آشنايي با گروهك پ.ك.ك و پژاك

در اوايل دهه 70 ميلادي،دانشجويان كرد و باشاخه جوانان انقلابي احزاب در تركيه به نام انجمن تحصيل كردگان دموكرات وطن پرست انكارا به رهبري عبداله اوجالان فارغ التحصيل دانشكده علوم سياسي اعلام موجوديت كرده و به صورت مخفي فعاليت خود را آغاز نمودند.اين تشكل دانشجويي داراي افكار ماكسيستي بود.
سه‌شنبه، 10 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 آشنايي با گروهك  پ.ك.ك و پژاك

  آشنايي با گروهك های  "پژاك" و" پ.ك.ك"
آشنايي با گروهك های "پژاك" و" پ.ك.ك"


 

تهيه كننده : حسين عبداله زاده




 

تاريخچه و نحوه شكل گيري گروهك پ‍‍ژاك :
 

در اوايل دهه 70 ميلادي،دانشجويان كرد و باشاخه جوانان انقلابي احزاب در تركيه به نام انجمن تحصيل كردگان دموكرات وطن پرست انكارا به رهبري عبداله اوجالان فارغ التحصيل دانشكده علوم سياسي اعلام موجوديت كرده و به صورت مخفي فعاليت خود را آغاز نمودند.اين تشكل دانشجويي داراي افكار ماكسيستي بود.
اين گروه در سال 1974 نام خود را به "apoucas" يعني پيروان اپو تغيير داد.گروه مذكور در سال 1975 فعاليت سياسي خود را در كردستان تركيه آغار نمودند. و در سال 1977 منشوري را تحت عنوان مسيرانقلاب كردستان منتشر كرده ودر سال 1978 پس از تقويت ايدوئولوژي و تشكيلات خود و نفوذ بيشتردر بين قشر تحصيل كرده به طور رسمي به جذب كارگران كردستان (p.k.k) تغيير نام داد.
اين حزب پس از 2 سال فعاليت سياسي و به علت داشتن تفكرات ناسيوناليستي و تجزيه طلبي و به دنبال كودتاي سال 1980 (1359شمسي) در تركيه غير قانوني اعلام شده و فعاليت آن ممنوع شد.
به دنبال اين موضوع حزب مركز فعاليت خود را به ناچار از تركيه خارج و به لبنان و سوريه انتقال داد.در مدت چند سال اقامت در لبنان و سوريه پس جذب نيرو و ايجاد سازمان نظامي به علت اختلاف ديدگاه ها وشعارهاي جدايي طلبانه ،مشي جنگ مسلحانه را برگزيده ودر سال 1984 م رسما وارد مبارزه مسلحانه با دولت تركيه شد و شرق و جنوب تركيه را محل تاخت و تاز خود قرار داد.
عبداله اوجالان عضو موسس و دبير كل حذب تا سال 1999 م مستقيما فرماندهي گروه را بر عهده داشت تا اينكه در اسفند 1377(1999م)توسط سازمان اطلاعاتي تركيه (ميت)با كمك موساد در يكي از كشورهاي افريقايي دستگيرو به تركيه انتقال داده شد و به زندان محكوم گرديد.
در نيمه دوم سال 2003(1382)با برگزاري كنگره دوم ،k.D.k به كنگره خلق كردستان(كهك) تغير انم داد.اين حزب همزمان با اعلام موجوديت در راستاي كاهش از مشكلات داخلي و همچنين رسيدن به هدف اصلي و نهاني خود كه تشكيل كردستان بزرگ مي باشد،اقدام به تاسس حزب هايي به ظاهر مستقل براي هريك از كرستان ها نمود و شاخه ايراني آن را با نام حزب حيات ازاد كردستان(پژاك) اعلام موجوديت كرد.
مخفف نام اين گروه در ادبيات كردي پژاك برگرفته از اولين حرف هر كلمه (پارتي ژياني ئازادي كوردستان)مي باشد.پژاك مرزهاي جغرافيايي بين مناطق كرد نشين عراق ، جنوب غرب كردستان،مناطق كردنشين تركيه به عنوان شمال كردستان و مناطق كردنشين سوريه به عنوان غرب كردستان نام برد.
ويژگي هاي تشكيلاتي پژاك موجب گرديده است كه به علت آموزش ها و انظباط تشكيلاتي حاكم بر آن ،نسبت به ساير گروه هاي كرد فعال در ايران از ريزش كمتري برخوردار باشد.
حوزه مورد نظر پژاك در ايران علاوه بر استان ها و مناطق مرزنشين و كردنشين غرب كشور ، بخش وسيعي از استان هاي قزوين ،زنجان،همدان؛كرمانشاه،و خراسان را در بر گرفته است و به همين دليل است كه پژاك تمامي اطلاعيه ها و بيانيه هاي خود را به 2 زبان كردي و فارسي منتشر مي كند.

