پنج روز فقط با یک تبلت

آیا شما می توانید از تبلت به عنوان جایگزینی برای لپ تاپ استفاده کنید؟ ما تصمیم به بررسی این ایده گرفتیم. بنابراین لپ تاپ یک نویسنده را از او گرفتیم و به جای آن یک iPad در اختیار او گذاشتیم و سپس او را به یک سفر کاری پنج روزه فرستادیم.پس از موفقیت عظیم عرضه iPad در سال 2010، بسیاری از تحلیل گران صنعتی انتظار داشتند بازار تبلت با انفجار روبرو شود؛ زیرا برخی از گزارش ها پیش بینی می کرد فروش این نوع ابزار در 12 ماه بعد می تواند به 50 میلیون عدد برسد. و چندین تولید کننده امیدوارند بتوانند با عرضه طیف وسیعی از این ابزار در اندازه ها و عملکردهای متفاوت، کسب درآمد کنند.
دوشنبه، 3 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج روز فقط با یک تبلت

پنج روز فقط با یک تبلت
پنج روز فقط با یک تبلت


 






 

چکیده مقاله: آیا شما می توانید از تبلت به عنوان جایگزینی برای لپ تاپ استفاده کنید؟ ما تصمیم به بررسی این ایده گرفتیم. بنابراین لپ تاپ یک نویسنده را از او گرفتیم و به جای آن یک iPad در اختیار او گذاشتیم و سپس او را به یک سفر کاری پنج روزه فرستادیم.
 

پس از موفقیت عظیم عرضه iPad در سال 2010، بسیاری از تحلیل گران صنعتی انتظار داشتند بازار تبلت با انفجار روبرو شود؛ زیرا برخی از گزارش ها پیش بینی می کرد فروش این نوع ابزار در 12 ماه بعد می تواند به 50 میلیون عدد برسد. و چندین تولید کننده امیدوارند بتوانند با عرضه طیف وسیعی از این ابزار در اندازه ها و عملکردهای متفاوت، کسب درآمد کنند. با عرضه تبلت های متعدد در بازاری که هنوز هم یک بازار بسیار جوان به شمار می رود، خیلی از کاربران با تکیه بر قابلیت های تبلت ها، آن ها را با این ایده که می توانند جایگزین کامپیوترهای نوت بوک شان کنند، به محیط کارشان می برند. بنابراین، آیا شما می توانید یک هفته تمام، فقط با یک تبلت کارهای تان را انجام دهید؟
از نظر تئوری، شما با به کارگیری یک تبلت که قادر است 90 درصد از کارهای روزمره شامل مرور وب، کنترل ای-میل ها، استفاده از توئیتر و فیس بوک و مهم تر از همه، نوشتن گزارش را به انجام برساند. فقط در مدت زمان کوتاهی باید بتواند از تبلت به عنوان تنها کامپیوتری که در اختیار دارید بهر ه برداری نمائید. به عنوان یک آزمایش، ما نوت بوک Mitch Wagner که در حوزه تکنولوژی قلم می زند را از او گرفتیم و یک iPad به او دادیم تا بفهمیم او در یک سفر کاری پنج روزه چگونه می تواند کارهای خود را انجام دهد. این مقاله، نتیجه گیری او از کار با یک تبلت به عنوان کامپیوتر اصلی وی در یک سفر 5 روزه به دور ایالات متحده آمریکا است.

