خروپف

درجات متفاوتى از خروپف وجود دارد. اگر همسرتان از رختخواب بيرون رود، خروپف شما متوسط است اما اگر همسايگان‏تان بروند، شما دچار مشكل جدى‏اى در خروپف كردن هستيد. مردان بيشتر از زنان مبتلا مى‏شوند. در مطالعه‏اى كه بر روى 2000 نفر در تورنتو صورت گرفت، محققين خواب دريافتند كه 71% مردان و 51% زنان خروپف مى‏كنند. در
پنجشنبه، 3 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خروپف

خروپف
خروپف


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
10 نكته براى دست‏يابى به خواب بى‏سر و صدا
درجات متفاوتى از خروپف وجود دارد. اگر همسرتان از رختخواب بيرون رود، خروپف شما متوسط است اما اگر همسايگان‏تان بروند، شما دچار مشكل جدى‏اى در خروپف كردن هستيد. مردان بيشتر از زنان مبتلا مى‏شوند. در مطالعه‏اى كه بر روى 2000 نفر در تورنتو صورت گرفت، محققين خواب دريافتند كه 71% مردان و 51% زنان خروپف مى‏كنند. در يك مطالعه ايتاليايى، اين اختلاف، دو به يك به نفع مردان بود و اما بايد بگوييم كه در واقع به نفع زنان بود.
از نظر كلينيكى، خروپف متوسط به حالتى گفته مى‏شود كه هر شب اتفاق بيفتد ولى فقط محدود به زمان خاصى از شب باشد.
خروپف به منزله‏ى صداى موزيك براى گوش‏ها نيست. اما صداى خروپف به وسيله‏ى هوايى كه در پشت گلوى‏تان جمع شده، نواخته مى‏شود. بافت راه هوايى فوقانى در عقب گلو در هنگام خواب، در حالت شل شدن به سر مى‏برد. هنگامى كه به داخل نفس مى‏كشيد، بافت را به ارتعاش درمى‏آورد؛ اين عمل خيلى شبيه به سازهاى بادى است؛ اگر شما جزء كسانى هستيد كه مجبورند جدا از همسرشان در دو اتاق مجزا بخوابند، اين روش‏ها را براى توقف خروپف انجام دهيد:

رژيم بگيريد.
 

خيلى از خروپف كنندگان، مردان چاق و ميان سال هستند. اكثر زنان پس از يائسگى خروپف مى‏كنند. لاغر شدن جلوى خروپف را مى‏گيرد. دكتر دان از دانشگاه تورنتو مى‏گويد: خروپف كردن، در موارد متعددى با چاقى ارتباط دارد؛ ما دريافتيم كه اگر فرد خروپف كننده‏اى وزن خود را كاهش دهد، صداى خروپف آهسته‏تر مى‏شود و در خيلى از افراد، اصلا از بين مى‏رود.
لازم نيست كه اضافه وزن زيادى داشته باشيد تا خروپف كنيد، حتى كمترين اضافه وزن مى‏تواند مشكل‏ساز باشد. مردانى كه 20% وزن طبيعى، اضافه وزن دارند، ممكن است دچار خروپف شوند. زنان بايد سنگين‏تر باشند. معمولا 30 تا 40% وزن مطلوب؛ اما هر چقدر اضافه وزن بيشترى داشته باشيد احتمال انسداد راه‏هاى هوايى بيشتر است.

مصرف الكل، بسيار خطرناك است.
 

نوشيدن الكل قبل از خوابيدن خروپف را بدتر مى‏كند. بنابراين مشروبات الكلى نخوريد.

داروهاى آرام‏بخش مصرف نكنيد.
 

قرص‏هاى خواب ممكن است شما را به خواب ببرند ولى باعث مى‏شوند همسرتان بيدار بماند. هر عاملى كه باعث شل شدن بافت‏هاى اطراف سر و گردن شود، خروپف شما را بدتر مى‏كند، حتى آنتى‏هيستامين‏ها هم همين اثر را دارند.

سيگار را خاموش كنيد.
 

افراد سيگارى تمايل بيشترى به خروپف كردن دارند.

به پشت نخوابيد.
 

به پهلو بخوابيد، زيرا بعضى افراد فقط موقعى خروپف مى‏كنند كه به پشت خوابيده باشند.

يك توپ بپوشيد.
 

منظور توپ تنيس مى‏باشد. يك توپ تنيس را به پشت بيژامه خود بدوزيد. به اين ترتيب وقتى كه به پشت مى‏غلطيد، اين جسم سخت به پاهاى‏تان برخورد كند و ناخود آگاه از حالت به پشت خوابيدن خارج مى‏شويد.

از بالشتك كوچك استفاده كنيد.
 

هر چيزى كه باعث تاب برداشتن و گرفتگى گردن شود، مثل يك بالشت بزرگ، خروپف شما را بدتر مى‏كند.

ارتفاع تخت را بالا ببريد.
 

تخت مرتفع مى‏تواند خروپف را به حداقل برساند. فقط قسمت سر را بالا نياوريد بلكه بالا تنه را نيز بالا بياوريد؛ دو تا آجر زير پايه‏هاى تخت در قسمت سر آن قرار دهيد.

آلرژى مقصر است.
 

عطسه و خروپف با هم به وجود مى‏آيند. خروپف مى‏تواند در اثر سرماخوردگى يا آلرژى ايجاد شود. اگر خروپف شما غير متناوب و در دوره‏ى فصل تب يونجه ايجاد مى‏شود، از داروهاى ضد احتقان داخل بينى استفاده كنيد.

هشدار پزشكى‏
 

هر چقدر خروپف شما بلندتر باشد، مشكل حادتر است.
 

پزشكى مدرن امروز درستى عقيده شكسپير را در 300 سال قبل ثابت كرده است. دكتر فيليپ اسميت مى‏گويد: به طور كلى هر چقدر بلندتر خروپف كنيد، احتمال وجود اختلال پزشكى بيشتر است.
يكى از بدترين مشكلات ناشى از خروپف، قطع تنفس در هنگام خواب است. افرادى كه به شدت در خواب خروپف مى‏كنند ممكن است در مواقعى كه خروپف آنها قطع مى‏شود، وارد دوره‏هايى شوند كه نتوانند نفس بكشند.
مردان ميان سال چاق، مستعدترين افراد به قطع تنفس در خواب هستند. اگر شما در اين گروه قرار داريد و تقريبا بلند خروپف مى‏كنيد به طورى كه صداى خروپف‏تان در خارج اتاق شنيده شود. شانس ابتلا به اين مشكل در شما بالاست؛ بنابراين به پزشك‏تان مراجعه كنيد.
قطع تنفس در شب را مى‏توان با گذاشتن دستگاهى كه هوا را با فشار به بينى و عقب گلو مى‏راند كنترل كرد؛ گاهى وقت‏ها در موارد شديد، جراحى لازم مى‏باشد.

گوش‏گير بگذاريد.
 

اگر همه‏ى راه‏هاى درمانى شكست خورد، مى‏توانيد در هنگام خواب از گوش‏گير استفاده كنيد. اين وسيله ارزان است و در هر داروخانه‏اى يافت مى‏شود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط