گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(7)

- بنابرگزارش ساواک، فاطمه عرب زاده(16ساله محصل علوم ديني و ساکن قم) به جرم همراه داشتن اعلاميه و نوار سخنراني امام خميني به دست ماموران انتظامي راه آهن قم دستگير شد. - ساواک در گزارشي از دستگيري دو نفر نوار فروش(محمدمهدي فقيه سبزواري وحسين راني زنجاني) خبر داد که در قم مبادرت به تهيه و تکثير نوارهاي حاوي مطالب خلاف مصالح مملکتي نموده اند.
سه‌شنبه، 13 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(7)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(7)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(7)


 

نويسنده: معصومه مرادپور




 

پنجشنبه1357/3/18- 8ژوئن 1978- 2 رجب 1398
 

- بنابرگزارش ساواک، فاطمه عرب زاده(16ساله محصل علوم ديني و ساکن قم) به جرم همراه داشتن اعلاميه و نوار سخنراني امام خميني به دست ماموران انتظامي راه آهن قم دستگير شد.
- ساواک در گزارشي از دستگيري دو نفر نوار فروش(محمدمهدي فقيه سبزواري وحسين راني زنجاني) خبر داد که در قم مبادرت به تهيه و تکثير نوارهاي حاوي مطالب خلاف مصالح مملکتي نموده اند.
- تلويزيون آلمان برنامه اي در پانزده دقيقه با نام « مومنت» درباره ايران پخش کرد. نماينده خبرگزاري پارس از اين برنامه به عنوان گزارش منفي درباره رژيم شاه ياد کرد. در اين برنامه به اخذ تمامي تصميمات توسط شاه، بودجه ارتش که نصف درآمد نفت را به خود اختصاص داده، رکود اقتصاد ايران و فقدان متخصص و امکانات، دستگاه مخوف ساواک و پنجاه هزار جاسوس آن و شکنجه زندانيان سياسي اشاره شد. و در پايان گفت: «روحانيون اسلامي هميشه دشمن سلسله پهلوي بوده اند. آنها هنوز هم نتوانسته اند جدايي مذهب و سياست و سلب قدرت از خود را بپذيرند.»
- به گزارش روزنامه خراسان، سه نفر از اعضاي هيات مديره شرکت تعاوني مسکن وزارت راه به جرم کلاهبرداري از کارمندان دستگير شدند.
- بنابرگزارش ساواک تهران شخصي بنام فيض الله حسنخاني به جرم توزيع کارتهاي حاوي مطالب مضره دستگير شد.

جمعه1357/3/19- 9ژوئن 1978- 3رجب 1398
 

- بنابرگزارش کميته مشترک ضد خرابکاري، در ساعت12تظاهراتي در ميدان24اسفند (ميدان انقلاب) تهران با شرکت شماري از دانشجويان برپا گرديد. 2نفر از دانشجويان (آقايان جاسم هردان و احمد نوري) به دست ماموران دستگير شدند.
- بنابرگزارش ساواک تهران آقايان سيف الله بادپا به جرم توزيع اعلاميه، جواد کتابچي و اصغر پورنعمتيان به علت مظنون بودن به توزيع اعلاميه و عبدالله کيا و علي فيض بخش به دليل مظنون بودن به فعاليت سياسي دستگير شدند.
- در پي گذشت عزيز يوسفي(وي از اعضاي حزب توده و رابط اين حزب با حزب دموکرات کردستان بود که در تاريخ57/3/15در تهران درگذشت) شماري از ساکنان مهاباد ضمن تجمع در مزار نامبرده اقدام به برپايي تظاهرات و سردادن شعار عليه رژيم نمودند. نشريه نويد، ارگان حزب توده در اين باره گفت که در اين تظاهرات گسترده و آکنده از خشم و کين، دهها نفر دستگير شدند.
- در ساعت 20، تظاهراتي در بخش بابلسر- از توابع بابل- با شرکت حدود30 نفر از دانش آموزان مدرسه پهلوي برپا گرديد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار عليه رژيم با مشاهده ماموران متواري شدند.

شنبه1357/3/20- 10ژوئن 1978- 4رجب 1398
 

- جامعه روحانيت اصفهان، اعلاميه اي درباره پيام امام خطاب به مردم منتشر کرد.
- امام خميني پيامي به مناسبت فرارسيدن اربعين شهداي قم(وقايع روزهاي 19 و1357/2/20) خطاب به مردم ايران ارسال نمودند. ايشان در اين پيام به تغيير مهره هايي که همچنان از همين قماش هستند، اشاره کردند و اين اقدامات را تلاش و فريب هاي تازه رژيم اعلام نمودند.
- اعلاميه اي از سوي «شاخه پيشرو براي اتحاد نهضت ملي ايران» منتشر گرديد، در اين اعلاميه تغيير رئيس سازمان امنيت با مهره هايي در حزب غيرقانوني رستاخيز را از عوامفريبي رژيم دانست و اعلام کرد که اينگونه اصلاحات ظاهري در جهت منافع خود و به منظور پوشاندن ضعف هاي رژيم است نه حفظ منافع مردم.
- بنابر گزارش ساواک دو نفر طلبه(آقايان عبدالعباس حياتي و جواد دست پاک) به جرم حمل اعلاميه امام و ساير روحانيون، تعدادي نوار سخنراني و کتب و نشريات مضره به دست ماموران پليس راه آهن قم دستگير شدند.

يکشنبه1357/3/21- 11ژوئن 1978- 5رجب 1398
 

- چهار نفر از روحانيون مشهد، آقايان سيدعبدالکريم هاشمي نژاد، شيخ عباس واعظ طبسي، شيخ محمدرضا محامي و سيدحسين موسوي جهان آبادي به اتهام فعاليت جهت تهيه و توزيع اعلاميه به مناسب اربعين شهداي شهرهاي قم و کازرون به دست ماموران سازمان اطلاعات و امنيت خراسان دستگير شدند.

دوشنبه1357/3/22- 12ژوئن 1978- 6رجب 1398
 

- در ساعت 30 دقيقه بامداد، ماموران کلانتري بسطام- از توابع شاهرود- دو نفر(آقايان محمدباقر مهدي خسروي و عباسعلي عبدالملکي) را به جرم حمل اعلاميه، عکس امام خميني و نوار حاوي مطالب مضره دستگير کردند.
- رئيس ساواک خراسان در نامه اي به تهران، به دستور تيمسار رياست ساواک، ناصر مقدم، مبني بر آزادي چهارنفر از روحانيان مشهد که در تاريخ 21خرداد57به دست ساواک و به اتهام فعاليت به نفع امام خميني دستگير شده بودند، اشاره کرد.
- بنابر گزارش ساواک، اخيرا کتابي با عنوان «شهيدي ديگر از روحانيت» توسط روحانيون مبارز ايراني خارج از کشور- نجف اشرف- چاپ و توزيع گرديده است. اين کتاب در بر دارنده واکنش هاي ايرانيان خارج از کشور پس از شهادت آيت الله سيدمصطفي خميني شامل اعلاميه ها، سخنراني ها، تلگراف هاي تسليت به امام خميني، رويدادها و...بود و به حجت الاسلام شهيد شيخ نصرت الله انصاري قزويني تقديم شد که در سال 1355زيرشکنجه ماموران شاه به شهادت رسيده بود.

