وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (2)

من دو، سه سال قبل از این گفتم که آرزو مى‏کنم یک روزى درِ چاههاى نفتمان را ببندیم و به دنیا اعلام کنیم که مى‏خواهیم یک مدت نفت نفروشیم. البته این آرزوى دوردستى است؛ دسترسى به آن بسیار مشکل است و آسان هم نیست. خدا لعنت کسانى را که از اولِ پیدا شدن چاههاى نفت در این کشور به خصوص آن وقتى‏که قیمت نفت مقدارى گران شد اساس و بناى کار را در این کشور بر روى درآمد نفت گذاشتند که بعد از انقلاب هم به‏ خاطر گرفتاریهاى متعدد، همان وضع کم‏ و بیش ادامه پیدا کرد. سالهاست که دولتهاى ما هم این دولت فعلى، هم دولتهاى قبلى درصدد بودند که وابستگى به نفت را کم کنند.
چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (2)

وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (2)
وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (2)


 

گردآوری: حسین لطفی




 
منشور بیانات «مقام معظم رهبری» در 20 سال پیرامون درآمدهای نفتی

در چاههای نفت را ببندیم؛
 

من دو، سه سال قبل از این گفتم که آرزو مى‏کنم یک روزى درِ چاههاى نفتمان را ببندیم و به دنیا اعلام کنیم که مى‏خواهیم یک مدت نفت نفروشیم. البته این آرزوى دوردستى است؛ دسترسى به آن بسیار مشکل است و آسان هم نیست. خدا لعنت کسانى را که از اولِ پیدا شدن چاههاى نفت در این کشور به خصوص آن وقتى‏که قیمت نفت مقدارى گران شد اساس و بناى کار را در این کشور بر روى درآمد نفت گذاشتند که بعد از انقلاب هم به‏ خاطر گرفتاریهاى متعدد، همان وضع کم‏ و بیش ادامه پیدا کرد. سالهاست که دولتهاى ما هم این دولت فعلى، هم دولتهاى قبلى درصدد بودند که وابستگى به نفت را کم کنند؛ تلاش‏هایى هم کردند، اما کارِ سختى است. فعلًا وضعیت این است که درآمد دولت کم است.

بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبههاى نماز جمعهیتهران، 4/10/1377
 

قیمتگذاری نفت به دست غربیها است؛
 

مادهی ارزشمندى که امروز دنیا جانش به آن بند است یعنى نفت، به ملتهاى خاصى متعلق است. عمدتاً در همین منطقهی خود ما، مقدارى هم در جاهاى دیگر اما سرنوشت این ماده، قیمت‏گذارى و مصرفش، دست دیگران است و صاحبان اصلى در آن کمترین نقش را دارند! یک روز سیاستهاى آن‏ها به نحوى اقتضا مى‏کند که قیمت را اندکى بالا ببرند، تا فلان دولت پول‏دار شود و برود جنسهاى آن‏ها را بخرد؛ لذا مقدارى قیمت را بالا مى‏برند. یک‏وقت سیاستها اقتضا مى‏کند که چند کشور را دچار تنگناى اقتصادى کنند، پس قیمت نفت باید پایین بیاید؛ لذا قیمت نفت پایین مى‏آید؛ از داخل «اوپک» هم به آن‏ها کمک مى‏شود! دولت و ملت ما باید یک فکر اساسى براى این مشکل بکنند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبههاى نماز جمعهیتهران، 4/10/1377
 

وابستگی به نفت،میراث رژیم پهلوی است؛
 

کیفیت بناى هندسهی اقتصاد کشور، از دوران رژیم وابستهی پهلوى، کیفیّت غلطى بوده که تغییر دادن آن تا امروز، کار دشوارى بوده است. به خصوص در دوران جنگ که فرصت سازندگى و تولید هم نبود، همان روش وابستگى به نفت، ادامه پیدا کرد؛ روز به روز تشدید شد، یا لااقل همان‏طور ادامه یافت. مسؤولین کشور، دولت خدمتگزار و علاقه‏مندان به سرنوشت این کشور مى‏توانند این روش را عوض کنند و انشاءاللّه عوض خواهند کرد. این خواب خوشى است که کمپانیهاى نفتى و وابستگان به آن‏ها در دنیا دیده‏اند که خیال مى‏کنند این ملت، همیشه خودش را وابسته نگاه خواهد داشت! عزیزان من! البته این تصمیمها نیاز به فضاى برادرانه دارد.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیهالسلام) ، 1/1/1378
 

سرنوشت نفت به دست بیگانگان است؛
 

من از سه، چهار سال پیش بهاین طرف، به خصوص تأکید کرده‏ام تا آنجایى که مى‏توانند، باید وابستگى اقتصادى کشور را به نفت، کم کنند. نفت، کالایى است که ما داریم. البته ارزشمند است و باید از این هم استفاده شود؛ منتها امروز سرنوشت این کالا به دست صاحبانش که ما باشیم نیست، به دست بیگانگان است! طبیعى است اقتصادى که بر پایهی کالایى است که قیمت‏گذارى آن در دست دیگران است، همین مشکلات را هم دارد؛ یک روز مى‏شود بشکه‏اى 18 دلار و 20 دلار، یک روز هم ناگهان به 5/7 دلار و 8 دلار تنزل مى‏کند! ما احتیاجى نداریم به این که این کالا را این‏طور مصرف کنیم. ما مى‏توانیم در داخل کشور، از منابع فراوان و عظیمى که وجود دارد، استفاده کنیم و دولت، امروز در فکر این مسایل است.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیهالسلام)، 1/1/1378
 

توسعهی صادرات غیرنفتی؛
 

گسترش هرچه بیشتر صادرات غیرنفتى به منظور کاهش اتکای اقتصاد به نفت.

پیام به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام براى رسیدگى به موارد پیشنهادى دولت، 19/1/1378
 

استقلال اقتصادی با قطع وابستگی به نفت؛
 

ما امروز دنبال استقلال اقتصادى هستیم؛ دنبال رها شدن کشور از وابستگى به نفت هستیم. امروز مى‏خواهیم در وضع اقتصادى کشور ترتیبى داده شود که پایین آمدن فلان مقدار از قیمت یک بشکه نفت، نتواند در کشور ما این همه تأثیر بگذارد. این کارها چگونه ممکن است؟ اگر ما بخواهیم خودمان را از نفت بى‏نیاز کنیم، غیراز این است که باید به محیط کار، به جامعهکارگرى، به مسألهی کارگاهها و به مسألهی آموزش کارگران، اهتمام ویژه‏اى بشود؟

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار جمع کثیرى از کارگران و معلّمان، به مناسبت «روز کارگر» و «هفتهی معلم»، 15/2/1378
 

آمادگی برای قطع نفت؛
 

این مسألهی قطع یک ماههی نفت که ما گفتیم، یک مسألهی اساسى است. با این مسأله نمى‏شود سطحى برخورد کرد. البته یک مسألهی نمایشى هم نیست که دولتى تنها بایستد و بگوید من نفت خود را قطع مى‏کنم؛ معلوم نیست چه طورى قطع مى‏کند یا نمى‏کند. این یک مسألهی جدّى و واقعى است و باید همه تصمیم بگیرند.
آمدند گفتند که قطع نفت به ضرر کشورهاى قطع کننده است؛ در حالى کهاین طور نیست؛ این خطاى در محاسبه است. قطع نفت به ضرر ملتها نیست؛ به سود آنهاست. همین الان شما مى‏بینید در نوسانات قیمت نفت، چند صباح قیمت به 24 دلار، 25 دلار مى‏رسد؛ اما بعد از چند روز به 15 دلار، 16 دلار کاهش پیدا مى‏کند. از بالا رفتن و پایین آمدن قیمتها ملتها این همه ضرر مى‏بینند؛ چون اختیار در دست دیگران است. با قطع یک ماههی نفت، این قدرت تصمیم‏گیرى در ملتهاى اسلامى آشکار خواهد شد.

بیانات در دیدار جمع کثیرى از کارگران و معلمان به مناسبت «روز کارگر» و «هفتهی معلم»، 11/2/1381
 

نفت را مفت میفروشیم؛
 

من یک وقت راجع به نفت گفتم، اگر این نفتى که دست کشورهاى این منطقه است، در دست اروپاییها بود و بنا بود آنها به شما مردم ایران و مردم سایر کشورهایى که امروز نفت تولید مى‏کنند، بفروشند، براى هر استکانش جانِ شما را مى‏گرفتند! حالا میلیونها بشکه را به قیمت ثمن‏ بَخس مى‏خرند و پولى که بابت آن مى‏دهند، مثل ندادن است.

بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام، 11/8/1382
 

نفت سرمایه است؛
 

سرمایه را باید به سرمایه تبدیل کنیم. شما در باب مسایل اقتصاد کلان کشور مىگویید نفتِ استخراج شده، سرمایهیملى است و نباید آن را خرج خوراک روزمره بکنیم؛ باید به یک سرمایهی ماندگار تبدیل کنیم.
دیدار با نمایندگان مجلس، 27/3/1383

نفت تمام میشود؛
 

یاوه‏گوها و یاوه‏بافها بیخود سعى نکنند این‏ طور بپراکنند که چه لزومى دارد این کار و چرا دنبالش مى‏کنند؛ نه، این نیاز ملت ایران است. امروز کشورهاى پیشرفتهی دنیا بیشترین یا سهم مهمى از انرژى برق خودشان را از نیروگاههاى هسته‏اى تولید مى‏کنند، نه از نفت که هم سرمایهی دود زاست و هم تمام شدنى و هم قابل تبدیل به چیزهاى بسیار ارزشمندتر از سوخت. آنها که مى‏خواهند ملتهاى داراى نفت را از این موهبت محروم کنند، مى‏گویند شما که نفت دارید، دیگر به انرژى هسته‏اى چه نیازى دارید؟ مگر باید نفت را تمام کنیم، بعد دست به طرف شما حتماً دراز کنیم! سرنوشت ملتها نیاز به شماست؟ آنها مى‏گویند نفت را مصرف کنید، بعد دستتان که خالى شد، محتاج ما شوید؛ بیایید درِ خانه ما.

بیانات در دیدار هیأت علمى و کارشناسان جهاد دانشگاهى، 1/4/1383
 

نفت را ارزان میفروشیم؛
 

من یک وقت گفتم که اگر نفت در اختیار آنها بود و ما احتیاجِ به نفت داشتیم، یک بطرى نفت را به قیمت پدر و مادرشان به ما مى‏فروختند. این‏طور نبود که یک بشکه نفت را مثلاً فرض کنید 20، 30 یا 35 دلار - و در واقع مفت - که ما الان داریم مى‏فروشیم، بفروشند. ولى مى‏بینید که کشورهاى داراى نفت، سرمایهی تجدید نشدنى خودشان را تبدیل مى‏کنند به یک پول ناقابل. اینها مى‏خواهند همین معادله را در مسألهی سوخت اتمى به‏وجود بیاورند؛ یعنى کارى کنند که اگر ما نیروگاه اتمى هم داریم، براى سوختش محتاج آنها باشیم.

بیانات در دیدار هیأت علمى و کارشناسان جهاد دانشگاهى، 1/4/1383
 

نفت تحت تأثیر قدرتهای جهانی است؛
 

اینها مى‏خواهند انرژى کشور همیشه وابسته به نفت باشد که نفت هم تحت‏تأثیر سیاستهاى قدرتهاى جهانى است. مى‏خواهند ملتها را با ریسمان‏هاى نامرئى همیشه در مشت خودشان نگه‏ دارند؛ ملت ایران این را قبول نمى‏کند.

بیانات در دیدار مردم پاکدشت در سالروز عید سعید غدیر، 10/11/1383
 

نفت را ارزان میفروشیم؛
 

من چند سال پیش در یکى از سخنرانیهاى اول سال در مشهد گفتم اگر نفتى که امروز تولید کشور ما و منطقهی خاورمیانه است، اروپایىها و غربىها مىداشتند و بنا بود ما از آنها نفت بخریم، هر بشکهی نفت را از قیمتى که امروز از این منطقه مىخرند، گرانتر مىفروختند و حاضر نبودند به ما نفت بدهند. آنها از هر چیزى که ملتهاى این منطقه را مستغنى و مستقل کند و آنها را روى پاى خودشان نگه دارد، نگرانند.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، 1/1/1384
 

نفت باید برای نسلهای بعدی بماند؛
 

براى ما مسألهی هسته‏اى، مسألهی علمى و اقتصادى است. در مسألهی هسته‏اى، راهى را که تا الان آمده‏ایم و بحمداللَّه به طور کامل هم موفق بوده‏ایم، اگر بتوانیم در آن پیش برویم و به آخر برسانیم، این یک پیشرفت علمى براى کشور است. جوانان ایرانى در این میدان، مهارت و استعداد و توانایى علمىِ خودشان را ثابت کرده‏اند؛ این از لحاظ علمى خیلى براى ما باارزش است. از لحاظ اقتصادى هم مقرون به صرفه است. آنها مى‏گویند شما از همین نفت و سوختهاى فسیلى - یعنى منابع تجدید ناپذیر و تمام شدنى - استفاده کنید. این مثل این است که شما بخواهید در باغچهی خودتان سبزى بکارید یا میوه تولید کنید و بفروشید و زندگى‏تان را از آن اداره کنید؛ کسى بگوید نه آقا، شما برو اشیایى که در خانه‏ات هست - آن یادگارهاى قدیمى، آن نگین تاریخى، آن فرش زیر پایت - بفروش و بخور. ما مى‏خواهیم منابع تجدید ناپذیرمان براى نسلهاى دیگر بماند. این‏طور نباشد که 20 سال دیگر، 25 سال دیگر، این کشور نفت نداشته باشد؛ مجبور باشیم نفت خود را از آمریکا یا از عوامل آمریکا بخریم. ما مى‏خواهیم جایگزین نفت داشته باشیم و آن، انرژى هسته‏اى است. آنها مى‏گویند نه، نداشته باشید؛ همان نفتتان را مصرف کنید تا تمام شود.

بیانات در خطبههاى نماز جمعهیتهران، 28/5/1384
 

نفت را ارزان میفروشیم؛
 

من یک وقتى در همین مشهد در حضور جمعیت عظیم مردم گفتم، اگر این نفتى که امروز در اختیار ماست، در اختیار اروپا و آمریکا بود، ما براى هر بشکهاش باید در مقابل آنها سجده مىکردیم تا یک بشکهی نفت به ما بدهند؛ مگر مىدادند؟! اینها مىخواهند 15 سال، 20 سال آیندهی ملت ایران براى نیاز صنعتى و کشاورزى خود و براى جریان حیات در کشور خود، محتاج آنها باشد؛ برود درِ خانهیآنها؛ اهمیت انرژى هستهاى این است.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، 1/1/1385
 

نفت یک روز تمام میشود؛
 

نفت یک منبع تمام شدنى و تجدید ناپذیر است. نفت تا ابد که باقى نمىماند؛ اگر اینطور که امروز مصرف مىشود، مصرف شود، تا 20 سال، 25 سال دیگر نفت ملت ایران تمام خواهد شد. دنیا به جاى نفت به سراغ انرژىهاى جایگزین رفته است که از همه مهمتر و قابل اطمینانتر، انرژى هستهاى است. اگر کشور ما 20 سال دیگر انرژى هستهاى نداشته باشد، براى راهاندازى یک کارخانه، دستش به سمت کسانى دراز است که پیشرفت ملت ایران را به هیچ قیمتى نمىپسندند. آبرو و عزت ملت را مىگیرند تا یک مختصرى از آنچه که در اختیار دارند، بهاین ملت بدهند.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، 1/1/1385
 

نفت را هدر میدهیم؛
 

شما ببینید نفت چه قدر در سرنوشت یک کشور اثر دارد. کشف کردن نفت و استخراج کردن نفت یعنى یک ذخیرهاى را از زیر زمین درآوردن و در واقع به یک معنا هدر دادن؛ این بلایى که ما امروز داریم سر نفت در مىآوریم، هدر دادن نفت است؛ والا استفادهیبهینه از این ماده ممکن است هزار برابر ارزش مادى و معنوىاش بیشتر از آن چیزى باشد که امروز ما داریم خرج مىکنیم.

بیانات در دیدار مسؤولان سازمان انرژی اتمی و کارشناسان هستهای،25/3/1385
 

منبع: borhan.ir




 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.