تأثير بهار بر روحيه و رفتار!

يکي از قوانين طبيعت، قانون چرخه هاست. در طبيعت، شاهد چرخه هاي مختلف شبانه روزي و گردش فصل هاي مختلف هستيم. سرما مي رود و گرما مي آيد. زمستان مي رود و بهار مي آيد و... اين چرخه را گاهي در زندگي خودمان و ديگران هم مي بينيم. گاهي غم و اندوه و تيرگي، آسمان دل مان را مي گيرد و گاهي روز و روزگارمان خوب و خوش و اميدبخش مي شود، پر از رنگ هاي زيبا و رايحه هاي عطرآگين.
دوشنبه، 28 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثير بهار بر روحيه و رفتار!

تأثير بهار بر روحيه و رفتار!
تأثير بهار بر روحيه و رفتار!


 






 
يکي از قوانين طبيعت، قانون چرخه هاست. در طبيعت، شاهد چرخه هاي مختلف شبانه روزي و گردش فصل هاي مختلف هستيم. سرما مي رود و گرما مي آيد. زمستان مي رود و بهار مي آيد و...
اين چرخه را گاهي در زندگي خودمان و ديگران هم مي بينيم. گاهي غم و اندوه و تيرگي، آسمان دل مان را مي گيرد و گاهي روز و روزگارمان خوب و خوش و اميدبخش مي شود، پر از رنگ هاي زيبا و رايحه هاي عطرآگين.
حالا بد نيست با آثار مثبت و منفي اين تغيير و تحولات فصلي بر سلامت روح و روان تان آشنا شويد.
همان طور که مي دانيد جزيي از وجود ما بعد جسماني است که مانند خيلي از جانداران ديگر تحت تأثير هورمون ها و عوامل زيست شناختي دروني ما قرار دارد. واقعيت اين است که اکثر جانداران در فصل بهار در پي لانه گزيني و تشکيل خانواده هستند و به نظر مي رسد که اين مهم در انسان ها نيز به گونه يي ديده مي شود!
پژوهش هايي در اين زمينه نشان مي دهد که بيشترين تعداد مراجعان براي مشاوره ي ازدواج در فصل بهار است. به نظر مي رسد زيبايي، طراوت و عطر و بوي بهار بر ذايقه ي حساس خيلي افراد تأثير مطلوب دارد و آن ها را به سمت تشکيل خانواده و بقاي نسل سوق مي دهد. از طرفي بعضي ديگر از پژوهش ها، نشان دهنده ي وجود نوعي اختلال خلقي تحت عنوان «اختلال افسردگي فصلي» است که به نظر مي رسد بيشتر مبتلايان به اين اختلال رواني، در فصل بهار، خلق و خوي طبيعي تر و بهتري پيدا مي کنند.

تأثير تنوع رنگ ها در فصل بهار بر روح و روان!
 

آسمان آبي، زمين فرش شده با چمن سبز، گل هاي رنگارنگ و شکوفه هاي زيبا هر يک به تنهايي مي توانند انسان ها را مشعوف کرده و از خود بي خود کنند. همان طور که مي دانيد، چهار رنگ اصلي(آبي، سبز، قرمز و زرد) در فصل بهار به وفور در اطراف ما يافت مي شود که اين رنگ ها نيز خود تأثيرات چشمگيري بر روحيه و خلق و خوي ما دارند. رنگ آبي آسمان احساس آرامش، رضايت، ملايمت طبع و عشق و محبت را به وجود مي آورد، رنگ سبز حس تعلق و عزت نفس را بالا مي برد، رنگ قرمز حس آرزومندي و اميدواري، هيجان پذيري و تمايلات خاص دروني را برمي انگيزد و بالاخره نور زردرنگ خورشيد و شکوفه هاي زيبا احساس سرزندگي، آينده نگري، نشاط، زنده دلي و نيروي ابتکار را به وجود مي آورد.
اين رنگ هاي اصلي موجود در طبيعت بهاري حس خشنودي و محبت، اظهار وجود، نياز به عمل، موفقيت، چشم انتظاري و اميدداشتن را موجب مي شوند که همگي از صفات پسنديده يي است که هميشه سعي در پرورش آن ها داريم.

تأثير اصوات مختلف بر روان
 

در اين فصل گوش دادن به موسيقي زيباي طبيعت که از لا به لاي شاخه هاي درختان به گوش مي رسد يا شنيدن آواز دلنشين پرنده ها و صداي موزون رودخانه هاي جاري در دل طبيعت، مي تواند هر انسان بي ذوقي را سر ذوق و شوق بياورد و احساس زيبايي خفته يي را در او بيدار کند.
شايد به همين دليل است که خيلي از شعرا و هنرمندان با رفتن به دل طبيعت بهاري، الهام هاي زيبايي از آن گرفته اند که منشاء اثرهاي هنري بسيار ارزنده يي بوده است. در زبان روانشناسي، اين امر به «حس آميزي» معروف است.

خاصيت درماني رنگ هاي طبيعي
 

بد نيست بدانيد بر اساس يک مطالعه ي تحقيقي مشخص شد کساني که در آسمانخراش هاي بسيار بلند نيويورک زندگي مي کردند، بيشتر دچار اختلال کوررنگي بودند، اين در حالي است که هميشه اعتقاد بر اين بوده که کوررنگي فقط جنبه ي ارثي و ژنتيکي دارد! در آن تحقيق ديده شد که وقتي گروهي از اين افراد در فصل بهار به دل طبيعت رفتند و سيستم بينايي شان در مواجهه با رنگ هاي مختلف موجود در طبيعت به خوبي تحريک شد، عده يي از آن ها بهبود يافتند! پژوهش ديگري نيز نشان مي دهد که بهترين ميزان رنگ بيني، در بين بچه هاي ايراني ديده مي شود که از ابتداي طفوليت روي فرش ايراني که رنگ هاي مختلف طبيعي در آن به کار رفته بزرگ مي شوند و سيستم بينايي شان به خوبي تحريک مي شود!

بهار همه جا بهار است!
 

البته فصل بهار در آيين و فرهنگ ما ايرانيان رنگ و بوي بهتري دارد، زيرا با انجام مراسم خاص، روان مان بيشتر آرامش مي يابد، مثلاً ديد و بازديدهايي که در ايام عيد انجام مي شود به افزايش حمايت رواني اجتماعي منجر مي شود که اين خود مقاومت و توان رواني ما را براي مقابله با استرس ها افزايش مي دهد.
جالب است بدانيد در پژوهشي مشخص شد، موش هايي که به آن ها سلول هاي سرطاني تزريق شده بود و در سلول هاي انفرادي نگهداري مي شدند، خيلي زودتر از موش هايي مردند که داراي سلول هاي سرطاني بودند ولي با گروهي از موش ها زندگي مي کردند. اين پژوهش نشان دهنده ي تأثير مهم ارتباطات اجتماعي در موش هاست که حتي ارتباط عاطفي از نوع انساني را ندارند!
حالا بياييد همين موضوع را به جامعه ي انسان ها نسبت دهيم که چقدر مي توانند با ديد و بازديد و احوالپرسي هايي که انجام مي دهند و با درددل هايي که مي کنند، آثار و فوايد بهتري را به دست آورند!
منبع:7روز زندگي، شماره 121.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.