11 قانون اصلي براي ارتباطات انساني

دانستن چگونگي رفتار با مردم به اندازه شايستگي هاي فني و مديريتي اهميت دارد. به بدترين کارفرمايي که تا حال داشته ايد فکر کنيد. بياد آوريد که چطور فقدان مهارتهاي رفتار با ديگران در او باعث دلسردي و عدم بهره وري ديگران و خروج شما با نااميدي گرديد. يک انسان موفق نيمي کارمند است، نيمي سياستمدار. او مي داند کار کردن با ديگران بخصوص دردنياي کنوني که مملو از انسانهاي دمدمي مزاج و زود رنج است، روال ارتباطي خاصي را مي طلبد. او سخن يکي از بزرگان جامعه شناس
پنجشنبه، 24 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 قانون اصلي براي ارتباطات انساني

11 قانون اصلي براي ارتباطات انساني
11 قانون اصلي براي ارتباطات انساني


 

نويسنده: مهدي رحماني




 

مراقب حرفهايتان باشيد
 

دانستن چگونگي رفتار با مردم به اندازه شايستگي هاي فني و مديريتي اهميت دارد. به بدترين کارفرمايي که تا حال داشته ايد فکر کنيد. بياد آوريد که چطور فقدان مهارتهاي رفتار با ديگران در او باعث دلسردي و عدم بهره وري ديگران و خروج شما با نااميدي گرديد. يک انسان موفق نيمي کارمند است، نيمي سياستمدار. او مي داند کار کردن با ديگران بخصوص دردنياي کنوني که مملو از انسانهاي دمدمي مزاج و زود رنج است، روال ارتباطي خاصي را مي طلبد. او سخن يکي از بزرگان جامعه شناس که «هنگام برخورد با مردم بخاطر داشته باشيد با مخلوقات منطق طرف نيستند، بلکه با مخلوقات احساسات، موجوداتي که سرشار از تبعيض روحيات پيشداوري و تعصب هستند، و با غرور و خودبيني دست بگريبانند طرف هستيد،» را مدنظر دارد. در اين مقاله برخي قوانين اصلي ارتباطات انساني در فضاي کاري را مشاهده مي کنيد. براي مهارت يافتن در آنها بايد اين قوانين را جزئي از خود درآوريد.

1- ديگران را با نام صدا بزنيد
 

اين خوشايند ترين صدا براي گوش هر کسي است. وقتي نام فردي را بکار مي بريد، در حقيقت پيغام خود را به صورتي اختصاصي و تنها براي شخص او مبدل مي سازيد. همچنين علاقمندي و ميزان اهميت شما را نسبت به فرد مي سازند. اين يک ابزار ساده فريبنده براي کاستن از جبهه گري هاي شخص مي باشد چرا که يک نوع وجه ضمان و تعهد بوجود مي آورد. جملات خود را با اسامي افراد آميخته و با سوالاتي نظير، «علي امروز خوب هستي؟» آغاز کنيد.

2- اشتباه خود را بپذيريد
 

ممکن است تصور کنيد که اگر اشتباهي که مرتکب شده ايد را بگردن نگيريد وجهه خود را از دست خواهيد داد. اين کار درست نيست. اعتراف به اشتباهات در محيط کار يکي از ستوده ترين اعمال است چون اندک افرادي مبادرت به آن مي نمايند. بياموزيد که چگونه تکبر و خودخواهي را کنار گذاشته و بپذيريد که کامل نيستند. فقط در اين کار زياده روي نکنيد مثلاً لازم نيست با عذرخواهي هاي فراوان در جلسات اقدام به بيان اشتباهات خود نماييد. يک جمله «من اشتباه کردم و متوجه آن مي شوم» کفايت مي کند.

3- ديگران را با معيارهاي بالا در نظر بگيريد
 

اندک افرادي در بين ما، که معمولاً عقل کل خطاب مي گردند، به نظر مي رسد اينگونه فکر مي کنند که هيچ کسي جز خودشان قادر به انجام امور نمي باشد. جز اين گروه از افراد نباشيد. به قابليت هاي ديگران اعتماد کنيد. در واقع به آنها در انجام دادن کارها به بهترين وجه ممکن اطمينان داشته باشد. اين به معناي داشتن انتظارات بيش از حد نيست. باور داشتن يک فرد او را تشويق به انجام کارها با حداکثر توان نموده و از نااميدي جلوگيري بعمل مي آورد.

4-علاقه اي صادقانه و صميمي از خود نشان دهيد
 

کارها خوب پيش مي ره علي جان؟ ميشه اين پرونده ها رو برام چک کني؟ اين به معناي ابراز علاقه نبوده و بيشتر به دوستي خاله خرسه شباهت دارد. هر فردي در دفتر کار شما داراي سابقه غني از علايق تجارت و سلايق مي باشد. حتي اگر نقطه اشتراکي با هم نداريد، در مورد اطرافيانتان اطلاعات کسب کنيد.
اگر يکي از همکاران شما گفت که شرکت در گيم هاي آنلاين را دوست دارد، در مورد آن از او سؤال نماييد حتي اگر براي شما جالب نيست. نه تنها مي توانيد چيز جديدي ياد بگيريد اگر در آينده به آن گرايش پيدا کنيد، از امتيازاتي برخوردار خواهيد گشت. مردم دوست ندارند که ديگران آنها را بخاطر داشته باشند. به سخن خود مشغول بوده و بدانيد چه وقت بايد آنرا بيان کنيد... .

5- از ديگران تعريف و تمجيد کنيد
 

فقط نگوييد «خوب بود» در مورد تعريف خود صريح تر بوده و نشان دهيد که در مورد آنچه که فرد در حقيقت انجام داده آگاهي داريد. «علي، تو خيلي خوب جلسه را اداره کردي بخصوص وقتي همه از مسير موضوع اصلي منحرف شده بودند» اين يک مثال خوب است. در عين حال سعي کنيد به ندرت و فقط زماني که واقعاً نياز است انتقاد نماييد. انتقاد را طوري بيان کنيد که مانند يک نصيحت سازنده از طرف دوستي قابل اعتماد در نظر گرفته شود.

6- مراقب حرفهايتان باشيد
 

اگر تصميم پيگيري کاري را نداريد، نگوييد که آن را انجام خواهيد داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگي با کلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نکنيد در مورد کارهاي بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتيجه پيشرفتي نخواهيد کرد.

7- قدرداني و سپاسگزاري کنيد
 

اگر فردي لطفي به شما کرد، و يا براي انجام کاري براي شما از خواسته خود گذشت، مطمئن گرديد که به اين سعي و تلاش آگاه شويد، شما بخودي خود مستحق لطف نبوده و کسي به شما بدهکار نيست. اگر مورد لطف واقع شديد تشکر نموده و در عوض مقابله بمثل کنيد.

8- با فکر و با ملاحظه باشيد
 

هرگز تصور نکنيد که ديگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقي خواهند کرد. برخي افراد بصورت طبيعي تک تک کلماتي که شخص بيان مي کند را براي يافتن يک رودررويي شخصي مورد جستجو قرار مي دهند. شما نمي توانيد اينگونه افراد را تغيير دهيد، اما قادريد نزد آنها حرف هاي خود را با دقت سازمان دهي نماييد. پيش از صحبت کردن فکر کنيد و مطمئن شويد که هيچ ابهامي که باعث سوء تعبير شود در سخنان شما وجود ندارد. همچنين مي توانيد سعي در فهميدن نقطه نظرات ديگران نماييد تا از بروز سوء تفاهمات ممانعت بعمل آوريد. ممکن است عميقاً اعتقاد بر حقانيت خود داشته باشيد، اما متوجه گرديد که ديگران به همين منوال درباره عقايد و باورهايشان مي انديشند. شما بايد نظرات آنها را محترم شمرده و ببينيد چرا آنها اينگونه فکر مي کنند. بجاي مشاجره از ديگران بخواهيد در مورد مواضعشان توضيح دهند. مجبور نيستند موافقت کنيد، اما مي توانيد بگوييد «من متوجه هستم چه مي گوييد.»

9- از خود گذشتگي کنيد
 

گه گاهي از مکان شغلي خود خارج شده و به ديگران در کارهايشان کمک نماييد. اين عمل را بدون اينکه از شما درخواست شود انجام دهيد. گفتن «کمک لازم نداري؟» يک تأثير دوگانه در پي دارد. ابتدا شما ديگران را تشويق به از خودگذشتگي نموده و در نتيجه محيط کاري مثبت تري ايجاد خواهد شد. دوم براي خود لطفي متعاقب را خريداري مي کنيد، چرا که مهرباني هميشه بازمي گردد.

10- متواضع و فروتن باشيد
 

تلاشهاي مشهود براي تحت تاثير قرار دادن همکاران و اشخاص مافوق نتيجه عکس به همراه خواهد داشت. هيچکس آدم خودنما را دوست ندارد. اگر مي خواهيد کمالات شما توسط ديگران تصديق شود، کافي است تمرين بردباري بيشتري بنمايد. کاميابيهاي شما زماني مصداق واقعي پيدا مي کنند که اجازه دهيد ديگران خود متوجه آنها گردند نه اينکه مرتب صحبت از آن به ميان آوريد.

11- به حفظ آبروي ديگران کمک کنيد
 

هر کسي اشتباه مي کند. به دفعه قبلي که اشتباهي خجالت آور مرتکب شديد فکر کنيد. دوست نداشتيد کسي بيايد و اشتباه شما را کوچک جلوه داده و از جديت آن بکاهد؟ پس همين کار را شما در مورد ديگران انجام دهيد. با خنديدن به اشتباهي که شخص (نه با خنديدن به خود شخص) مرتکب شده به همراه ضربه اي دوستانه به شانه هاي او از پريشانيش کاسته و بگويد، «اين براي بهترين افراد اين شرکت هم ممکن است پيش بيايد» با اين کار به او و ديگران اطمينان مي دهيد که دنيا به پايان نرسيده است. اگر مناسب است، به جاي جلب توجه بي مورد نسبت به اشتباه رخ داده، هيچ چيزي نگوييد.

پاکسازي ميدان مين
 

محيط کاري مي تواند ميدان ميني از اشخاص زود رنج و احساساتي باشد. داراي خصوصيات خود بودن آن را خنثي نمي کند. با دانستن قوانين برخورد با ديگران سياستمدارترين فرد محل کار خود باشيد. امروزه، کارمنداني که از روابط انساني به بهترين وجه آگاهي دارند، مناسب ترين افراد براي مديريت محسوب مي گردند. کارفرماي شما احتمالاً اين موضوع را دانسته و به آن توجه خواهند کرد.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 38




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.