش از انجام آن نزديک شدن به خداوند و انجام دستور او باشد.
در نتيجه اگر کسي براي خودنمايي يا خنک شدن و مانند آن وضو بگيرد، وضوي وي صحيح نيست و با اين وضو نمي تواند نماز بخواند. حتي اگر نيت وضوي انسان مخلوطي از اين امور باشد، يعني هم قصد رضاي خدا و طهارت نماز را بکند و هم هدفش خنک شدن باشد، باز وضوي وي صحيح نيست، بلکه انسان بايد تنها براي رضاي خداوند وضو بگيرد و هر چند مي داند با اين وضو گرفتن خنک هم مي شود، اما نيتش تنها بايد رضايت خدا باشد و بس.
2. وضو بايد با آب پاک و خالص باشد، يعني اولاً آب نبايد آلوده به هيچ نوع نجاستي باشد و ثانيا آب بايد آب مطلق، يعني آب طبيعي و بدون ناخالصي هاي زياد باشد. به عبارت روشن تر اگر آب وضو ناخالصي داشته باشد. مثلاً با خاک يا رنگ يا هر شيء ديگر به حدي مخلوط شده باشد که ديگر آب خالص محسوب نشود، نمي توان با آن وضو گرفت.
همين طور اگر اين آب از چيز ديگري به دست آمده باشد، مثلاً از ميوه اي مانند هندوانه يا حتي از تقطير گل به دست آمده باشد که به آن هندوانه يا گلاب گفته شود، باز نمي توان با آب وضو گرفت. بد نيست بدانيد در اصطلاح شرعي به اين نوع آب ها، آب مضاف مي گويند.
نکته بعدي در مورد آب وضو آن است که اين آب غصبي نباشد، يعني مال فرد يا افراد يا نهادي نباشد که ما اجازه مصرف آن را نداشته باشيم. به همين خاطر در وضو گرفتن درون مدارس سر راهي يا از شير آب شخصي کنار مغازه ها يا خانه ها، بايد توجه و دقت بيشتري به خرج داد و خود را به بي خيالي نزد.
3. براي وضو گرفتن، رو به قبله بودن، حجاب داشتن يا نداشتن، زمان خاص و معين، گرم و سرد بودن آب و ديگر شروطي که برخي گمان مي کنند، وجود ندارد، بلکه مي توان ايستاده، نشسته، دراز کشيده، رو به قبله يا پشت به قبله، در حال راه رفتن يا در حال توقف، با لباس کامل يا بدون لباس و خلاصه به هر شکل و نوعي که دل انسان مي خواهد وضو گرفت.
البته نبايد فراموش کرد که صحيح بودن وضو در حالات مختلف، دليل نمي شود که نسبت به انجام تکاليف ديگر بي توجه باشيم. مثلاً دخترخانم ها در مکاني که نامحرم حضور دارد، به هيچ وجه نبايد وضو بگيرند، زيرا رعايت حجاب کامل- در هر حال واجب است- در حال وضو گرفتن، ممکن نيست. از اين رو، بي توجهي برخي خانمها در اماکن عمومي مانند حرم ها در اين زمينه قابل قبول نيست.
به هر حال اصل وضو گرفتن غير از برخي شرط هاي محدود که برخي را در ابتدا ذکر کرديم، شرط ديگري ندارد و به راحتي و بدون دغدغه و در کمترين زمان ممکن مي توان وضو گرفت.
اگر مايل هستيد کيفيت دقيق و لازم وضو گرفتن را با ما مرور کنيد، در شماره بعد همراه ما باشيد.
منبع: انتظار نوجوان ش 68



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.