ماه صفرماه آغاز نشانه ها

درراویات آخر الزمان ازماه صفر به عنوان آغاز نشانه های ظهور حضرت یاد شده به طوری که اراده خداوند متعال برای ظهورازاین ماه یاد شده درحالی که آغاز نابودی بنی عباس ،اختلاف مردم وصاحبان پرچم های سه گانه شام وحرکات ترکها ورومیها وهرج ومرج درعالم از این ماه می باشد در این مقاله سعی شده که به بررسی روایات ماه صفر درآخرالزمان بپردازیم البته روایت ضعیف هم داردکه نوعی تعاضد روایی آن راحل می کند.
يکشنبه، 16 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ماه صفرماه آغاز نشانه ها

ماه صفرماه آغاز نشانه ها
ماه صفرماه آغاز نشانه ها


 

نويسنده:روح الله رستمیان




 
درراویات آخر الزمان ازماه صفر به عنوان آغاز نشانه های ظهور حضرت یاد شده به طوری که اراده خداوند متعال برای ظهورازاین ماه یاد شده درحالی که آغاز نابودی بنی عباس ،اختلاف مردم وصاحبان پرچم های سه گانه شام وحرکات ترکها ورومیها وهرج ومرج درعالم از این ماه می باشد در این مقاله سعی شده که به بررسی روایات ماه صفر درآخرالزمان بپردازیم البته روایت ضعیف هم داردکه نوعی تعاضد روایی آن راحل می کند.
عزیزانی که روایتی یا مطلبی درباره این ماه یافتند برای ما بفرستند.
 
ماه صفرماه آغاز نشانه ها

ستاره دنباله داردرماه صفر
ابن مسعود قال تكون علامة في صفر ويبتدأ نجم له ذناب.(1)
یکی از مهمترین ظهور ستاره های دنباله داری که در روایات اخرالزمان آمده است ستاره دنباله داری است که بعد ازآن بنی عباس آخرالزمان از بین خواهد رفت . که برای نمونه به یکی از این روایات اشاره داریم:

ماه صفرماه آغاز نشانه ها

امام باقر(علیه السلام) نیز فرموده است:
... آشکار می شود اَکیَس (زیرکتر) با گروهی که به آنان اهمّیّت داده نمی شود، دلهایشان چون پاره های آهن است، موهایشان تا شانه هایشان بوده، برای ایشان دلسوزی و بخششی بر دشمنانشان نیست، نامهایشان کنیه ها و قبیله هایشان آبادیهاست و بر ایشان لباسهایی مانند رنگِ شبِ تاریک است. اکیس این گروه را به سوی آل عبّاس رهبری می کند و دولت آنان را فراهم می سازد. پس بزرگان آن زمان را می کشند تا جایی که آن بزرگان از دست این گروه به بیابان فرار می کنند) فرار به بیابان کنایه از شدّت گرفتاری بزرگان آن زمان است.(همواره دولتشان بر قرار است تا آنکه ستارۀ دنباله دار پدیدار شود و میانشان با یکدیگر اختلاف افتد.(2)
إنما نجم الآيات نجم ينقلب في الآفاق في صفر(3)

ماه صفرماه آغاز نشانه ها

همانا ستاره نشانه ها(که می توان گفت که همان ستاره ای که آغاز نشانه های ظهور است)همان ستاره ای که در آفاق حرکت وگردش خودرا در صفریا در ربیعین یادر رجب آغاز می کنددر این هنگام حرکت می کند خاقان ( فرمانروای ترکها یا چین)با ترکهابشت سر آنها روم حرکت می کند با پرچمهای برافراشته وصلیبها.
شنیده شدن صوتی درماه صفر
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال (تكون آية في شهر رمضان ثم تظهر عصابة في شوال ثم تكون معمعة في ذي القعدة ثم يسلب الحاج في ذي الحجة ثم تنتهك المحارم في المحرم ثم يكون صوت في صفر ثم تنازع القبائل في شهري ربيع ثم العجب كل العجب بين جمادي ورجب(4)
از رسولخدا صلي الله عليه و آله روايتکرده که فرمود: سر و صدائي در ماه رمضان بپا ميشود که شخص خوابرا بيدار ميکند و شخص بيدار را مي ترساند، بعد از آن گروهي در ماه شوال ظاهر ميشوند، و در ماه ذي قعده جنگ و جدالي خواهند شد، در ماه ذي حجه حجاج را غارت ميکنند در ماه محرم هتک حرمتهائي ميشود، در ماه صفر صدائي بوجود ميايد و قبيله ها در ماه ربيع به نزاع مي پردازند. و العجب کل العجب‏بين جمادي و رجب.