چهارشنبه1357/3/24- 14ژوئن 1978- 8رجب 1398
 

- دو نفر از جوانان شهرستان گرگان به جرم توزيع اعلاميه دستگير شدند.
- در ساعت 11/50، تظاهراتي در بابلسر با شرکت جمعي حدود80نفر از مقابل مسجد جامع اين شهر برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهاي «الله اکبر، درود بر خميني، مرگ بر شاه خائن، مردم ما را ياري کنيد» با مشاهده ماموران متواري و در نهايت25نفر دستگير شدند(ساواک در گزارش ديگري آمار دستگيرشدگان را 12نفر اعلام کرده است)
در اين تظاهرات يکي از دانشجويان به نام ايوب معادي به شهادت رسيد. علت شهادت اين دانشجو ضربه به سر و خونريزي مغزي تشخيص داده شد، اما شهرباني اعلام کرد که اين شخص بر اثر حمله قلبي فوت شده است.
- کميسيون امنيت اجتماعي شهرستان اهواز، آقاي شيخ هادي غفاري را به جرم اخلال در نظم عمومي و تحريک مردم به شورش و بلوا به دو سال اقامت اجباري در مريوان- استان کردستان- محکوم کرد. اين حکم غيابي صادر شد.

پنجشنبه1357/3/25- 15ژوئن 1978- 9رجب 1398
 

- در ساعت 12، عليرضا عظيمي به اتهام تکثير اعلاميه آيات قم و اعلاميه اي با عنوان «اصناف اصفهان» به دست ماموران شهرباني اصفهان دستگير شد.
- شخصي به نام حسين قدوسي به جرم نگهداري اعلاميه و نوار سخنراني امام خميني به دست ماموران شهرباني اصفهان دستگير شد.
- بنابرگزارش ساواک، آقايان شاه بهرام بليواني و محمدتقديريان به اتهام تکثير اعلاميه آيات قم به دست ماموران شهرباني يزد دستگير شدند.
- سازمان اطلاعات و امنيت کرمان در نامه اي به مديريت کل اداره سوم، از دستگيري سه نفر از اهالي اين شهر به نام هاي محمدرضا اسماعيلي راد، علي شهاب الديني پاريزي و احمد انصاري به جرم ايراد مطالب ضد ميهني و نوشتن جملات اهانت آميز عليه مقامات مملکت بر روي ديوار خارجي مسجد خبر داد.
- رئيس ساواک آذربايجان غربي در نامه اي به مديريت کل اداره سوم با اشاره به دستگيري آموزگار ساکن مهاباد به نام حوصت دباغي به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، آمار زندانيان سياسي منطقه را 87نفر اعلام کرد.
- در ساعت21، شخصي به نام کريم خمواده- کتابدار مسجد اعظم شهر رضائيه- به جرم تشويق و تحريک مردم به تعطيل کردن مغازه هايشان دستگير شد.

جمعه1357/3/26- 16ژوئن 1978- 10رجب 1398
 

- بنابر گزارش ساواک، يکي از دانش آموزان شهرستان سلماس(شاهپور) به نام اصغرمهرابي به اتهام همراه داشتن اعلاميه به دست ماموران دستگير شد.
- در ساعت 16، مراسمي در آبادان- استان خوزستان- با شرکت جمعي در حدود200 نفر و سخنراني آقاي کريمي در مسجد همايونشهر برپا گرديد. در اين مراسم از مردم خواسته شد تا طبق اعلاميه آيات قم، روز 27خرداد از منزل بيرون نيايند و مغازه هاي خود را تعطيل کنند. در پايان مراسم، دانش آموزي به نام احمد صادقي به اتهام توزيع اعلاميه دستگير شد.
- شماري از علماي کرمانشاه با انتشار اعلاميه اي به مناسبت چهارمين اربعين حوادث اسفناک قم و ساير شهرستانها، روز شنبه 57/3/27را به عنوان اعتراض، عزاي عمومي اعلام کردندو از مردم خواستند تا در اين روز مغازه هاي خود را تعطيل کرده و از منزل خارج نشوند.
- بعدازظهر امروز اعلاميه اي در مورد تعطيلي و عزاي عمومي روز27خرداد به دستور مراجع عظام، در مسجد و ميدان گندم رضائيه- استان آذربايجان غربي- توزيع گرديد.
همچنين ماموران شخصي به نام يونس خموآوه را به جرم تحريک بازاريان نسبت به تعطيلي مغازه هايشان در روز27خرداد دستگير کردند.
- بنابرگزارش شهرباني سنقر- استان کرمانشاه- شخصي به نام اسماعيل اعتمادي به اتهام توزيع اعلاميه در تعدادي از مساجد اين شهرستان دستگير شد. همچنين شش نفر از اهالي اين شهرستان به جرم تحريک کسبه نسبت به تعطيلي مغازه هايشان به دست ماموران دستگير شدند.

شنبه1357/3/27- 17ژوئن 1978- 11رجب 1398
 

- در پي راي کميسيون امنيت اجتماعي نسبت به تبعيد آيت الله شيخ محمدصادق کرباسچي تهراني(57/3/10)، پرويز ثابتي امروز به ساواک قم يادآور شد تا چنانچه آيت الله کرباسچي از تقسيم شهريه و جمع آوري وجوهات دست بردارد، اين حکم اجرا نشود، اما آقاي کرباسچي به اين پيشنهاد نظر مساعدي نشان نداد و در نهايت به انارک تبعيد گشت.
- حدود 60درصد از مغازه هاي شهر سنقر- استان کرمانشاه- تعطيل بودند. همچنين دو نفر از اهالي اين شهر به اتهام تحريک مردم و بستن مغازه ها به دست ماموران شهرباني دستگير شدند.

دوشنبه1357/3/29- 19ژوئن 1978- 13رجب 1398
 

- از ساعت16 الي 19/45 مراسم بزرگداشتي در مشهد به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر شريعتي باشرکت جمعي حدود600 نفر و سخنراني آقايان حبيب الله پايدار، قدس و روحاني، در منزل آقاي محمدتقي شريعتي برگزار شد. پس از پايان، مراسم، عده اي حدود20نفر در خيابان علم اين شهر اقدام به سردادن شعار عليه رژيم نمودند که 6نفر آنها دستگير شدند.
همزمان با اين مراسم، مجلسي نيز با حضور شماري از دانشجويان دختر برپا گرديد که در پايان اين مراسم نيز، دو نفر از دانشجويان دختر به جرم سردادن شعار دستگير گرديدند.
- بنابرگزارش ساواک سه نفر از دانش آموزان شهرستان جهرم- استان فارس- به اتهام توزيع اعلاميه دستگير شدند.
- «نشريه رويدادهاي انقلاب اسلامي در استان کرمان» در گزارشي از دستگيري يکي از جوانان شهر گرگان و آتش گرفتن بانک فرهنگيان واقع در ميدان مشتاقيه اين شهر خبر داد.
- به گزارش روزنامه رستاخيز، چهار نفر از دانشجويان دانشگاه اصفهان پس از محاکمه در دادگاه، هريک به چهار ماه زندان محکوم شدند. دادگاه شش نفر از دانشجويان را از اتهامات وارده مبرا دانست. به گزارش همين روزنامه، محاکمه 10نفر از دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام تخريب و سردادن شعارهاي ضد ميهني در شعبه اول دادگاه جنايي استان اصفهان آغاز شد.

سه شنبه1357/3/30- 20ژوئن 1978- 14رجب 1398
 

- در ساعت 12/50، شماري از اهالي اصفهان در خيابان احمدآباد شعارهايي عليه رژيم و در
حمايت از دکتر شريعتي سردادند که در پايان با دخالت ماموران متفرق و دو نفر دستگير شدند.

چهارشنبه1357/3/31- 21ژوئن 1978- 15رجب 1398
 

- عصر امروز، عده اي از مادران و خواهران زندانيان سياسي اصفهان در اعتراض به نحوه رفتار با فرزندانشان، تظاهراتي برپا کردند. اين عده با دخالت ماموران متفرق و چندين نفر نيز دستگير شدند.
منبع: 15 خرداد شماره 15



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.