چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

ما هر زمان لپ‌تاپی را آزمایش می‌کنیم، با پخش چند فایل موزیک و ویدئو، کیفیت و بلندی صدای بلندگوهای آن را هم محک می‌زنیم. هر چند بیشتر اوقات صدای لپ‌تاپ‌های معمولی چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌تواند نظر ما را جلب کند. اما این روزها تولیدکنندگان لپ‌تاپ، توجه بیشتری به بلندی و کیفیت صدا معطوف می‌دارند. حتی در برخی موارد، این صدای رسا و صاف و با کیفیت محصولات آنهاست که عامل جلب نظر کاربران و مصرف کنندگان و دلیل فروش خوب آنهاست.
شنبه، 17 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا
چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا


 





 
ما هر زمان لپ‌تاپی را آزمایش می‌کنیم، با پخش چند فایل موزیک و ویدئو، کیفیت و بلندی صدای بلندگوهای آن را هم محک می‌زنیم.
هر چند بیشتر اوقات صدای لپ‌تاپ‌های معمولی چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌تواند نظر ما را جلب کند. اما این روزها تولیدکنندگان لپ‌تاپ، توجه بیشتری به بلندی و کیفیت صدا معطوف می‌دارند.
حتی در برخی موارد، این صدای رسا و صاف و با کیفیت محصولات آنهاست که عامل جلب نظر کاربران و مصرف کنندگان و دلیل فروش خوب آنهاست.
در این شماره ما با در نظر داشتن این نکته، چهار سیستم رایانه لپ‌تاپ را که توانایی و قابلیت‌های صوتی آنها به صورت قابل ملاحظه ای تقویت شده و بهبود یافته است، انتخاب و مقایسه کردیم.
آزمایش ما شامل اجرای قطعات مختلفی از موزیک‌های کلاسیک و امروزی روی این سیستم‌ها و گوش دادن به آنها بود.
مطلب زیرحاصل نتایج این آزمایش‌هاست که جهت راهنمایی شما برای انتخاب یک لپ‌تاپ با کیفیت صدای فوق العاده، به شرح زیر ارائه می‌شود:

۱ـ لپ‌تاپ ASUS NX90Jq
 

بلنــــدگـــوهای سراسری جانبی و فناوری قدرتمند SonicMaster که توسط مهنــدسان متخــــصص صدای شرکت ایسوس و بنگ و اولافسن (Bang & Olufsen ICE) ابداع شده و توسعه یافته است، از ویژگی‌های این غول فلزی ۱۸ اینچی هستند.

چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

سبک تنظیم و چینش بلندگوهای ASUS NX90Jq بر خلاف بیشتر لپ‌تاپ‌ها که بلندگوها در آنها رو به بالا قرار دارند، درست رو به کاربر بوده و در نوع خود از بهترین‌ها محسوب می‌شود.
اگر چه این لپ‌تاپ از صدای صافی برخوردار است، اما وضوح شنیداری آن چندان چشمگیر نیست حتی پس از دستکاری تنظیمات اکولایزر (equalizer) نیز اصوات دارای تن بالا و متوسط در بمی‌ صدای آن غرق می‌شدند اما به هر حال تنظیم وضوح صدا توانست تا حدودی مؤثر باشد.

۲ ـ Dell XPS 15 L502X
 

لپ‌تاپ ۱۵ اینچی بلندگو‌های استریوی JBL را روی عرشه و ساب ووفر (subwoofer) را در قسمت زیرین دارد و از فناوری تقویت صوتی مکس‌آدیو (MaxxAudio) بهره می‌برد.

چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

بلندگوهای این نوت‌بوک (notebook)، با آن که رو به بالا قرار گرفته‌اند، به خاطر بزرگی و زاویه دار و متمایل بودن به سمت کاربر و قرار داشتن در جهت مخالف صفحه نمایش، صدایی با کیفیت و تاثیر گذار را ارائه می‌کند.
با آن که بدون فعال کردن مکس‌آدیو صدای آنها کمی‌تخت است، اما گوش دادن موزیک با آن، لذتبخش و عالی است.
تفاوت عظیم ساختار ساب ووفر آن کاملا مشهود بوده و کیفیتی بی‌نظیر را در سراسر خود در بر دارد. با دستکاری کنترل‌پنل هم می‌توان تنظیماتی مؤثر را روی صدای آن انجام داد که البته اصلا چندان ضرورتی هم ندارد.
با آن که صدای لپ‌تاپ‌های دیگر این گروه نیز بهینه‌سازی شده و نسبت به سیستم‌های معمولی از کیفیت صدای خیلی بهتری بهره‌مندند، اما سیستم در مقایسه با انواع دیگر، از برترین کیفیت صدا برخوردار است.

۳ ـ MSI GT680
 

شــــرکــــــت MSI مدت‌هاست که با همکاری شرکت دانمارکی داینادیو (Dynauduio) کوشیده تا بهترین جا را برای محل قرار گرفتن بلندگوهای لپ‌تاپ خود تعیین کند و همزمان بهترین نرم افزار صوتی را برای لپ‌تاپ بازیخوری (gaming) 16 اینچی خود طراحی سازد.

چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

همچنین MSI فناوری صدای بهینه و تقویت شده حرفه ای THX TruStudio را نیز در GT680R گنجانده است.
اما نتیجه نهایی آزمایش نشان داد که قرار داشتن بلندگوها در نزدیکی صفحه نمایش باعث می‌شود که امواج صوتی به سطح صفحه نمایش برخورد کند و دچار در هم ریختگی شود.
وضوح اضافی اصوات دارای تن بالا و متوسط آن، موجب از دست دادن بمی‌صدا شده و GTX690R را از صافی صدای ایسوس بی‌بهره می‌سازد.
با آن که پویایی (dynamic) صدای بلندگوها از یک نوت بوک معمولی بهتر هستند، اما نبود ساب ووفر و ضعف چینش بلندگو‌ها باعث شده که صدای آن زیر و مخصوصا در اصوات با تن متوسط نارسا باشد.
البته دستکاری تنظیمات کنترل‌پنل آن تا حدودی می‌تواند مؤثر باشد. باید از MSI پرسید که هدف اصلی اش از سرهم کردن این همه دم و دستگاه صوتی چه بوده است؟

۴ ـ HP Pavilion dv7t
 

با کمال تاسف HP در ساخت pavilion dv7t، بد جوری در جا زده است.

چهار لپ تاپ برتر از لحاظ کیفیت صدا

با آن که فناوری صدای Beats که بخشی از آن توسط دکتر دره (Dr.Dre) طراحی شده و ویژگی ساب ووفر Bass Reflex سه وجهی HP با صدای مجازی فراگیر (virtual surround sound) با گوشی‌های هدفون بخوبی جواب می‌دهد، اما بلندگوها و ساب ووفر این مدل لپ‌تاپ HP که مثلا یک ماشین چندرسانه‌ای (multimedia) است، عملکردی چندان بهتر از یک نوت بوک معمولی ندارد.
موزیک در ولوم صدای حداکثر دچار در هم ریختگی شده و هر قدر هم که تنظیمات کنترل‌پنل را دستکاری کنید، هیچ فایده‌ای ندارد.
سطوح صدای آن به حدی متغیر و بد است که اگر همه برنامه‌های نرم افزاری صوتی عالم را هم جمع کنیم، نمی‌توانند بلندگوهای آن را با هم هماهنگ کنند!
منبع:آی تی نیوز
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.