استانبول

مسجد سلطان احمد که در زبان ترکي Sultanahmet Camii مسجدي است که در شهر استانبول واقع شده است. اين شهر که در زمان امپراطوري عثماني طي سالهاي 1453 تا 1923 پايتخت اين کشور بوده است هم اکنون بزرگترين شهر ترکيه است. اين مسجد يکي از زيباترين شاهکار هاي معماري اسلامي است. اين مسجد به علت وجود
يکشنبه، 27 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استانبول

استانبول
استانبول


 






 
استانبول بزرگترين شهر ترکيه در ميان قاره آسيا و اروپا قرار گرفته است.
مسجد سلطان احمد که در زبان ترکي Sultanahmet Camii مسجدي است که در شهر استانبول واقع شده است. اين شهر که در زمان امپراطوري عثماني طي سالهاي 1453 تا 1923 پايتخت اين کشور بوده است هم اکنون بزرگترين شهر ترکيه است. اين مسجد يکي از زيباترين شاهکار هاي معماري اسلامي است. اين مسجد به علت وجود کاشي هاي آبي رنگ در طراحي داخلي به «مسجد آبي» شهرت دارد.
اين مسجد طي سال هاي 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همين دليل پس از مرگ وي مسجد را مسجد سلطان احمد ناميدند. وي در همين مسجد دفن شده است. اين مسجد در قديمي ترين بخش استانبول واقع شده که اين منطقه در قبل از سال هاي 1453 مرکز قسطنطنيه، پايتخت امپراطوري بيزانس، محسوب مي شده است. اين مسجد در نزديکي هيپودروم قسطنطنيه واقع شده است و تا کليساي بزرگ مسيحيان با نام ايا صوفيا فاصله اندکي دارد.
اين مسجد در چند قدمي کاخ تا پکاپي قرار دارد، کاخي که محل اقامت سلاطين عثماني تا سال 1835 بود و فقط تا ساحل بوسفوروس چند دقيقه اي فاصله دارد. اگر از دريا به مسجد نگاه کنيد، قبه ها و مناوره هاي مسجد در بخش قديمي شهر برجسته هستند و هدف سازندگان هم ايجاد چنين چشم انداز زيبايي بوده است.

استانبول

مسجد اياصوفيای استانبول
اين مسجد به عمد در مقابل عمارت ايا صوفيا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثماني و مسلمان مي توانند رقباي سر سختي براي اجداد مسيحي خود باشند. با اين وجود، با اين وجود، معمار نتوانسته قبه هايي برزگتر از قبه عمارت حاجي صوفي بسازد و به همين دليل تلاش کرده، با تنظيم دقيق موقعيت قبه ها، شبه قبه ها و مناوره ها جلوه اي زيبا را پديد آورد. اين دو عمارت آثار تاريخي و معماري بسيار ارزنده اي هستند که جلوه اي منحصر به فرد به اين بخش از شهر مي دهند.
در غرب اين مسجد را با نام مسجد کبود مي شناسند چرا که در نقاشي هاي طرح داخلي از رنگ آبي استفاده زيادي شده است. با اين وجود، اين نقاشي داخل مسجد بخشي از دکور داخلي اصلي نبوده امروزه آن را از دکور داخلي حذف کرده اند. بنابراين دکور داخلي مسجد ديگر منحصراً آبي رنگ نيست. سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زيباترين و مجلل ترين مکان عبادت مسلمانان در جهان از هيچ تلاشي فرو گذار نکند. ساختار اصلي مسجد تقريباًد شبيه مکعب است که طول و عرض آن 53 و متر 51 است. جهت گيري به گونه اي است که وقتي مسلمانان نماز به پا مي کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و « محراب » در روبرويشان قرار داشته باشد.
هر مناره سه بالکن دارد و تا چندي قبل « موذن» مي بايست پنج بار در روز از يک پله مارپيچ باريک عبور مي کردتا اذان بگويد. امروزه از يک سيستيم بلند گو استفاده مي شود و صداي اذان که توسط مساجد همجوار نيزاکو مي شود و در اغلب مناطق قديمي شهر به گوش مي رسد. عده زيادي از مردم ترک و توريست ها در هنگام غروب در پارک روبروي مسجد جمع مي شوند تا صداي اذان مغرب را بشنوند و با غروب آفتاب، نور پردازي زيباي صحن مسجد را تماشا کنند. گل هاي زيباي لاله که امروزه مرکز پرورش آن در هلند است براي اولين بار در سال هاي 1500 ميلادي از استانبول به وين و از آنجا به هلند برده شده است.
بناي اياصوفيا که در ميدان سلطان احمد استانبول قرار دارد يکي از بزرگترين اثرهاي تاريخي دوران بيزانس است و در زمان کنستانتينوس اول بنا شده است. اين بنا که ستون بندي آن چوبي بود در 15 شوبات 360 افتتاح شد اما در جريان شورش عليه دولت تماماً سوخت. اين بنا مجدداً بدست تئودوزيوس دوم احداث و در سال 415 مجدداً افتتاح شد. در دوران جاستينيانوس اول بدنبال يک شورش عليه دولت مجدداً دستخوش حريق شد. براي بازسازي بنا دو معمار به نام هاي ايسيدوروس و آنتييوس ماموريت يافتند. بنا با کار 10 هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر 100 استاد باشي تکميل شد و به تاريخ 27 آراليک 537 افتتاح شد. بنايي که امروزه در سال پذيرايي صدها هزار نفر توريست داخلي و خارجي است، درسنوات بعد از آن تاريخ نيز مکرر بازسازي شده است. اين بنا که به مدت 916 سال بعنوان کليسا از آن استفاده شده است پس از فتح استانبول به مسجد تغيير يافت. اين مسجد به مدت 481 سال در دوران عثماني هافعال بود. ايا صوفيا بعداً با اضافه شدن بناها، مناره ها و بازسازيهاي در سال 1935 به موزه تبديل و در خدمت توريسم قرار گرفت.
موسيقي محلي کاملاً با موسيقي کلاسيک خالص دربار عثماني متفاوت است. تا زمان حاضر موسيقي محلي به نگارش در نيامده و آداب سنن آن توسط عاشق، نغمه سرايان سيار، زنده نگه داشته شده است. گذشته از موسيقي محلي، موسيقي نظامي عثماني نيز وجود دارد که اکنون از طريق مهمتر تاکسمي (گروه جاني ساري) در استانبول اجرا مي شود.
در کنار زيباهاي تاريخي و طبيعي، استانبول داراي زمين هاي گلف که تحت حمايت و مجهز است. بازيکنان گلف با داشتن زمين گلف که مطابق معيارهاي بين المللي است، لذت خواهند برد. علاوه برآن مسابقات آزاد نيز وجود دارد.
تفريح گاه استانبول آتا کوي، استانبول کالاميش از ديگر مناطق ديدني استانبول است. مسجد سليمانيه در استانبول از مسجدهاي جامع اين شهر است که در سال هاي 1550 تا 1557 ساخته شد.
اين مسجد را معمار بزرگ خواجه بزرگ عثماني معمار سنان آغاز و به دستور پادشاه عثماني سلطاني سليمان اول طرح کرد. ارتفاع گنبد اين مسجد 53 متر و قطر گنبد 27/7 متر است. بنا به سنت عثماني اين مسجد چهار منار (گل دسته) دارد که نشانه مسجدهايي است که به امر شاهان ساخته مي شد. سبک معماري آن، مانند ديگر کارهاي سنان و معماران عثماني ترکيبي از سبک معماري بيزانسي و اسلامي است.
در باغ پشت اين مسجد گورهاي سليمان اول و همسر و مادر و خواهرش و نيز گور سليمان دوم و احمد دوم قرار دارد.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.