تبلیغات انتخاباتی - متین ، صادق، قانونمند

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تنظیم تبلیغات انتخاباتی و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، مقرراتی را تعیین كرده است، این قانون چندین بار اصلاح شده. قانون كنونی در باره تبلیغات انتخاباتی در سال ‎ 1378به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در فروردین ‎ 1386اصلاح شد كه در این اصلاحیه تغییراتی در نحوه 'تبلیغات انتخاباتی' به وجود آمد.(ماده 61قانون انتخابات) همچنین اول اسفند ‎ 1386یك تبصره به ماده ‎57 قانون انتخابات مجلس الحاق شد.
شنبه، 13 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبلیغات انتخاباتی - متین ، صادق، قانونمند

تبلیغات انتخاباتی - متین ، صادق، قانونمند
تبلیغات انتخاباتی - متین ، صادق، قانونمند


 





 
رعایت قانون تبلیغات انتخاباتی برای نامزدها خود نوعی تبلیغ محسوب می شود زیرا مردم فهیم جامعه ما نامزدهایی كه برای رسیدن به منصب نمایندگی قانون را زیر پا می گذارند، شایسته نمی پندارند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند، در اصل 58 قانون اساسی در این باره آمده است: اعمال قوه مقننه، از طریق مجلس شورای اسلامی است كه از نمایندگان منتخب مردم تشكیل می شود و مصوبات آن برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ می گردد. * تبلیغات، ابزاری برای معرفی شایستگی ها مردم می خواهند نامزدهای شایسته را به نمایندگی خود انتخاب كنند و نامزدها نیز برای اثبات شایستگی خود می بایست دانش، تخصص و برنامه های خود را به مردم ارایه دهند، بنابراین نامزدهای انتخاباتی برای جذب آرای مردم ناگزیر از انجام تبلیغات هستند و قانون نیز یك هفته به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت داده تا با استفاده از ابزارها و شیوه های قانونی به تبلیغات بپردازند. تبلیغات انتخاباتی در كشورهای مختلف با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نوع ایدئولوژی حاكم بر نظام سیاسی متفاوت است. قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تنظیم تبلیغات انتخاباتی و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، مقرراتی را تعیین كرده است، این قانون چندین بار اصلاح شده. قانون كنونی در باره تبلیغات انتخاباتی در سال ‎ 1378به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در فروردین ‎ 1386اصلاح شد كه در این اصلاحیه تغییراتی در نحوه 'تبلیغات انتخاباتی' به وجود آمد.(ماده 61قانون انتخابات) همچنین اول اسفند ‎ 1386یك تبصره به ماده ‎57 قانون انتخابات مجلس الحاق شد.
* تبلیغات دوره نهم مجلس شورای اسلامی از چهارم اسفند آغاز می گردد مطابق قانون انتخابات، فعالیت های تبلیغات انتخاباتی پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا ‎ 24ساعت قبل از روز اخذ رای ادامه خواهد داشت. تبلیغات انتخاباتی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از چهارم اسفند آغاز شده و به مدت یك هفته و تا 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات ادامه می یابد. انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 12 اسفند ماه سال جاری برگزار می شود. *بایدها و نبایدهای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی شیوه های تبلیغات انتخاباتی تا قبل از اصلاح قانون انتخابات عبارت بود از: پوستر و ملحقات آن، سخنرانی و میتینگ، مطبوعات، بروشور و كاتالوگ، تبلیغات اینترنتی و ارسال پیام برای مخاطبان، مراجعه مستقیم به شهروندان، به جز بند یك كه با اصلاح قانون انتخابات در فروردین ‎1386این شیوه تبلیغات ممنوع شد، بقیه ابزارها و شیوه های تبلیغاتی در قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد. مطابق قانون یاد شده، استفاده از هرگونه پلاكارد، پوستر، دیوار نویسی و كاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثناء‌ عكس برای تراكت و زندگینامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع است . متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محكوم می‌گردند. بر اساس ماده 48 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات، نصب و استفاده از بلندگو صرفاَ در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی ایشان مجاز است. استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و ستاد تبلیغاتی ممنوع است .
* نحوه ایجاد ستادهای انتخاباتی تشكیلات ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنها در مراكز بخش ها (اعم از اینكه مركز بخش، شهر یا روستا باشد) شهرها و شهرستان ها مجاز بوده و در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری می توان یك محل به عنوان ستاد تبلیغاتی دایر كرد. قبل از تشكیل ستاد لازم است محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری اعلام گردد.(ماده 50 قانون مذكور) *چگونگی استفاده تبلیغاتی از نام شخصیت ها مطابق تبصره یك ماده 57 قانون انتخابات، اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها به شرطی مجاز است كه بدون ذكر عنوان و مسئولیت آن ها باشد و مدرك كتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیأت اجرائی انتخابات شده باشد. براساس تبصره2 ماده 57، نصب و الصاق عكس و پوستر ممنوع می‌باشد و چاپ عكس صرفاً محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و كارت حداكثر در قطع 10*15 مجاز است. نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفكیك برادران و خواهران مجاز است. تخلف از مفاد این تبصره توسط چاپخانه مستوجب مجازات مندرج در این ماده است. (الحاق یك تبصره به ماده ‎ 57 قانون انتخابات مجلس مصوب اسفند 1386) مطابق قانون انتخابات، هیچ كس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را كه در محل های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتكب جرم محسوب می شود و برای مرتكب از پانصد هزار ریال تا یك میلیون ریال جزای نقدی، مجازات تعیین گردیده است. همچنین براساس این قانون، فعالیت تبلیغاتی از طریق وسایل عمومی و دولتی ممنوع است. براین اساس نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها، وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و موسسات یاد شده در متن این ماده (ماده 59) حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.
*تبلیغات با استفاده از امكانات دولتی ممنوع است در ماده 59 قانون انتخابات در این مورد آمده است: انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری كه جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت كارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانه ها و ادارات، شركت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و شركت ها و سازمان های وابسته به آن ها و نهادها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی (به هر مقدار ) استفاده می كنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته می شود. تبصره 1 مؤسسات و نهادهایی كه دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می باشند. تبصره 2 نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها، وزارتخانه ها، ادارات،نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند. براساس قانون انتخابات همچنین تبلیغ اعضای هیات های اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان انتخاباتی ممنوع است.
* تبلیغات و رسانه ها براساس قانون انتخابات، مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج كنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند كه دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مكلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات است . در صورتی كه آن نشریه منتشر نشود مسوول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مكلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود. انتشار اینگونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نماید.( ماده ‎(64 نكته مهمی كه در این ارتباط مطرح است طرح مباحث كذب و ناروا و نسبت دادن آن به برخی نامزدها در برخی مطبوعات در آخرین روز مجاز برای تبلیغات انتخاباتی است كه مطابق قانون، فرصتی برای اصلاح آن قبل از برگزاری انتخابات وجود ندارد كه این موضوع موجب تضییع حقوق برخی از نامزدها می شود.
*هتك حرمت نامزدها ممنوع است داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتك حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.(ماده65) * استفاده از تبلیغات مشترك مجاز است مطابق ماده 47 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات،نامزدهای انتخاباتی می توانند با استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترك نیز تبلیغات انتخاباتی داشته باشند. كه این موضوع می تواند در كاهش هزینه های تبلیغاتی نامزدهای غیرحزبی و مستقل موثر باشد.
منبع:قانون انتخابات
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hamed314




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.