RED STEEL2

ايده هاي نو هميشه با استقبال روبرو نمي شوند. اما همين ايده ها باعث تداوم صنعت بازي تا به امروز شده اند. يکي از اين ايده هاي نو که اتفاقاً بسيار هم موفق بود کنسول Will نينتندو است. مطمئناً کنسولي با چنين ايده اي مستلزم بازي هايي با ايده هاي جديد است. به همين منظور شرکت خوش نام Ubisoft ، دست به کار شد تا يک بازي انقلابي براي Will منتشر کند که داراي گيم پلي، گرافيک و روايتي داستاني نو باشدUbisoft کار ساخت اين بازي را به بخش فرانسه خود
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
RED STEEL2

RED STEEL2
RED STEEL2


 

نويسنده : کسري کريمي طار




 
ايده هاي نو هميشه با استقبال روبرو نمي شوند. اما همين ايده ها باعث تداوم صنعت بازي تا به امروز شده اند. يکي از اين ايده هاي نو که اتفاقاً بسيار هم موفق بود کنسول Will نينتندو است. مطمئناً کنسولي با چنين ايده اي مستلزم بازي هايي با ايده هاي جديد است. به همين منظور شرکت خوش نام Ubisoft ، دست به کار شد تا يک بازي انقلابي براي Will منتشر کند که داراي گيم پلي، گرافيک و روايتي داستاني نو باشدUbisoft کار ساخت اين بازي را به بخش فرانسه خود واگذار کرد که تجربه بالايي در زمينه بازي هاي شوتر اول شخص ( FPS) داشت. اين بازي Red Steel نام گرفت و قرار شد همزمان با عرضه Will در سراسر جهان منتشر شود. .گرافيک RS درنوع خود حداقل براي Will انقلابي به نظر مي رسيد. علاوه بر اين گيم پلي هاي به نمايش در آمده از بازي واقعاً جذاب بودند. اما متاسفانه بازي هاي هم زمان با عرضه کنسول هيچ وقت نمي توانند از تمام پتانسلي خود استفاده کنند و به خاطر زمان ساخت کوتاه؛ اغلب قرباني مي شوند. RS هم از آن دسته بازي هايي بودکه با نمايش هاي اوليه اش تفاوت بسياري داشت. با وجود امتيازهاي پايين وضعف هاي بسيار، RS حداقل در فروش عالي ظاهر شد و بيش از 1 ميليون نسخه به فروش رسيد که براي يک بازي Hardcore و rd Party کنسول Will فوق العاده بود. بنابراين ساخت قسمت دوم کاملاً قابل پيش بيني بود؛ ولي اين بار استوديوي پاريس پس از وقفه اي طولاني، با دستي پر بازگشته تا انقلابي که مد نظرشان بود را به پا کنند.

وقتي شرق به ملاقات غرب مي رود.
 

استوديوي پاريس (Ubisoft) سعي بسياري کرده که يک دنياي کاملاً منحصر به فرد را در RS2 به وجود آورد. اتفاق هاي RS2 در شهري به نام کالدرا ( Caldera) به وقوع مي پيوندد. اين شهر خيالي و مدرن حوالي صحراي نوادا بنا شده است. هرچند اين شهر در غرب وحشي بنا شده؛ اما مخلوطي از فرهنگ غرب و شرق است. درکالدرا همه چيز يافت مي شود از استيک فروشي ، پمپ بنزين و اسلحه فروشي به سبک غرب وحشي گرفته تا چاي خانه ؛ مغازه هاي ژاپني و باشگاه هاي رزمي به سبک آسيايي ها. سازندگان به منظور هرچه طبيعي تر جلوه دادن اين شهر بارها به ژاپن سفر کرده اند و بيش از 6000 عکس براي طراحي بازي تهيه کرده اند. در دنياي RS2 نه تنها شهر بلکه قهرمان ، سلاح ها و حتي دشمنان هم مخلوطي از اين دو فرهنگ هستند. وندنبرگ در اين مورد مي گويد: " ايده چنين حال و هوايي از همان قسمت اول به وجود آمد؛ جايي که دو اسلحه اصلي يعني کيتانا (Kitana) وکلت، هرکدام مربوط به يک فرهنگ بودند." طراحي قهرمان بازي نيز در نوع خود جالب است. استيفاني بچلت ( Stephanie Bachelet) ارتباط بين دنياي بازي و قهرمان داستان را اين گونه توصيف مي کند. دنياي RS2 يک دنياي تازه و بي نظير است؛ دنياي که در آن غرب وحشي به ملاقات شرق رفته است. ما بايد قهرماني مي ساختيم که روي اين دنيا تاثير بگذارد. ما از قهرمانان ديگر وگرافيک نول هاي موجود هم الهام گرفتيم تا قهرمان مورد علاقه خود را به وجود آوريم." علاوه بر قهرمان ، دنيا RS2 کاملاً شبيه به کاميک بوک هاي امروزي طراحي شده و سازندگان نهايت تلاش خود را براي خلق يک دنياي جديد ومنحصر به فرد انجام داده اند. اما ايده تلفيق شرق وغرب در گيم پلي بازي هم تاثير به سزايي داشته است و براي اولين بازيباز قابليت حمل اسلحه وکيتانا را به صورت هم زمان دارد . هرچند با توجه به تبليغات Ubisoft و قابليت هاي WMP، بيشترين تمرکز بازي بر بخش هاي شمشير زني است. طبق اظهارنظر بازديدکنندگان Ubisoft و قابليت هاي WMP، بيشترين تمرکز بازي بر بخش هاي شمشير زني است. طبق اظهار بازديدکنندگان از RS2 ، کنترل بازي بسيار راحت است. بازيباز مي تواند با جهت دادن به دسته دشمنان را از بين ببرد و البته ميزان قدرت وارده به دسته روي ضربه اي که به دشمن وارد مي شود تاثيرگذار است (البته به نظر مي رسد اين مورد همچنان از پيش تعيين شده و3 درجه مختلف براي قدرت ضربات تعبيه شده باشد.) با توجه به اين که معمولاً چندين دشمن به بازيباز حمله مي کند، هدف گيري خودکار براي استفاده از شمشير تهيه شده است. اين موضوع به عنوان يکي از نکات مثبت بازي به حساب مي آيد؛ اول به اين خاطر که اين هدف گيري باعث مي شود حساسيت WMP براي بازيباز دردسر ساز نشود و دوم اين که بازيباز مي تواند با زدن دکمه Z نشانه گر را روي دشمن ديگري قفل کند (الماني که طبق گفته خود سازندگان از The Logend of Zelda: Ocarina of Time برگرفته شده است) با توجه به حملات گسترده دشمنان، بازيباز مي تواند با فشردن دکمه A در مقابل حملات دشمنان گارد بگيرد. درکنار حملات با شمشير بازيباز مي تواند در هر زماني با زدن دکمه B از اسلحه خود استفاده کند.
هدف گيري خود کار براي سلاح هاي گرم بازي وجود ندارد. و بازيباز با نشانه گيري دقيق بايد دشمنان را از پاي در آورد . تاکنون دو اسلحه در بازي نشان داده شده است. ريولور که از قدرت متوسطي برخوردار است و يک شانگان دولول که قدرت بسيار، اما تيرهاي محدودي دارد. سازندگان قول داده اند در نسخه نهايي اسلحه هاي بيشتري (سرد وگرم) در اختيار بازيباز قرار گيرد.

RED STEEL2

کنترل بهبود يافته
 

کنترل در RS يکي ازمشکلات بزرگ اين بازي به حساب مي آمد و تمامي خريداران از اين مشکل بزرگ ناراضي بودند. کنترل بازي بسيار خشک بود و مهم تر از آن نه تنها برخلاف تبليغات وسيع سازنده 1:1 (شبيه سازي کامل حرکات بازيباز در طول بازي) نبوده؛ بلکه بازيباز با يک کنترل کاملاً از پيش تعيين شده (Pre Set) مواجه مي شد. به همين دليل ،RS2 به صورت انحصاري براي کنترلر Will Motion Plus WMP) ساخته و بهينه شده است. جيسون وندنبرگ (Jason Vandenberghe) کارگردان بازي علت اين تصميم را چنين بيان مي کند: WMP حرکات بازيباز را کاملاً تشخيص داده و آن را شبيه سازي مي کند. در کنار اين موضوع اين کنترلر به ما اجازه مي دهد قدرت ضربات بازيباز را به شکل دقيق ثبت کنيم." در RSI تنها 8 جهت مشخص براي ضرب زدن وجود داشت؛ اما طبق گفته سازندگان به دليل Pre Set نبودن RS2 بازيباز مي تواند در هرجهتي که مي خواهد ضربه بزند . Ubisoft درکنار انتخابWMP براي اطمينان خاطر از روان بودن کنترل بازي دست به ابتکار جالب ديگري هم زده است. طبق صحبت هاي وندنبرگ آن ها به صورت نزديک با Retro Studios (سازنده سه گانه تحسين شده Metroid Prime) همکاري داشته اند تا بهترين کنترل ممکن را براي بازي تهيه کنند.
تيم سازنده براي زدودن خاطرات تلخ قسمت اول، قسمت دوم را از ابتدا و مستقل از RSI طراحي وحتي موتور بازي هم را عوض کرد. داستان بازي درباره يک قهرمان بي نام و نشان است (در اين مقاله وي را با نام قهرمان مي خوانيم) که به دلايل نامعلوم مدت ها از شهر خود دور بوده است. قهرمان ساکت داستان ما عضو گروهي به نام محافظين ( The Protectors) است. وي بعد از مدت طولاني که در سفر بوده به شهر خود باز مي گردد؛ اما درمي يابد تنها عضو باقي مانده از گروهش است و تمام اعضاي گروه وي از بين رفته اند.
علاوه بر اين متوجه مي شود شهر در آشوب کامل به سر مي برد وگروه موتورسوار و خطرناکي به نام شغال ها ( The Jackals) کنترل شهر را به دست گرفته اند . قهرمان متوجه مي شود اعضاي گروهش توسط شغال ها کشته شده اند و اين عامل در کنار آشوب شهر باعث مي شود وي از هيچ تلاشي براي از بين بردن اين گروه جنايتکار خودداري نکند. همان طور که متوجه شده ايد تفاوت بسياري بين داستان قسمت اول و دوم وجود دارد. برخلاف شماره اول دراين جا قهرمان بازي يک کاراکتر ساکت است که تنها به انتقام مي انديشد.
وندنبرگ در اين مورد مي گويد آن ها از کلينت ايستوود وي در فيلم هايي چون " به خاطر کمي دلار بيشتر"، براي خلق قهرمان خود تاثير گرفته اند. سازندگان همچنين تاييد کرده اند هيچ شخصيتي از قسمت اول در اين شماره حضور ندارد.

پروژه کنسل شده
 

RS2 چندين سال پيش معرفي شد؛ اما در طول اين چند سال هيچ خبري از آن نبود. ناگهان Ubisoft اين بازي را کمي قبل از E3 2009 به صورت رسمي معرفي کرد. بعضي از منابع نزديک به اين شرکت اعلام کرده اند کار ساخت RS2 چندي بعد از قسمت اول شروع شد ؛ اما کيفيت نه چندان راضي کننده و امکانات WMP که بعدها نسخه اوليه آن در اختيار سازندگان قرار گرفت، باعث شد آن پروژه در اکتبر 2007 به صورت کامل منتفي و ساخت بازي به صورت کامل از اول آغاز شود. اين موضوع با انتشار آرت ورک هاي نسخه قبلي RS2 به اثبات رسيد که نشان مي داد. RS2 قرار بوده داراي تنظيمات و جو مدرن باشد؛ اما بعد از تغييرات زياد به نسخه امروزي تبديل شده است.
از طرف ديگر قبل از عرضه قسمت اول تبليغات بازي فراي تصورات بازيبازها بود و Ubisoft به صورت مدام عکس ها و تبليغ هاي دروغين از بازي منتشر کرد؛ در حالي که نمرات RS خود گوياي همه چيز بودند. با اين وجود Ubisoft در قبال RS2 هم چنان از همان روش استفاده مي کند . تريلرهاي اوليه بازي تفاوت بسياري با گيم پلي واقعي بازي دارد و تفاوت گرافيکي اين دود در حد يک نسل است! هرچند به نظر مي رسد گرافيک نهايي بازي با نمايش هاي اخير آن تفاوتي نداشته باشد؛ اما براي قضاوت در اين مورد، کمي زود است.

حرکات پيچيده
 

نوع حرکات و ضربه ها در ابتداي RS2 بسيار ساده هستند؛ اما با پيشروي در بازي دشمنان سرسخت تر شده و بازيبار مجبور است، استراتژي پيچيده تري براي نابودي آن ها به کار گيرد. دو نوع حرکت پيچيده درطول بازي وجود دارد. نوع اول کمبودهاي متنوع و پرتعداد است که هر کدام قدرت ويژه خود را دارند. مثلاً با فشردن Z و چرخاندن دسته، قهرمان ضربه 360 درجه را به دشمنان وارد مي کند. اين ضربه بسيار سهمگين است و مي تواند هم زمان به چندين دشمن آسيب برساند. حملات هوايي جزو يکي از حملات پيچيده بازي به حساب مي آيندکه با دو بار فشردن دکمه A قابل اجرا هستند.
سازندگان چندين کمبودي ترکيبي اسلحه و شمشير را نيز در بازي گنجانده اند که اين نوع حرکات در دسته اول جاي مي گيرند. بخشي از کمبودهاي ترکيبي، ضربه هاي هوايي هستند. دراين ضربات بازيباز مي تواند با زدن جهت درست دشمنان را به هوا پرتاب کند. اکنون صحنه به صورت آهسته درمي آيد و بازيباز يم تواند با شليک به هدف ، او را از پاي درآورد. دست بازيبازها کاملاً در اين زمينه باز است و آن ها مي توانند بعد از انجام اين حرکت با فشردن کليد A يک حمله هوايي ديگر را ترتيب دهند . در کل فنون بسياري در RS2 وجود دارد که سازندگان براي تشويق بازيباز به اجراي آن ها، يک سيستم امتيازدهي در بازي قرار داده اند که با توجه به نوع کمبودي ترکيبي ، به بازيبازها امتياز مي دهد. سازندگان جزييات بيشتر اين سيستم را فاش نکرده اند؛ اما به نظر مي رسد با اجراي فنون ترکيبي ميزان پول بيشتري نصيب بازيبازها مي شود.
دسته دوم حرکات پيچيده به قدرت هاي قهرمان مربوط مي شود. اين قدرت ها با پيشروي در بازي آزاد مي شود. در RS2 بازيباز با از بين بردن هر دشمن مقداري پول بدست مي آورد. علاوه بر اين آيتم هاي زيادي چون قفسه ، گاو صندوق و .... در بازي وجود دارد که باعث افزايش دارايي بازيباز مي شود. به دست آوردن اين مبالغ به بازيباز کمک مي کند فنون و ابزار بيشتري در طول بازي خريداري کند. طبق صحبت هاي سازندگان خانه هاي امني ( Safe House) در بازي وجود دارد که بازيباز در اين مکان ها مي تواند فنون مختلفي را ياد بگيرد و قدرت هايش را افزايش دهد. يکي از اين قدرت ها که سازندگان به تازگي آن را نمايش داده اند، Shock Wave نام دارد. براي استفاده از اين قدرت بازيباز بايد دکمه هاي A و B را به صورت همزمان نگه دارد. SW باعث شارژ شمشير مي شود و زماني که بازيباز اين قدرت را رها کند، ضربه بسيار سهمگيني به دشمنان وارد مي شود. از ديگر قدرت هاي موجود در بازي اطلاعاتي در دست نيست.
کنسول مثل No More Heroes هم رعايت شده است. RS2 هم از اين طيف بازي ها خارج نيست و سازندگان ميني گيم هاي مخصوصي براي RS2 طراحي کرده اند. البته هنوز جزييات ميني گيم هاي موجود در بازي فاش نشده است. هم چنين سازندگان تعدادي موانع پلتفرم مانند در بازي طراحي کرده اند تا RS2 به يک اکشن محض تبديل نشود.

RED STEEL2

Red Steel براي همه کنسول ها؟
 

Ubisoft بارها اعلام کرده است RS جزيي از خانواده Will به حساب مي آيد و اين سري هميشه به صورت انحصاري براي اين کنسول ساخته خواهد شد. با اين وجود وندنبرگ در PAX 2009 اعلام کرد علاقه بسياري دارد RS2 روي پلتفرم هاي ديگر چون X360 و PS3 منتشر شود. البته وي اعلام کرد . اين تنها يک علاقه شخصي است و تمامي تصميمات مربوط به اين مساله به عهده Ubisoft است. هرچند Ubisoft بارها بر انحصاري بودن اين بازي تاکيد ورزيده ؛ اما شايد عرضه Natal و کنترلر جديد سوني تصميم اين شرکت را عوض کند و ما در آينده اي نزديک شاهد عرضه RS روي ديگر پلتفرم ها باشيم.

دشمنان متنوع
 

تنوع دشمنان در RS2 نسبتاً بالاست و هر کدام از آن ها داراي نقطه ضعف مخصوص خود هستند. بيشتر دشمنان بازي با شمشير مبارزه مي کنند و تقريباً تمامي آن ها ماسک دارند. با اين وجود تفاوت زيادي بين دشمنان وجود دارد.
بازيباز مي تواند دشمنان معمولي را به شيوه دلخواه خود از بين ببرد؛ اما دشمنان پيچيده تر راهکارهاي متفاوتي مي طلبند. مثلاً بعضي دشمنان زره بر تن دارند و تنها از طريق ضربات شمشير از بين مي روند يا نينجاها بسيار سريع هستند وتنها با واکنش هاي سريع مي توان آن ها را از بين برد.
تاکنون چندين مدل مختلف از دشمنان به نمايش درآمده و قرار است بيش از 15 دشمن مختلف در بازي نهايي حضور داشته باشد. هم چنين تنها دو باس (Boss) از 5 باس اصلي مشخص و باس هاي قوي و پيشرفته بازي نامشخص هستند.
اولين باس مربوط به نمايش E3 بازي است. باس اين مرحله که در همان اوايل بازي با شما مبارزه مي کند، هوي ( Heavy) نام دارد و يک چکش بسيار بزرگ با خود حمل مي کند.
پين (Payne) ديگر باس به نمايش درآمده سر دسته شغال ها است و هنگام مبارزه قابليت استفاده از اسلحه ، شمشير و حتي ديگر اعضاي گروه را دارد. با توجه به اين که اين دو، جزو باس هاي اوليه بازي بودند مي توان انتظار باس هاي بسيار سرسخت تري را در ادامه بازي داشت.

محيط قابل تخريب
 

زماني که RS2 معرفي شد، سازندگان قول دادند. محيط هاي قابل تخريب زيادي را در بازي قرار دهند. البته اين تخريب پذيري با عناويني مانند سري Bad Company قابل مقايسه نيست؛ اما آبجکت هاي بسياري در محيط وجود دارد که بازيباز مي تواند آن ها را از بين ببرد.
بعضي از اين آبجکت ها همچون بشکه هاي قبال اشتعال باعث از بين رفتن دشمنان مي شود. علاوه بر اين تعداد زيادي آبجکت ديگر چون بشکه هاي خالي، صندوق ها ، صخره ، ستون و... نيز در بازي وجود دارد که با از بين بردن آن ها مي توانيد آيتم هاي جديدي بدست آوريد.
گرافيک RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است . همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات RS2 يکي از نکات مثبت اين اثر است. همان طور که اشاره شد بين گيم پلي واقعي بازي تا تبليغات اوليه Ubisoft خود شخصاً اين کار را انجام داده بود، مشکلات زيادي در بازي وجود داشت.
همين مشکلات باعث شد نه تنها سبک گرافيکي بازي، بلکه طي يک تصميم گيري درست موتور بازي نيز به طور کامل عوض شود.
RS2 از YN Engine ( موتور داخلي اين شرکت ) استفاده مي کند. اين موتور براساس سخت افزار Will طراحي شده است و Rabbids Go Home ديگر بازي Ubisoft براي Will نيز از اين موتور استفاده کرده است. قدرت اين موتور به سازندگان اجازه داد RS2 را با سرعت 60 فريم بر ثانيه اجرا کنند. سبک گرافيکي RS2 نيز تغيير کرده و Cel - Shaded شده است.خبر خوشحال کننده اين است که تيم پاريس Ubisoft پيش از اين تجربه خلق بازي XIII را داشته و دقيقاً مي داند چگونه مي توان يک بازي Cel - Shaded زيبا طراحي کرد.

RED STEEL2

در کنار گرافيک چشم نواز، موسيقي بازي کاملاً با جو دنياي RS2
همخواني دارد. تمامي قطعه هاي موسيقي بازي داراي تم غرب وحشي هستند و بازيباز را به ياد فيلم هاي سرجيو ليونه (Sergio Leone) مانند " به خاطر کمي دلار بيشتر " ، " خوب، بد، زشت " و...مي اندازد.
RS داراي بخش چند نفره خوب و نسبتاً کاملي بود؛ اما در RS2 هيچ گونه بخش چند نفره و آنلايني وجود ندارد. سازندگان علت اين موضوع را تمرکز کامل روي بخش تک نفره اعلام کرده اند. البته بخش تک نفره نسبتاً طولاني بازي که براي اتمام آن 10 تا 12 ساعت لازم است تا حد زيادي نبود بخش چند نفره را کم رنگ مي کند.
RS2 مارچ 2010 و در دوپک مختلف عرضه مي شود. تنها تفاوت اين دوپک ، وجود يک ست کامل WMP است. بهتر است شمشيرهاي خود را تيز کنيد؛ زيرا شغال ها به هيچ کس رحم نمي کنند!
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط