فروپاشي (اضمحلال ) ( Decay)

فروپاشي عبارتست از تفکيک يا از هم پاشيدن بافت مرده يا ماده ي آلي و تبديل به ترکيب هاي شيميايي ساده تر. بسياري از انواع باکتري ها و قارچ هايي مثل کپک ها و مخمرها، امکان فروپاشي را فراهم مي کنند. اين ارگانيسم ها که پوده زي يا گندزي نام دارند بر روي مواد آلي غيرزنده رشد مي کنند و تکثير مي شوند و از اين مواد به عنوان غذا استفاده مي کنند. آن ها آنزيم هايي آزاد مي کنند که مواد آلي را از طريق شيميايي به ذرات کوچک مغذي تجزيه مي
دوشنبه، 28 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فروپاشي (اضمحلال ) ( Decay)

فروپاشي (اضمحلال ) ( Decay)
فروپاشي (اضمحلال ) ( Decay)


 

مترجم: محمود کريمي شروداني
منبع اختصاصي فارسي: راسخون



 
فروپاشي عبارتست از تفکيک يا از هم پاشيدن بافت مرده يا ماده ي آلي و تبديل به ترکيب هاي شيميايي ساده تر. بسياري از انواع باکتري ها و قارچ هايي مثل کپک ها و مخمرها، امکان فروپاشي را فراهم مي کنند. اين ارگانيسم ها که پوده زي يا گندزي نام دارند بر روي مواد آلي غيرزنده رشد مي کنند و تکثير مي شوند و از اين مواد به عنوان غذا استفاده مي کنند. آن ها آنزيم هايي آزاد مي کنند که مواد آلي را از طريق شيميايي به ذرات کوچک مغذي تجزيه مي کنند و آن گاه، آن ارگانيسم ها اين ذرات را جذب مي کنند. به طور معمول فروپاشي در هواي گرم، مرطوب و دور از تابش مستقيم نور خورشيد با بيشترين سرعت رخ مي دهد. هرگونه تغيير در شرايط مذکور سرعت عملکرد گندزي ها را کاهش داده يا آن ها را مي کشد.
برخي از انواع فروپاشي مفيد هستند. باکتري هاي درون خاک ترکيب هاي خاصي از نيتروژن را به ترکيب هاي آمونيوم تبديل مي کنند؛ چيزي که براي رشد گياه لازم است. ديگر گندزي ها گياهان و حيوانات مرده را به مواد شيميايي ساده تبديل مي کنند. به طور مثال ذغال سنگ و نفت از گياهاني که در باتلاق ها مدفون شده و دچار فروپاشي شده اند، تشکيل شده است. باکتري هاي فاسدکننده در توليد پنير، توليد چرم، توليد تنباکو و فرآوري کتان و حشيش استفاده مي شود.
منبع
Howstuffworks.com
ترجمه هايي براي شاخه اصطلاح شناسي علمي



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.