خطا کرد در بلخ آهنگری!

در برخی از سایت‎ها[1] ادعای تناقض در برخی آیات قرآن شده است، اما متأسفانه نوع نگاه به موضوع مورد نظر بسیار سطحی و غیر واقع‎بینانه است و با واقعیت‎های قرآنی مطابقت و هم‎خوانی ندارد. یکی از شبهات و تناقضاتی که مطرح گشته است پیرامون اعمال و رفتار مجرمانه و خطا است که چه کسی را باید مسؤول دانست؟ خدا یا انسان؟ ولی باید گفت طرح این گونه مسایل به نام تناقض قرآنی بسیار ناصواب است.
دوشنبه، 28 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطا کرد در بلخ آهنگری!

خطا کرد در بلخ آهنگری!
خطا کرد در بلخ آهنگری!


 





 
شبهه:
قرآن شریف مسئولیت رفتار مجرمانه و خطاء را گاهی به خداوند نسبت می‎دهد و گاهی به انسان‎ها. این گونه سخن گفتن سر از دوگانگی و تناقض بیرون می‎آورد. چون روشن نیست چه کسی مسئول رفتار مجرمانه و خطاء است؟
پاسخ:
در جهان تکوین همه چیز بر وفق مراد پیش می‎رود و جرم و خطاء در آن راه ندارد. آن چه به عنوان رفتار مجرمانه و خطاء قابل بحث است، در جهان تشریع و قانون‎گذاری است. در چنین فضایی بحث می‎شود که مسؤولیت رفتار مجرمانه و یا خطاء با کیست؟
از قانون بشری که بگذریم، در فضای قانون الهی، وضعیت تشریع به گونه‎ای رقم خورده است که اگر بدان جامه عمل پوشیده شود، همه چیز بر وفق مراد پیش خواهد رفت. چون به دلیل نقلی و عقلی، خداوند بدون تشریع و بدون حجت، کسی را مجازات نمی‎کند و عقاب بلابیان نیز قبیح است.[2]
پس از جانب خدای تبارک و تعالی،‌حجت در «حجت بالغه» بر همگان تمام است حجت ظاهر یعنی با فرستادن پیامبران و امامان ـ علیهم السّلام ـ همراه با کتاب‎های آسمانی که آخرین آن قرآن شریف، این معجزه علمی است که جهانی و جاودانی است. حجت باطنی یعنی عقل که پیامبر درونی و حجت الهی است بر همگان ارزانی داشته شد. اختیار و آزادی،‌بهترین بستر برای تکامل و تعالی، در اختیار انسان قرار داده شد و...

خطا کرد در بلخ آهنگری!

در سوره نحل آمده است: و اگر خدا می‎خواست همه شما را امت واحدی قرار می‎داد؛ (و همه را به اجبار وادار به ایمان می‎کرد؛ اما ایمان اجباری فایده‎ای ندارد؛) ولی خدا هر کس را بخواهد ( و شایسته بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد ( و لایق بداند) هدایت می‎کند. (به گروهی توفیق هدایت داده و از گروهی سلب توفیق می‎کند.) و یقیناً شما از آن چه انجام می‎دهید، بازپرسی خواهید شد
در چنین فضایی اگر جرم و خطایی صورت بگیرد، چه کسی مسؤول رفتار مجرمانه و خطا می‎باشد؟ خدای تبارک و تعالی یا انسان؟ یک انسان باورمند، چگونه باور کند که قرآن شریف مسؤولیت رفتار مجرمانه و خطا را به خداوند نسبت می‎دهد؟ اکنون آیاتی که به عنوان آیات متناقض مطرح شده دنبال می‎شود تا مطلب به صورت واقع بینانه و بدون هیچ گونه تکلف بر همگان روشن گردد.
در سوره نحل آمده است: «و اگر خدا می‎خواست همه شما را امت واحدی قرار می‎داد؛ (و همه را به اجبار وادار به ایمان می‎کرد؛ اما ایمان اجباری فایده‎ای ندارد؛) ولی خدا هر کس را بخواهد ( و شایسته بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد ( و لایق بداند) هدایت می‎کند. (به گروهی توفیق هدایت داده و از گروهی سلب توفیق می‎کند.) و یقیناً شما از آن چه انجام می‎دهید، بازپرسی خواهید شد.»[3]
در سوره فاطر نیز فرموده است: «آیا کسی که عمل بدش برای او آراسته شده و آن را خوب و زیبا می‎بیند (همانند کسی است که واقع بینانه می‎بیند)؟! خداوند هر کس را بخواهد گمراه می‎سازد و هر کس را بخواهد هدایت می‎کند؛ پس جانت به خاطر شدت تأسف بر آنان از دست نرود؛ خداوند به آن چه انجام می‎دهند داناست.»[4]
آنچه در راستای این دو آیه و آیات دیگر با همین مضمون قابل بیان است، این است که:حکمت خدای تبارک و تعالی اقتضاء می‎نماید که سعادت و شقاوت بشر بر اساس اختیار او بوده باشد و راه اطاعت را که زمینه‎ساز سعادت و راه شقاوت را که منتهی به بدبختی ایشان می‎گردد برایشان بیان کرد تا هر کس راه معصیت را بپیماید و طریق ضلالت را پیش گیرد مجازاتش نموده، و هر کس بر مرکب راهوار اطاعت سوار شود و راه اطاعت را طی کند، او را هم پاداش دهد. بنابراین مقصود از اضلال بعضی و هدایت بعضی، اضلال و هدایت ابتدایی نیست، بلکه «مجازاتی» است؛ زیرا همه آنها چه گمراهان و چه راه یافتگان، همه هدایت ابتدایی دارند، آن که خدا می‎خواهد گمراهش کند کسی است که خودش از سر اختیار راه ضلالت یعنی معصیت را پیموده و پشیمان هم نمی‎شود و آن کس که خدا هدایتش کرده کسی است که هدایت فطری و ابتدایی خود را حفظ کرده و بر اساس آن مشی می‎کند یا همواره در طاعت است و یا اگر گناهی از او سر زند، توبه کند و از راه گناه به صراط مستقیم و سنت الهی که تبدیل ناپذیر است بر می‎گردد،[5] آری: «و لن نجد لسنه الله تبدیلاً».[6]
عبارت «و لتسئلنّ عمّا کنتم تعلمون» در ذیل آیه 93 از سوره نحل هم به خاطر دفع توهم است و آن این که: مستند بودن هدایت و ضلالت به خدای تبارک و تعالی اختیار بشر را سلب نمی‎کند؛ زیرا خداوند ابتدائاً کسی را گمراه و هدایت نمی‎کند، گمراه کردن خداوند مجازاتی است. یعنی کسی که خودش گمراهی را خواسته، او را در گمراهی پیش می‎برد و کسی که هدایت را خواسته، او را در هدایت پیش می‎برد.[7]

