تحکيم پيوندهاي خانوادگي

پيش از اين که اين ايده باب شود که بچه ها از سن معيني بايد روي پاي خودشان بايستند و نبايد کاري به کارشان داشته باشيم، خانواده ها منبع تغذيه و حمايت مادي و معنوي و عاطفي بودند. پيش از اين که کمک کردن به فرزندانمان نشانه وابستگي آنها به ما تلقي شود، خانواده ها يار و غمخوار اعضاي خود بودند. پيش از اين که نظر دادن در زندگي بچه ها دخالت در کار آنها تلقي شود خانواده ها مشاور اولي و اصلي آنها بودند.درست است که خيلي ها به علت نگراني بيش از حد والدينشان و دلسوزي هاي بي جاي آنها لطمه خوردند، اما خيلي ها هم به علت اين که خانواده هايشان به طور فعال از آنها حمايت نکردند، صدمه ديدند.
پنجشنبه، 24 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحکيم پيوندهاي خانوادگي

تحکيم پيوندهاي خانوادگي
تحکيم پيوندهاي خانوادگي


 

نويسنده:سيمين موحد




 
پيش از اين که اين ايده باب شود که بچه ها از سن معيني بايد روي پاي خودشان بايستند و نبايد کاري به کارشان داشته باشيم، خانواده ها منبع تغذيه و حمايت مادي و معنوي و عاطفي بودند. پيش از اين که کمک کردن به فرزندانمان نشانه وابستگي آنها به ما تلقي شود، خانواده ها يار و غمخوار اعضاي خود بودند. پيش از اين که نظر دادن در زندگي بچه ها دخالت در کار آنها تلقي شود خانواده ها مشاور اولي و اصلي آنها بودند.
درست است که خيلي ها به علت نگراني بيش از حد والدينشان و دلسوزي هاي بي جاي آنها لطمه خوردند، اما خيلي ها هم به علت اين که خانواده هايشان به طور فعال از آنها حمايت نکردند، صدمه ديدند.
درست است که بسياري از خانواده ها عالي و کامل نيستند اما نهاد خانواده بي شک نهاد ارزشمندي است که مواد مغذي اوليه رشد و پرورش انسان را فراهم مي کند. اين که ما در چه خانواده اي به دنيا مي آييم تصادفي نيست. همان طور که رنگ قهوه اي چشمان و شکل خاص بيني مان تصادفي نيست. شکل ظاهري ما و قابليت ها و استعدادهايمان نسل به نسل در خانواده مان منتقل مي شود. نه تنها وزن و قدمان، بلکه طرز راه رفتنمان، علاقه مان به سگ ها يا گربه ها، عشق مان به باغباني، يا استعدادمان در پيشگويي ارثي است.
رويدادهاي خاصي که طي آن اعضاي خانواده دور هم جمع مي شوند، مثل شب يلدا، به اعضاي خانواده حس تعلق مي بخشند و باعث دلگرمي و قوت قلب شان مي شوند. شايد ما خودمان را از بعضي از اعضاي خانواده جدا کنيم يا با بعضي ها توافق نداشته باشيم، اما خانواده داشتن حس حمايتي به ما مي دهد که در طول سفر زندگي مان مهم و حياتي است.
کافي است کمي روي پيوندمان با خانواده کار
کنيم تا ثمرات آن را به چشم ببينيم. کافي است به جاي کنار کشيدن کمي خودمان را جلو بکشيم و دست ياري اي دراز کنيم يا دست ياري اي را که دراز شد. بفشاريم تا رشته پيوند معنوي اي را که ما را به هم وصل کرده ببينيم.

تمرين
 

اين هفته روي رابطه ات با اعضاي خانواده دور و نزديکت کار کن.
به اين پرسش ها پاسخ بده ‏:
1- چه علايق مشترکي با اعضاي خانواده ‏ات داري؟ نماز و نشانه اي از آن را براي يکي از بستگانت بفرست.
2-آيا مي تواني در رابطه با يکي از اين علايق عمل کوچکي انجام دهي و با عضوي از خانواده ‏ارتباط برقرار کني؟ اين کار را بکن.
3 ‏- آيا ميز عکس هاي خانوادگي در خانه ات
داري؟ چنين ميزي تهيه کن.
4-آيا روز تولد اعضاي خانواده را مي داني و تاريخ رويدادهاي خاص و مهم را در تقويم سالانه ات علامت زده اي؟ اين کار را بکن.
5-‏از بخش هايي از زندگي ات که در معرض ديد خانواده ات نيست، مثل محيط کار خودت يا سرگرمي هاي خاص خودت عکس بگير و برايشان بفرست ؟
6-فيلمي از زادگاه پدر بزرگ و مادر بزرگ اجدادت تهيه کن و همه خانواده را دور هم جمع کن و برايشان نمايش بده.
کانون گرم خانواده خود به خود ايجاد نمي شود. ايجاد محيط حمايتگري که همه اعضاي
خانواده دست پرمهر يکديگر را در پشت خود احساس کنند، در غم ها و شادي هاي يکديگر شريک باشند، علايق يکديگر را بدانند و براي آن ارزش قايل باشند، و از رشد و شکوفايي يکديگر حمايت کنند تلاش معنوي است که با آگاهي و صبر به انجام مي رسد. عهدي با خودت ببند و راه هاي تحکيم پيوندهاي خانوادگي را امتحان کن.
موفقيت در ايجاد و حفظ پيوندهاي مستحکم خانوادگي است.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 186.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.