يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

براي ساخت کامپيوتر سينماي خانگي سه بعدي خود بر اساس پردازنده جديد Sandy Bridge اينتل، توصيه هاي اين مقاله را دنبال کنيد. PCهاي امروزي در طرح ها و اندازه هاي متنوع و گوناگوني عرضه مي شوند. اما با شبيه تر شدن اتاق هاي پذيرايي به سالن هاي سينما يا سيستم هاي اسپيکر چند کاناله و تلويزيون هاي HD، اتصال يک PC
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد
يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد


 






 
براي ساخت کامپيوتر سينماي خانگي سه بعدي خود بر اساس پردازنده جديد Sandy Bridge اينتل، توصيه هاي اين مقاله را دنبال کنيد. PCهاي امروزي در طرح ها و اندازه هاي متنوع و گوناگوني عرضه مي شوند. اما با شبيه تر شدن اتاق هاي پذيرايي به سالن هاي سينما يا سيستم هاي اسپيکر چند کاناله و تلويزيون هاي HD، اتصال يک PC که در محفظه اي قرار گرفته به يک entertainment centerکار جذاب و قابل توجهي به نظر نمي رسد. به عرصه PC سينماي خانگي که به طور خاص و براي جاي گرفتن در همان رکي که ريسيور چند کاناله؛ يک set-top box ماهواره اي يا کابلي و ساير ابزار طراحي شده وارد شويد. اين امکان مي تواند محلي براي ذخيره سازي کل کتابخانه رسانه ديجيتال شما باشد، شما مي توانيد ويدئوها و عکس هاي خانگي خود را بر روي يک صفحه نمايش بزرگ تماشا کنيد و از طريق اسپيکرهاي با کيفيت بالا به موسيقي مورد علاقه تان گوش کنيد يا از طريق شبکه خانگي خود هر چيزي را با ساير کامپيوترها به اشتراک بگذاريد. يک PC سينماي خانگي در عين حال به شما اجازه مي دهد فيلم هاي Blu-ray سه بعدي و همچنين فيلم هاي DVD و blu-ray عادي را تماشا کنيد.

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

Sandy Bridge اينتل
 

اگر قصد ساخت چنين سيستمي را داريد از پردازنده هاي Sandy Bridge اينتل به عنوان عنصر کليدي و اصلي بهره برداري کنيد. وقتي اينتل Sandy Bridge را طراحي کرد يک موتور گرافيکي را مستقيماً در داخل خود چيپ پردازنده جاي داد. اگر چه اين يک پردازنده عالي براي بازي ها نيست موتور ويدئويي آن در مقايسه با کوشش هاي قبلي اينتل به شکل قابل توجهي توسعه پيدا کرده است. پردازنده موجود در پروژه PC سينماي خانگي ما يک Intel Core i3-2100s يک پردازنده 3.1 GHZ dual-core با 3 مگابايت L3cache است که از تکنولوژي Hyper-Threading اينتل پشتيباني مي کند و بنابراين مي تواند چهار Thread را به طور همزمان اجرا کند.
اين پايين ترين پردزنده سطح65 واتي Sandy Bridge است. اينتل در عين حال T2100 را که در دامنه 35 وات قرار مي گيرد اما با سرعتي کم تر از 2.5GHZ اجرا مي شود نيز عرصه مي کند. هرچند شما بايد از يک کيس نسبتاً جادارتر براي اين پروژه استفاده کنيد تا اين پردازنده سريع تر اما کمي داغ تر به خوبي کار کند. اينتل موتور ويدئويي را به شکلي تقويت کرده تا امکان شتاب دهي کامل سخت افزاري براي کد گذاري و از کد خارج کردن ويدئوي HD را فراهم کند و کليه کدک هاي تجاري موجود (مثل H.264 ,Microsoft VC-1, MPEG-2) را تحت پوشش قرار دهد.
در نتيجه اين امر موتور ويدئويي به طور کامل قادر است در حالي که پردازنده در حالت ldle قرار دارد ديسک هاي blu-ray را پخش کند. دو موتور ويدئويي پردازنده گرافيکي ويژگي تصوير در تصوير و ساير ويژگي ها را بدون درگير کردن پردازنده فراهم مي کند. HD Graphics کمپاني اينتل از HDML وبلاک هاي ويدئويي دوتايي پشتيباني مي کند بنابراين مي تواند پخش ديسک هاي بلوري استريوسکوپيک سه بعدي را نيز انجام دهد.
البته يک پردازنده به تنهايي يک سيستم را نمي سازد. وقتي ليست قطعات لازم براي PC سينماي خانگي خود را تهيه مي کنيد بايد قطعات متعدد و گوناگوني را در نظر داشته باشيد.
* کيس سيستم شما بايد با يک AV component rack تلفيق شود.
* مادربرد بايد جمع و جوي باشد و از HDMI-out پشتيباني کند.
* حافظه بايد قابل اطمينان باشد (حافظه کم مصرف ارجحيت دارد زيرا گرما و توان مورد نياز را به حداقل مي رساند.)
* اگر قصد داريد ديسک هاي blu-rayرا پخش کنيد به يک درايو Blu-ray نياز داريد.
* به منظور استفاده از PC به عنوان محلي براي نگهداري و ذخيره رسانه، شما بايد يک ديسک سخت بسيار بزرگ را براي ذخيره سازي در نظر بگيريد.

