وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (1)

منشور بیانات مقام معظم رهبری که در ادامه ملاحظه می‏فرمایید شامل جستوجوی کلید واژهی «نفت» در «تمامی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیامهای ایشان» میباشد که 258 رکورد جستجو را شامل شد
چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (1)

وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (1)
گردآوری: حسین لطفی

 

منشور بیانات «مقام معظم رهبری» در 20 سال پیرامون درآمدهای نفتی
 

منشور بیانات مقام معظم رهبری که در ادامه ملاحظه می‏فرمایید شامل جستوجوی کلید واژهی «نفت» در «تمامی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیامهای ایشان» میباشد که 258 رکورد جستجو را شامل شد. چیدمان مطالب بر حسب تاریخ می‌‏باشد.

اگر نفت در اختیار غربی‌ها بود...
 

یک وقت خطاب به بعضی از سیاسیونی که در کشورهای دیگر تولید کنندهی فعال نفت هستند، نکته و سؤالی مطرح کردم و گفتم: «ما امروز نفت داریم. کشورهای حاشیهی خلیج فارس، بعضی کشورهای آفریقایی و بعضی کشورهای آسیایی هم، نفت تولید می‏کنند. این نفت گران قیمت را به قیمتهای ارزان و به بشکه‏ای چندین برابر کمتر از قیمت حقیقی آن، از اینها می‏خرند. این کشورها هم چون به پولِ فروشِ نفت احتیاج دارند، بالاجبار آن را با قیمت پایین می‏فروشند. آن‏گاه مستکبرین می‏روند و از این نفت، حداکثر استفاده را می‏کنند.» سؤالی که مطرح کردم این بود. گفتم: «حالا فرض کنید به جای کشورهای عربستان، ایران، اندونزی، امارات، کویت و غیره، نفت در اختیار آمریکا و انگلیس و ایتالیا و بعضی کشورهای دیگر اروپایی بود و ما می‏خواستیم از آنها نفت بخریم.
شما را به خدا، حاضر بودند حتی یک قطره نفت به ما بدهند؟! اگر شما می‏خواستید یک بشکه نفت از آنها بگیرید، صد گونه شرط و شروط می‏گذاشتند و بعد هم به هر قیمتی که دلشان می‏خواست، آن را به شما می‏دادند! امروز همان نفت، یعنی همان مایع ذی‏قیمت را، با استفاده از خیانت بعضی از دولتهای تولید کنندهی نفت، که دستشان در دست آنهاست، به کمترین قیمت ممکن می‏خرند و در واقع غارت می‏کنند و می‏برند و از آن، همه اساس مدنیّت صنعتی کنونی را بر پا می‏دارند. روشنایی‏شان از نفت ماست؛ گرمایشان از نفت ماست؛ حرکتشان از نفت ماست؛ کارخانه و مصنوعاتشان هم از نفت ماست!»

بیانات مقام معظم رهبری در صحن «آستان قدس رضوی»، 1/1/1373
 

قطع وابستگی به نفت؛
 

نفت ما که می‏گویم، منظور نفت کلّ این منطقه و دیگر مناطق نفت‏خیز دنیاست. این منطقه بخش عمده‏ای از نفت جهان را داراست. یعنی همان دولتهایی که دستشان با دزدان غارتگر بین ‏المللی یکی است، متأسفانه بخش عمده‏ای از نفت را صاحباند. امروز جنسِ بهاین ارزشمندی به‏ منزلهی ابزاری در دست مصرف‏ کنندگانی است که شدیداً به آن احتیاج دارند. آن‏ها چنین سیاستی را از دهها سال پیش تا به امروز، طراحی و اجرا کرده‏اند و متأسفانه همواره عده‏ای از سیاستمداران خائن کشورهای وابسته نیز، با آن‏ها همکاری می‏کنند. در چنین وضعیتی اگر ملت ایران- اعم از کارگر ایرانی، جوان ایرانی، تولید کنندهی ایرانی و معلم ایرانی- با همه تلاش و غیرت خود وارد عمل شود و این کشور را به گونه‏ای بسازد که به خاطر صادرات و واردات و نیازهای مصرفی، محتاج فروش‏ نفت خود، آن هم با این قیمتِ پایین نباشد، ببینید چه خدمت بزرگی به امروز و آیندهی این کشور خواهد بود!

