التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

حتما به ياد داريد كه مادرتان كنار تخت شما مى نشست و حوله را در آب مى گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان تان قرار مى داد؛ او فكر درستى داشت. كمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقيقه، سه يا چهار بار در روز روى چشم قرار دهيد؛ اين كار حتما احساس شما را بهتر مى كند.
سه‌شنبه، 2 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)
التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)


 






 

7 روش درمانى براى قرمزى چشم
 

مادران، آن را قرمزى چشم مى نامند، يك كلمه ى عجيب كه به معناى دو روز نرفتن به مدرسه است. حالا كه بزرگ شده ايد، آن را به عنوان التهاب ملتحمه چشم مى شناسيد.
قرمزى چشم را با آب بشوييد.
حتما به ياد داريد كه مادرتان كنار تخت شما مى نشست و حوله را در آب مى گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان تان قرار مى داد؛ او فكر درستى داشت. كمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقيقه، سه يا چهار بار در روز روى چشم قرار دهيد؛ اين كار حتما احساس شما را بهتر مى كند.
چشم تان را تميز نگه داريد.
خيلى اوقات، ورم ملتحمه چشم به خودى خود بهتر مى شود. براى تسريع بهبودى، چشم و پلك هاى خود را با يك پنبه خيس شده در آب تميز يا استريل، پاك نگه داريد و پوسته ها را از چشم تان پاك كنيد.
به چشم تان توجه كنيد.
كمپرس آب گرم براى كودكان بسيار مناسب است اما بزرگسالان نياز به مراقبت بيشترى دارند. پيترهرش مى گويد: بزرگسالانى كه ترشح زيادى از چشم دارند بايد يك محلول از شامپو بچه را 10 بار با آب گرم رقيق و مژه هاى خود را با پنبه ى آغشته به آن تميز كنند؛ اين كار بسيار مؤثر است. آب گرم، پوسته ها را شل و شامپو بچه آنها را از محل اتصال پلك با مژه ها تميز مى كند.
حوله را كنار بگذاريد.
حوله و يا هر چيز ديگرى را كه در تماس با چشم تان قرار دارد، براى شستشو كنار بگذاريد. اين عفونت بسيار مسرى است. حوله حمام يا سر و صورت را با كسى به صورت مشترك استفاده نكنيد، زيرا به راحتى بيمارى را گسترش مى دهد.
چشم تان را در تماس با كلر قرار ندهيد.
آيا شنا در استخر باعث قرمز شدن چشم تان مى شود؟ كلر موجود در استخر باعث ايجاد التهاب ملتحمه چشم مى شود. اما بدون كلر نيز باكترى ها فرصت رشد و نمو پيدا مى كنند و همين مشكل را به وجود مى آورند. اگر مى خواهيد شنا كنيد و به التهاب چشم نيز حساس هستيد، از عينك هاى مخصوص شنا استفاده كنيد.
ورم چشم ناشى از آلرژى را با يخ درمان كنيد.
اگر از استخر جان سالم به در برديد ولى با گرد گل هاى تابستانى مشكل داشتيد، احتمالا التهاب چشم تان به دليل حساسيت است. دانيل نلسون مى گويد: چشمان تان مثل جاى نيش پشه مى خارد و داراى ترشحات چركى است از داروهاى آنتى هيستامين و يا از كمپرس سرد استفاده كنيد زيرا به خوبى، خارش را از بين مى برد.
داروها را در شب مصرف كنيد.
دكتر پيترسون مى گويد: ورم چشم حاصل از ميكروب ها هنگام بستن چشم ها بدتر مى شود، به همين علت است كه شب ها، هنگامى كه خواب هستيد، چشمان تان بدتر مى شود.
براى مبارزه با اين فرايند، از پماد آنتى بيوتيك تجويز شده قبل از خوابيدن استفاده كنيد؛ با اين روش از كبره بستن و پوسته پوسته شدن جلوگيرى خواهيد كرد.

هشدار پزشكى
 

براى مراقبت از چشم تان به پزشك مراجعه كنيد.
ورم ملتحمه چشم به راحتى درمان مى شود و در عرض يك هفته به خودى خود از بين مى رود. در موارد زير بايد به پزشك تان مراجعه كنيد:
بعد از پنج روز، بدتر شود.
اگر قرمزى چشم با درد شديد و تغيير ديد و يا ترشحات فراوان زرد يا سبز رنگ همراه باشد.
اگر قرمزى در اثر برخورد يك چشم و آسيب به چشم تان ايجاد شده است. دكتر پيترسون مى گويد: گاهى اوقات، عفونت به چشم وارد مى شود و قرنيه را درگير و خراشيده مى كند و مى تواند منجر به زخم و يا از دست رفتن بينايى شود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.