پرچم پ.ك.ك و پژاك
 

اهداف پ.پ.ك به صورت كلان:
1. دامن زدن به اختلافات قومي و مذهبي
2. مخالفت با نظام جمهوري اسلامي
3. نفوذ و عضو گيري
4. دين گريزي و آلودگي اخلاقي
5. اخاذي و ايجاد مزاحمت براي مرز نشينان
6. افزايش قاچاق
7. متوسل شدن و ارتباط با بيگانگان
8. تلاش براي حاكميت نظام كنفدراليسم و دموكراتيك
اهداف اصلي پ‍ژاك(بر اساس اساسنامه) :
كنگره اول پژاك پس از 8 روز فعاليت به كار خود پايان داد و در اين كنگره موارد زير به عنوان برنامه و اهداف اصلي به تصويب رسيد:
1. تلاش براي گذر از نظام دين سالار
2. از ميان برداشتن حاكمت دين از رژيم ايران
3. تاسيس جمهوري فدرال دموكراتيك ايران
4. تشكيل سيستم فدرالي در ايران
5. تغيير قانون اساسي ايران
6. اتحاد با نيروهاي دموكراسي خواه
7. اتحاد ميان خلق كرد
8. پيشبرد مبارزات آزادي زن بر مبناي ايدوئولوژي رهايي زن
9. تلاش براي تامين حقوق و آزادي هاي كليه اقشار بخش هاي كرد نشين
10. چاره يابي مسئله كرد در چهار چوب اتحاد دموكراتيك آزاد خلق ها
11. از ميان برداشتن تاثيرات نظام فئودالي و پيش برد زندگي آزاد و دموكراتيك در شرق كردستان
12. تلاش براي برقراري ارتباط آزادانه ميان خلق كرد ايران و همكاري با جنبش هاي آزادي خواه منطقه براي رسيدن به فدراسيون استراژتيك خاورميانه

جنايات گروهك پژاك:
 

1. به شهادت رساندن بسيجي صلح الدين چوپان اهل روستاي اشناك شهرستان سلملس(سال 85)
2. شهادت سروان حاج عليرضا طالعي ،ابراهيمي و شكري و همرزمانشان در سال 86
3. ضرب و شتم فردي به نام علي شكري اهل روستاي داراب شهرستان سلماس سال86
4. شهادت جمعي از پرسنل تي 2ل31 مكانيزه عاشورا سال 87
5. به شهادت رساندن بسيجيان خسرو پرورده-جهان مامدي و ظلمات مامدي در سال 88
6. به شهادت رساندن بسيجي محمد طالبي
7. شهادت جمعي از پرسنل هنگ مرزي سال 89
8. گروگان گيري افراد بسيجي و ضرب و شتم انان جهت عدم همكاري با سپاه و بسيج در طول ساليان متمادي
9. و...

شگرد هاي گروهك پژاك :
 

1. مطرح نمودن گروه به عنوان مدافع حقوق كرد.
2. تشكيل و سازماندهي هسته هاي مخفي از قشر جوانان و دانشجويان.
3. راه اندازي و فعال كردن كميته زنان كه يكي از كميته هاي فعال پژاك مي باشد.
4. طرح شعار فريبنده كردستان بزرگ با هدف جذب جوانان و نخبگان منطقه.
5. انجلام عمليات نظامي به خصوص برابر نيروهاي ناجا به جهت كسب وجهه مردمي
6. و....

همسويي با صهيونيسم:
 