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

توصيه هايي براي ساخت pc سينماي خانگي
 

هر کامپيوتري به روشي اندکي متفاوت ساخته مي شود اما توصيه ها و ترفندهايي وجود دارد که به ساخت هر کامپيوتري کمک مي کند:
قبل از نصب مادربرد، منبع تغذيه را بر روي کيس نصب کنيد.
قبل از شروع و کار طرح ريزي کنيد تا همه چيز را به ترتيب به هم متصل نماييد: به عنوان مثال برخي از درگاه هاي SATAي مادربرد به جاي اين که در قسمت جلو واقع شده باشند در انتهاي مادربرد قرار گرفته اند. اين بدان معنا است که قبل از وصل کردن درايوهاي SATA بايد کابل هاي SATA را به مادربرد متصل نماييد.
اطمينان پيدا کنيد که درايو نوري شما داراي شکلي استاندارد با دکمه هايي که در مکان هاي متعارف و عادي قرار گرفته اند باشد. برخي از درايوهاي blu-ray شکل هاي عجيب و غريبي دارند که ظاهر آن ها را جالب جلوه مي دهد اما ممکن است با کيس شما سازگار نباشد.
پيکره بندي مادربردهاي سوکت 1155 ساده است:
آن ها حالا از (extensible firmware interface) EFI به جاي روتين هاي ست آپ قديمي BIOS استفاده مي کنند که اين بدان معنا است که شما نمي توانيد از ماوس خود در طي فرايند ست آپ استفاده کنيد.
شما بايد آخرين و جديدترين درايور HD Graphics اينتل را دانلود کنيد تا از پخش بلوري استريوسکوپيک سه بعدي اطمينان پيدا کنيد. درايوي که در CD نصب مادربرد وجود دارد اغلب آخرين نسخه نيست و ممکن است از استريوسکوپيک سه بعدي پشتيباني نکند.
پس از نصب ويندوز7، قبل از اينکه بتوانيد Windows Update را اجرا يا Windows را فعال کنيد ممکن است نياز به نصب درايو شبکه داشته باشيد. CD مادربرد معمولاً تمام درايوهاي مورد نياز براي خود مادربرد (که به آن chipset INF driver گفته مي شود) صداي آن برد و درايور شبکه را دارد. درگاه HDMI 1.4 کاملاً از صدا پشتيباني مي کند بنابراين اگر HDMI را به HDTV و يا از طريق يک گيرنده AV به ورودي هاي HDMI هدايت مي کنيد نيازي به کابل هاي صوتي نداريد.

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

گام هاي بعدي
 

هدف ما از ساخت اين PC، پخش فيلم هاي سه بعدي استريوسکوپيک است. مسئولان اينتل به من گفتند که بلوري سه بعدي با ست هاي HDTV سه بعدي و هر نوع عينک و تکنولوژي توکار HDTV موجود به خوبي کار مي کند. اما با عينک هاي shutter فعلي براي نمايش گرهاي 120Hz کار نمي کند. اينتل وقتي امسال پانل 120Hz Display Port را عرضه کند، stereoscopic 3D براي مانيتورهاي PC را نيز فعال خواهد کرد. اين سيستم بايد به خوبي و به زيبايي پخش بلو-ري سه بعدي را انجام دهد. اما شما مي توانيد ترفندها و توصيه هاي بسيار زياد ديگري را به کار ببنديد. اولاً اگر قصد داريد از PC خود در entertainment centerتان استفاده کنيد بايد پشتيباني از ريموت را به آن اضافه کنيد. ساده ترين گزينه استفاده USB است.
dongleهاي IR گوناگوني از Windows Media Center پشتيباني مي کنند. اگر از يکي از آن ها استفاده کنيد ست آپ يک ريموت قابل برنامه ريزي کاري نسبتاً ساده و سر راست است. به عنوان مثال شما به راحتي مي توانيد ريموت هاي Logitech Harmony را براي پشتيباني از گيرنده هاي Media Center IR پيکره بندي کنيد.

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

بازي ها چه مي شوند؟
 

تکنولوژي HD Graphics اينتل براي بازي هاي بسيار سبک نيز مناسب است. براي پرداختن به هر نوع بازي جدي، شما به اضافه کردن يک کارت گرافيکي مجزا که مي تواند مشکلات ديگري براي شما به ارمغان آورد نياز داريد. اين پردازنده ويدئويي اينتل با ساير کارت هاي گرافيکي نصب شده کار نمي کند بنابراين شما بايد به قابليت هاي video- decoding خود کارت رضايت بدهيد. اگرچه پردازنده هاي گرافيکي فعلي AMD-Nvidia بسيار قدرتمند هستند هر کارتي که قابليت هاي اجراي بازي هاي سطح بالا را داشته باشد گرما و نويز را به سيستم تحميل مي کند و اگر هنوز هم به دنبال پشتيباني از Stereoscopic 3D بر روي HDTV هستيد به کارت هايي که از جديدترين سري Nvidia500 يا پردازنده هاي گرافيکي سري AMD5000يا 6000 استفاده مي کنند نياز داريد.
وقتي PC را ست آپ مي کنيد، براي نصب ويندوز به يک صفحه کليد و ماوس نياز داريد و ممکن است بخواهيد تلفيقي از يک ماوس و صفحه کليد بي سيم را نيز به سيستم اضافه کنيد. تقريباً تمام صفحه کليدها و ماوس هاي بي سيم فعلي با سيستم ما کار مي کنند و اگر قصد داريد بازي و مقدار زيادي تايپ کنيد بايد يک مدل از آن ها را نيز تهيه کنيد. هرچند اگر هر از گاهي چند کاراکتري تايپ مي کنيد. چيزي مثل DiNovo Mini ساخت Logitech بسيار قانع کننده خواهد بود. وقتي PC سينماي خانگي خود را سر هم کرديد پلتفرمي براي کشف رسانه ديجيتال بر روي صفحه بزرگ در اختيار خواهيد داشت. از آن جائي که شما قابليت پخش Blu-ray را بر روي يک کامپيوتر ست آپ کرده ايد Updateهاي نرم افزار پخش مي تواند ويژگي هاي جديدي در اختيار شما قرار دهد. به عنوان مثال، شما مي توانيد قابليت HDTV tuner را به سيستم اضافه و PCتان را به يک DVR با کيفيت بالا تبديل کنيد.
شما همچنين مي توانيد با استفاده از VLC Media Player رايگان يک سرور ديجيتال رسانه اي قدرتمند بسازيد.
يا مي توانيد راحت بنشينيد، عينک هاي سه بعدي تان را به چشم بگذاريد و از نمايش لذت ببريد. اگر کيس شما براي قرار گرفتن کليه قطعات جاي کافي داشته باشد، سر هم کردن يک PC جديد با قابليت هاي سينماي خانگي بايد کار ساده و سر راستي باشد.

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

يک PC سينماي خانگي سه بعدي بسازيد

منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.