17 راه براى كنترل آلرژى

خارش آزار دهنده و قرمزى مشخص، به دليل ماده‏ى سمى‏اى به نام روغن اورنتيول ايجاد مى‏شود كه در پيچك و بلوط سمى وجود دارد. بعضى از مردم نسبت به ديگران حساس‏ترند و بعضى‏ها اصلا به آن حساسيت ندارند و تقريبا به آن سازگارند و هيچ گونه واكنشى در آن‏ها ايجاد نمى‏كند. اما متخصصان ما توصيه نمى‏كنند كه براى امتحان
چهارشنبه، 2 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
17 راه براى كنترل آلرژى

17 راه براى كنترل آلرژى
17 راه براى كنترل آلرژى


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 

پيچك و بلوط سمى
 

خارش آزار دهنده و قرمزى مشخص، به دليل ماده‏ى سمى‏اى به نام روغن اورنتيول ايجاد مى‏شود كه در پيچك و بلوط سمى وجود دارد. بعضى از مردم نسبت به ديگران حساس‏ترند و بعضى‏ها اصلا به آن حساسيت ندارند و تقريبا به آن سازگارند و هيچ گونه واكنشى در آن‏ها ايجاد نمى‏كند. اما متخصصان ما توصيه نمى‏كنند كه براى امتحان ايمن بودن خود آن را امتحان كنيد. حساسيت به روغن اورنتيول مى‏تواند هر زمانى اتفاق بيفتد. راه حل موجود، نابود كردن اثر سم اورنتيول است. اما يادتان باشد چيزى كه در مورد ديگرى مؤثر است ممكن است در مورد شما كارايى نداشته باشد.

خارش را نابود كنيد.
 

اگر در حال قدم زدن در داخل يك كشتزار سمى هستيد. به زودى خواهيد فهميد كه به اين سم ايمن هستيد يا خير؛ خارش ضايعه مى‏تواند شما را كلافه كند. براى درمان آن، ابتدا از درمان‏هاى دانشگاهى شروع مى‏كنيم.

با استفاده از كالامين آسوده شويد.
 

درمان موجود، محلول كالامين است؛ يك محافظ پوست كه اثر تسكين دهندگى دارد كه سرما توليد مى‏كند و احساس خارش را از بين مى‏برد. به وسيله سم پيچك و بلوط سوراخ‏هايى در رگ‏ها ايجاد مى‏شود كه از طريق آن مايعات نشت پيدا مى‏كنند و منجر به تاول و ترشحات مى‏شوند. هنگامى كه شما پوست را سرد مى‏كنيد، رگ‏ها منقبض مى‏شوند و ديگر مايعى را تراوش نمى‏كنند. علاوه بر اين محلول كالامين، يك باقى مانده پودرى به جا مى‏گذارد كه ترشحات را جذب و كبره ايجاد مى‏كند و از چيدن ضايعه به لباس‏ها جلوگيرى مى‏كند، محلول كالامين را 3 تا 4 بار در روز استفاده كنيد. محل كهير را از خشك شدن دور نگه داريد چرا كه باعث تحريك خارش بيشتر مى‏شود. هنگامى كه ترشحات قطع شد، كالامين را قطع كنيد.

مواد اضافى را حذف كنيد.
 

آنتى‏هيستامين‏ها و ضد دردهايى مثل بنزوكائين و ليدوكائين، اغلب به محلول كالامين اضافه مى‏شود. ممكن است در بعضى از افراد مؤثر باشد اما نسبت به هزينه آن، نمى‏ارزد و خطر ايجاد كهيرهاى آلرژيك نيز در اثر مصرف اين مواد وجود دارد.

از مواد خشك كننده ديگر استفاده كنيد.
 

اگر چه به شهرت و تسكين دهندگى كالامين نيستند، ولى مى‏توانند به همين اندازه مؤثر باشند. بعضى از آن‏ها مقدار زيادى الكل دارند و باعث سوزش پوست مى‏شوند. آنها را تا موقعى استفاده كنيد كه ترشحات قطع شود و گرنه باعث خشكى بيش از حد كهير و موجب ترك خوردگى و خارش بيشتر مى‏شود. اكسيد روى، محلول بارو )آلومينيوم استات( و جوش شيرين از مواد خشك كننده معروف هستند.

با كمپرس بپوشانيد.
 

يك دستمال پنبه‏اى را در آب سرد بخيسانيد و آن را روى كهير قرار داده و بگذاريد كه باد پنكه به آن بخورد.

از مواد ضد حساسيت استفاده كنيد.
 

مواد ضد حساسيت نظير منتول و فنول، پايانه‏هاى عصبى را گمراه مى‏كنند و اثر سرد كننده دارند؛ اما گاهى وقت‏ها پوست را مى‏سوزانند و آن قدر قدرت ندارند كه اثر تسكين دهندگى لازم را به جا بگذارند. منتول و فنول در كرم‏هاى ضد خارش نيز موجودند.

با استفاده از كورتيزون در برابر كهير مقابله كنيد.
 

كورتيزون‏هاى تجارى ضعيف هستند و نمى‏توانند اثر زيادى روى كهيرهاى شديد داشته باشند. اما مى‏توانند تا حدود كمى، خارش را كاهش دهند. دكتر اپستين توصيه مى‏كند كه در دو هفته اول هنگامى كه ضايعه در حال التيام، پوسته پوسته شدن و خارش است، از كورتيزون استفاده كنيد.

بلغور جوى دوسر را امتحان كنيد.
 

بلغور جوى دوسر كه حالت كلوئيدى دارد، تاول ترشح‏زا را خشك مى‏كند.

از معجون گياهى استفاده كنيد.
 

درمان طبيعى ديگر، برگ گياه تاج ريزى سياه مى‏باشد )كه نبايد با تاج ريز سمى اشتباه شود(. آن را خرد كنيد و به صورت پودر درآوريد و با شير يا كرم مخلوط كنيد و روى كهير به كار ببريد.

واكس بزنيد.
 

ممكن است واكس سفيد كفش زياد طبيعى نباشد، ولى حاوى خاك پيپ است كه داراى اثراتى شبيه كالامين مى‏باشد. نظير كالامين از آن استفاده كنيد. خاك پيپ در واكس‏هاى تكان دادنى قديمى پيدا مى‏شود؛ ماده ديگرى كه در واكس كفش داراى همين اثر است اكسيد زينك )اكسيد روى( مى‏باشد.

هرگز، ديگر هرگز
 

شما مى‏توانيد به سادگى از سم پيچك يا بلوط )با دورى كردن از اين گياهان(، اجتناب كنيد. به طور كلى، اين گياهان خوشه‏هاى 3 برگى درخشان دارند و در مناطق مختلف يافت مى‏شوند. در زمستان برگ‏هاى اين گياه مى‏ريزيد اما سموم در ساقه و ريشه‏هاى گياه وجود دارد و منتظر تماس هستند. سگ و گربه مى‏توانند آن‏ها را به داخل خانه‏تان انتقال دهند.
بايد از كارخانه NLOTLER NATURE متشكر بود كه محصولاتى را توليد كرده كه حتى بعد از تماس با گياه جلوى اثر سميت اورنتيول را مى‏گيرد.

به خوبى بماليد.
 

شستشوى پوست، با ميزان زيادى الكل بعد از بازى كردن در محلى كه پر از پيچك سمى بوده، روغن اورنتيول را از پوست خارج مى‏كند. اما از دستمال براى ماليدن الكل استفاده نكنيد زيرا ماده سمى )روغن اورنتيول( را پخش مى‏كند.
صبر كنيد تا زمانى كه امكان برخورد شما با گياه تمام شود.
هرگز در طول پيك‏نيك يا راه‏پيمايى از الكل استفاده نكنيد. چرا كه اين كار چربى محافظ پوست را برمى‏دارد و تماس با ماده در طول پيك‏نيك به مراتب بدتر خواهد بود.

به خوبى شستشو دهيد.
 

آب، اورنتيول را غير فعال مى‏كند، پس استفاده از صابون غير ضرورى است. اما بعد از تماس بايد بلافاصله خودتان را با آب بشوييد. بهترين درمان ممكن به كارگيرى الكل بعد از استحمام و باز هم تذكر داده مى‏شود كه از دستمال يا حوله استفاده نكنيد.

همه چيز را بشوييد.
 

يعنى همه چيزهايى كه در تماس با گياه سمى قرار گرفته است از قبيل لباس‏ها و كوله پشتى را بشوييد.

هشدار پزشكى
 

علايم اورژانس
 

4 تا 12 ساعت پس از تماس، كهيرها روى پوست ظاهر مى‏شود. چشم‏ها ممكن است به دليل تورم بسته شود و يا روى پوست‏شان تاول زده شود كه يكى از موارد نادر اورژانس در پوست مى‏باشد. در اين حالات سريعا به بيمارستان مراجعه كنيد.تزريق كورتيكو استروئيدها، تورم را كاهش مى‏دهد.

قبل از بازى كردن، اسپرى بزنيد.
 

اكثر ضد بوها، حاوى ماده‏ى زمينه‏اى فعال شده‏اى هستند كه مواد ديگر داخل آن را به صورت محلول نگه مى‏دارد. تقريبا همه ضد عرق‏ها نيز داراى اين ماده زمينه‏اى به علاوه آلومينيوم كلروهيدرات هستند. به گفته دكتر اسپتين هر دوى اين مواد، در خنثى كردن اورنيتول مؤثرند. ضد عرق‏ها بهترند زيرا هر دو ماده را دارند.

نسوزانيد.
 

سعى نكنيد با سوزاندن اين گياهان، حياط خانه را پاك كنيد. اورنتيول به وسيله آتش در هوا پخش شود و ممكن است قطره‏هاى روغن را تنفس كنيد و دچار عفونت جدى ريه، تب و دانه‏هاى قرمز در پوست بدن شويد؛ به همين علت است كه نبايد در اطراف آتش‏هاى بر پا شده در جنگل پرسه بزنيد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما