جوناه هکس

در دوران جنگ انفصال آمریکا،جوناه هکس زیر پرچم اتحادیه ایالت جنوب می جنگید تا این که به خاطر خیانت افسر مافوقش(کوئینتین ترنبال) جوناه هکس برای نجات بیمارستانی، پسر ترنبال را می کشد. ترنبال و مرد دست راستش(برک) ،خانه جوناه هکس را به همراه زن و فرزندش به آتش می کشند و صورت جواناه را با آهن داغ وحروف QT(اول اسم خود) نقره داغ می کند. «جونا هکس» بعد ها با تیری داغ این حروف را از بین می برد و نیمی از صورتش را تقریبا به شکل فجیعی می
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوناه هکس
gonah Hex
کارگردان: جیمی هیوارد
فیلمنامه: مارک نولدا این و برایان تایلر،ویلیام فارمر،جان آلبانو،تونی دژونیگا
مدیر فیلمبرداری: میچل آموندسن
موسیقی: ماستدان و مارکوپلترامی
بازیگران: جاش برولین(جوناه هکس) ،جان مالکوویچ(کوئینتین ترنبال) ،مگان فاکس (لی لاه) ،مایکل فاسبیندر(برک) . ویل آرنت(گراس) ،مایکل شانن(کراس ویلیامز) ،آیدان کوین(رئیس جمهور گرانت)
محصول 2010آمریکا85دقیقه
ژانر: حادثه ای -درام-تریلر-وسترن

خلاصه داستان
 

در دوران جنگ انفصال آمریکا،جوناه هکس زیر پرچم اتحادیه ایالت جنوب می جنگید تا این که به خاطر خیانت افسر مافوقش(کوئینتین ترنبال) جوناه هکس برای نجات بیمارستانی، پسر ترنبال را می کشد. ترنبال و مرد دست راستش(برک) ،خانه جوناه هکس را به همراه زن و فرزندش به آتش می کشند و صورت جواناه را با آهن داغ وحروف QT(اول اسم خود) نقره داغ می کند. «جونا هکس» بعد ها با تیری داغ این حروف را از بین می برد و نیمی از صورتش را تقریبا به شکل فجیعی می سوزاند. بومیان آمریکایی،جونا هکس را پیدا می کنند و با کمک قدرت جادوی شان بهبود می بخشند. در نتیجه«جوناه» در میان آنها به زندگی ادامه می دهد در حالی که در میان مردگان هم حضور دارد. جوناه هکس توانایی برقراری ارتباط با مردگان را یافته است. او از آنها می شنود که مرگ ترنبال در آتش سوزی یک هتل اتفاق می افتد. پس جوناه موقعیت خود را به عنوان یک«جایزه بگیر»بسیار مشهور تثبیت می کند. جوناه به شهر استانک کریک می رود و آخرین فردی را که دستگیر کرده به مارشال های شهر نشان می دهد. اما پی می برد آنها قصد پرداخت جایزه را ندارند بلکه می خواهند «جوناه» را بکشند. او هم مارشال های آمریکایی و چند تفنگچی را به قتل می رساند و شهر را ترک می کند. یکی از قطارهای ایالات جنوبی مورد سرقت قرار می گیرد. «برک»قطار را منفجر می کند و «ترنبال» سالم و تندرست دستور می دهد تا قطار را به«فورت رسارکشن»ببرند. به رئیس جمهور«گرانت»خبر این حادثه را می دهند. آنها پی می برند که«ترنبال»می خواهد روز چهارم ژوئیه به ایالت جنوبی حمله کند. به ژنرال گراس می گویند که جواناه را پیدا کند و برای مقابله با ترنبال استخدام نماید.

