اخبار دنياي سلامت

بسياري از کودکان به ويژه در سنين سه تا شش سالگي کابوسهاي شبانه را تجربه مي کنند. در اين ميان والدين مي توانند با رعايت چند نکته ساده در بهبود و حتي رفع اين کابوس ها موثر باشند. دکتر ناصر کلانتري، متخصص کودکان در گفت و گو با ايسنا گفت: کابوس هاي شبانه در سبک ترين قسمت خواب اتفاق مي افتد و کودک را با اضطراب و پريشاني و گاه با فرياد و جيغ هاي مکرر پيدا مي کند
سه‌شنبه، 22 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اخبار دنياي سلامت

 اخبار دنياي سلامت
اخبار دنياي سلامت


 





 

آرامش والدين موثرترين نقش را در بهبود کابوس هاي شبانه کودکان دارد
 

بسياري از کودکان به ويژه در سنين سه تا شش سالگي کابوسهاي شبانه را تجربه مي کنند. در اين ميان والدين مي توانند با رعايت چند نکته ساده در بهبود و حتي رفع اين کابوس ها موثر باشند.
دکتر ناصر کلانتري، متخصص کودکان در گفت و گو با ايسنا گفت: کابوس هاي شبانه در سبک ترين قسمت خواب اتفاق مي افتد و کودک را با اضطراب و پريشاني و گاه با فرياد و جيغ هاي مکرر پيدا مي کند که به والدين توصيه مي شود با شنيدن جيغ کودک سريعا به سراغ وي رفته، به کودک اطمينان دهند که محافظ و همراه او هستند. وي افزود صداي ملايم والدين با کودک به وي آرامش و امنيت مکاني مي دهد و بهتر است پدر يا مادر تا زماني که کودک آرام نشده وي را تنها نگذارند.
بعضي کودکان در خواب وحشت شبانه دارند که متفاوت از کابوس است ودر عميق ترين مرحله خواب (در چهار ساعت اوليه بعد از خواب رفتن) اتفاق مي افتد که اگرچه نادرست است ولي اکثرا در سنين چهار تا پنج سالگي رخ مي دهدو با بالارفتن سن وقوع آن کمتر مي شود.
با توجه به اين که وحشت شبانه در زمان هايي که کودک خيلي خسته است اتفاق مي افتد سعي کنيد کودک در طول روز استراحت کافي داشته باشد.

مصرف کلسيم و جلوگيري از چاقي
 

به گفته محققان، عدم مصرف مقادير کافي از کلسيم در سال هاي ابتدايي عمر اثرات زيادي روي سلامت استخوان ها داشته و باعث بروز چاقي در ادامه زندگي مي شود.
محققان به دليل شباهتي که ساختار بدن خوک ها به انسان دارند، از آن ها به عنوان نمونه اي براي بدن انسان استفاده کرده اند. در اين بررسي ها محققان با مشاهده سلول هاي بنيادي در مغز استخوان خوک ها دريافتند که اين سلول ها در خوکچه هايي که مقدار کلسيم کمي در رژيم خود مصرف مي کردند، به جاي سلول هاي تشکيل دهنده استخوان، به سلول هاي چربي تبديل مي شوند. اين فرآيند خوکچه ها را بيشتر در معرض ابتلا به پوکي استخوان و چاقي در سال هاي بعد زندگي قرار مي دهد.

نمک غذاي خود را کم کنيد تا سکته نکنيد
 

محققان علوم پزشکي اعلام کردند ميزان نمک غذاي ما با بروز بيماري هاي قلبي و سکته مغزي ارتباط دارد.
محققان علوم پزشکي در انگليس و ايتاليا اعلام کردند با بررسي 13 مورد مطالعه قبلي که بيش از يکصد و هفتاد هزار نفر را در کشورهاي اروپايي آسيايي و آمريکاي شمالي بررسي کرده است، دريافتند ميزان بالاي نمک در غذا به صورت مستقيم با خطر بروز بيماري هاي قلبي – عروقي مرتبط است.
محققان برآورد کرده اند مصرف بيش از دو گرم نمک در روز در جهان شايع شده است.
به گفته محققان، در صورتي که ميزان مصرف نمک به کمتر از پنج گرم در روز کاهش داده شود، شمار موارد سکته مغزي تا 23 درصد کاهش خواهد يافت و ميزان بيماري هاي قلبي عروقي نيز تا 17 درصد کمتر خواهد شد.

کاهش دردهاي مزمن با مصرف ويتامين دي «D»
 

بررسي دانشمندان نشان مي دهد با مصرف ميزان کافي ويتامين دي مي توان دردهاي مزمن از جمله دردهاي استخواني و مفصلي، دردهاي ماهيچه اي، سندروم فيبروميالژيا، اختلالات روماتوئيدي، پوکي استخوان و ديگر مشکلات و دردهاي مزمن را کاهش داد.
ميزان مصرف روزانه توصيه شده براي اين ويتامين در جهان 600 واحد بين المللي در روز است که در واقع بسيار پايين است و کاربردي ندارد. بر اساس اين پژوهش، بيشتر کودکان و افراد بزرگسال، دست کم به هزار واحد بين المللي ويتامين در روز نياز دارند.

مردان بيش از 50 سال آزمايش پروستات بدهند
 

دکتر محمد علي زرگر مي گويد: مرداني که در بستگان درجه يک آن ها سابقه بروز سرطان پروستات وجود دارد لازم است از سن 40 سالگي آزمايش پروستات را انجام دهند. زرگر بر ضرورت فرهنگ سازي لازم براي معاينه و آزمايش سالانه در اين زمينه تاکيد و خاطر نشان کرد: چنانچه پدر خانواده اي مبتلا به سرطان پروستات باشد خطر ابتلاي فرزند پسر خانواده دو برابر افزايش مي يابد. وي افزود: چنانچه دو نفر از خويشاوندان درجه يک فرد به اين سرطان مبتلا باشد خطر ابتلاي وي تا 9 برابر افزايش مي يابد.
نايب رئيس انجمن اورولوژي ايران با بيان اين که مواد پروتئيني، چربي ها و روغن هاي حيواني موجب افزايش سرطان پروستات مي شود گفت: علاوه بر اين ها کمبود سلنيوم در بدن نيز عامل مهم ديگري در مبتلا شدن به سرطان پروستات محسوب مي شود.

آرامش با مصرف «پياز»
 

مصرف پياز به علت داشتن ويتامين هاي گروه B موجب آرامش بدن مي شود.
«دکتر صفوي» افزود: پياز به علت داشتن ويتامين هاي گروه B آرامش بخش است و به علت داشتن ويتامين C اثر ضد التهابي دارد. مصرف پياز براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي بسيار مفيد است. سالمندان و ميانسالان اگر روزانه نصف پياز مصرف کنند، 20 تا 30 درصد کلسترول بد خونشان کاهش، و کلسترول خوب خون آن ها افزايش مي يابد. وي همچنين گفت: پياز داراي خاصيت ضد التهابي است و مي تواند نشانه هاي التهاب مانند درد، تورم، آرتروزها و دردهاي نواحي مختلف را تسکين دهد. اين متخصص تغذيه افزود: آلرژي ها، آسم و بيماري هاي دستگاه تنفسي با مصرف پياز کاهش مي يابد. پياز مانند سير خاصيت ضد عفوني دارد و مي تواند از تجمع پلاکت ها جلوگيري کند و در تجزيه فيبرين (لخته خون) دخالت مفيدي داشته باشد.

سودمندي مسواک زدن بر سلامت قلب
 

بر اساس جديدترين تحقيقات پزشکي، بين بيماري هاي دهان و دندان و بيماري هاي قلبي رابطه وجود دارد.
محققان اعلام کردند افرادي که مرتب مسواک مي زنند، دست کم 70 درصد کمتر از ديگران به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند. پيشتر از اين نيز بررسي ها ثابت کرده بود، تشکيل جرم دندان و بيماري هاي لثه از عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي است اما اين نخستين بار است که تاثير دفعات مسواک زدن در جلوگيري از بيماريهاي قلبي مطرح مي شود.
با روزانه دو بار مسواک زدن مي توان خطر تنگي رگ هاي خون رسان قلب را به يک سوم کاهش داد.

نوشابه هاي شيرين، عاملي براي افزايش فشار خون
 

کارشناسان به افرادي که به عارضه پرفشاري خون دچارند توصيه کردند، ميزان مصرف نوشيدني هاي شيرين را کاهش دهند. بررسي بيش از 800 نفر به مدت دو سال نشان مي دهد، ميزان فشار خون با مصرف نوشيدني هاي شيرين رابطه مستقيم دارد و با کاهش شکر در نوشيدني ها، ميزان فشار خون نيز کاهش مي يابد. محققاني که اين بررسي را انجام داده اند، همچنين اعلام کردند، با کاهش سه ميلي متر جيوه از فشار خون، ميزان مرگ و مير ناشي از سکته مغزي و بيماري هاي عروق قلب به ترتيب هشت و پنج درصد کاهش مي يابد.
منبع: نشريه راه کمال شماره 37




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.