عفونت‏هاى قارچى در زنان

كانديدا آلبيكنس، قارچى است كه به طور طبيعى و بدون ضرر در واژن زنان و روده‏هاى مردان و زنان رشد مى‏كنند. اين قارچ جزء فلور طبيعى است و همان طور كه باكترى‏هاى در دهان زندگى مى‏كنند، آنها نيز در واژن و روده‏ها وجود دارند؛ اما اگر در توازن محيط زندگى آنها اختلالى ايجاد شود مثل مصرف آنتى‏بيوتيك‏ها و يا در بيماران ديابتى، دچار عفونت قارچى و واژنى مى‏شويد.
يکشنبه، 30 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونت‏هاى قارچى در زنان

عفونت‏هاى قارچى در زنان
عفونت‏هاى قارچى در زنان


 






 

23 پادزهر طبيعى
 

كانديدا آلبيكنس، قارچى است كه به طور طبيعى و بدون ضرر در واژن زنان و روده‏هاى مردان و زنان رشد مى‏كنند. اين قارچ جزء فلور طبيعى است و همان طور كه باكترى‏هاى در دهان زندگى مى‏كنند، آنها نيز در واژن و روده‏ها وجود دارند؛ اما اگر در توازن محيط زندگى آنها اختلالى ايجاد شود مثل مصرف آنتى‏بيوتيك‏ها و يا در بيماران ديابتى، دچار عفونت قارچى و واژنى مى‏شويد.
از عوامل ديگرى كه باعث ايجاد عفونت قارچى مى‏شود حاملگى و قرص‏هاى ضد باردارى، هورمونهاى يائسگى و دوش‏هاى شيميايى و اسپرم‏كش‏ها و زخم‏هاى سطحى ايجاد شده توسط تامپون‏ها، نبود لغزندگى كافى در هنگام نزديكى جنسى و يا نزديكى با شخص دچار عفونت قارچى مى‏باشد.
هنگامى كه دچار اين عفونت شديد، پزشك شما با بررسى ترشحات در زير ميكروسكوپ، بيمارى‏تان را تشخيص مى‏دهد. سپس با تجويز دارو، قارچ‏هاى اضافى را مى‏كشد.
به نظر ساده مى‏آيد ولى زنانى كه دچار اين عفونت شده‏اند نظر ديگرى دارند. قارچ‏ها خارش و سوزش ايجاد مى‏كنند و داراى بوى كپك و ترشحات سفيد رنگ هستند و بيمارى آنها عود كننده است. به نظر مى‏رسد بعضى از مردم به اين عفونت‏ها حساسند. توصيه‏هاى زير را بخوانيد:

لخت بخوابيد.
 

قارچ‏ها در محيط گرم و مرطوب رشد مى‏كنند. بنابراين يكى از بهترين راه‏هاى مقابله با قارچ‏ها تهويه خوب ناحيه واژينال مى‏باشد، تا اين ناحيه خشك و سرد باقى بماند. لخت بخوابيد و يا لباس زير خود را در آوريد و به واژن خود تسكين دهيد.

لباس‏هاى گشاد بپوشيد.
 

در طول روز، از پوشيدن لباس‏هاى تنگ و لباس‏هايى كه از اليافى درست شده كه اجازه گردش درست هوا را نمى‏دهد خوددارى كنيد. اين الياف شامل پلاستيك، پلى‏استر و چرم مى‏باشد. لباس‏ها را كاهش دهيد. زيرا شلوار جين، جوراب شلوارى و زير جوراب شلوارى شورت نپوشيد.
هنگامى كه به خانه رسيديد لباس‏هاى اضافه نظير جوراب شلوارى را از تن خود درآوريد تا بدن‏تان نفس بكشد؛ تا آنجا كه مى‏توانيد دامن بپوشيد.

از داروهاى واژينال استفاده كنيد.
 

بعضى از جاهاى بدن را نمى‏توانيد بخارانيد )حداقل در منظر عموم( و واژن يكى از آن‏هاست. هنگامى كه داروى تجويز شده توسط پزشك در حال از بين بردن قارچ‏هاست شما مى‏توانيد از داروهاى OTC براى كاهش خارش استفاده كنيد و يا كرم هيدروكورتيزون را در اطراف سوراخ واژن بماليد تا ميزان خارش كاهش پيدا كند. فقط مطمئن شويد كه قبل از ملاقات با دكتر از اين داروها استفاده نكنيد زيرا ممكن است اين داروها سبب پنهان شدن بيمارى شوند.

از لغزنده كننده‏هاى طبيعى استفاده كنيد.
 

روغن ملين، وازلين، سفيده تخم‏مرغ و ماست ساده موادى هستند كه شما مى‏توانيد هنگام نزديكى جنسى براى لغزنده كردن ناحيه تناسلى از آن استفاده كنيد. زيرا اين مواد از نظر شيميايى محرك نيستند مگر اينكه به آنها حساسيت داشته باشيد.
وازلين را با كاندوم استفاده نكنيد زيرا حفره‏هايى را در پلاستيك كاندوم ايجاد مى‏كند. از روغن بچه نيز استفاده نكنيد چرا كه داراى عطرى است كه مى‏تواند تحريك كننده باشد.

به مواد شيميايى بگوييد نه.
 

راه مطمئن براى تشديد عفونت قارچى، اضافه كردن ماده شيميايى به آن است؛ بنابراين از كاربرد دوش‏ها، ژل‏هاى ضد باردارى، فوم و اسپرى، قرص‏هاى قارچ‏كش و دئودورانت زنانه اجتناب كنيد.

حمام نشسته انجام دهيد.
 

به جاى استفاده از دوش‏ها، از حمام نشسته استفاده كنيد. وان حمام را تا باسن از آب گرم پر كنيد، سپس يكى از كارهاى زير را انجام دهيد:
نمك اضافه كنيد )به اندازه‏اى كه آب مزه شورى بدهد، حدود نصف فنجان( تا با حالت نمك طبيعى بدن مطابق شود.
نصف فنجان سركه اضافه كنيد تا محيط دستگاه تناسلى را اسيدى كند. حالا داخل آب بنشينيد و زانوها را از هم باز كنيد تا وقتى آب، سرد شود.

از اسپرم‏كش‏ها استفاده نكنيد.
 

اگر به عفونت حساسيد، اسپرم‏كش‏ها نيز باعث عفونت مى‏شوند. اگر مى‏خواهيد از اسپرم‏كش‏ها در طول نزديكى جنسى استفاده كنيد، آن را داخل نوك كاندوم قرار دهيد تا كار خود را به خوبى انجام دهد.

هيچ عطرى خوب نيست.
 

از محصولات ساده و بدون بو و عطر استفاده كنيد. عطرها و دئودورانت‏هاى به كار رفته در تامپون‏ها و نوارهاى بهداشتى مى‏توانند يك دوره ديگر عفونت واژن را تحريك و شروع كنند.

با آب بشوييد.
 

صابون، شامپو، نمك حمام و روغن‏ها، چربى‏ها طبيعى محافظ پوست را برمى‏دارند و ممكن است مواد محركى را باقى بگذارند. ناحيه واژن را با آب ساده و تحت فشار تميز كنيد. يك دست شما سردوش را بايد مستقيم به طرف ناحيه واژن نگه دارد.

از شورت‏هاى پنبه‏اى استفاده كنيد.
 

شورت‏هاى پنبه‏اى را انتخاب كنيد چرا كه رطوبت پوست را جذب مى‏كند. نايلون گرما و رطوبت را نگه مى‏دارد و رشد قارچ‏ها را تسريع مى‏كند. اگر شما احساس تماس نايلون با پوست خود را ترجيح مى‏دهيد از شورت‏هايى استفاه كنيد كه قسمت كشاله‏ى ران آن از داخل پنبه‏اى باشد.
اگر شما اين نوع را هم نمى‏پسنديد شورت‏هاى لايه‏دار و يا مينى‏پد جايگزين‏هاى مناسبى هستند. هميشه جوراب شلوارى‏هايى بپوشيد كه در ناحيه كشاله‏ى ران پنبه‏اى باشد تا هوا بتواند به راحتى عبور كند و واژن را خشك و سرد نگه دارد. يادتان باشد همراه با جوراب شلوارى شورت نپوشيد. هر چقدر كمتر لباس بپوشيد عبور و نفوذ هوا بيشتر خواهد بود.

از كاغذ توالت‏هاى بى‏رنگ استفاده كنيد.
 

رنگ نيز يك ماده بالقوه محرك است. بنابراين براى جلوگيرى از آزردگى غير ضرورى از كاغذ توالت‏هاى سفيد ساده بدون عطر استفاده كنيد.

ميكروب‏ها را سر جاى‏شان نگه داريد.
 

بعد از كار كردن شكم، ناحيه مقعد را از جلو به عقب بشوييد.

قبل از نزديكى جنسى خود را بشوييد.
 

اگر شما و همسرتان هر دو كاملا تميز باشيد، شانس انتقال ميكروب‏هاى قارچى به واژن كاهش مى‏يابد. قبل از نزديكى، آلت‏هاى تناسلى و دست‏هاى خود را بشوييد.

فقط با آب شستشو دهيد.
 

واژن به طور طبيعى خودش را تميز مى‏كند؛ اما بعضى از زن‏ها احساس مى‏كنند كه بايد دوش واژن بگيرند. كتر كراندل دوش آب سرد آرام را كه غير متناوب به كار مى‏رود توصيه مى‏كند، چرا كه حداقل كارى است كه براى جلوگيرى از تحريك، مى‏توانيد انجام دهيد. در هنگام قاعدگى كه دهانه رحم شما باز است از دوش استفاده نكنيد. جريان رو به بالا مى‏تواند عفونت را به داخل رحم گسترش دهد و همچنين هرگز در طول حاملگى دوش انجام ندهيد مگر اينكه پزشك‏تان توصيه كند.

با سركه دوش بگيريد.
 

سركه تقريبا همان اسيديته واژن را دارد، به همين علت است كه گاهى وقت‏ها آب نيمه‏گرم و سركه )4 قاشق چاى‏خورى سركه در نيم ليتر آب( به عنوان مايع دوش پيشنهاد مى‏شود. بعضى از پزشكان معتقدند واژنى كه داراى PH درست و بالانس مى‏باشد كمتر دچار قارچ اضافى مى‏شود. همچنين محلول‏هاى از پيش آماده سركه و آب وجود دارد كه ديگر لازم نيست شما آن را در خانه تهيه كنيد.

در صورت ابتلا به عفونت واژن، از نزديكى جنسى خوددارى كنيد.
 

نزديكى جنسى التهاب حاصل از قارچ‏ها را بدتر مى‏كند و همچنين قارچ مى‏تواند به همسر شما منتقل شود كه بعدا دوباره شما را مبتلا مى‏كند.

قبل و بعد از نزديكى جنسى ادرار كنيد.
 

زنان و مردان بايد قبل و بعد از نزديكى جنسى ادرار كنند تا باكترى‏ها از مجارى ادرارى خارج شوند و از عفونت مثانه جلوگيرى شود.

از كاندوم استفاده كنيد.
 

كاندوم بدون خار و بدون داشتن ماده لغزنده، كمتر محرك است. همچنين از انتقال عفونت به همسرتان جلوگيرى مى‏كند.

قارچ‏ها و كپك‏ها را كنترل كنيد.
 

زنانى كه مرتبا دچار عفونت‏هاى قارچى مى‏شوند، ممكن است به غذاهاى حاوى قارچ و كپك حساسيت پيدا كنند. از مصرف غذاها و نوشيدنى‏هاى نظير نان، كيك حلقه‏اى، آب جو، شراب، سركه، پنير، قارچ، آب ميوه، غذاهاى مخمرى و ترشى خوددارى كنيد.

قند خون‏تان را تحت كنترل داشته باشيد.
 

قارچ‏ها در محيط قندى رشد مى‏كنند. مصرف بالاى مواد قندى مى‏تواند منجر به عفونت قارچى شود چرا كه غذاى لازم را براى قارچ فراهم مى‏كند.
افراد ديابتى كه به عفونت‏هاى قارچى مستعد هستند، بايد قند خون‏شان را كنترل كنند. همچنين لاكتوز زيادى در فرآورده‏هاى شيرى و شيرين كننده‏هاى مصنوعى احتمال عفونت‏هاى قارچى را افزايش مى‏دهد.

مقاومت بدن خود را بالا ببريد.
 

يك شخص سالم نسبت به كسى كه بدنش در حد معمول نيست بهتر با عفونت مقابله مى‏كند. با ورزش منظم، تغذيه صحيح، خواب كافى، سيگار كشيدن، مصرف داروها و مصرف كم كافئين سيستم ايمنى خود را تقويت كنيد.

از الياف طبيعى استفاده كنيد.
 

به جاى تامپون‏هاى مصنوعى از تامپون‏هاى پنبه‏اى استفاده كنيد. تامپون‏هاى با جذب بالا و آنهايى كه بيش از 12 ساعت باقى مى‏ماند تخليه طبيعى واژن را متوقف كرده به رشد باكترى‏ها كمك مى‏كنند. يك ايده ديگر، در شب از نوار و در طول روز از تامپون استفاده كنيد.

3 راه براى از بين بردن بدن عفونت
 

نويسنده كتاب »چگونه از عفونت‏هاى قارچى جلوگيرى كنيم« معتقد است كه راه‏هاى زير براى از بين بردن قارچ‏ها مفيدند:

شورت‏ها را بيشتر بشوييد و بسابيد.
 

به عنوان احتياط شورت‏ها را با ماده شوينده بدون عطر قبل از انداختن در ماشين لباس‏شويى كاملا بسابيد. از نرم كننده‏هاى مصنوعى استفاده نكنيد چرا كه پوست حساس را تحريك مى‏كنند.

قارچ را با جوشاندن از بين ببريد.
 

شما مى‏توانيد شورت‏هاى خود را بجوشانيد و يا به مدت 24 ساعت قبل از استفاده‏ى مجدد، آنها را در ماده ضد عفونى كننده قرار دهيد تا كانديدا از بين برود، قبل از پوشيدن با صابون بدون عطر آن را بشوييد.

با گرما قارچ‏ها را بكشيد.
 

كانديداها در تماس با اتوى داغ هم از بين مى‏روند.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.