فقط همسرم

- امام صادق (عليه السلام) فرمودند: در ارتباط بين زن و شوهر، مرد نيازمند سه چيز مي باشد: مدارا و خوشرفتاري با زن، تا محبت و علاقه زن را جلب نمايد، خوش اخلاقي با زن و به دست آوردن قلب او با پيراستن ظاهرش در مقابل ديدگان او و گشاده دستي با او.
چهارشنبه، 9 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقط همسرم

 فقط همسرم
فقط همسرم


 






 
- امام صادق (عليه السلام) فرمودند: در ارتباط بين زن و شوهر، مرد نيازمند سه چيز مي باشد: مدارا و خوشرفتاري با زن، تا محبت و علاقه زن را جلب نمايد، خوش اخلاقي با زن و به دست آوردن قلب او با پيراستن ظاهرش در مقابل ديدگان او و گشاده دستي با او.
و زن نيز در روابط خود با همسرش بي نياز از سه ويژگي نيست: خود را از هر پليدي دور نگه دارد تا آنجايي که شوهرش در هر حالتي خوش يا ناخوش به وي اطمينان کند و متعهد بودن زن تا به هنگام خطا، شوهر به او توجه نمايد، اظهار عشق و علاقه به همسر، ظاهري جذاب در برابر ديدگان او.
(بحارالانوار، ج 78، ص 237 - تحف العقول، ص 323)

لزوم آرايش زن براي شوهر
 

- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) به يکي از زنانش فرمود: «چرا تو ژوليده مو هستي و در اثر نکشيدن سورمه، چشمت سفيد شده، چرا خضاب نمي کني؟» (موهاي خود را رنگ نمي کني؟)
(بحارالانوار، ج 70، ص 122، شرح نهج البلاغه، ج 11، ص 36)

استفاده از عطر و بوي خوش
 

- حضرت علي (ع) فرمود: «زن مسلمان بايد خودش را براي شوهرش خوشبو سازد.»
(بحارالانوار، ج 10، ص 100، تحف العقول، ص 111)
- پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) هنگام ازدواج حضرت فاطمه (عليها السلام) به عمار ياسر مأموريت داد براي حضرت زهرا (عليهاالسلام) عطرهاي خوشبو تهيه نمايد. عمار ياسر گويد: عطر خوبي کردم و به منزل فاطمه (عليهاالسلام) بردم. آن حضرت فرمود: اي عمار ياسر اين عطر چيست؟ گفتم: پدرت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مرا امر کرد تا آن را فراهم نمايد.
(دلائل الامامه، ص 22)
- امام صادق (عليه السلام) فرمودند: ... ام سلمه گويد: از حضرت زهرا (عليهاالسلام) پرسيدم: آيا عطر و بوي خوش ذخيره کرده اي؟ فرمود: آري؛ رفت و شيشه عطري آورد و مقداري در کف دست من ريخت. بوي خوشي داشت که هرگز نبوييده بودم.
(بحارالانوار، ج 43، ص 95 و 114 / امالي شيخ صدوق، ص 41)
- حضرت زهرا به اسماء بنت عميس فرمود: «اي اسماء عطرم را بياور، همان عطري که هميشه (در خانه) مي زنم».
(بحارالانوار، ج 43، ص 185، کشف الغمه، ج 2، ص 62 / عوالم، ج 11، ص 507 و 710)
- امام صادق (عليه السلام) فرمود: زني نزد پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمده پرسيد: اي رسول خدا حق شوهر بر زن چيست؟ آن حضرت فرمود: آنکه خود را به بهترين عطري که در اختيار دارد خوشبو سازد، زيباترين لباس خود را بپوشد، به بهترين وجه خود را بيارايد و هر صبح و شام خود را بر شوهر خود عرضه نمايد.
(اصول کافي، ج 5، ص 508، وسايل، ج 20، ص 158)

