آيه آيه کليک کنيد

مي خواستيم فهرستي نمونه وار از نرم افزارهاي قرآني تهيه کنيم. تعداد اين نرم افزارها آن قدر بود که اگر تمام صفحات اين نشريه را هم به آنها اختصاص مي داديم باز هم صفحه کم مي آورديم. اما رفتيم سراغ نمونه هايي شاخص در حوزه هاي مختلفي که نرم افزارهاي قرآني در آنها توليد شده است؛ نرم افزارهاي ويژه رايانه، نرم افزارهاي تلفن همراه، کودکانه و... برخي از اين نرم افزارها را سازندگانشان به رايگان در اختيار مخاطبانشان قرار داده اند؛ بعضي ديگر نيز به جهت زحمت زيادي که تهيه شان داشته، قيمت بالايي دارند. محيطشان هم براي کاربردي که از يک نرم افزار قرآني انتظار داريد متفاوت است.
سه‌شنبه، 23 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيه آيه کليک کنيد

آيه آيه کليک کنيد
آيه آيه کليک کنيد


 






 

معرفي چند نرم افزار قرآني شاخص
 

مي خواستيم فهرستي نمونه وار از نرم افزارهاي قرآني تهيه کنيم. تعداد اين نرم افزارها آن قدر بود که اگر تمام صفحات اين نشريه را هم به آنها اختصاص مي داديم باز هم صفحه کم مي آورديم. اما رفتيم سراغ نمونه هايي شاخص در حوزه هاي مختلفي که نرم افزارهاي قرآني در آنها توليد شده است؛ نرم افزارهاي ويژه رايانه، نرم افزارهاي تلفن همراه، کودکانه و... برخي از اين نرم افزارها را سازندگانشان به رايگان در اختيار مخاطبانشان قرار داده اند؛ بعضي ديگر نيز به جهت زحمت زيادي که تهيه شان داشته، قيمت بالايي دارند. محيطشان هم براي کاربردي که از يک نرم افزار قرآني انتظار داريد متفاوت است.

جامع تفاسير نور
 

(دايره المعارف چند رسانه اي قرآن)
نظر به نياز روزافزون پژوهشگران علوم قرآني به منابع مورد نياز جهت غواصي در درياي معرفت کتاب الله، مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي دايره المعارف چند رسانه اي قرآن کريم با عنوان جامع تفاسير نور در اختيار محققان قرار داده است.
از قابليت هاي مهم اين برنامه مي توان به دربرگرفتن متن کامل 302 عنوان کتاب در 1419 جلد اشاره کرد. علاوه بر اين، گزيده متن 184 عنوان ديگر با شمول 1419 جلد نيز در اين نرم افزار در دسترس کاربر قرار مي گيرد. ترجمه قرآن به 25 زبان ديگر مانند: انگليسي، روسي، آلماني، اردو، فرانسوي، ترکي، مالايي و... (که بعضي از زبان ها داراي چند ترجمه هستند) ده ترجمه انگليسي، چهار ترجمه روسي، شش ترجمه آلماني، سه ترجمه اردو و سه ترجمه فرانسوي از امکانات زباني اين نرم افزار است. در بخش زبان انگليسي نرم افزار، متن کامل چهار عنوان تفسير انگليسي در 30جلد (الميزان، نمونه، نورالقرآن) آمده است.
فرهنگنامه قرآني در 32 جلد، لغتنامه عربي به عربي در 24 جلد و يک لغتنامه عربي به فارسي نيز تفسيري ارائه شده در نرم افزار عبارتند از:
من وحي القرآن (24جلد)، التبيان في تفسير القرآن (10جلد)، نورالثقلين (5جلد)، کشف الاسرار وعده الابرار (11جلد)، تفسير القرآن الکريم (7جلد)، التفسير المنير في العقيده و الشريعه و المنهج (32 جزء) الامثل في تفسير الکتاب المنزل (20جلد)، البرهان في تفسير القرآن (5جلد)، مجمع البيان في تفسير القرآن (10جلد)، تفسير مقاتل بن سليمان (5جلد)، من هدي القرآن (18جلد)، التفسير الفرقان (30 جزء)، تفسير روض الجنان (20 جلد)، تفسير نمونه (27 جلد)، تفسير منهج الصادقين (10 جلد)، انوار التنزيل و اسرار التاويل (5جلد)، زبده البيان في احکام القرآن و تفسير جلالين.

نور الانوار2
 

نورالانوار نخستين دايره المعارف چند رسانه اي با موضوعيت قرآن بود که در مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي توليد شد.
طراحي اش آن قدر آسان، در دسترس و در عين حال زيبا بود که عنوان نرم افزار برتر نمايشگاه سراسري قرآن کريم- رمضان المبارک 1419 هجري قمري را براي سازندگانش به ارمغان آورد. جايزه جشنواره خوارزمي 1378 هم به نورالانوار رسيد.
متن قرآني اي که در نورالانوار نمايش داده مي شود، با خط عثمان طه (مصحف مدينه) و قرآن رايج (تبريزي) با اعراب گذاري است.
امکان جست و جو در کلمات قرآن از طريق مشتق و ريشه، جست و جوي کلمات هم خانواده، نمايش چهار ترجمه فارسي و سه ترجمه انگليسي، نمايش تفسير آيه انتخابي از تفاسير الميزان ( عربي/ فارسي)، تفسير نمونه، تفسير مجمع البيان و تفسير شبر، نمايش تصاوير و فيلم هاي مرتبط با آيات (397 قطعه)، دو دوره قرائت کامل قرآن با صداي استاد منشاوي و استاد شهريار پرهيزگار از قابليت هاي مهم اين نرم افزار است. نورالانوار تا به حال در دو نسخه به روز رساني شده است.

سروش ايمان
 

(نرم افزار آموزش هوشمند قرائت قرآن)
اين نرم افزار به صورت هوشمند قرائت کاربر را ضبط مي کند و پس از تجزيه و تحليل قرائت، اشکالات آن را گفته و به قرائت امتياز مي دهد و اين امتيازدهي مشوقي است تا صحت قرائت افزايش پيدا کند.
قرائت کامل قرآن کريم با صداي استاد پرهيزگار؛ ترجمه به بيش از ده زبان زنده دنيا (شامل انگليسي، مالي، آلماني، فرانسه و...)؛ تشخيص خودکار زير و بمي صداي کاربر؛ جست و جوي پيشرفته و سريع در تمامي ترجمه ها از امکانات اين نرم افزار است.
نسخه آزمايشي سروش ايمان به صورت آزمايشي در بعضي سايت هاي دانلود قرار گرفته است و براي خريد نسخه اصلي مي توان به فروشگاه اينترنتي www.quran24.com مراجعه کرد.

مهر قرآن
 

سليم وقتي که با عنوان فرعي نرم افزار جامع قرآن کريم به ترجمه گويا و تبليغات نسبتاً وسيع روانه بازار نشر ديجيتال کشور شد، با اقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شد. با اينکه قيمت اين نرم افزار در زمان عرضه نسبت به ديگر نرم افزارهايي که با عدم رعايت قانون کپي رايت به فروش مي رسيد بالا بود اما مخاطب عام استقبال خوبي از آن کرد.
بانک نرم افزاري دانش پژوهان که با نرم افزارهاي کودکانه قرآني خود موفقيت هايي کسب کرده بود، با سليم، هنر برنامه نويسان و طراحان نرم افزارهاي آموزشي خود را به معرض ديد عموم گذاشت.
يک دوره کامل تلاوت ترتيل قرآن با صداي استاد شاطري، ترجمه گويا: ترجمه آيات به صورت گويا (ديداري و شنيداري)، دو ترجمه فارسي از آيت الله مکارم شيرازي و استاد فولادوند و سه ترجمه انگليسي، متن کامل تفسير نمونه و ترجمه الميزان، چندين ساعت قرائت مجلسي، آموزش کامل تجويد قرآن به صورت صوتي و تصويري، بيان شأن نزول بسياري از آيات قرآن کريم، يک دوره آموزش تاريخ قرآن، امکان چاپ ترجمه ها و تفاسير قرآن و... نکات قوت سليم بود.

