طراحي غير هوشمندانه

دلفين ها، نهنگ ها و وال هاي سفيد همگي دندان هايي دارند که به وسيله آن طعمه هاي بزرگي شامل انواع ماهي ها و ماهي هاي مرکب را مي خورند. اما برخي گونه ها مثل وال آبي رنگ، وال کوهان دار و وال سرکج در دهانشان عضوي به نام غضروف فيلتر کننده دارند و به وسيله آن غذا را از آب جدا کرده و فقط پلانکتون ها و کريل ها را مي خورند. اين فيلتر از دو رديف موازي تشکيل شده است و شکلي شبيه شانه سربا دنده هايي مثل موي ضخيم دارد. در واقع جنس اين فيلتر از
شنبه، 27 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طراحي غير هوشمندانه

طراحي غير هوشمندانه
طراحي غير هوشمندانه


 

نويسنده: مريم انصاري




 
هميشه انتخاب طبيعي به عنوان طراح برتر مورد توجه همگان بوده است اما گاهي اين هنرمند با تجربه هم مرتکب خطا مي شود.

دندان هاي غير قابل استفاده
 

دلفين ها، نهنگ ها و وال هاي سفيد همگي دندان هايي دارند که به وسيله آن طعمه هاي بزرگي شامل انواع ماهي ها و ماهي هاي مرکب را مي خورند. اما برخي گونه ها مثل وال آبي رنگ، وال کوهان دار و وال سرکج در دهانشان عضوي به نام غضروف فيلتر کننده دارند و به وسيله آن غذا را از آب جدا کرده و فقط پلانکتون ها و کريل ها را مي خورند. اين فيلتر از دو رديف موازي تشکيل شده است و شکلي شبيه شانه سربا دنده هايي مثل موي ضخيم دارد. در واقع جنس اين فيلتر از غضروف نيست بلکه مانند مو، شاخ، فلس و ناخن ها از گراتين ساخته شده است. با وجود داشتن اين عضو باز هم در دهان وال ها در دوره جنيني ريشه دندان رشد مي کند؛ اگر چه قبل از توليدشان اين دندان ها ازبين مي روند. دانشمندان براين باورند که اين دندان هاي بي فايده يادگاري برجاي مانده از اجداد دريايي پستاندار و گوشتخوار اين حيوانات است.

طراحي غير هوشمندانه

نوزاد خنگ
 

انسان بالغ به عنوان باهوش ترين گونه روي زمين شاخته شده است اما مغز نوزاد انسان حتي قدرت کافي براي انجام حرکات هماهنگ يا متمرکز کردن چشم هايش را ندارد. دليل اين امر اين است که هنگام زايمان، نوزاد از ميان لگن خاصره مادر مي گذرد. براي حرکت روي دو پا نياز است که استخوان هاي ران نزديک به هم باشد. تا بدن را حمايت(کنترل)کنند. براي همين مسير عبورتولد نوزاد کوچک تر شده است. فرگشت(تکامل) به جاي تکامل بخشيدن و عوض کردن ساختار اين کانال، فرايند رشد و کامل شدن مغز ما را به تأخير انداخته است؛ به طوري که بزرگي نئوکورتکس مغز يک نوزاد تازه متولد شده فقط به اندازه 25درصد نئوکورتکس مغز يک انسان بالغ است و تا اواخر پنج سالگي نيز به اندازه واقعي اش نمي رسد (نئوکورتکس بخشي از مغز پستانداران است که مسووليت برخي از کارهاي مهم مثل ادراک، تشخيص فاصله ، عوامل حرکتي، هوشياري، گمان و خيال و تکلم را برعهده دارد.

طراحي غير هوشمندانه

خستگي عصبي
 

عصب بازگردانند مربوط به حنجره در پستانداران، وظيفه کنترل موتور حنجره و حس آن را به عهده دارد اما به جاي آنکه اين عصب به طور مستقيم حنجره و ستون فقرات را به يکديگر مرتبط کند، به سمت داخل سينه و اطراف آئورت مي پيچد. البته اين مسير غير مستقيم و پيچدار در انسان ها چندان طولاني نيست اما طول اين رشته عصبي در بدن زرافه ها به حدود شش متر مي رسد. در واقع اين ميزان درازا غير ضروري است و سبب هدر رفتن انرژي مي شود و حدود يک دهم ثانيه به زمان انتقال تکانه هاي عصبي مي افزايد.

طراحي غير هوشمندانه

زايمان سخت
 

در کفتار خالدار ماده، زايمان عملي بسيار سخت و دردناک است و منجر به مر گ تعدادي از نوزادان مي شود زيرا طول مسير زايمان حدود30سانتي متر است و اين در حالي است که بند ناف نوزاد کفتار تنها15سانتي متر درازا دارد و اين بدان معناست که احتمال پارگي بند ناف يا جفت قبل از تولد نوزاد وجود دارد. بنابراين هر تأخيري طي مرحله زايمان مي تواند منجر به خفگي توله شود. در سه چهارم زايمان هاي کفتار خالدار، اولين نوزاد مرده به دنيا مي آيد.

طراحي غير هوشمندانه

ناخن شست پاي گاو دريايي
 

اگر از شما بخواهند يک عضو خيالي و بي فايده براي بدنتان تصور کنيد، چه چيزي مي تواند باشد؟ نظرتان راجع به ناخن انگشت شست پاي موجودي که شست پا و حتي پايي هم ندارد، چيست؟ گاو دريايي پستانداري بزرگ، کاملا آبزي و اغلب گياهخوار است. طول اين حيوان به 4/6متر هم مي رسد و روي انتهاي هر باله اش سه يا چهار ناخن پا شبيه به ناخن هاي فيل وجود دارد. دانشمندان معتقدند اين گاوهاي دريايي در ابتدا پستانداراني گياهخوار روي زمين بوده اند و به دلايلي، طي مراحل تکاملشان کاملا ابزي شده اند. البته براي توجيه اينکه چرا اين حيوانات اين ناخن هاي پاي بي استفاده را همچنان حفظ کرده اند، فقط مي توان به حدس و گمان بسنده کرد.

طراحي غير هوشمندانه

آنزيم تنبل
 

Rubisco نام اختصاري آنزيمي حياتي است که تمام گياهان براي فتوسنتز از آن استفاده مي کنند. در حالي که اغلب آنزيم ها فقط در عرض يک ثانيه روي هزاران مولکول حمل کننده آنزيم Rubisco کارآمدي کمي دارند و به ميزان قابل توجهي تنبل و غير مفيد ظاهر مي شوند و فقط به سه مولکول در اين مدت زمان مي پردازند. براي جبران يان کمبود، سلول هاي گياه مجبورند مقدار زيادي از اين آنزيم را روي هم انباشته کنند و بدين ترتيب Rubiscoبه فراوان ترين پروئتين روي سياره زمين تبديل شده است.

طراحي غير هوشمندانه

خطر خفگي
 

تقريبا حنجره تمام پستانداران بالاي ناي آنها واقع شده است. اين امر موجب مي شود هنگام بلع غذا، ورودي ناي به خوبي بسته شود و از پريدن غذا به ريه ها جلوگيري شود، انسان ها هم با همين ويژگي متولد مي شوند اما پس از سه ماه، حنجره به قسمت پايين تر ناي حرکت مي کند. در واقع فرايند تکامل، اين تغييرات را در جهت خدمت به بشر انجام داده است زيرا اين تغييرات موجب مي شوند انسان بتواند اصوات پيچيده تري را توليد کند اما از طرفي شانس خفگي در انسان ها بسيار بالاتر از ديگر حيوانات است. به طوري که سالانه بيش از 200نفر در انگلستان براثر خفگي جان مي سپارند.

طراحي غير هوشمندانه

منبع: دانستنيها شماره 30



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط