نکات سلامتي بخش

مي گويند سلامتي برترين ثروت است. با اين حال با افزايش سن افراد در معرض بسياري از مشکلات مانند چاقي، افزايش چربي خون و ناراحتي هاي قلبي قرار مي گيرند. بيشتر اين مشکلات در اثر کم تحرکي و مصرف غذاهاي پر ادويه ايجاد مي شوند. افزايش سن معمولاً با بيماري هاي مختلفي مانند يبوست، سوءهاضمه و سندرم روده تحريک پذير همراه است. همچنين کاهش قوه بينايي، کاهش دائمي ميزان قند، چربي و فشارخون براي حفظ سلامتي ضروري است. در کل با رعايت راهکارهاي زير که سلامتي بخش هستند مي توانيد تندرستي خود را تضمين کنيد.
سه‌شنبه، 15 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات سلامتي بخش

 نکات سلامتي بخش
نکات سلامتي بخش


 






 
مي گويند سلامتي برترين ثروت است. با اين حال با افزايش سن افراد در معرض بسياري از مشکلات مانند چاقي، افزايش چربي خون و ناراحتي هاي قلبي قرار مي گيرند. بيشتر اين مشکلات در اثر کم تحرکي و مصرف غذاهاي پر ادويه ايجاد مي شوند. افزايش سن معمولاً با بيماري هاي مختلفي مانند يبوست، سوءهاضمه و سندرم روده تحريک پذير همراه است. همچنين کاهش قوه بينايي، کاهش دائمي ميزان قند، چربي و فشارخون براي حفظ سلامتي ضروري است. در کل با رعايت راهکارهاي زير که سلامتي بخش هستند مي توانيد تندرستي خود را تضمين کنيد:

تغذيه سالم:
 

غذا نقش مهمي را در حفظ سلامتي ايفا مي کند. از اين رو بايد مواد مغذي مانند سبزي هاي برگدار، غلات، حبوبات، سالاد تازه و ميوه ها در برنامه غذايي روزانه تان نقش اساسي و هميشگي داشته باشند. براي پايين نگه داشتن چربي خون بايد از اين برنامه غذايي کم چربي پيروي نماييد. براي پيشگيري از فشار خون نيز تا مي توانيد اسفناج، آجيل و لوبيا مصرف کنيد.

آب کافي:
 

آب نيز ماده مهم ديگري است که علاوه بر پيشگيري از کم آبي بدن در درمان مشکلاتي مانند يبوست مؤثر است.

اجتناب از غذاهاي حاضري«فست فود»:
 

مواد غذايي فرآوري شده عليرغم طعم خوبشان اثري مخرب بر روي سلامتي به جا مي گذارند. بنابراين بايد تا جاي ممکن مصرف اين غذاها را محدود سازيد. به جاي خوردن غذاهاي سرخ شده و پر چرب بايد از غذاهاي بخار پز، آب پز يا بريان استفاده کرد.

ورزش:
 

ورزش باعث سلامتي و حفظ تناسب اندام مي شود بنابراين ورزش منظم را فراموش نکنيد. به علاوه ورزش هاي ايروبيک شور زندگي را افزايش داده و قواي ذهني را بالا مي برد.

کاهش وزن اضافي:
 

گاهي با افزايش سن، چاقي و اضافه وزن نمايان مي گردد. اين نوع چاقي براي سلامتي بسيار مضر است و خطرات متعددي در بر دارد از اين رو با کمک ورزش هاي سبک بايد وزن خود را کاهش دهيد.

کاهش اضطراب و استرس:
 

معمولاً افراد با پا به سن گذاشتن دچار استرس هايي مرتبط با کار، ارتباط با ديگران و امور مالي مي شوند. به اين شکل دچار احساس ناخوشايند و مضر عدم امنيت و تنش مي شوند و اين به نوبه خود به تپش قلب، حملات سراسيمگي، سوءهاضمه و يبوست منجر مي گردد. پس بايد از طريق تکنيک هاي آرامش بخش مانند گوش دادن به موسيقي آرام، مجسم کردن منظره هاي زيبا در ذهن، تماشاي تلويزيون و درد دل کردن با عزيزان بر استرس خود غلبه نماييد. اين تکنيک ها اعتماد به نفس، قدرت تصميم گيري و مثبت انديشي را نيز تقويت مي کنند.

فعاليت هاي جسماني:
 

اين نوع فعاليت ها مانند باغباني، آشپزي و پياده روي در حد اعتدال براي تندرستي مفيد هستند و به بدن در برابر مقابله با انواع بيماري ها کمک مي کنند.

ممنوعيت استعمال دخانيات:
 

در همه تحقيقات ضررهاي استعمال سيگار براي سلامتي به کرات ثابت شده است پس از آن دوري بمانيد.

خنده درماني:
 

خنده نيز عامل ديگري است که به تندرستي و طول عمر بيشتر کمک شايان توجهي مي کند. خنده به افراد نشاط و روحيه مي بخشد و فوايد فيزيولوژيکي به همراه دارد.

معاينات دائمي:
 

افراد ميان سال بايد به طور مداوم و منظم تحت معاينه هاي لازم قرار بگيرند.

فوايد شنا کردن:
 

شنا فعاليتي سرگرم کننده و تفريحي است که فوايد متعددي در بر دارد. شنا به سلامتي جسماني و ذهني کمک مي کند.
در پايان از اهميت عشق، محبت، تفاهم، درک، همدردي و همکاري دو جانبه بين زوجهاي ميانسال نبايد غافل شد.
منبع: نشريه راه زندگي-ش288



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.