نورالطريق
 

(قرآن کريم در موبايل)
با رواج يافتن تلفن همراه در سال هاي پاياني دهه 70 و سال هاي آغازين دهه 80
، گوشي هاي تلفن همراه با قابليت هاي گرافيکي بالا نيز وارد کشور شدند که قابليت هايي نظير استفاده از نرم افزارهاي مختلف در آنها مهيا بود. در همين سال ها برنامه هايي قرآني براي نصب در گوشي تلفن همراه که عموماً در انگلستان و آمريکا برنامه نويسي شده بودند، مورد اقبال قرار گرفتند. عموم اين نرم افزارها فقط متن قرآن را داشتند و در مواردي که افزون تر از اين مي بود، يک ترتيل هم در کنار آن جاي گرفته بود. اولين نرم افزار قرآني به صورت کامل به همراه ترجمه، تفسير و صوت کامل جهت نصب روي موبايل که در کشور توليد شد، نورالطريق بود. اين نرم افزار قابل اجرا در تمام گوشي هاي با سيستم عامل سيمبين است.
نمايش متن آيات با اعراب به همراه قرائت ترتيل کامل با صداي استاد پرهيزگار، ترجمه و تفسير فارسي آيات و امکان جست و جوي ترکيبي و عبارت در قرآن و ترجمه و تفسير از قابليت هاي نورالطريق است. اين برنامه بايد روي کارت مموري نصب شود و 90 مگابايت حافظه اشغال مي کند.

المبين
 

المبين يک برنامه کاملاً رايگان براي کاربران رايانه شخصي است. اين نرم افزار داراي امکاناتي مانند جست و جو، ارسال سوال و همچنين فهرست موضوعي آيات قرآن کريم است.
صفات خداوند، پيامبر اعظم(ص)، اهل بيت(ع)، اميرالمومنان(ع)، امام زمان(عج) و مهدويت، بهشت، جهنم، مومنان و نيکوکاران، کافران و 25 موضوع متنوع ديگر از ملحقات اين نرم افزار است.
در اين برنامه شما مي توانيد هرگونه سوال يا ابهامي را که در مورد آيه اي داريد، تنها با يک کليک به شرکت سازنده ارسال کنيد و در سريع ترين زمان ممکن جواب خود را دريافت کنيد. اين نرم افزار را مي توان با يک جست و جوي اينترنتي در بسياري از پايگاه هاي ويژه دانلود نرم افزار فارسي يافت.

نرم افزار سه بعدي «قرآن هادي»
 

طراحان خوش ذوق «قرآن هادي» محيطي را فراهم کرده اند تا کاربر بتواند با استفاده از اين نرم افزار به صورت سنتي قرآن را ورق زده و آن را تلاوت کرد.
جست و جوي پيشرفته (روي حرف و آيه با مشخص کردن اعراب يا بدون آن)، امکان انتخاب ترجمه (فارسي و انگليسي)، امکان انتخاب قاري عربي (استاد پرهيزگار و الغامدي) و امکان تکرار قرائت عربي بر اساس انتخاب کاربر از امکانات اين نرم افزار است. همچنين امکان ثبت کاربري، اضافه کردن يادداشت به صفحات، نشانه گذاري روي صفحات، چاپ صفحات و بزرگنمايي روي صفحات از قابليت هاي ديگري است که در اين نرم افزار گنجانده شده است. همچنين کاربر با استفاده از اين نرم افزار مي تواند به تفسير نمونه قرآن دسترسي يابد.
نرم افزار فوق با تکنولوژي دايناميک موتوري طراحي شده است که مي تواند براي ديگر کتب ديني و مذهبي مورد استفاده قرار گيرد.
قرآن سه بعدي هادي محصول مشترک دو شرکت اطلاعات و فناوران انديشه صالح است.

ذکر
 

نرم افزار ذکر نوشته يکي از برنامه نويسان ايراني با زبان جاواست که با امکاناتي بسيار جالب از جمله ترجمه کاملاً فارسي، قرائت، جست و جو و ريشه يابي کلمات و... قابليت نصب روي سيستم عامل لينوکس، ويندوز و مکينتاش را دارد.
اين نرم افزار نيز توسط سازندگان آن هديه شده و در دنياي مجازي به قرآن دوستان هديه مي شود.
اين برنامه به 19 زبان زنده دنيا ترجمه شده و داراي قابليت کار به صورت آن لاين و آف لاين را داراست. امکان جست و جوي سريع در متن عربي و ترجمه فارسي قرآن کريم و ريشه يابي کلمه يکي از بهترين و مفيدترين امکانات اين برنامه است. اگر قاري مورد علاقه شما در فهرست قاري هاي اين نرم افزار نيست يا ترجمه مورد علاقه شما در فهرست اين نرم افزار نيست شما مي توانيد به راحتي قاري و ترجمه مورد نظر را طبق دستورالعمل سايت به اين نرم افزار اضافه کنيد. پايگاه اطلاع رساني غدير که عرضه کننده نرم افزار است، براي سهولت اين کار، هر سه ترجمه فارسي موجود «الهي قمشه اي، مکارم شيرازي و حسن انصاريان» را براي دانلود در اختيار شما گذاشته است. راهنماي نصب اين ترجمه ها در خود بسته به زبان انگليسي موجود است. براي دريافت آخرين نسخه هاي برنامه و ترجمه مي توانيد به سايت ذکر که توليد کننده و پشتيبان اين پروژه است، مراجعه کنيد.

صبا
 

(قرآن براي کودکان)
 

گروه هدف تعريف شده براي صبا گروه سني شش تا 12 سال است.
اين نرم افزار چند بخش اصلي دارد: نداي ملکوت (دو دوره ترتيل قرآن کريم با صداي استاد شهريار پرهيزگار و استاد عبدالله بصفر به همراه متن ترجمه قرآن کريم به قلم استاد فولادوند همراه با صوت)؛ مدرسه قرآن ( آموزش روخواني قرآن براي کودکان)؛ اين بخش از برنامه به صورت 30 درس ارائه شده است)؛ دانستني هاي قرآن (فهرست هاي گوناگون قرآني مانند فهرست نام پيامبران، گياهان، حيوانات، رنگ ها، خوردني ها، پوشيدني ها، مکان ها، زمان ها و اعداد آمده در قرآن)؛ قصه هاي قرآني ( 24 داستان قرآني متناسب با گروه سني کودکان، همراه با تصاوير جذاب)؛ حفظ قرآن (آموزش حفظ 20 سوره از سوره هاي کوچک قرآن)؛ بازي و سرگرمي (انواع معماهاي قرآني و سرگرمي هاي مفيد)؛ فيلم (قطعاتي فيلم از قاريان و حافظان خردسال).

ضحي
 

ضحي نرم افزاري است که در فن قرائت کلام الله که پنج دوره کامل ترتيل قرآن به همراه زندگينامه قاريان و شش نسخه ترجمه قرآن به زبان هاي فارسي و انگليسي را شامل مي شود. نوشتاري پيرامون فن ترجمه قرآن و بررسي ترجمه هاي موجود و نيز قطعات مختلفي از فيلم ها در اين برنامه گنجانده شده است. توليد اين نرم افزار توسط دفتر تحقيقات ياسين و در سال 1377 صورت گرفت.

نبا
 

گزيده قرائت ها از قاريان مشهور جهان؛ آموزش تجويد همراه با تصاوير ثابت و متحرک و نمونه هاي قرآني مربوط به هر بحث تجويدي؛ نمايش متن قرآن کريم، همراه با ترجمه فارسي و انگليسي آن و همچنين تصاوير متناسب با آيات تلاوت شده به صورت ثابت و متحرک؛ يک دوره ترتيل قرآن کريم با صداي محمد صديق منشاوي؛ تصوير و زندگينامه مختصر قارياني که صداي آنها در برنامه آمده است؛ تواشيح و ابتهال شامل برگزيده اي از زيباترين تواشيح و ابتهال هاي اجرا شده توسط افراد و گروه هاي مشهور از ديگر امکانات نبأ هست. آزمون ها و سرگرمي هاي قرآني در قالب هاي گوناگوني چون جورچين، شکار پاسخ، کلمات مزدوج، جدول حروف متقاطع و جدول در هم ريخته زنگ تفريح هايي هستند که در خلال برنامه در نظر گرفته شده اند.

معجزه حفظ
 

مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي و مجمع قاريان و حافظان قرآن کريم استان کرمان دست به ابتکاري جالب در حوزه حفظ قرآن زده اند و نرم افزار معجزه حفظ را با قابليت ارائه طرح جامع حفظ و مرور با استفاده از روش علمي لايتنر، جلوگيري از تکرارهاي اضافي در حفظ و مرور، آموزش کامل حفظ قرآن (بدون نياز به استاد)، رفع کامل اشتباهات هنگام حفظ و مرور به بازار نشر الکترونيک عرضه کرده اند.
تسلط بر ابتدا و انتهاي آيات و صفحات، تقويت حافظه تصويري، بانک سوالات حفظ، آزمون هاي تستي طبقه بندي شده، ترتيل کل قرآن همراه با ترجمه، امکان تکرار بي نهايت قسمتي يا تمام آيه، کتاب هاي الکترونيکي مذهبي، ارائه بيش از 400 حديث اخلاقي و قرآني از ديگر قابليت هاي نرم افزار تخصصي معجزه حفظ هستند.

مثال
 

(اولين ترجمه تصويري قرآن کريم)
 

ترجمه تصويري آيات قرآن کريم با استفاده از تصاوير ثابت و متحرک با موضوع مثل ها و تشبيهات قرآني، نمايش آيه همراه با ترتيل استاد شاطري، ترجمه نثر و منظوم آيه به صورت گويا، تفسير آيه مورد نظر، اشعار مربوط با آيه که از حدود 50 ديوان جمع آوري شده است، شرح مثل هاي قرآني، بيش از 4500 ثانيه انيميشن متناسب با مفهوم آيات؛ اين يک معرفي کوتاه و مفيد است از مثال ها.

نکته
 

ريحان يک
 

تکيه اصلي نرم افزار ريحان بر خط قرآني است که در اين نرم افزار آمده. متن کامل قرآن کريم با خطوط زيباي عثمان طه، امين رشيدي، مصطفي نظيف و ... تحقيقات ارزشمند تخصصي کتابت قرآن شامل اصطلاحات علوم قرآني و هنري، مجموعه اي از نسخ خطي قرآن از صدر اسلام تا کنون، تلاوت کل قرآن کريم با صداي ابوبکر شاطري و قابليت تنظيم با کليه نسخ قرآن موجود در نرم افزار از قابليت هاي ريحان هستند.
منبع: نشريه همشهري قرآن (آيه) شماره2



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم فرانک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرانک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فریبا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فریبا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فریما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فریما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فهیمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فهیمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راضیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راضیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جیران و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جیران و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم غزال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم غزال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیوشا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیوشا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ژیوان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ژیوان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کلثوم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کلثوم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نرگس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نرگس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ترمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ترمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ترنم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ترنم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
در محضر استاد اخلاق آیت‌الله حق شناس با موضوع یاد مرگ و قیامت
در محضر استاد اخلاق آیت‌الله حق شناس با موضوع یاد مرگ و قیامت
حکمت | عالم، حساب و کتاب داره! / استاد عالی
music_note
حکمت | عالم، حساب و کتاب داره! / استاد عالی