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و معلمان، در «روز کارگر» و «هفتهی معلم»، 13/2/1373
 

در چاههای نفت را ببندیم؛
 

آرزوی واقعی من- که البته ممکن است بهاین زودیها قابل تحقق نباشد- این است که ما درِ چاههای نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتی بنیاد نهیم. یعنی فرض کنیم این کشور، کالایی به نام نفت ندارد. البته این کار ممکن است در این سالها و بهاین زودیها عملی نباشد. زیرا دشمنان ایران در دوران رژیم وابسته و فاسد پهلوی، بیش از حدّ تصور خراب‏کاری کرده‏اند و چنان ملت و کشور ما را به نفت وابسته نموده‏اند که نشود بهاین آسانی چنین کاری را کرد. اما روزی باید این کار بشود و آن روز، روزی است که ملت ایران بدون این که سرمایه‏های خود را مفت و مجّانی به دست کسانی بدهد که با کمال خباثت از ثروت ملی کشورها استفاده می‏کنند، با تکیه بر امکانات ذاتی، روی پای خودش بایستد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و معلمان، در «روز کارگر» و «هفتهی معلم»، 13/2/1373
 

قطع وابستگی به نفت؛
 

البته دولت ما امروز حداکثر استفاده را از نفت می‏کند و باید هم بکند. اما باید کاری کند که بتواند روزی به دنیا اعلام نماید که از امروز تا شش ماه دیگر، تا یک سال یا چهل روز دیگر، می‏خواهیم درِ چاههای نفت را ببندم. می‏خواهم یک قطره نفت صادر نکنم. دولت باید بتواند تصمیم بگیرد. باید به نفت احتیاج نداشته باشد. ما ثروت، منابع طبیعی و تولیدات داخلی زیاد داریم. امکانات تولید ثروت در داخل کشور، خیلی زیاد است. روزی به خاطر جنگ، این کارها عملی نبود، ولی بحمدالله امروز عملی است. باید هم انجام گیرد و انجام دهند. دولت هم این کار را می‏کند، باید هم بکند. ما هم اخیراً اعلام و ابلاغ کرده‏ایم کهاین کار شروع شود و مقدمات کار، در حال انجام است. ممکن است این طرح در مدت یک سال، دو سال، سه سال یا پنج سال نتیجه بدهد. اگر به فضل پروردگار، چنین شود، بسیاری از مشکلات این کشور کاهش پیدا خواهد کرد. البته به شرط این که همهی ملت؛ همهی کسانی که بازوی توانا، فکر و قلم فعال، زبان گویا و دل بیدار دارند، پشت در پشت، با همین وحدتی که امروز در میان این ملت است، تلاش کنند و نگذارند مردم تقسیم شوند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم مشهد و زائران حضرت علی‏بن موسی‏الرضا(علیه‌السلام)، در صحن حضرت امام خمینی، 4/1/1375
 

اقتصاد و ملت ایران باید از نفت جدا شود؛
 

البته من یک نگرانی مختصری دارم- که مربوط به امروز هم نیست؛ سالهاست کهاین نگرانی را دارم- و آن این است که باید اقتصاد و ملت ایران از نفت جدا شود. این مسأله را اخیراً به دولت خدمتگزار ابلاغ کرده‏ایم که برایش برنامه‏ریزی کند و در حال برنامه‏ریزی است و کارهایی هم انجام داده است. ما باید کاری کنیم که ملت و دولت ایران، وابسته به نفت خود نباشند. چون متاسفانه، امروز در دنیا نفت به سیاستهای بین‏المللی، کمپانیها و غارتگران بزرگ و جهان‏خواران و مستکبران وابسته است. در حقیقت، نفت در مشت آن‏هاست. هرگاه بخواهند، قیمتش را پایین می‏آورند، تولید را کم یا زیاد می‏کنند، یکی را از دور خارج یا وارد دورْ می‏کنند! نفت مال ماست؛ اما سیاستش در دست دیگران است! چنین سرمایه‏ای مایهی دردسر است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم مشهد و زائران حضرت علی‏بن موسی‏الرضا(علیه‌السلام)، در صحن حضرت امام خمینی 4/1/1375
 

