تازه های علم

اگر دوست دارید کسی به حرف تان گوش کند. در گوش راست او بگویید. محققان طی آزمایش هایی که روی زوج ها انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند خانم های که سمت راست همسران شان بوده و خواسته شان را مطرح کرده اند دو برابر از کسانی که سمت چپ بوده اند به خواسته شان رسیده اند.
يکشنبه، 23 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تازه های علم

 تازه های علم
تازه های علم


 

ترجمه: نادیا زکالوند




 
اگر دوست دارید کسی به حرف تان گوش کند. در گوش راست او بگویید. محققان طی آزمایش هایی که روی زوج ها انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند خانم های که سمت راست همسران شان بوده و خواسته شان را مطرح کرده اند دو برابر از کسانی که سمت چپ بوده اند به خواسته شان رسیده اند.
دانشمندان یک مینی باتری اتمی را تولید کردند که به بزرگی یک سکه است و عمر آن یک میلیون برابر بیشتر از باتری های کنونی است. این باتری می تواند در آینده به باریکی یک تار موی انسان شده و جایگزین باتری های استانداردی شود که در حال حاضر انرژی لازم برای دستگاه های الکتریکی را تأمین می کنند.

اخبار خوب، اخبار بد
 

سازمان غذا و دارویی آمریکا نسبت به استفاده دو دستگاه ویژه کنترل قند خون «آکوچک» و «فرنی استایل» هشدار دادند. این دستگاه ها قند خون بیمار را به طور کاذب بالاتر از حد مجاز نشان می دهند و بیمار برای کاهش قند خون، انسولین تزریق می کند که در این صورت دچار افت قند خون شدید و کما شده و یا حتی مرگ رخ می دهد. این دستگاه ها موجب مرگ چند بیمار مبتلا به دیابت شدید شده اند.

مدیتیشن و ترک اعتیاد
 

مدیتیشن به طور خود به خود باعث می شود که افراد از کافئین، توتون، تنباکو، الکل و داروهای تجویزی و غیرتجویزی کمتری استفاده کنند و این اثر دو برابر موفقیت پزشکان در برنامه های ترک اعتیاد بیماران شان – که 20 درصد است – می باشد.

حیوانات دریایی و احساس درد
 

بسیاری از طرفداران غذاهای دریایی معتقدند که ماهی ها و به طور کلی حیوانات دریایی احساس درد ندارند. اما بنابر تحقیقات جدید مشخص شده است که این حیوانات سیستم عصبی پیچیده تر از آنی دارند که ما تصور می کنیم.
محققان نروژی با آزمایشی بر روی ماهی های قرمز نشان دادند که این جانداران نیز به درد واکنش نشان داده و آن را کاملاً حس می کنند.
زیست شناسان در این تحقیق، ابتدا به ماهی های قرمز محلول نمک تزریق کردند سپس آنها را به نقطه ای از مخزن آب که داغ بود هدایت نمودند. ماهی های قرمز که درد ناشی از آب داغ را احساس کرده بودند دیگر به آن نقطه بازنگشتند. یافته های این محققان، نگرانی های اخلاقی نسبت به نحوه رفتار ما انسان ها با این حیوانات - هنگام آزمایش های علمی یا مصرف آنها به عنوان خوراک – را افزایش می دهد.

لیتیوم در آب
 

تحقیقی در ژاپن نشان داده است که وجود لیتیوم در آب شرب نرخ خودکشی را پایین می آورد.
محققان «اوینا» و «هیروشیما» با بررسی میزان وجود لیتیوم که به طور طبیعی وارد آب شده است و رفتار افرادی که از آن نوشیده اند، به این نتیجه رسیده اند. آنها می گویند با وجود اینکه میزان لیتیوم در سال ها نوشیدن آن، اثر قابل توجهی روی مردم گذاشته است. حال این سؤال برای محققان پیش آمده است که آیا باید در آب شرب مناطقی که نرخ خودکشی بالاست لیتیوم وارد کرد؟

تردستی و ساختار مغز
 

بنا به گفته محققان بریتانیایی انجام کارهای پیچیده مانند تردستی به تقویت ساختار مغز کمک می کند. چنین فعالیت هایی که نیاز به مهارت بالا دارد، می توانند حجم ماده سفید مغز را تا 5 درصد افزایش دهد. ماده سفید، عهده دار ارتباطات عصبی مغز است. تحقیقات پیش از این نشان داده بود که حجم ماده خاکستری مخ که محل پرورش داده ها و تصمیم گیری است، می تواند افزایش یابد ولی این نخستین موردی است که افزایش حجم ماده سفید در آن دیده می شود. محققان امیدوارند یافته های این پژوهش به درمان بیماری هایی مانند «ام اس» کمک کند.

درمان خروپف
 

پژوهشگران موفق به ابداع روشی جدید برای درمان بیمارانی شده اند که خروپف می کنند. در این روش که از فرکانس های رادیویی استفاده می شود با کمک حرارت، بافت کام دهان کوچک می شود. محققان معتقدند که ویژگی تهاجمی این شیوه درمانی بسیار اندک است و تأثیر بهبود دهنده قابل توجهی در بیماران داشته است. خروپف کردن از نشانه های ابتدایی بیماری وقفه تنفسی هنگام خواب است که عارضه خطرناکی است و جان بیماران را تهدید می کند.
منبع: نشريه جوانان امروز، شماره 2094



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.