استفاده از زيور آلات
 

- از امام باقر (عليه السلام) يا امام صادق (عليه السلام) در مورد طلا براي زنان سؤال شد. ايشان فرمودند: استفاده از آن هيچ اشکال ندارد. سزاوار نيست که زن خودش را معطل کند (يعني از زيور آلات استفاده نکند) ولو آويختن گردنبندي به گردنش باشد.
(بحارالانوار، ج 103، ص 260 و 288، وسائل الشيعه، ج 2، ص 97، مکارم الاخلاق، ص 94)
- امام صادق (عليه السلام) فرمود: حضرت علي (عليه السلام) همسر و دختران را با طلا و نقره آراسته مي کرد.
(بحارالانوار، ج 42، ص 71، اصول کافي، ج 6، ص 475، وسائل الشيعه، ج 5، ص 1039)
- راوي گويد: از امام صادق (عليه السلام) درباره استفاده از طلا براي زينت دادن بچه پرسيدم. حضرت فرمود: امام سجاد (عليه السلام) فرزندان و همسر خود را با طلا و نقره آراسته مي کرد.
(بحارالانوار، ج 66، ص 539، کافي، ج 6، ص 475)
- راوي گويد: از امام صادق (عليه السلام) درباره استفاده از طلا براي زينت دادن بچه پرسيدم. حضرت فرمود: امام باقر (عليه السلام) فرزندان و همسر خود را با طلا و نقره آراسته مي کرد. (پس اين مسئله اشکالي ندارد.)
(بحار، ج 66، ص 539 / کافي، ج 6، ص 475، وسائل الشيعه، ج 5، ص 103 / مکارم الاخلاق، ص 86)

آراستن ناخن
 

- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) به مردان فرمود: «ناخنهايتان را کوتاه کنيد و به زنها فرمود: ناخن خود را کوتاه نکنيد، چون کوتاه نکردن براي شما، سبب زينت بيشتر مي شود.»
(وسائل الشيعه، ج 2، ص 134 / مکارم الاخلاق، ص 65 و 66، اصول کافي، ج 6، ص 491 / من لا يحضر الفقيه، ج 1، ص 128)
- امام باقر (عليه السلام) فرمود: «سزاوار نيست... حتي زن سالخورده دستهايش را خضاب (رنگ) نکند،‍ ولو دستهايش را به حنا بمالد.»
(بحارالانوار، ج 103، ص 260، اصول کافي، ج 5، ص 509، من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 123)
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمود: «به همسرت توصيه کن که بدون زينت نماز نخواند و اگر زيوري نيافت لااقل چرمي به گردن بياويزد (استفاده از زينت بدل) و نيز به او امر کن که رنگ دستش را با حنا تغيير دهد و اين کار را ترک نکند تا شبيه مردان نشود.»
(بحارالانوار، ج 83، ص 188، دعائم الاسلام، ج 1، ص 178 ، مستدرک، ج 3، ص 230)

رنگ مو
 

- امام صادق (عليه السلام) رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به زنان اجازه داد تا موي سر خود را به رنگ سياه خضاب نمايند. آن حضرت فرمود: پيامبر (صلي الله عليه و آله) زنان مجرد و متأهل را سفارش نمود موي سر خود را خصاب نمايند و اما زنان متأهل براي شوهرانشان خود را زينت نمايند.
(بحارالانوار، ج 76، ص 102، مکارم الاخلاق، ص 82، وسايل الشيعه، ج 2، ص 97)

آرايش و عزاداري
 

- امام صادق (عليه السلام) فرمود: «هيچ زني نبايد بيش از سه روز ترک زينت نمايد و لباس مشکي بپوشد... مگر زني که شوهرش از دنيا رفته است که چنين زني بايد تا پايان عده وفات (چهار ماه و ده روز) زينت را ترک نمايد.»
(بحارالانوار، ج 82، ص 72، من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 183 ، وسائل الشيعه، ج 3، ص 271)

لزوم آراستگي شوهر براي زن
 

- راوي مي گويد: امام سجاد (عليه السلام) را در اتاقي که فرش آن زرد رنگ و ديوارهايش سفيد بود ديدم، در حاليکه لباس رنگين به تن داشت. مدت کوتاهي نزد ايشان نشستم. هنگام برخاستن، امام (عليه السلام) فرمود: فردا انشاء الله نزد من بيا. پس از خروج از منزل به يحيي گفتم: مرا نزد مردي بردي که لباس رنگين پوشيده است. تصميم داشتم که ديگر نزد او برنگردم... فرداي آن روز نزد امام سجاد (عليه السلام) رفتم، او را در اتاقي گلي که بر حصيري نشسته بود و لباسي از کرباس به تن داشت و يحيي نزد او بود. آن حضرت به من فرمود: اي ابوخالد، من تازه ازدواج کرده ام و آن چيزهايي که ديروز ديدي نظر همسرم بود و من نمي خواهم با همسرم مخالفت کنم.
(بحارالانوار، ج 46، ص 102، مستدرک، ج 3، ص 252، دلائل الامامه، ص 91)
- راوي مي گويد: «نزد امام باقر (عليه السلام) رفتم در حاليکه ايشان در اتاقي آراسته بودند... من به اتاق نگاهي کردم... حضرت فرمود: حکم، نظر تو در مورد آنچه مي بيني چيست؟... سپس حضرت فرمود:... اين اتاقي که مشاهده مي کني اتاق همسرم مي باشد... و اتاق من همان اتاق (ساده) است که مي شناسي.»
(اصول کافي، ج 6، ص 446، وسايل الشيعه، ج 5، ص 31، مستدرک، ج 3، ص 465، دعائم الاسلام، ج 2، ص 159)
عبدالله بن عطا گويد: روزي به منزل امام باقر (عليه السلام) رفتم و مشاهده کردم در منزل ايشان اثاثيه اي چيده شده و فرش و قاليچه ديدم، با تعجب پرسيدم: اينها چيست؟ آن حضرت فرمود: لوازم همسرم مي باشد.
(اصول کافي، ج 6، ص 476 وسايل الشيعه، ج 5، ص 336، مکارم الاخلاق، ص 131)
- مالک بن اعين گويد: «روزي نزد امام باقر (عليه السلام) رفتم و ايشان را ملاقات نمودم در حالي که پوششي به رنگ قرمز تند داشت هنگام ورود خنده ام گرفت. آن حضرت فرمود: گمان مي کني نمي دانم چرا مي خندي؟ تو از آن لباسي که بر تن دارم خنده ات گرفته است. همانا همسرم از من تقاضا کرده آن را بپوشم و من بدليل آنکه همسرم را دوست دارم عليرغم عدم تمايل خود، آن را پوشيده ام.»
(بحارالانوار، ج 46، ص 292، اصول کافي، ج 6، ص 447، مکارم الاخلاق، ص 105)

دلايل لزوم آراستگي شوهر براي زن
 

- ابي الحسن (عليه السلام) فرمود: «آراستگي شوهر براي زن، عفت زن را زياد مي کند.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 307، مکارم الاخلاق، ص 97)
- امام صادق (عليه السلام) فرمود: «... مرد به رنگ سياه خضاب کند که پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: ... اين کار باعث محبت و مهرباني در نزد زنانتان مي گردد...»
(بحارالانوار، ج 76، ص 100، مکارم الاخلاق، ص 79، وسائل الشيعه، ج 2، ص 78)
- راوي مي گويد: «به امام رضا (عليه السلام) گفتم: خضاب کرده ايد؟ حضرت فرمود: بله، به حنا و کتم (گياهي است براي خضاب و آن را وسمه نامند.) آيا نمي داني خضاب کردن اجر و ثواب دارد؟ بدرستي که زن دوست دارد تو را آراسته ببيند همانطور که تو دوست داري او را آراسته ببيني. به تحقيق زنها را کمي آراستگي و آمادگي شوهرانشان، از عفاف به فسق خارج مي کند.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 102 ف مکارم الاخلاق، ص 80)
- امام رضا (عليه السلام) فرمود: «پدرم به نقل از پدران بزرگوارشان خبر داده است که به درستي که زنهاي بني اسرائيل از عفاف خارج شدند و مرتکب گناه گرديدند و خارج نکرد آنها را مگر عدم آراستگي همسرانشان و فرمود: همانا زن، از تو همان چيزي را مي خواهد که تو از او مي خواهي.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 102، مکارم الاخلاق، ص 81)
- پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمود: «پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمود: با حنا خضاب کنيد چرا که اين کار ديده را جلا مي دهد، باعث رويش مو مي شود، خوشبو مي کند و باعث آرامش زن (همسر) مي شود.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 99، من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 121، مکارم الاخلاق، ص 78)
- امام باقر (عليه السلام) فرمود: «همان طور که شوهران دوست دارند زن خود را زينت شده ببينند، زنها نيز دوست دارند شوهر خود را آراسته ببينند.»
منبع: حريم ريحانه.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط