آب تني به شرط احتياط

روزهاي داغ تابستان و وسوسه تن زدن به آب و آن داستان تراژيک هميشگي. هر سال هزاران نفر جان خود را در سوانح مربوط به آب تني و شنا از دست مي دهند. غرق شدن در بسياري از کشورها دومين علت مرگ و مير کودکان 1 تا 14 سال است و تقريبا در 75 درصد مواقع فقط به دليل چند دقيقه بي توجهي والدين يا بزرگسالان رخ مي دهد. اين سانحه مرگي خاموش است و مي تواند تنها ظرف چند ثانيه اتفاق بيافتد. کودکان بسيار سريع و بي صدا غرق مي شوند و اين اغلب شبيه چيزي که در فيلمها مي بينيد نيست. آنها مشغول آب تني هستند و ناگهان به نظرتان ميرسد که زيادي ساکت اند، اما ديگر دير شده است.
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آب تني به شرط احتياط

آب تني به شرط احتياط
آب تني به شرط احتياط


 






 

اين لذت تابستاني پردردسر
 

O روزهاي داغ تابستان و وسوسه تن زدن به آب و آن داستان تراژيک هميشگي. هر سال هزاران نفر جان خود را در سوانح مربوط به آب تني و شنا از دست مي دهند. غرق شدن در بسياري از کشورها دومين علت مرگ و مير کودکان 1 تا 14 سال است و تقريبا در 75 درصد مواقع فقط به دليل چند دقيقه بي توجهي والدين يا بزرگسالان رخ مي دهد. اين سانحه مرگي خاموش است و مي تواند تنها ظرف چند ثانيه اتفاق بيافتد. کودکان بسيار سريع و بي صدا غرق مي شوند و اين اغلب شبيه چيزي که در فيلمها مي بينيد نيست. آنها مشغول آب تني هستند و ناگهان به نظرتان ميرسد که زيادي ساکت اند، اما ديگر دير شده است. همه اينها مي تواند فقط به اندازه جواب دادن به يک تلفن طول بکشد.
O شنا کردن يک تفريح دلپذير و سالم براي هر کسي است. اما در ضمن نياز به مراقبت دقيق دارد. اينها روشهايي است که به شما کمک مي کند شانس داشتن اوقاتي خوش در کنار آب را به آنها بدهيد و در عين حال از کودکتان مراقبت کنيد.
بچه ها را در کلاس شنا ثبت نام کنيد. مطمئن شويد که آنها شنا کردن را از يک مربي حرفه اي ياد مي گيرند. يک برنامه خوب آموزشي به آنها ياد مي دهد که اگر در حين شنا کردن در موقعيت نامساعدي قرار گرفتند چطور عکس العمل نشان دهند.
O هرگز بچه ها را بدون مراقبت رها نکنيد. حادثه اتفاق مي افتد اما رها کردن يک بچه در آب بدون مراقب حتي اگر شناگر خوبي باشد نامش اتفاق نيست و شما مسئول مستقيم آن هستيد. يادتان باشد که وجود نجات غريق کافي نيست و تقريبا غيرممکن است که يک دو نفر بتواند در آن واحد از چندين نفر مواظبت کند. وقتي در اطراف آب هستيد چشم از بچه ها برنداريد و اگر مي خواهيد استخر را ترک کنيد حتي براي يک دقيقه آنها را با خود ببريد. بهترين راه براي مراقبت از کودکان اين است که با آنها شنا کنيد.
O هرگز در آبهاي کم عمق شيرجه نزنيد. به طور کلي بهتر است در آبهايي که کمتر از 3/5 متر عمق دارند شيرجه نزنيد. شيرجه رفتن با سر در استخرهاي کم عمق خطرناک بوده و مي تواند باعث آسيبهاي جدي يا حتي مرگ شود. مطمئن شويد که بچه ها در اين مورد آگاه هستند و بي احتياطي نمي کنند.
O مايويي با رنگ روسن و خاص براي بچه ها انتخاب کنيد. اگر در استخرهاي عمومي يا کنار ساحل هستيد احتمالا دهها کودک ديگر با آخرين مدلهاي مايو آنجا هستند. مايو متفاوتي انتخاب کنيد تا فرزندتان را راحت تر در ميان ديگران تشخيص دهيد. به دنبال رنگي تند يا مدلي غيرمعمول باشيد که کمک کند کودکتان به چشم بيايد.
O اگر فرزندتان را گم کرديد اول درون استخر را بگرديد. چنان چه اتفاق ناگواري افتاده باشد هر ثانيه براي شما حياتي است.
O در صورت نياز از آژير خطر استخر استفاده کنيد. اين کليدها براي امنيت استخر و معمولا در کنار درها تعبيه مي شوند.
O وقتي در اطراف آب يا استخر هستيد از تجهيزات ايمني استاندارد براي بچه ها استفاده کنيد. بازوبندهاي نجات وقتي که بچه ها در آب مي افتند به سهولت از خطر جلوگيري مي کند، اما جليقه نجات گزينه بهتري است.
O اگر از استخرهاي سرباز استفاده مي کنيد مطمئن شويد که آب آن تميز و عاري از گرد و خاک، برگ، حشرات مرده و آلودگي هاي ديگر است.

آنچه بايد در مجاورت آب هاي آزاد رعايت کنيد:
 

O اگر مي خواهيد از سواحل و آبهاي آزاد استفاده کنيد حتما به مناطق حفاظت شده اي برويد که با طناب و گوي هاي شناور مشخص شده اند. اين مناطق به احتمال زياد پاکسازي شده و کم خطر هستند. در صورت امکان در مناطقي شنا کنيد که غريق نجات وجود دارد.
O علايم هشداردهنده را جدي بگيريد. در آبهاي آلوده شنا نکنيد و به پرچمهايي که بالا آمدن آب را نشان مي دهد توجه کنيد.
O محدوديتهاي خود را بشناسيد. سردي آب، تند بودن جريان آن و ديگر شرايط آبهاي آزاد مي تواند روي مهارتهاي شناگري شما تاثير بگذارد. به آرامي شنا کنيد و خيلي از ساحل دور نشويد.
O به جنگ موجهاي قوي نرويد. اگر با موج نيرومند و شديدي مواجه شديد در جهت آن و به سوي ساحل شنا کنيد تا زماني که احساس کنيد آب آرام شده است.
O از پاهايتان محافظت کنيد هنگامي که در ساحل راه ميرويد کفش راحتي يا صندل بپوشيد تا پاهايتان از شنهاي داغ، خرده شيشه يا صدف هاي تيز در امان باشد.
O هرگز به تنهايي شنا نکنيد. قبل از شنا از ماموران غريق نجات در مورد شرايط ساحل پرس و جو کنيد.
O بيش از جليقه نجات و ديگر تجهيزات ايمني به توانايي شناگري خود متکي باشيد.
O از سر، گردن و ستون فقرات خود محافظت کنيد و هرگز در آبهايي که نمي شناسيد شيرجه نزنيد.
منبع: نشريه زندگي سالم شماره8



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.