ارائه شيوه کارآمد براي حفظ امنيت شبکه کامپيوتري

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف موفق شدند يک سيستم فاز تکاملي ترکيبي براي تشخيص نفوذ به شبکه هاي کامپيوتري طراحي کنند که مي تواند نقش مهمي در حفظ امنيت و جلوگيري از دسترسي نفوذگرها به شبکه ايفا کند. دکتر محمد صنيعي-مجري اين طرح گفت: «هدف اصلي که در اين پروژه مد نظر بوده، ارائه يک سيستم تشخيص نفوذ بر پايه روش تشخيص امضا است که اين روش تشخيص امضا براساس الگوي نفوذهاي شناخته شده عمل مي کند.
سه‌شنبه، 9 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارائه شيوه کارآمد براي حفظ امنيت شبکه کامپيوتري

ارائه شيوه کارآمد براي حفظ امنيت شبکه کامپيوتري
ارائه شيوه کارآمد براي حفظ امنيت شبکه کامپيوتري


 






 
پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف موفق شدند يک سيستم فاز تکاملي ترکيبي براي تشخيص نفوذ به شبکه هاي کامپيوتري طراحي کنند که مي تواند نقش مهمي در حفظ امنيت و جلوگيري از دسترسي نفوذگرها به شبکه ايفا کند.
دکتر محمد صنيعي-مجري اين طرح گفت: «هدف اصلي که در اين پروژه مد نظر بوده، ارائه يک سيستم تشخيص نفوذ بر پايه روش تشخيص امضا است که اين روش تشخيص امضا براساس الگوي نفوذهاي شناخته شده عمل مي کند. در اين روش، مسئله تشخيص نفوذ يک مسئله دسته بندي تبديل مي شود، همچنين در روش مزبور، سيستم تشخيص نفوذ قادر است حمله هايي را که پيشتر الگوي آنها را در يک مرحله آموزشي فرا گرفته تشخيص دهد که اين خود سبب افزايش امنيت در شبکه هاي کامپيوتري شده است».
دليل مهم انتخاب مسئله تشخيص نفوذ در اين پروژه پيچيدگي بالاي آن، با توجه به تعداد و ماهيت ورودي ها (ويژگي ها)، تعداد خروجي ها (دسته ها)وتعداد کل نمونه هاي آموزشي و آزمايشي است.»با توجه به پيچيدگي و ابعاد بالايي که مسئله تشخيص نفوذ داراست، امکان اعمال سيستم هاي فازي تکاملي ارائه شده به شکل معمول آنجا براي مسئله دسته بندي مزبور وجود ندارد. به همين دليل، در طراحي سيستم فازي تکاملي، از رهيافت ترکيبي جديدي با نامPIRLCLS استفاده شده است. اين رهيافت در دو مرحله کاملاً مستقل صورت مي گيرد.
در مرحله نخست رهيافت ترکيبي ارائه شده، مجموعه اي از قوانين فازي مربوطه به دسته هاي مختلف مسئله تشخيص نفوذ، به کمک يک چارچوب يادگيري موازي توليد مي شود. در مرحله دوم و رهيافتPIRLCLS، خانواده جديدي از الگوريتم هاي بهينه سازي با نام الگوريتم هاي بهينه ساز هم دست معرفي مي شود. در اين طرح، کليه روش هاي دسته بندي جديد مبتني بر هيافت PIRLCLS به کمک مجموعه داده تشخيص نفوذ و KDD-CUP99 و با طيف گسترده اي از الگوريتم هاي دسته بندي، با توجه به معيارهاي متعددي همچون دقت دسته بندي دسته هاي مختلف، هزينه تشخيص خطا، نرخ تشخيص درست، نرخ هشدار غلط و سادگي (قابل تفسير بودن)سيستم تشخيص نفوذ نهايي، مورد مقايسه اي کامل و جامع قرار گرفته است. اين پژوهشگر، مشخصه بارز اين طرح را قابليت بررسي داده ها با ويژگي هاي مختلف دانست و گفت: «ادعا مي کنيم در طرحي که انجام شده با هر ميزان اختلال، داده ها هر چه بزرگ و هر چه ويژگي هاي آنها زياد باشد سيستم توانايي شناسايي نفوذ را دارد، ضمن اينکه ويژگي مهم ديگر سيستم طراحي شده قابليت تفسير دانش توليدي است.

نرم افزار کمک به مادران باردار در دانشگاه امير کبير طراحي شد
 

نرم افزار کمک به مادران باردار براي آگاه سازي مادران از شرايط بارداري، علائم خطر و عوارض احتمالي در دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي اميرکبير تدوين شد.اعظم اصلاني که پايان نامه کارشناس ارشد خود را به اين موضوع اختصاص داده است، گفت: «وقتي مادر بداند که با بروز مشکل، اطلاعات لازم در دسترس او وجود دارد، اين امر به کاهش اضطراب و آرامش که يکي از نيازمنديهاي دوران بارداري است، کمک خواهد کرد.»نرم افزار تدوين شده شامل سه بخش هوشمند، ديداري و شنيداري و پرونده الکترونيکي مي باشد. و در بخش هوشمند، نرم افزار با دريافت اطلاعاتي از مادر، تاريخ احتمالي زايمان را تعيين و بر مبناي مشکلات احتمالي، پيام هاي مناسبي را ارائه مي کند. در قسمت دوم، چند قطعه فيلم و اسلايدهاي آموزشي قرار گرفته است که با گويش روان و ساده مراحل مختلف بارداري و شرايط آن را توضيح مي دهد و در بخش پرونده الکترونيکي نيز با هر بار مراجعه مادر به نرم افزار و تعيين نوع مشکل، اين اطلاعات ثبت و براي تشخيص بهتر در اختيار پزشک قرار مي گيرد. در اين نرم افزار، بيماري ها و علائم رايج در دوران بارداري مشخص شده است و استفاده کننده مي تواند علائم مورد نظر را تعيين کرده و پيام متناسب با آن را از جمله نياز فوري براي مراجعه به پزشک يا توصيه هاي بهداشتي دريافت کند، با اين ويژگي نرم افزار متناسب با متغيرهاي مهم مانند هفته بارداري، سن مادر و اينکه چندمين زايمان است، اطلاعات مربوط همان مقطع را ارائه مي کند.
منبع: ماهنامه اطلاعات علمي-ش363



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.