وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (3)

من 10، 12 سال پیش به مسؤولان آن روز گفتم، آن روزى انسان در قضیهنفت احساس رضایت مىکند که کشور قادر باشد با اختیار خودش اعلام کند که من مصلحت مىدانم امروز تولیدم را فلان قدر کم کنم؛ امروز سر فلان تعداد چاه کشور را طبق مصلحت کشور مىخواهم ببندم؛ امروز میخواهم صادرات نفتم را این قدر کم کنم و نفت را در کارهاى غیرسوخت مصرف کنم - سوخت، بدترین استفادهاز نفت است و دنیا الىماشاءاللَّه استفادههاى بهتر از سوخت نفت را کشف مىکند و پیش مىرود - آن روز ما مىتوانیم خوشحال باشیم و به نفت خشنود باشیم.
چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (3)

 

وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (3)
وابستگی به نفت؛ بلیه اقتصادی ما (3)


 

گردآوری: حسین لطفی




 
منشور بیانات «مقام معظم رهبری» در 20 سال پیرامون درآمدهای نفتی

سوخت، بدترین استفاده از نفت است؛
 

من 10، 12 سال پیش به مسؤولان آن روز گفتم، آن روزى انسان در قضیهنفت احساس رضایت مىکند که کشور قادر باشد با اختیار خودش اعلام کند که من مصلحت مىدانم امروز تولیدم را فلان قدر کم کنم؛ امروز سر فلان تعداد چاه کشور را طبق مصلحت کشور مىخواهم ببندم؛ امروز مىخواهم صادرات نفتم را این قدر کم کنم و نفت را در کارهاى غیرسوخت مصرف کنم - سوخت، بدترین استفادهاز نفت است و دنیا الىماشاءاللَّه استفادههاى بهتر از سوخت نفت را کشف مىکند و پیش مىرود - آن روز ما مىتوانیم خوشحال باشیم و به نفت خشنود باشیم.

بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى، 29/3/1385
 

نفت را ضایع میکنیم؛
 

از نفت هم باید استفادهیبهینه کنیم. کارشناسها مىگویند - من خودم وارد نیستم؛ آمار و ارقام از کارشناسهاست - این 50، 60 میلیاردى که ما از طریق فروش نفت به دست مىآوریم، با 900 میلیارد دلار صادرات و معامله و تجارت به دست مىآید؛ این خیلى مهم است. ما این درآمد را که از طریق نفت به دست مىآوریم، صرف مسایل روزمرهیزندگى مىکنیم؛ این، معنى ندارد؛ بایست اینها با محاسبهیصحیح انجام بگیرد. ما این نفت را ضایع مىکنیم؛ البته این، کارِ امروز و دیروز نیست؛ دهها سال است که بناى اقتصاد و پیشرفت کشور روى این روش گذاشته شده است و یک شبه هم نمىشود آن را عوض کرد.

بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى، 29/3/1385
 

نفت را ارزان میفروشیم؛
 

آن کسانى که توانستهاند انرژى هستهاى را به دست بیاورند، در آیندهی نه چندان دورى خواهند توانست سرنوشتِ انرژى دنیا را در دست داشته باشند. حالا آنها نفت را ندارند، ولى اگر همین نفت - فعلاً انرژى کنونى ما نفت و گاز است - که در اختیار کشور ما و کشورهاى این منطقهی خلیج فارس هست، در دست دیگران بود و بنا بود آنها به ما بدهند، من بارها گفتهام که نه بشکهاى، هر بطرىاش را گرانتر از قیمتى که ما امروز به آنها یک بشکه را مىفروشیم، به ما مىفروختند؛ با هزار تحمیل. آنها مىخواهند فردا که نفتى وجود نداشت در دنیا - نفت که تا ابد نمىماند، تمام مىشود - اختیار انرژى در دست آنها باشد. ملتهایى که مىتوانند خودشان تولیدِ انرژى کنند، نکنند؛ این را مىخواهند، دنبال این هستند.

بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی، 28/11/1385
 

نهی وابستگی به نفت؛
 

امروز نفت را برداریم مصرف کنیم؛ یک روزى این نفت تمام خواهد شد. آن روز ملت ایران براى برق خود، براى کارخانهیخود، براى گرماى خود، براى روشنایى خود، براى حرکت زندگى خود، دست نیاز دراز کند به سوى کشورهاى دیگر تا به او انرژى بدهند؟ این براى مسؤولینِ امروز کشور جایز است؟ عدهاى حرف دشمن را تکرار مىکنند. همانهایى که ملى شدن نفت را که به وسیلهی دکتر مصدق و مرحوم آیت الله کاشانى انجام گرفت، امروز تمجید مىکنند - که آن کار، نسبت بهاین کار کوچک بود؛ این از او بزرگتر است – همانها امروز نسبت به انرژى هستهاى همان حرفى را مىزنند که مخالفین مصدق و کاشانى آن روز مىگفتند. اینها قابل قبول نیست. ما در این راه پیش رفتیم، با ابتکار خودمان پیش رفتیم.

بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوى، 1/1/1386
 

به فکر روزی باشیم که نفت تمام شود؛
 

ما امروز داریم فکر روزى را میکنیم که کشور ما نفت نداشته باشد؛ انرژى، انرژىِ بدون نفت. کشورى که نفت ندارد، شاید در منابع دنیا هم نفت باقى نماند. دنیا دارد فکر انرژى آن روز را میکند. ما هم با این دردسرهایى که ملاحظه میکنید، ایستادهایم براى این که آن آینده را، امروز تأمین کنیم. اگر نکنیم، آن روزى که نفت تمام میشود، ما نیستیم، اما اثر سوء این عمل ما آن روز خواهد بود. ما مسؤول خواهیم بود.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعى از اساتید، فضلا، مبلغان و پژوهشگران حوزههاى علمیهی کشور، 8/9/1386
 

نفت، استقلال اقتصادی نمیآورد؛
 

استقلال یک کشور، وابسته به کار است. هیچ کشورى و هیچ ملتى با بیکارى و تنپرورى و بىاعتنایى به کار به جایى نخواهد رسید. ممکن است از یک بخش الهى یا غیر الهى - مثل نفتى، چیزى - درآمدى داشته باشند، زندگى را به حسب ظاهر خوش بگذرانند، محصولات خارجى بیاید فضاى زندگى آنها را پر کند؛ اما استقلال نخواهند داشت. عزت یک ملتى که داراى استقلال است، جز به وسیلهی کار به دست نخواهد آمد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و کارآفرینان، 4/2/1387
 

ارزش آیندهی نفت، بیش از ارزش فعلی آن است؛
 

ما امروز نفت را میسوزانیم؛ ممکن است در آینده، بهرهمندىهایى از نفت براى بشر به دست بیاید و به قدرى ارزشمند بشود که هیچ عاقلى حاضر نباشد یک قطرهنفت را بسوزاند؛ به جاى آن از انرژیهاى دیگر استفاده کنند. شما ببینید، امروز از زبالهیشما بازیافتِ مواد باارزش میکنند. خب، زباله، زباله است؛ این یک مثال خیلى کوچک است. خیلى از چیزها هست که ممکن است از آنها استفاده بشود؛ به چه وسیله میشود آنها را فهمید؟ به چه وسیله میشود به راههاى دَه توى طبیعت پى برد و راه برد و از آنها استفاده کرد؟ به وسیلهعلم.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان جوان دانشگاهى، 5/6/1387
 

با مصرف نفت، گنجینهمان را تخلیه میکنیم؛
 

آن روزى که ما بتوانیم درآمد کشور را از راه دانشمان به دست بیاوریم و درِ چاههاى نفت را پلمپ کنیم، آن روز براى ما روز خوبى است. امروز ما داریم از ذخایرمان میخوریم. بیشتر بودجهی کشور از نفت است. نفت ذخیرهی ماست. گنجینه‏مان را داریم تخلیه میکنیم؛ از روى ناچارى. باید روزى برسد کهاین ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند. آن وقت خودِ آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد ... دائماً هم‏افزایی به وجود مى‏آید. البته جهتگیریها، باید جهتگیریهاى درست و معنوى و الهى باشد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان جوان دانشگاهى، 5/6/1387
 

نفت روزی تمام خواهد شد؛
 

در قضیهیهستهاى آنچه که ایران به دنبال آن است، دانش مورد نیاز است؛ دانشى که اگر امروز ملت ایران آن را دنبال نکند، فردا دیر خواهد بود؛ فردایى که نفتى به کار نباشد و همهیچرخهاى اقتصادى دنیا بر اساس نیروى هستهاى حرکت کند و ملت ایران دستش خالى باشد؛ بنشیند منتظر که دیگران به او کمک کنند؛ آنها این را میخواهند. مسألهی هستهاى ما این است؛ من بارها گفتهام. ما امروز براى دانش هستهاى که براى ما مهم است، کار میکنیم که 20 سال دیگر، 30 سال دیگر، فرزندان ما، جوانان ما، نسل آینده، ملت بزرگ ایران، آن روز دستش به طرف غربیها دراز نباشد. غربیها امروز که نفت مال ماست، از زمین ما نفت استخراج میشود و به آنها داده میشود، دارند براى همین نفت به ما زور میگویند! - امروز این نفتى که از چاههاى این منطقه بیرون مىآید، سودش براى دولتهاى غربى از سودش براى کشورهاى نفتخیز بیشتر است! - امروزى که نفت مال ماست، در اختیار ماست، دست ماست، زورگویى میکنند، فردا که ما بخواهیم انرژى هستهاى را از خود آنها بگیریم، شما ببینید چه بر سر ملتها مىآید. نظام جمهورى اسلامى فکرِ آن روز را میکند. لذا امروز اصرار میکند که ما بایستى این علم را، این فنآورى را، این دانایى را، این تمکّن را براى خودمان کسب کنیم. آن وقت جنجال راه مىاندازند در دنیا که چرا میخواهید شما این را کسب کنید؟ و تهمت میزنند، افکار عمومى را گمراه میکنند که اینها دنبال بمب اتماند، اینها فلاناند.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم به مناسبت عید غدیر، 15/9/1388
 

لزوم رشد صادرات غیرنفتی برای کاهش وابستگی به نفت؛
 

من سالها پیش این را گفتم که یکى از آرزوهاى من این است که یک روزى ما بتوانیم کشور را جورى اداره کنیم که حتى اگر لازم بود، یک قطره نفت هم صادر نکنیم و کشور اداره شود. این چیزى است که تا امروز پیش نیامده است. البته کار آسانى هم نیست، کار بسیار مشکلى است. افزایش صادرات غیرنفتى موجب میشود که ما بهاین هدف نزدیک شویم؛ و این کار دارد انجام میگیرد. سال 89 گام بلندى در این راه برداشته شد.

بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90
 

استفاده از درآمد نفتی در بودجه، روش غلطی است؛
 

از جملهکارهایى که باز همت مضاعف را در زمینهیاقتصاد نشان میداد، افزایش صادرات غیرنفتى است. بودجهیکشور ما متأسفانه از دهها سال پیش بهاین طرف، وابستهبه نفت است. این روش را همهیاقتصاددانهاى دلسوز رد میکنند؛ این روش در کشور ما عادت شده است. نفت را استخراج کنند، بفروشند، از پول آن کشور را اداره کنند؛ این شیوهیغلطى است.

بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90
 

امکان قطع صادرات نفت در شرایط ضروری؛
 

من چند سال قبل از این گفتم - البته آن وقت مسؤولین دولتى از این حرف هیچ استقبال نکردند - ما باید به جایى برسیم که اگر یک روزى به خاطر قضایاى سیاسى، اقتضائات سیاسى، یا اقتضائات اقتصادى در دنیا، اراده کردیم که صادرات خودمان را مثلاً براى مدت پانزده روز یا یک ماه متوقف کنیم، بتوانیم. شما ببینید این کار چه قدرت عظیمى را براى یک کشور تولید کنندهنفت به وجود مىآورد که یک وقت اگر اراده کرد، بگوید آقا من از امروز تا بیست روز نفت صادر نمیکنم. ببینید چه حادثهاى در دنیا به وجود مىآید. امروز ما نمیتوانیم این کار را بکنیم، چون بهاین درآمد احتیاج داریم. اگر یک روزى اقتصاد کشور از درآمد نفت و صادرات نفت بریده شود، این توان را ملت ایران و نظام اسلامى در ایران به دست خواهد آورد؛ که تأثیرگذارىاش در دنیا فوقالعاده است. ما باید به اینجا برسیم. خب، این حمایت میخواهد؛ باید از صادرات حمایت بشود.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فعالان بخشهاى اقتصادىکشور، 26/5/1390
 

وابستگی به نفت، بلیه اقتصادی ما است؛
 

ما باید به اینجا برسیم و بتوانیم خودمان را از درآمد نفت واقعاً بىنیاز کنیم. یکى از بزرگترین بلیات اقتصاد ما و نه فقط اقتصاد ما، بلکه بلیات عمومى کشور، وابستگى ما به درآمد نفت است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فعالان بخشهاى اقتصادىکشور، 26/5/1390
 

استقلال در سیاستهای نفتی؛
 

کشورهایی که نفتشان را براساس نیاز و سیاستگذاری کمپانیهای غربی میفروشند و تلاشی برای دستیابی به دانش پیشرفته و صنعت بومی انجام نمیدهند شاید جیب حاکمانشان پرشود اما سودی حقیقی به دست نمیآورند چرا که روزی که نفتشان تمام شود، فقط یک کشور بایر و غیرآباد هستند ... لازم است به گونهای عمل کنیم که در هر موقعیت، هرگونه تصمیمگیری دربارهی میزان تولید و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود که البته در این مسیر تا حد زیادی پیش رفتهایم و انشاءالله این هدف در آینده، به طور کامل محقق خواهد شد و جمهوری اسلامی در این زمینه نیز به الگویی برای دیگر کشورها مبدل خواهد شد.

بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندیهای صنعت نفت و گاز کشور، 22/12/1390
 

قطع وابستگی بودجه به نفت؛
 

براساس برنامهی توسعه، نفت باید از منبع درآمد و محل تأمین بودجهی کشور خارج و به منبعی برای پیشرفت و اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود و مسؤولان باید این سیاست صحیح و مدبرانهی نظام را، با قوت ادامه دهند ... خرج کردن درآمدهای نفتی برای کارهای روزمرهی کشور، غیر عاقلانه و ضرری حقیقی است ... باید درآمدهای نفتی را به عنوان ذخایر و میراث کشور و ملت، به سرمایهای ماندگار تبدیل کنیم که در این صورت منابع و ذخایر نفتی، واقعاً به نقطهی قوت کشور تبدیل خواهد شد.
منبع:borhan.ir




 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.