شروع سفر
 

در حالی که ایده استفاده از iPad در یک سفر کاری یک ایده هیجان انگیز به شمار می رفت، طولی نکشید که من با مشکلات و موانع متعددی برخورد کردم. اولین مشکلی که با آن روبرو شدم، عدم سازگاری با اسناد بود. یکی از مشتریان از من خواسته بود، در حالی که در سفر هستم یک ارائه پاورپوینت برای ارائه در جلسه ای که قرار بود در آن شرکت کنم، تهیه نمایم. از نظر تئوری، این کار نمی بایست مشکل باشد: برنامه کاربردی Keynote برای iPad در دسترس قرار دارد و این برنامه اصولاً باید قادر باشد با اسلایدشوهای پاورپوینت کار کند. من باید می توانستم با استفاده از آداپتور VGA ،iPad را به یک پروژکتور متصل کنم و سپس Presentation را ارائه کنم.
این تئوری است اما در عمل، کارها به شکلی که قرار بود پیش برود، پیش نرفت. کلاینت من یک فایل پاورپوینت برایم ارسال کرده بود تا از آن به عنوان قالب (Template) استفاده کنم و از من خواسته بود ارائه خود را با استفاده از رنگ ها، فونت ها و فرمت هایی که در آن فایل بود، طراحی کنم. اما این قالب با Keynote ی که بر روی iPad نصب شده بود، سازگاری نداشت. فایل templete پاورپوینت، از فونت Dingbats و مقداری گرافیک استفاده می کرد؛ اما iPad از این فونت پشتیبانی نمی کند. برای حفظ فرمت گذاری، من مجبور بودم ارائه را با استفاده از iMac خودم ایجاد کنم و سپس در حالی که به سمت مقصد حرکت می کردم تا Presentation اصلی را ارائه کنم، یک لپ تاپ قرض بگیرم.
من یک روز قبل از شروع سفر کاری متوجه این مشکل پاورپوینت شدم. بنابراین تجربه کار با iPad قبل از شروع با شکست مواجه شده بود. حتی قبل از این که سوار هواپیما شوم. می دانستم که برای انجام برخی از کارها در طول سفرم مجبور هستم از یک لپ تاپ استفاده کنم.

عدم سازگاری با اینترنت
 

من و کمپانی کلاینت، از Google Wave به عنوان ابزار مباحثه در تمام جلسات استفاده می کردیم. این کار جالب و در عین حال خلاقانه بود. به طور طبیعی، من انتظار نداشتم این کار برایم دردسری ایجاد کند. البته بدیهی بود که عدم پشتیبانی از Flash باعث می شد تا نتوانم بسیاری از ویدئوها و بازی های آن لاینی را که با iPad سازگار هستند، اجرا کنم. هر چند، فقدان پشتیبانی از Flash در این سفر یک مشکل محسوب می شد زیرا من نیاز به پُست مطالب به وبلاگی که از Flash استفاده می کرد و دربردارنده یک پخش کننده MP3 توکار مبتنی برFlashبود، داشتم. و من باید اطمینان پیدا می کردم که MP3 Player بعد از این که بلاگ را منتشر می کردم، کار می کند. از آن جائیکه این کار نمی توانست با iPad انجام شود، من مجبور بودم به طبقه پایین هتل محل اقامتم بروم و برای پنج دقیقه چک کردن بلاگ، پول پرداخت کنم. و در کمال ناراحتی و ناامیدی وقتی هفته بعد به دفتر کار خانگی ام مراجعه کردم، متوجه شدم که Flash روی بلاگ هنوز هم کار نمی کند.

ابزار عجیب، برنامه های کاربردی مفقود شده
 

علاوه بر فقدان پشتیبانی از فلش و مشکلات مرتبط با پاورپوینت، تنها مشکلی که من با iPad داشتم این بود که به استفاده از آن عادت نداشتم. من همزمان با سفر، کارهای روزانه ام را انجام می دهم و iPad فاقد سیستم فایلی است که شما بتوانید اسنادی را که با استفاده از برنامه های کاربردی مختلف ایجاد شده در یک مکان واحد بر روی آن ذخیره کنید. به جای آن، شما در iPad اسناد را داخل برنامه خاصی که آن ها را ایجاد کرده ذخیره می کنید؛ (به عنوان مثال اسناد Pages در Pages) و با محدودیت های زیادی برای به اشتراک گذاری آن ها بین برنامه های کاربردی مختلف مواجه هستید. این یک روش کاملاً متفاوت برای کار کردن است و مدتی طول می کشد تا افرادی که کارهای شان را با استفاده از یک کامپیوتر دسک تاپ انجام می دهند به آن عادت کنند.
در مرورگر وب یک تبلت برخلاف مرورگرهای دسک تاپ شما نمی توانید کل پوشه bookmark ها را به یک باره باز کنید. وقتی من کارهای بانکی یا مالی خود را به شکل آن لاین انجام می دهم دوست دارم PDF رسیدها را بر روی دسک تاپ ذخیره کنم و در iPad شما نمی توانید PDF ها را ذخیره کنید.
از این مهم تر این که من حدود یک دوجین برنامه کاربردی بر روی کامپیوترم دارم که برای انجام کارهای خود هر روز از آن ها استفاده می کنم. خیلی از این برنامه ها مثل TextMate، بر روی iPad قابل استفاده نیستند. سایر برنامه ها مثلاً Things، در دسترس است اما بر روی iPad به شکل متفاوتی کار می کنند. من بیش تر کارهای خود را در فایل های متنی ساده ذخیره می کنم و قبل از سفرم نتوانستم یک برنامه ساده ویرایش گر متن برای iPad پیدا کنم. اگرچه برنامه های متعددی مثل Simplenote و writer برای iPad وجود دارد، نتوانستم آن ها را گیر بیاورم.
اغلب کاربران نیز بر روی کامپیوتر اصلی خود چنین برنامه هایی برای انجام کارهای روزانه شان دارند که مجبور هستند بر روی یک تبلت آن ها را با برنامه های دیگری جایگزین کنند. تمام آن 5 روزی که فقط به iPadمتکی بودم به دنبال برنامه ها ومیان برهای صفحه کلیدی می گشتم که بر روی iPad وجود نداشت. من از Dropbox و یک درایو thumb برای اطمینان از این که تمام اسناد مورد نیاز را به همراه دارم استفاده کردم. قبل از این که سفرم را شروع کنم گردآوری همه این اسناد وقت زیادی از من گرفت.

پنج روز فقط با یک تبلت

نقاط قوت iPad
 

البته استفاده از یک iPad به عنوان کامپیوتر اصلی خیلی بد نبود. این وسیله نقاط قوتی هم دارد. iPad به واسطه وزن کم و سایز کوچک برای سفر از طریق فرودگاه ها ایده آل است؛ وزن iPad حدود 680 گرم و کوچک تر از یک دفترچه یادداشت سایز A4 است. در مقایسه، 15MacBook Proاینچی من 3/75 برابر سنگین تر از iPad و البته بزرگ تر و حجیم تر از آن است.
به دلیل این که iPad بسیار کوچک و سبک است و به سرعت راه اندازی می شود زمانی که مقداری وقت اضافه دارید؛ مثلاً وقتی در صف انتظار سوار شدن به هواپیما هستید می توانید آن را به سرعت روشن کنید و کمی کار با آن انجام دهید. وقتی از لپ تاپ استفاده می کنید مجبور هستید مکانی برای نشستن پیدا کنید و منتظر بوت شدن آن بمانید اما با استفاده از یک تبلت در عرض چند ثانیه به محتوای آن دسترسی پیدا می کنید.
درعین حال استفاده از iPad در فرودگاه ساده تر از لپ تاپ است. من هرگز به متعادل کردن یک نوت بوک بر روی پایم علاقه نداشته ام اما با یک تبلت، کارها طبیعی تر به نظر می رسند. همچنین تبلت در مقایسه با یک لپ تاپ فول سایز به خوبی روی سینی میز هواپیما جای می گیرد.
صفحه کلید on-screen برای تایپ یادداشت های کوتاه در اسناد قابل استفاده است.شکل(2)

پنج روز فقط با یک تبلت

عمر باتری اعجاب انگیز
 

من در سفر تجاری خود نیمی از ایالات متحده؛ از سن دیه گو تا آیووا را طی کردم. پس از 11 ساعت استفاده شدید (اما نه مداوم) شامل تماشای مقداری ویدئو، باتری iPad من هنوز هم 36 درصد شارژ داشت. یک کامپیوتر لپ تاپ با گذشت نیمی از این مدت کاملاً از کار می افتد.
اگر چه من بر روی iPad اتصال 3G نداشتم، برای اتصال با هیچ مشکلی برخورد نکردم. من در این سفر بیش تر وقتم را در دفاتر، هتل ها و فرودگاه ها یعنی جاهایی که انتظار پیدا کردن یک اتصال Wi-Fi دارید صرف کردم و iPad را در چنین مکان هایی به کار گرفتم. من در طول پرواز می توانستم با استفاده از Wi-Fi آن برد iPad کل یک فیلم Streaming را از طریق سرویس آن لاین فیلم Netflix تماشا کنم. پرواز من یک پرواز دلتا بود و فیلم نود دقیقه ای تنها دو بار و هر بار برای چند ثانیه موقتاً متوقف شد.
استفاده از iPad در اتاق یک هتل بسیار ساده تر و راحت تر از لپ تاپ است. من همیشه از کار بر روی میز هتل ها متنفر بوده ام زیرا این میزها همیشه ارتفاع نامناسب و غلطی دارند. با iPad، نشستن روی مبل راحتی یا تخت خواب اتاق هتل و کار کردن با آن خیلی راحت بود. من فکر می کنم کاری که انجام می دادم خیلی موثرتر بود زیرا راحت تر بودم. صفحه کلید on-screen آن نیز برای تایپ چند پاراگراف خوب بود اما من برای نوشتن مطالب بلند چند بار از Apple Wireless Keyboard استفاده کردم. در نظر گرفتن جایی برای این صفحه کلید بلوتوث در چمدان تان کار عاقلانه ای است زیرا در عین کوچکی و سبکی عالی، کار می کند.
و در نهایت iPad واقعاً در اواخر شب، وقتی زمان خواندن یک کتاب الکترونیکی یا تماشای مقداری ویدئو قبل از خواب می رسید، می درخشید.

پنج روز فقط با یک تبلت

نتیجه گیری
 

در طرف مثبت، iPad ثابت کرده در مواقعی که استفاده از یک نوت بوک کاری غیرعملی است یک دستگاه قدرتمند سبک وزن و مفید است. در سمت منفی، این وسیله فاقد ابزاری است که در مواقع لزوم به عنوان تنها کامپیوتری که در اختیار دارم بتوانم از آن استفاده کنم. iPad، حتی برای چند روز هم جایگزینی برای لپ تاپ نیست اگرچه من خوش بین هستم که می توانم در سفرهای کوتاه یک روزه یا یک شبه از آن استفاده کنم.
من iPad را برای مشکلاتش سرزنش نمی کنم. من سعی کردم به روشی از آن استفاده کنم که برای آن طراحی نشده بود. iPad یک کامپیوتر مستقل نیست، بلکه رفیق و همراهی برای کامپیوتر اصلی شما محسوب می شود. اگر می خواهید کارهای جدی انجام دهید هنوز هم به یک لپ تاپ یا یک کامپیوتر دسک تاپ نیاز دارید.
اما یک تبلت برای چیزی که هست عالی است: ابزاری برای استفاده در زمانی که دسترسی به یک کامپیوتر لپ تاپ یا دسک تاپ امکان پذیر نیست؛ یا اگر نمی خواهید کارهای جدی انجام دهید. در چنان موقعیت هایی لپ تاپ می درخشد.
برای تایپیست های حرفه ای و جدی در کار،یک صفحه کلید فیزیکی مثل این صفحه کلید بلوتوث محصول Apple توصیه می شود.شکل (3)
منبع: بزرگراه رایانه، شماره ی 140



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط