امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه (3)

انقلاب اسلامى ایران، استمرار نهضت‏هاى شیعى در طول تاریخ است که با شعارهاىآرمان‏خواهانه خود براى تحقق عدل اسلامى فراز و نشیب‏هایى را گذرانده است. امام به اینآرمان‏ها در جمهورى اسلامى عینیت بخشید و خطوط کلى انقلاب اسلامى و جمهورىاسلامى را بر اساس نهضت حسینى ترسیم کرد:
شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه (3)

 

 

 

امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه(3)
امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه(3)


 

نویسنده : حسین شیدائیان




 

عینیت تشکیلات
 

انقلاب اسلامى ایران، استمرار نهضت‏هاى شیعى در طول تاریخ است که با شعارهاىآرمان‏خواهانه خود براى تحقق عدل اسلامى فراز و نشیب‏هایى را گذرانده است. امام به اینآرمان‏ها در جمهورى اسلامى عینیت بخشید و خطوط کلى انقلاب اسلامى و جمهورىاسلامى را بر اساس نهضت حسینى ترسیم کرد:
«این کشور ما که قیام کرد از اول هم که قیام کرد جمهورى اسلامى و استقلال کامل و نه شرقى ونه غربى را اعلام به دنیا کرد و از اول اعلام کرد به دنیا که ما نه تحت حمایت آمریکا و نه تحتحمایت شوروى و نه تحت حمایت هیچ قدرتى نیستیم، ماییم و تحت عنایات خداى تبارک وتعالى و پرچم توحید که همان پرچم امام حسین(ع) است.»
[43]
از مهم‏ترین و برجسته‏ترین نمودِ عینى تشکل‏یافتگى شیعه توسط امام‏خمینى، حاکمیتدین در جامعه است که پس از دوران حکومت پیامبر(ص) و حضرت على(ع) کم‏سابقه یابى‏نظیر است امام در عصر پیشرفت صنعت و تکنولوژى و فن‏آورى و افزایش نظریه‏هاىجامعه‏شناسى و سیاسى کارآمدى دین اسلام را هم در زمینه نظریه‏پردازى و هم در عرصهاداره جامعه و تشکیل حکومت اسلامى به منصه ظهور رساند.
امام حکومت اسلامى را بر دو مبناى مستحکم ولایت فقیه (مشروعیت دینى) و مقبولیت مردمى (مردم سالارى دینى) پایه ریزى کرد و آن را قوام بخشید و نهادهاى حکومتى را برمحور این دو مبنا برقرار نمود:
1. ولایت فقیه: پیروزى انقلاب اسلامى و حاکمیت دین در جمهورى اسلامى جملهامام حسین(ع) «مجارى الأمور و الاحکام بأیدى العلماء بالله»
[44] را محقق ساخت و رهبرىدینى را در جهان بشریت با تمام ابعاد و معیارها و مشخصاتى که در احادیث ائمهمعصومین(ع) در شأن و رسالت فقیه بیان شده است احیا نمود. و ولایت فقیه منشأمشروعیت الهى و دینى نظام اسلامى گردید تا اجراى تمام سیاست‏هاى کلى نظام منطبق‏برمعیارهاى اسلامى باشد. نقش محورى رهبرى در هدایت جامعه اسلامى و عزل‏ونصب وتنفیذ حکم مسؤولیت کارگزاران عالى‏رتبه نظام اسلامى در جهت اجراى‏احکام شرعمجوزى بر مشروعیت دستگاه‏هاى اجرایى، قانون‏گذارى و قضایى‏است.
[45]
امام درباره این مبناى اسلامى مى‏فرماید:
«..فقهاى جامع‏الشرایط از طرف معصومین نیابت در تمام امور شرعى و سیاسى و اجتماعى رادارند و تولى امور در غیبت کبرى موکول به آنان است.»
[46]
2. مردم سالارى دینى: با رویکردى به نهضت‏هاى پیشین عمده‏ترین علت شکستیاناکامى رهبران آن‏ها را فقدان پشتوانه قدرتمند و گسترده مردمى مشاهده مى‏کنیم‏و امامجهت نمونه علت ناکامى سید جمال‏الدین اسدآبادى را نداشتن چنین پایگاهى‏بیان کردهاست،
[47] از این رو ایشان همان گونه که با هدایت مردم ایران و تظاهرات‏میلیونى و حضور درصحنه مبارزه رژیم را ساقط نمود پس از پیروزى نیز یکى از پایه‏هاى مستحکم حکومتراحضور و نقش مردم در شکل‏گیرى نهادهاى مدنى و انقلابى حکومت قرارداد.
امام بر خلاف برخى سیاستمداران غربى که مردم‏سالارى مطلق یا دمکراتیکى غربى راترویج مى‏کنند، ایشان بر حضور مردم مسلمان در چهارچوب احکام و قوانین کلى اسلام درجهت تحقق حاکمیت دین که منشأ مشروعیت سیاسى در عرصه بین‏المللى و استحکام نظاممحسوب مى‏گردد تأکید داشتند.
امام هم بر اسلامیت و هم بر جمهوریت تأکید داشتند و مى‏فرمودند:
«حکومت از مردم جدا نیست.»
[48]
نقش مردم پس از پیروزى انقلاب در تحقق و تثبیت نظام جمهورى اسلامى با بیعت وپذیرش دستورات امام و اجراى قانون در عرصه‏هاى گوناگون به شکل شرکت در
راهپیمایى‏ها، رفراندوم، انتخابات مجلسین (شوراى اسلامى و خبرگان رهبرى) انتخاباتریاست جمهورى، حضور فعال در بسیج، حضور در جبهه براى دفاع از میهن اسلامى و...ظاهر گردید.
تبلور این دو رکن مهم نظام باعث استحکام و استمرار نظام اسلامى گردید و یگانه نهضتشیعى موفق در تاریخ به ثبت رسید.
استمرار نهضت و حکومت شیعى و آمادگى براى ظهور ولى مطلق
اندیشه و سیره سیاسى امام‏خمینى به تشکیل و تثبیت نظام جمهورى اسلامى محدودوبسنده نمى‏شود، ایشان حکومت جمهورى اسلامى را مقدمه‏اى براى بیدارى مسلمانانومستضعفان جهان مى‏داند تا از زیر یوغ بردگى مدرن رهایى یابند، از این رو مظلومانجهان‏را به مبارزه با ستمگران و آماده ساختن جامعه براى ظهور ولى مطلق فرا مى‏خواند.ایشان با تفسیر صحیح انتظار ظهور امام زمان(عج) و معرفى معیارهاى منتظران حقیقى درفرهنگ شیعه، به تحلیل‏هاى غلط درباره انتظارات خط بطلان کشید، و انتظار ظهور رااستمرار اقتدار اسلام تبیین نمود:
«ما همه انتظار فرج داریم، و باید در این انتظار خدمت بکنیم، انتظار فرج، انتظار قدرت اسلاماست، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند.»
[49]
استمرار و گسترش حاکمیت دین غبار بدعت و تحریف را از انتظار ظهور و آمادگى براىحکومت جهانى مصلح کل زدود و نسل انقلاب را به تلاش و پویایى در تهیه مقدمات ظهورمهدى موعود(عج) و فراگیر شدن حکومت اسلامى در جهان فرا خواند. امام درباره مبارزه باظلم و آماده ساختن جهان براى ظهور مهدى منتظر(عج) مى‏فرماید:
«... ارزش دارد که انسان در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توى دهنش بزند ونگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود. ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظرظهور امام زمان سلام الله علیه هستیم پس دیگر بنشینیم در خانه‏هاى‏مان، تسبیح را دردست بگیریم و بگوییم عجّل على فرجه، عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه رافراهم کنید براى آمدن او.»
[50]
«ما [اگر] بتوانیم جلوى ظلم را بگیریم، باید بگیریم تکلیفمان است، ضرورت اسلام و قرآنتکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم...فراهم کردن اسباب این است کهکاررانزدیک کنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم براى آمدن حضرت [مهدى‏]سلام‏الله‏علیه.»
[51]

پی‌نوشت‌ها:
 

[43]. همان، ج‏17، ص‏62.
[44]. تحف العقول، ص‏242.
[45]. ر.ک. صحیفه امام، ج‏17، ص‏103.
[46]. صحیفه نور، ج‏19، ص‏237.
[47]. صحیفه امام، ج‏5، ص‏290.
[48]. صحیفه امام، ج 8، ص 372.
[49]. همان، ص‏374.
[50]. صحیفه نور، ج‏18، ص‏195.
[51]. همان، ج‏20، ص 198 و 199.
 

منبع: فصلنامه حکومت اسلامی شماره 27




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط