غول جعبه جادو

تنوع بازار ، هم خوب است ، هم دردسرساز ؛ مشکل آنجايي پيدا مي شود که اين جعبه هاي تخت شده واقعا انگار که با جادو درست شده اند و هر کدامشان يک جوري اند . شرکت هاي سازنده هم که ادعايشان تا آسمان مي رود و آدم نمي داند واقعا دارد چي مي خرد . هفت نکته مقايسه اي مهم انواع تلويزيون هاي جديد را بررسي کرده ايم . براي اينکه بعد از خريد ، غول اين جعبه هاي جادو نگيردتان و از خريد پشيمان نشويد ، به تفاوت هاي هر کدام دقت کنيد.
چهارشنبه، 16 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غول جعبه جادو
غول جعبه جادو
غول جعبه جادو

 




 
ويژگي هاي مختلف LED ,LCD و پلاسما زير ذره بين ؛ بهترين انتخاب براي شما چيست ؟
تنوع بازار ، هم خوب است ، هم دردسرساز ؛ مشکل آنجايي پيدا مي شود که اين جعبه هاي تخت شده واقعا انگار که با جادو درست شده اند و هر کدامشان يک جوري اند . شرکت هاي سازنده هم که ادعايشان تا آسمان مي رود و آدم نمي داند واقعا دارد چي مي خرد . هفت نکته مقايسه اي مهم انواع تلويزيون هاي جديد را بررسي کرده ايم . براي اينکه بعد از خريد ، غول اين جعبه هاي جادو نگيردتان و از خريد پشيمان نشويد ، به تفاوت هاي هر کدام دقت کنيد .
مقايسه تکنيکي
هيچ کس کامل نيست حتي ال اي دي
بين اين همه مدل و اسم مختلف انتخاب سخت است .
تفاوت ها را بدانيم تا در فروشگاه کمتر دودل باشيد .
- کيفيت تصوير و وضوح رنگ : پلاسما اول !
در تلويزيون هاي پلاسما نقاط مشکي و تاريک کل يوم ( ! ) خاموشند و به همين دليل بقيه رنگ ها بيشتر جلوه مي کنند و به چشم مي آيند اما نمايشگرهاي ال سي دي به اين دليل که پشت صفحه نمايششان يک صفحه توليد نور دارند ، نمي توانند تاريکي مطلق ايجاد کنند . به همين دليل ، پلاسما بهتر از ال سي دي رنگ ها را نشان مي دهد و نقاط تيره را به عمق مي برد . ال اي دي هم چون نقاط تاريکش کاملا خاموشند از اين نظر شبيه به پلاسما عمل مي کند پس در پلاسما و ال اي دي تصاوير با عمق و روشنايي بهتري ديده مي شوند .
- شفافيت تصوير : پلاسما آخر !
تلويزيون هاي پلاسما شفافيت تصوير پايين تري نسبت به هم سايز ال اي دي و ال سي دي خود دارند .
- مصرف برق : پلاسما آخر !
مصرف انرژي پلاسما زياد است . توان مصرفي ال سي دي از آن کمتر است اما باز هم به دليل داشتن يک منبع توليد نور جدا مصرف بيشتري نسبت به ال اي دي دارد .
- پخش صحنه هاي پر تحرک : پلاسما اول
ال سي دي در تعويض فريم ها سرعت کمي دارد ؛ به طور مثال اگر شما موس را سريع حرکت بدهيد پشت تصوير نشانگر آن سايه اي روي صفحه نمايش ال سي دي ايجاد مي شود پلاسما با سرعت بيشتري قادر به نمايش صحنه هاي اکشن تصاوير است .