خطا کرد در بلخ آهنگری!

راننده‎ای که بیش از سرعت مجاز سرعت رفته و تصادف کرده است، خود مقصر است یا راهنمایی و رانندگی؟! راننده‎ای که بیش از سرعت مجاز سرعت رفته و یا از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی کرده، راه عقلایی‎اش آن است که از جانب پلیس راه جریمه شود...
در سوره نساء نیز آمده است: «(آری،) آن چه از نیکی‎ها به تو می‎رسد، از طرف خداست؛ و آن چه از بدی به تو می‎رسد،‌از سوی خود توست. و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم؛ و گواهی خدا در این باره کافی است.»[8]
هم چنین در سوره روم آمده است: «آیا در زمین گردش نکردید تا ببینید عاقبت کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ آن‎ها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (برای زراعت و آبادی)‌بیش از اینان دگرگون ساختند و آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (اما آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، آنها به خودشان ستم کردند.»[9]
سوره نساء نیز آمده است:آری،) آن چه از نیکی‎ها به تو می‎رسد، از طرف خداست؛ و آن چه از بدی به تو می‎رسد،‌از سوی خود توست. و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم؛ و گواهی خدا در این باره کافی است
این دو آیه هم با بیان دیگر،‌بلکه به صورت مستقیم رفتار مجرمانه و خطا را به مجرم و خطاکار نسبت می‎دهد و با یک تحلیل عقلی و نقلی و با نگاه واقع‎بینانه در راستای آیات قبل سخن می‎گویند و هیچ تناقضی در آن مشاهده نمی‎شود. این یک عرف جهانی و عقلایی است که در صورت تخلف از قانون، ‌رفتار مجرمانه و یا خطا را به قانون‎گذار نسبت نمی‎دهند بلکه رفتار مجرمانه را به خود مجرم و متخلف نسبت می‎دهند و مسوولیت آن با خود اوست. به فرموده قرآن شریف: «و لا تزر وازره وزر اخری»[10] یعنی «هیچ بار برداری بار (گناه) دیگری را بر نمی‎دارد.
خطا کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری[11]
اسلام به شدت با این دیدگاه مبارزه کرد و مجازات‎های خانوادگی و دست جمعی را مردود دانست و مسئلیت رفتار مجرمانه و خطا را به طور مستقیم به خود مجرم نسبت می‎دهد. از این روی قرآن شریف مسئلیت رفتار مجرمانه را نه به خدا نسبت داد و نه به دیگران. خود مباشر و مجرم است که مسؤول رفتار مجرمانه خویش می‎باشد و لذا برداشت دوگانگی و تناقض ازآیات، بسیار ناصواب است و نسبت مسؤولیت رفتار مجرمانه به خداوند بسیار ناپسند و نامعقول.

پي‌نوشت‌ها:
 

[1] . سایت افشا.
[2] . خویی،‌سید ابوالقاسم، مصباح الاصول، قم: مؤسسه احیاء آثار امام خویی، 1422 ص 327.
[3] . سوره نحل،: 16 / 93.
[4] . سوره فاطر: 35 / 8.
[5] . تفسیر المیزان، ج 12، صص 484 ـ‌485.
[6] . سوره فاطر: 35 / 43.
[7] . تفسیر المیزان، ج 12،‌ص 485.
[8] . سوره نساء: 4 / 79.
[9] . سوره روم:‌ 30/ 9.
[10] . سوره انعام: 6 / 164.
[11] . دهخدا، علی اکبر، امثال و حکم، ج 2، ص 742.
 

منبع:اندیشه قم
ارسال توسط کاربر محترم سایت :alirezamazrooei




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.