ماه صفرماه آغاز نشانه ها

اختلاف 4نفردرماه صفرعائذ درمکه سفیانی واصهب درشام ومردی مصری که جباراست
يختلف الناس في صفر ويفترق الناس على أربعة نفر رجل بمكة العائذ ورجلين بالشام أحدهما السفياني والآخر من ولد الحكم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلك أربعة. (5)
يختلف الناس في صفر ويفترقون على أربعة نفر رجل بمكة العائذ ورجلين بالشام أحدهما السفياني والآخر من ولد الحكم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلك أربعة فيغضب رجل من كندة فيخرج إلى الذين بالشام فيأتي الجيش إلى مصر فيقتل ذلك الجبار ويفت مصر فت البعرة ثم يبعث إلى الذي بمكة.(6)
مردم در صفر اختلاف پیدا می کنند و به چهار نفر می گرایند؛مردی در مکّه: پناهنده، و دو مرد در شام: یکی از آن دو سفیانی و دیگری از فرزندان حَکَم که چشم آبی و سرخ وسفید یا کک ومکی یا همان پیسی مانند(البته به معنای شیر هم آمده) است و مردی ازاهل مصر که زورگوست؛ پس اینها چهارتایند. پس خشمگین می شودمردی از کِندَه و می شورد به سوی کسانی که در شام اند و سپاه را به مصر می آورد، در نتیجه آن جبّار کشته می شود و مصر چون پهن شتر می پاشد. سپس لشکرکشی می کندبه سوی کسی که در مکّه است.
جنگ صفرتاصفراول آغازظهورمهدی(عج)
إذا أراد الله أن يظهر آل محمد، بدأ الحرب من صفر إلي صفر، وذلک أوان خروج المهدي عليه السلام(7)
هنگامی که خداوندبخواهدآل محمد را ظاهر کندجنگ از صفر تا صفر آغاز می شودواین ابتدای خروج مهدی است
و قال: من کتاب عبدالله بن بشار رضيع الحسين عليه‏السلام اذا أراد الله ان يظهر آل محمد بدا الحرب من صفر الي صفر، و ذلک او ان خروج المهدي عليه‏السلام.(8)
«هر گاه خداوند اراده کند که قائم آل محمد صلي الله عليه و اله و سلم را ظاهر کند، ابتداء به جنگ شود از صفر تا صفر و اين أوان خروج مهدي است».
رسوایی وامرعظیمی درماه صفر
عن أبي بصير عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال سألته عن رجب، قال: (ذلک شهر کانت الجاهلية تعظمه وکانوا يسمونه الشهر الأصم، قلت شعبان، قال: تشعبت فيه الأمور، قلت رمضان، قال: شهر الله تعالي وفيه ينادي باسم صاحبکم واسم أبيه، قلت شوال، قال: فيه يشول أمر القوم، قلت فذو القعدة، قال: يقعدون فيه، قلت فذو الحجة، قال: ذاک شهر الدم، قلت فالمحرم، قال: يحرم فيه الحلال و يحل فيه الحرام، قلت صفر وربيع، قال: فيها خزي فظيع وأمر عظيم، قلت جمادي، قال: فيها الفتح من أولها إلي آخرها).
ابوحمزه ثمالي روايت کرده که گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم ميفرمود: وقتي که از کشمکش و اختلافات داخلي شام اطلاع يافتيد بايد از شام گريخت، زيرا آشوب و جنگ در آنجاست عرضکردم: بکدام شهر فرار کنيم؟ فرمود: بمکه زيرا مکه در آنروز امن ترين شهرهاست که مردم از هر سو بانجا پناهنده ميشوند. عرضکردم: کوفه چطور؟ فرمود: مردم در کوفه چها خواهند ديد؟ مردان بسيار در آنجا کشته ميشوند، مگر يک نفر شامي که سالم ميماند. ولي واي بر کسانيکه در اطراف کوفه باشند چه سختيها بانها ميرسد، مردان و زنان در آنجا اسير ميشوند، آسوده ترين مردم کساني هستند که در آنموقع از نهر فرات عبور کنند و کسانيکه اصلا در آنجا حاضر نباشند.
عرضکردم: ساکنين سواد کوفه را چطور مي بينيد؟ حضرت با دست مبارک اشاره کردند که خطري بانها نميرسد. سپس فرمود: بيرون رفتن از آنجا بهتر از توقف در آنجاست. عرضکردم: اين واقعه چقدر طور ميکشد؟ فرمود: در يک لحظه از روز. عرضکردم: کسانيکه اسير و گرفتار ميشوند چه حالي دارند؟ فرمود: باکي نخواهند داشت. زيرا بزودي مردمي که نزد اهل کوفه ارزشي ندارند آنها را نجات مي دهند، و بجاي ديگر نميبرند. هم در آن کتاب از ابوبصير نقل کرده که گفت: از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم ماه رجب، چا ماهي بوده است؟ فرمود: ماه رجب را مردم عهد جاهليت بزرگ مي داشتند و آنرا شهر اصم مي ناميدند. سپس ساير ماهها را حضرت بدينگونه شرح داد. در ماه شعبان کارها از هم جدا شد، ماه رمضان ماه خداست، در آن ماه است که صاحب شما را بنام خود و پدرش صدا ميزنند. در ماه شوال کار دشمنان ما بالا ميگيرد، و در ذي العقده مي نشينند ماه ذي الحجه ماه خون است که مسلمانان قرباني مي کنند، و محرم ماهي است که در آن حلال حرام و حرام حلال ميگردد، و در ماه صفر و بيع خواري و رسوائي و امر عظيمي روي مي دهد و جمادي ماهي است که از اول تا آخر پيروزي است.
-قم-صفر1433

پي‌نوشت‌ها:
 

1-الفتن ص60خطی ح627
2-الفتن، ص 134، جزء 3، ح 552
3-الفتن 134 -البته درملاحم والفتن 44باب 62 سید بن طاووس هم به این مضمونی آمده است
4-ملاحم والفتن باب66
5-الفتن 173
6-الفتن174
7-معجم الاحادیث المهدی ج3ح756
8-اثباة الهداءح742-الزام الناصب ج2ص125
9-کتاب مهدی موعود صفحه 1056
منبع:http://www.mahdiyavar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :mahdiyavaar




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.