غول جعبه جادو

مشکلات نمايشي
پلاسما از ارتفاع مي ترسد !
- تصاوير ثابت : مشکل حل شد ؟
يکي از مهم ترين اشکالات نمايشگرهاي پلاسما که البته تا حدودي برطرف شده ، بحث ماندگاري تصوير است . براي مثال اگر چندين ساعت يک کانال تلويزيوني را تماشا کنيد پس از تعويض کانال ، تصوير لوگوي کانال روي صفحه نمايش باقي مي ماند . هر چند تکنولوژي هايي مانند Anti - Burn به داد اين نمايشگرها رسيده اند اما به هر حال اين معضل تا چند ساعت آزار دهنده است . در نمايشگرهاي ال سي دي هم مشکلاتي مثل نقاط هميشه تيره يا هميشه سفيد هرازچند گاهي به چشم مي خورند .
- استفاده در ارتفاع : پلاسما مردود !
البته اين عامل تاثيري در خريد شما ندارد اما دانستنش بد نيست. ال سي دي را اگر کره مريخ هم ببريد به راحتي کار مي کند و به همين دليل در هواپيما از نمايشگرهاي ال سي دي استفاده مي شود اما پلاسما در ارتفاع 6500 پا ، دل و روده اش به هم مي پيچيد و روي تصوير نويز ايجاد مي شود .
- طول عمر : خالي بندي در همه موارد !
شرکت هاي سازند ال سي دي اعلام کرده اند که بعضي از مدل هايشان تا 100 هزار ساعت عمر مي کنند . از آن طرف پلاسمايي ها هم کم نياوردند و گفتند براي ما هم 100 هزار ساعت عمر مي کند . نکته اينکه عمر ال سي دي مدت زماني است که صفحه نوراني آن کار مي کند و اين معيار ، معيار اشتباهي است چون ممکن است يک صفحه نمايش سال ها کار کند اما نقاط تيره يا کم نور داشته باشد . معيار مردن پلاسما هم رو به موت شدن عناصر فسفريک آن است و اين هم اشتباه است چون امکان دارد براي گازهاي داخل صفحه نمايش مشکلاتي ايجاد شود ؛ گازهايي که به هيچ عنوان قابل تعويض نيستند . در واقع عمر دستگاه به برند و مدل آن بستگي دارد و عمري قطعي براي آن نمي توان پيش بيني کرد .
قيمت
برنده : پلاسما
تلويزيون هاي پلاسما نسبت به همه سايزهاي خود قيمت پايين تري دارند . ال اي دي ها هم گران تر از هم سايزهاي ال سي دي شان هستند . ضمنا ال سي دي هاي بالاي 60 اينچ قيمت هاي نجومي دارند .
مقايسه در يک نگاه
گول نخوريد
تصويري که در فروشگاه ها از اين تلويزيون ها مي بينيد . 2 نکته دارد که ممکن است در شرايط عادي و در خانه نداشته باشيد . يکي نمايش با کيفيت ترين فايل هاي تصويري و ديگري ، استفاده از حداکثر توانايي و قابليت هاي دستگاه : اولي را با آنتن هاي معمولي صدا و سيماي ما نخواهيد داشت . دومي هم مصرف برق بالا را مي طلبد و البته در دراز مدت به دستگاه فشار مي آورد .

غول جعبه جادو

اما و اگرهاي خريد
فوتبال يا فيلم مساله اين است
بعد از همه اين صغري کبري ها ، بالاخره بايد انتخاب کرد . اتفاقا کار سخت هم اينجاست . بايد يک مساله را حل کني . مساله اي که فاکتورها و مجهول هاي زيادي دارد . از جمله اينکه چقدر پول داري ؟ چقدر وسواس داري ؟ چقدر خانه ات فضا دارد ؟ چند تا بچه داريد توي خانه و مهم تر اينکه علاقمندي تان براي ديدن فيلم است يا چيزي مثل فوتبال و ... ؛ همه اين اما و اگرها را بايد يکجا جمع کني و قبل از اينکه فروشنده جنسش را با هزار ترفند به تو بقبولاند ، تصميمت را گرفته باشي که چه مي خواهي . اينها ، پيشنهادهايي است که بر اساس ويژگي هايي که در اين مطلب از تلويزيون هاي مختلف آمده ارائه شده و قطعا وحي مُنزل نيست . اما باور کنيد که بيشتر از فروشنده ها ، به ما مي توانيد اعتماد کنيد !
- اگر دست و بالتان تنگ است همان پلاسما و ال سي دي شما را کفايت مي کند . چون تکنولوژي هاي نو نهالي مثل LED قيمت هاي نجومي دارند . تلويزيون هاي full LED که برخي از کمپاني ها ادعايش را دارند جيب پر پولي مي طلبند .
- اگر خوره تماشاي فيلم هاي اکشن و مسابقات ورزشي هستيد به ال سي دي فکر نکنيد سرعت پاسخگويي به پيکسل ها در اين نمايشگر ها در بهترين حالت به 2 ميلي ثانيه مي رسد . پلاسما بهترين گزينه براي تماشاي تصاويري است که سرعت بالايي دارند .
-اگر اهل تماشاي تصاوير آرام يا استفاده از تلويزيون به عنوان مانيتور دوم رايانه هستيد ، ال سي دي مناسب ترين گزينه است . خاصيت burn ( ماندگاري تصويري قبلي ) پلاسما مي رود روي اعصابتان .
- اگر به فکر اصلاح الگوي مصرف هستيد ، بدانيد و آگاه باشيد که با خريد پلاسما ، بابابرقي شما را به روح معتقد خواهد کرد .
- اگر تلويزيون سايز بالا - مثلا 150 اينچ و بيشتر - مد نظرتان باشد ، پلاسما بهترين گزينه است . کيفيت تصاوير و کنتراستش بالاتر است و از همه مهم تر ، به صرفه تر است .
- اگر منزل شما بيش از 60 يا 70 متر مربع مساحت ندارد ، به مدل هاي بالاتر از 40 اينچ فکر نکنيد . در غير اين صورت بعد از خريد هر چقدر هم فکر کنيد ، نمي توانيد جاي درستي برايش پيدا کنيد .
- اگر در خانه بچه کوچک شر داريد به ال اي دي و ال سي دي فکر نکنيد . مايع داخل ال سي دي با چند عدد ضربه از پا در مي آيد و ال اي دي هم اصلاً محافظ ندارد.
منبع:هفته نامه فرهنگي - اجتماعي جوانان / همشهري شماره 274




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.