مفاهيم نقاشي کودکان
نويسنده: نازيلا سرهنگي
يکي از مواردي که موجب خشم در کودکان شده و در صورت عدم کنترل موجب بروز ناهنجاري هاي رفتاري مي شود، تجاوز به مالکيت آنهاست. هر کودکي براي خود حريم مالکيتي دارد؛ از جمله مالکيت براسباب بازي هاي شخصي، اتاق خواب شخصي، تختخواب وحتي لوازمي مانند ليوان، بشقاب، پستانک يا شيشه ي شير، کودکان به دليل عدم ارزيابي تقسيمي يا شراکتي با ديگران بخصوص با کودکان ديگر موقتاً به صورت ناموافق با مسأله ي شراکت برخورد مي کنند و به گونه يي عدم موافقت خود را اعلام مي دارند. فرياد کشيدن گريه کردن و اعتراض کردن و در بعضي موارد برخورد فيزيکي از آاثار مخالفت کودکان با اين شرايط است. ما والدين بايد سعي کنيم که کودکان را به اين کار وادار نکنيم و سعي نکنيم با توضيحات قانع کننده آنها را برخلاف ميل دروني شان به تقسيم مالکيت واداريم. بعضي از کودکان بعد از توضيحا ت والدين اين مسأله را در حد درک و فهم خود به صورت گذرا قبول مي کنند. ولي درکل کودکان تا سن سه الي چهار سالگي نمي توانند اين مسايل را درک کنند و مالکيت موقت يا مشارکت در لوازم خصوصي براي آنها به معناي از دست دادن هميشگي آن ابزار است. بهتر است حتي الامکان کودکان را به زور وادار به مشارکت نکنيم و سعي کنيم با نوع آوري و ابداع ، کودک خود را از خشم بيهوده دور کنيم
رنگ غالب در اين نقاشي بيانگر نياز به جلب توجه و ميل به محبوبيت در نقاش نزد اطرافيان است . نوع ترسيم آدمک مبين خوددوستداري است که با معناي رنگ غالب کاملا هماهنگ است. چشم هاي آدمک هاي کشيده شده توسط کودکان نشان از انعکاس روح و عمق وجودشان دارد که در اين نقاشي نشان دهنده ي درونگرايي کودک است. کشيدند دهان در کودکان بخصوص در دختربچه ها داراي اهميت خاصي است و به نوعي مبين شخصيت زنانه ي آنهاست. قبول پدر به عنوان جايگاه قدرت، دانش و امنيت در کنار مادري مهربان و مسؤوليت پذير از ديگر مفاهيم اين نقاشي است. نوع قسمت بندي نقاشي کاملاً بهنجار و طبيعي است که در عين حال به کودکي اجتماعي، با هوش و داراي حس لذت از زيبايي نيز اشاره دارد
وابستگي کودک نقاش به مادر بيشتر از پدر است. اين کودک ارتباط قوي تري با مادر خود دارد . کودک به نوعي سازگاري با بعضي از قوانين را براي خود سخت و دشوار مي بيند که اين حالت در کودکاني که در سن ورود به مدرسه هستند کاملا طبيعي است و به مرور از بين مي رود. در کل کودک فردي درونگرا است. در بعضي از اشکال به دليل عدم اطلاعات کافي نمي توان نظر درستي ارايه کرد
منبع: مجله 7روز زندگي (ش 99)
رنگ غالب در اين نقاشي بيانگر نياز به جلب توجه و ميل به محبوبيت در نقاش نزد اطرافيان است . نوع ترسيم آدمک مبين خوددوستداري است که با معناي رنگ غالب کاملا هماهنگ است. چشم هاي آدمک هاي کشيده شده توسط کودکان نشان از انعکاس روح و عمق وجودشان دارد که در اين نقاشي نشان دهنده ي درونگرايي کودک است. کشيدند دهان در کودکان بخصوص در دختربچه ها داراي اهميت خاصي است و به نوعي مبين شخصيت زنانه ي آنهاست. قبول پدر به عنوان جايگاه قدرت، دانش و امنيت در کنار مادري مهربان و مسؤوليت پذير از ديگر مفاهيم اين نقاشي است. نوع قسمت بندي نقاشي کاملاً بهنجار و طبيعي است که در عين حال به کودکي اجتماعي، با هوش و داراي حس لذت از زيبايي نيز اشاره دارد
وابستگي کودک نقاش به مادر بيشتر از پدر است. اين کودک ارتباط قوي تري با مادر خود دارد . کودک به نوعي سازگاري با بعضي از قوانين را براي خود سخت و دشوار مي بيند که اين حالت در کودکاني که در سن ورود به مدرسه هستند کاملا طبيعي است و به مرور از بين مي رود. در کل کودک فردي درونگرا است. در بعضي از اشکال به دليل عدم اطلاعات کافي نمي توان نظر درستي ارايه کرد
منبع: مجله 7روز زندگي (ش 99)