نفت را مفت میفروشیم؛ آمادگی برای روزی که نفت تمام شود؛
 

من یک‏ وقت عرض می‏کردم که اگر یک روز نفت منطقهی خاورمیانه تمام شود- که ممکن هم هست چنان روزی پیش آید- دولتها باید به فکر باشند. این که ما این قدر روی اقتصاد بدون نفت تکیه می‏کنیم و اصرار داریم که هرچه ممکن است، درآمد کشور را از نفت به درآمدهای دیگر ببریم، به همین خاطر است. امروز بعضی از کشورها- از جمله خود آمریکا- نفت خودشان را استخراج نمی‏کنند؛ نفت وارد می‏کنند، چون بهاین قیمتی که نفت را می‏خرند، یعنی در واقع مفت! نفت صادر کنندگان این منطقه، با استخراج هرچه بیشتر و فروختن هرچه بیشتر بهاین ثَمن بَخس، بعد از گذشت چند سال تمام می‏شود؛ ولی چاههای آن‏ها هنوز نفت خواهد داشت. البته چاههای نفت آمریکا، به برکت وفور چاههای نفت ما نیست- چاههای متوسطی است- ولی به‏ هر حال نفت هست. آن روزی که آن‏ها نفت داشته باشند و کشوری مثل ما العیاذُ باللّه نفت نداشته باشد و بخواهد از آن‏ها نفت بخرد- که امیدوارم چنین روزی پیش نیاید- آن‏ها بابت هر شیشه نفتی که به ما بدهند، ده برابر قیمت یک بشکه نفت از ما پول خواهند گرفت! آن‏ها به ما نفت می‏دهند؟ کسانی که جلوی چشمشان، ملتها از گرسنگی می‏میرند، ولی گندمشان را در دریا می‏ریزند و به ملتهای گرسنه نمی‏دهند، برای این که قیمت گندم پایین نیاید، به کسی نفت خواهند داد؟!

بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران، 28/10/1375
 

نفت ابزار توسعه و قدرت سیاسی کشور باید باشد؛
 

نفت، ذخیرهی همیشگی این ملت است و می‏ماند. اولاً از آن برای ساخت زیربناهای ماندگار و دیگر سرمایه‏های اساسی کشور استفاده می‏شود. ثانیاً به وسیلهی قدرت نفت، ملت ایران می‏تواند در صحنهی سیاست بین‏المللی، ابراز قدرت کند. یک‏ وقت اعلام کند که من می‏خواهم نفتم را شش ماه نفروشم! همهی دنیا را تحت تأثیر قرار می‏دهد؛ همهی سیاستها را تحت تأثیر قرار می‏دهد. یا بگوید می‏خواهم این قدر کم کنم، یا این قدر زیاد کنم! این در طول زمان انجام می‏گیرد. پس از این طرف، ملت ایران ضرر می‏کند، از آن طرف هم مسؤولین کشور، همین پول نفت را به خاطر نیاز کشور می‏دهند و گندم وارد می‏کنند! بعد وقتی‏که این گندم وارد می‏شود، وقتی‏که آرد می‏شود، نان می‏شود و پا به سفرهی من و شما می‏گذارد، آنجا ضایع می‏شود! امروز ما آن مقداری که از ضایعات نان ضرر می‏بینیم از هیچ ضایعهی مادی‏ای ضرر نمی‏بینیم! یعنی همین نان خشکی که از خانهی من و شما خارج می‏شود که به نظر ما هم هیچ نمی‏آید معادل بخش عظیمی از قیمت گندم وارداتی ماست! این مطلب را دولتی‏ها، مسؤولین می‏گویند؛ امنای من و شما می‏گویند!
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، 1/1/1377

اقتصاد وابسته به نفت، میراث رژیم پهلوی؛
 

چند سال است کهاین مطلب را به مسؤولین گفته‏ایم؛ مسؤولین هم چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی جدّاً این قضیه را دنبال کردند و می‏کنند که شاید بتوانند؛ اما کار دشوار است. این خشت کجی است که در زمان رژیم پهلوی گذاشته شده است. آن جوانانی که نمی‏دانند رژیم گذشته با این کشور چه کرده است، بدانند یکی از دهها کار خیانت‏آمیزی که کردند، این است! اقتصاد این کشور را متّکی به نفت کردند که به آسانی هم نمی‏شود آن را تغییر داد و دگرگون کرد! این ملت اگر بتواند، باید با صادرات گوناگون، صادرات میوه، صادرات معادن گوناگونی که در این کشور هست، تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدمات این کشور را اداره کند.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، 1/1/1377
 

اقتصاد منهای نفت؛
 

بنده از چند سال قبل، دو، سه سال قبل شعار تکیه بر «اقتصاد منهای نفت» را با مسؤولین کشور در میان گذاشتم؛ آن‏ها هم انصافاً استقبال کردند. البته کار آسانی نیست. این کار در طول یک سال و دو سال و پنج سال، انجام نمی‏گیرد؛ باید به مرور و به تدریج انجام گیرد که ما برای ادارهی امور کشور، برای کارهای گوناگون کشور، برای واردات و خدمات کشور، برای آموزش و پرورش و بودجهی جاری کشور، مجبور نباشیم نفت را که ذخیرهی ماست، بفروشیم و گندم، یا شیر خشک وارد کنیم! این غلط است.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، 1/1/1377
 

ضربهی اقتصادی نفت به ایران؛
 

عزیزان من! در کشور ما، اسراف زیاد می‏شود! ما از چند طرف ضربهی اقتصادی می‏خوریم؛ از جهت نفت هم ضربهی اقتصادی می‏خوریم! نفت، ثروت ملت ایران و ثروت دولت است که نمایندهی ملت است اما درآمد دولت تولید کنندهی نفت، کمتر از درآمد دولتی است که کمپانیهای نفتی آن، نفت ما را می‏خرند و آن دولت از آن‏ها مالیات می‏گیرد! شما ببینید چه ظلم بزرگی در دنیا انجام می‏گیرد و اتفاق می‏افتد! یعنی تجار و کارخانه‏داران فلان کشور صنعتی که نفت را از خلیج فارس می‏خرند و به آنجا می‏برند، دولت از آن‏ها مالیات می‏گیرد به خاطر نفتی که آن‏ها می‏خرند و وارد می‏کنند آن مالیاتی که او به‏خاطر این نفت می‏گیرد، بیشتر از آن قیمتی است که دولت تولید کننده و صادر کنندهی نفت، به خاطر فروش نفت خودش می‏گیرد! آیا این ظلم نیست؟! این ظلمی است که کشورهای صنعتی می‏کنند؛ اعمال نفوذی است که می‏کنند. این یک ضرر!

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، 1/1/1377
 

آمادگی برای کاهش درآمد نفتی؛
 

مسؤولین اقتصادی دولت، برنامهی کشور را طوری تنظیم می‏کنند که هیچ‏گونه ضربه‏ای بر مسایل اساسی کشور وارد نیاید. این کار را کرده‏اند و می‏کنند؛ خیلی هم خوب است. قیمت نفت، در دوران جنگ از این هم کمتر بود، ولی به خوبی گذراندیم. در زمان ریاست جمهوری بنده، قیمت نفت که امروز هر بشکه‏ای حدود 12 دلار است از 18 دلار به 12 دلار رسیده است به 8 دلار، به 5/7 دلار رسید و گذراندیم! وقتی مسؤولین بر کار خودشان مسلط باشند و مردم را پشت سر خودشان داشته باشند، می‏توانند انجام دهند. ما آن روز، جنگ را هم داشتیم که خرج جنگ هم خرج خیلی عظیمی بود، پس این کافی نیست. در کنار این، مسألهی صرفه‏جویی مطرح است.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، 1/1/1377
 

منبع: borhan.ir



 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.