4 خطر پنهان در زمان قاعدگي

فرقي نمي کند آيا درد خفيف است يا نوعي شکنجه است که شما را چند روزي خانه نشين مي کند، درهر حال بسياري از خانم ها با دردهاي قاعدگي بيگانه نيستند. در واقع بيش از پنجاه درصد زنان هر ماه درجاتي از اين دردها را متحمل مي شوند. قبل از اين که براي تسکين اين درد به سراغ حوله ي گرم برويد، بهتر است بدانيد همه ي قاعدگي ها طبيعي نيستند و گاه نشانه يي از يک بيماري جدي اند. در اين جا فهرستي از چيزهايي که به کمک آن ها مي توانيد علامت هاي مهم را
يکشنبه، 16 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
4 خطر پنهان در زمان قاعدگي

4 خطر پنهان در زمان قاعدگي
4 خطر پنهان در زمان قاعدگي


 






 
فرقي نمي کند آيا درد خفيف است يا نوعي شکنجه است که شما را چند روزي خانه نشين مي کند، درهر حال بسياري از خانم ها با دردهاي قاعدگي بيگانه نيستند. در واقع بيش از پنجاه درصد زنان هر ماه درجاتي از اين دردها را متحمل مي شوند. قبل از اين که براي تسکين اين درد به سراغ حوله ي گرم برويد، بهتر است بدانيد همه ي قاعدگي ها طبيعي نيستند و گاه نشانه يي از يک بيماري جدي اند. در اين جا فهرستي از چيزهايي که به کمک آن ها مي توانيد علامت هاي مهم را شناسايي کنيد آورده ايم که به معناي لزوم مراجعه به متخصص زنان براي بررسي هاي بيشتر هستند.

علامت اول درد ماهانه خيلي شديد
 

مقصر احتمالي: درد ساده ي مربوط به قاعدگي که با مسکن هاي بدون نسخه ي پزشک نيز رفع مي شوند. اين موارد مربوط هستند به ترشح يک ماده ي شبه هورموني موجود در بدن به نام «پروستا گلانديس» که وجود آن سبب انقباض رحم براي خروج خون و بافت هاي رحمي از بدن مي شود. پروستا گلانديس، همچنين سبب منقبض شدن روده هاي شما شده و اين انقباض سبب اسهال و احساس دل پيچه و آشوب در ناحيه شکم مي شود. داروهاي ضد التهاب با هدف قرار دادن پروستا گلانديس درد را آرام مي کنند، پس به محض رخ دادن اولين مورد تير کشيدن درد آن ها را به کار ببريد. هر چقدر زودتر دارو را مصرف کنيد، توليد ماده ي «پروستاگلانديس» کندتر مي شود و درد کمتري احساس خواهيد کرد. از حوله يا بطري آب گرم هم مي توانيد استفاده کنيد.

علامت دوم خونريزي زياد
 

مقصر احتمالي: فيبروئيدها، غده هاي خوش خيمي هستند که در درون يا در روي ديواره هاي رحم قرار مي گيرند. آن ها مي توانند به کوچکي يک تخم سيب درختي يا به بزرگي يک گريپ فروت و در يک زمان چند تا از آن ها در رحم وجود داشته باشند. اين غده ها معمولاً در دهه ي سي يا چهل زندگي ظاهر مي شوند.
اگرچه فيبروئيدها مي توانند سبب درد بشوند، ولي معمولاً وجود آن ها سبب شروع يک احساس دايمي فشار ملايم در ناحيه لگن مي شود. هرچه آن ها به ديواره ي رحم نزديک تر باشند، خونريزي شديدتر خواهد بود. اين خونريزي ممکن است تا بيشتر از هفت روز ادامه يابد.
خبر خوب اين است که جز در مواردي که فشار در ناحيه ي لگن خيلي زياد باشد يا خونريزي زياد براي تان ايجاد زحمت کند، نيازي به هيچ درماني نداريد. درصورتي که درد يا جريان خون وضع بدي ايجاد کنند، پزشک شما توصيه به خوردن دارو يا در حالت هاي نادر انجام عمل جراحي براي برداشتن غده ها خواهد کرد.

علامت سوم درد در ناحيه لگن
 

مقصر احتمالي: اندومتريوسيس بافتي که معمولاً ديواره ي دروني رحم رامي گيرد، جابه جا مي شود، بيرون مي آيد و شروع به رشد در روي ارگان هاي مجاور مي کند. اين مشکل تقريباً پانزده درصد زنان در سنين باروي را درگير مي سازد و پس از شروع علايم به طور متوسط حدود ده سال طول مي کشد تا تشخيص داده بشود. بسياري از زنان فکر مي کنند که اين درد مربوط به قاعدگي است و بنابراين براي آزمايش به سراغ متخصص نمي روند.
اندومتريوسيس معمولاً سبب درد شديد در ناحيه زير شکم، کمر و رانها مي شود و در اغلب مواقع با مصرف مسکن هاي معمولي آرام نمي گيرد. خونريزي شديد و مقاربت دردناک هم ميتواند يک علامت آن باشد. اگر اين علايم براي شما آشنا هستند از متخصص زنان خود وقت ملاقات بگيريد. اگر او براي شما تشخيص اندومتريوسيس داد، قرص هاي پيشگيري از بارداري يا ديگر هورمون ها مي توانند رشد بافت اضافي را کند کنند. درموارد شديد، ممکن است براي کاهش ميزان بافت تشکيل شده در خارج از رحم نياز به انجام عمل جراحي باشد.

علامت چهارم بروز تب و درد شديد در شکم و پهلو ها
 

مقصر احتمالي: درد سخت و طاقت فرساي لگن که مي تواند روزها، هفته ها يا ماه ها ادامه يابد و ممکن است همراه با تب باشد. دفع دردناک ادرار يا ترشحات سبز رنگ يا زرد رنگ علايمي از بيماري التهابي لگن (PID) هستند که يک عفونت جدي بخش فوقاني دستگاه توليد مثل محسوب مي شود. بيماري (PID) معمولاً نتيجه ي يک عفونت درمان نشده ي «کلاميديا» سوزناک است. از آن جا که بيماري هاي مسري مقاربتي ممکن است هيچ علامتي نداشته باشند، بنابراين گاهي اوقات شما تا زماني که باکتري در ناحيه وسيعي گسترش نيافته، متوجه ابتلاي خود نمي شويد. نکته ي بسيار مهم و حياتي اين است که (PID) را به سرعت درمان کنيد، زيرا ممکن است بافت همبند زخم (محل التيام زخم) در لوله هاي رحمي شما شکل بگيرد که اين مي تواند به ناباروري بينجامد. اگر به اين مورد مشکوک هستيد فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنيد.
منبع: 7 روز زندگي 128



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.