مردان گراس او را پیدا می کنند و از او می خواهند با کمک جاسوسان ایالات،به دنبال ترنبال بروند. «جوناه» که هنوز انتقام مرگ خانواده اش را نگرفته ،می پذیرد. در جایی برک و ترنبال اسلحه«کشتن ملت» را به دست می آورند. این اسلحه اختراع«الی وایتنی» و برای ارتش ایالات جنوب است. گراس هر چه از نقش های ترنبال را می داند برای جواناه بازگو می کند. اما توضیح می دهد که خبرچین آنها مرده است. جوناه از قدرت خود استفاده می کند و به اطلاعاتی دست پیدا می کند. کلنل اسلوکام،یکی از کسانی است که در کشتن زن وفرزند جوناه به همراه ترنبل دست داشته است. جوناه به دیدار اسلوکام از جوناه می خواهد از پسر مرده ترنبال بپرسد پدرش کجاست و. . .
 

در متن و حاشیه

«توماس جین» برای بازی در نقش جوناه هکس ابراز علاقه کرد. او حتی با چهره پردازی کاملو با لباس جوناه هکس چندین عکس انداخت. بعدها توماس جین به جای یکی از کاراکترها در انیمیشن کوتاهی با موضوع جوناه هکس صدا پیشگی کرد. مدتی نیز«امیل هیرش» را برای نقش نخست در نظر داشتند و همینطور میتومکاناهی را. در گفتگویی تلویزیونی جاش برولین اعتراف کرد در یکی از سکانس ها انگشت جان مالکوویچ را شکسته و نمایش«D-box»اکران می شود. «D-Box»نوعی فن آوری کنترل حرکتی است که در سکانس های حادثه ای فیلم هراس،وحشت را با احساسات واقع گرایانه در هم می آمیزد. «جوناه هکس» همزمان با«داستان اسباب بازی 3» به نمایش عمومی درآمد. تهیه کنندگی فیلم را برادران وانر بر عهده داشتند و با بودجه 47میلیون دلار آن را تهیه کردند. ابتدا قرار بود «نوالدین»و«تیلر» فیلم را کار گردانی کنند اما به دلیل اختلاف نظر با مدیران کمپانی خود را از پروژه کنار کشیدند و در ماه ژانویه سال گذشته«جیمی هیوارد»به عنوان کارگردان انتخاب شد و تقریبا منتقدان نگاه منفی نسبت به فیلم داشتند. در سایت راتن تومیتوز 13درصد از نقدها مثبت بوده است. فروش فیلم 9/812میلیون دلار بوده است و در فهرست ده فیلم پرفروش هفتگی جایگاهی ندارد. خیلی ها هم نقش آفرینی «جاش برولین»را ستوده اند،اما او هم نتوانسته فیلم را نجات دهد.
 

نگاه منتقد

راجرایبر ت (شیکاگوسان-تایمز) : «جوناه هکس» وسترنی است که در شهر استانک سیتی می گذرد. گرچه کاملا توضیح نمی دهد چرا درصحنه اوج داستان حمله به ساختمان کنکره آمریکا درواشینگتن اتفاق می افتد. با به کارگیری منطق خود،استنباط کردم که شخصیت ها از استانک کریک به آنجا سفرکردند. فیلم به لحاظ جغرافیایی بی ارزش است. بیشتر لوکیشن داستان لوئیز یانا است که نامی هم ازآن برده نمی شود. شاید چون توضیح بیابان ها و شهر مرزی خاکی آن دشوار بوده است. «جوناه هکس» برگرفته از کاراکترهای یک کتاب مصور است. شاید همین مساله توجیهی برای خلاءهای داستان باشد. درباره کتاب مصور زیاد شنیده ایم اما این فیلم چیزی بیشتر از گزیده های گرافیکی از یک ایده،نامانوس مربوط به علوم خفیه است. به عنوان مثال جوناه یک بار تا سرحد مردن پیش می رود که در آن دنیا سرگردان می شود و تماس هایی را با مردگان برقرار می کند.

ما حتی می توانیم با مردگان صحبت کنیم!حتی یکی از آنها به او می گوید ترنبال را کجا می تواندگیر بیاورد. پس از آن که جوناه هکس پیروز می شود ازاو تجلیل می کنند ویک نشان بزرگ هدیه می گیرد. اما این نشان چیست؟رئیس جمهور به جوناه هکس می گوید:«آمریکا به یک کلانتر نیاز دارد» همین دیالوگ خنده تماشاگران در سینما را بلند می کند!
منبع: نقش آفرینان ش 65


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.