در تفكر اين حذب نوعي قرابت و همساني بين تفكر صهيونيسم و كردگرايي مبتني بر برگزيده بودن اين دو نسل و اينده ساز بودن ،رسالت تاريخي،و قرابت در سرنوشت مشترك هر دو وجود دارد.
به همين دليل معتقدند كه بايد پيوند مشتركي بين حكومت شمال عراق و اسرائيل ايجاد شود.
و در يك مقابسه بين نظام هاي موجود در خاور ميانه اعتقاد دارند كه رژيم صهيونيستي داراي دموكراسي استحكام يافته اي است كه باعث قوت اين رژيم مي باشد. و اگر كشور هاي منطقه در نتيجه اصلاحات جدي و دموكراتيزاسيون در راستاي حل مشكلات خود با اسرائيل گام بر ندارد ،به وضعيت عراق دچار خواهند شد.
مهمترين ديدگاه هاي" پ.ك.ك " پيرامون صهيونيسم:
1. قرابت و نزديكي خاص بين برگزيدگان فرزندان اسرائيل و كرد وجود دارد.
2. كرد ،ن‍ژاد برگزيده و همراه صهيونيسم فرزندان بني اسرائيل مي باشد.
3. ان ها معتقد هستند كه تا كنون هر انچه كه ماموريت صهيونيسم بوده بايد به كرد واگذار شود.
4. تفكر"پ.ك.ك"نشانه هاي روشني از تاثير پذيري از تئورسين هاي يهودي داردو تفكر پژاك كه حصول فلسفه فكري مبتني بر بينش صهيونيزم است.
5. پژاك معتقد است كه بايد پيوند مشترك بين حكومت شمال عراق و اسرائيل ايجاد شود.
6. و...

نقشه امريكا براي كردستان بزرگ
 

دين از نظر اوجالان:
در اين بخش به ذكر چند مورد از نظرات اوجالان (موسس پ.ك.ك)در مورد دين مي پردازيم:
1. بدون شك دين هم يك پديده دنتيوي است اما جنبه سحر اميز اصطلاحات و قدمت ان ايجاب مي كند كه بيشتر جنبه تقدس داشته باشد.
2. محصول اساسي اديان تك خدايي خاورميانه ،دولت فئودالي قرون وسطي است.
3. ايه ها و سنت هايي كه حضرت محمد(صلي الله عليه و اله و سلم)در معناي"به خدا شرك نورزيد،در كار خدا دخالت نكنيد،خدا از همه ما حساب خواهد خواست اما به كسي حساب نمي دهد."بر زبان رانده،اگاهانه يا نا آگاهانه،موجب گشودن راه به سوي رياست دولت هاي سلطنتي ،پادشاهي ،و امارتي قرون وسطي شده است.قران از اين منظريك بيانيه (مانيفست) دولت است.
4. سومين مانيفست بزرگ در تاريخ "قرآن" است . اين اثر كه از نزديك نظرات و مشاهدات حضرت محمد(صلي الله عليه و اله و سلم) در رابطه با جامعه ،فاميل و عشاير ان روز عرب از يكي ار كتاب هاي تورات(عهد عتيق)و تفسير انجيل سرچشمه مي گيرد به نوعي در حكم اعلاميه مشروطه خواهي براي جامعه فئودالي قرون وسطي است.
5. دين نيز به ابزاري براي بدنام كردن تبديل شده است.قبل از هرچيز حوا به عنوان اولين زن گنه كار محسوب شده است كه با فريب دادن ادم باعث اخراج او از بهشت شد.
6. اگر خاورميانه توسط اسلام به مقاومت به پردازد غير از سمبليم بودن كاري از پيش نخواهد برد.اسلام حداكثر توليد و بهره وري خود رادر قرن 8-12 ارائه كرده است.پس مانده هاي ان پوسته اي بيش نيست.انقدر خارج از زمان قرار دارد كه نميتواند اصلاح گردد و مقاومت 30سال اخير ان ساختگي است.

زن و خانواده از نظر اوجالان :
 

در اين قسمت نيز به برخي از ديدگاه هاي اوجالان در مورد زن و خانواده مي پردازيم:
1. اديان تك خدايي اين امر(حبس زن در قفس خانه و خانواده )را به عنوان فرمان خداوندي به حساب مي اوردند.
2. مهريه ارزش او را تعين مي كند و بهاي زن با قيمت "پول" سنجيده مي شود.
3. سهم موسي در سنت حضرت ابراهيم اين است كه زن را به طور حتمي زير سلطه خود قرار داده است.
4. در نظر حضرت داوود و سليمان زن تنها وسيله عيش و خوش گذراني يك طرفه است و بس.
5. در پادشاهي عبراني در قبل و بعد از دوره سال هاي 1000 ق.م شاهد حضور فرهنگ گسترده حرمسرا در زمان داوود و سليمان هستيم.
6. در بين چندين هزار پيامبر حتي پيامبر زن نيز وجود ندارد.
7. روابط ميان ابراهيم با سارا و هاجر بيانگر تاييد و تصويب برتري مرد نسبت به زن از طرف دين است.پدر سالاري كاملا مستقل شده است.ازدواج با چندين زن روا دانسته مي شود.
8. با اين كه براي هر كاري دستمزدي در نظر گرفته مي شوداما حاملگي،بزرگ كردن بچه،و همه نوع كارهاي خانه بدون دست مزد است،براي عمل جنسي مرد بودن هم دستمزدي ندارد.در بسياري از خانه هاي خصوصي حتي به ميزان مزدي كه در فاحشه خانه ها به زن مي دهند ارزشي براي زن قائل نمي شوند.
9. زن در ميان 2 فرهنگ "porn"و فرهنگ چادر سياه،حيران مانده و دچار حیرت عجيبي شده است.

نتيجه گيري و ارزيابي :
 

با توجه به اينكه احزابي مثل پژاك از بسترهايي چون فقر اجتماعي ،فرهنگي و اقتصادي جامعه استفاده مي كنند،لذا لازم است كه نظام حكومتي به تامين عدالت اجتماعي در همه ابعاد ان در سراسر كشور به خصوص مناطق محروم اهتمام ويژه اشته باشد.
اطلاع رساني واقعي و موثر از مجموعه خدمات فراوان نظام و طومار بلند كارهاي عمراني و اقتصادي انجام شده در مناطق محروم ازديگر كارهايي است كه دولت بايد انجام دهد.
ايجاد و تقويت ارتباط با نخبگان و به خصوص قشر روحاني و علماي ديني كردها و انجام روشنگري درباره ماهيت كمونيستي و ضد اخلاقي وضد ديني پژاك و نيز تبيين ديدگاه واقعي اسلام درباره زن بسيار ضروري است.
افشاي نيمه پنهان اين گروهك و برملاكردن ارتباطات مختلف با امريكا ،رژيم صهيونيستي و زماني صدام حسين و حزب بعث در كشتار مردم كرد ايران و عراق كه بايد در سطح وسيعي صورت بگيرد.
"پ.ك.ك "و خلف نامشروع ان" پژاك" برخلاف باور هاي ديني مردم كرد ،هيچ اعتقادي به مباني ديني و مذهبي نداشته و كاملا معتقد به اصول فكري ماركسيسم هستند و البته چهره ضد ديني خود را از اطلاع مردم دور نگه داشته اند.به نظر مي رسد كه بانيان فكري اين جريان از يك حماقت فكري و سياسي عميق رنج مي برند كه موج خروشان اسلامك خواهي و روند رو به رشد اسلام گرايي را در سطح جهان نمي بينند.
گروهك پژاك كه يكي از ابزار هاي امريكابراي به وجود اوردن و نشان دادن گسست قوميتي در ايران مي باشد،اينده اي در كردستان ايران ندارد.اگرچه به علت حضور امريكا و اسرائيل در منطقه و در چتر حمايتي ان ،چند صباحي با دست زدن به اقدامات تروريستي اعلام حضور كرده اند.و به علت وابستگي به غرب و بيگانگان همانند ساير احزاب كردي چپ گراي وابسته به شرق و غرب با هوشمندي رهبران سياسي و امنيتي كشور و مردم مسلمان و انقلابي كرد در مناطق كردنشين ره به جايي نخواهد برد و شكست خواهند خورد،چنان كه زمزمه هاي شكست به وضوح ديده مي شود.
اي بار خدايا به حق هستي
شش چيز به ما عطا فرستي
ايمان و امان و تندرستي
علم و عمل وفراخه دستي
منابع و مآخذ:
1. هفته نامه صبح صادق،دوشنبه 29 مهر87،شماره 372
2. مجله علمي_ترويجي معرفت،سال15(خرداد85) مقاله از خاورميانه بزرگ تا خاورميانه اسلامي
3. ماهنامه سراج ،سال 6(فروردين 87)مقاله پان كرديسم پيشينه تاريخي
4. نشريه فرهنگي اجتماعي بسيج خواهران سلماس(طوبي)،شماره 1(اذرماه 89)مقاله پژاك
5. حجت اله نكويي ،كارشناس ارشد علوم سياسي . مسئول دفتر سياسي و بسيج طلاب نمايندگي ولي فقيه در ناحيه سلماس از استان اذربايجان غربي
6. جعفر حسن زاده ،دكتراي علوم سياسي(فروردين 89)
7. محمد حسن رباني
8. جناب سرهنگ محمد عبداله زاده،مسئول مرفوك (مركز فرملندهي و كنترل)سپاه شهداي شهرستان سلماس.
9. و...

ارسال توسط کاربر محترم سایت : hobab1370




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما