مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

اگر شما بسادگی برنامه‌های فراوان و دنیای زیبای iOS تمایلی ندارید یا به دنیای عجیب و گیج‌کننده اندروید علاقه‌مند نیستید، بهتر است سیستم‌عامل دیگری را امتحان کنید.
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها
مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها


 

نويسنده:محمدعلي زارعي‌فر




 
اگر شما بسادگی برنامه‌های فراوان و دنیای زیبای iOS تمایلی ندارید یا به دنیای عجیب و گیج‌کننده اندروید علاقه‌مند نیستید، بهتر است سیستم‌عامل دیگری را امتحان کنید.
سیستم‌های عامل زیادی در بازار وجود دارند که هیچ یک به اندازه این دو محبوب نیستند. البته در این بین، سیمبین و بلک‌بری که بیشترین طرفداران را دارند، از روزهای اوج خود فاصله زیادی گرفته‌اند.

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

نوکیا هر روز بیشتر در راه ویندوز فون 7 پیش می‌رود و بنابراین انتظار نمی‌رود سیمبین آینده روشنی داشته باشد. بلک‌بری نیز پس از روی کار آمدن سیستم‌عامل جدید RIM، آخرین ماه‌های حضورش را در بازار پشت سر می‌گذارد. تا وقتی آینده قطعی این دو سیستم‌عامل مشخص شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این دو فاصله بگیرید، مگر این که مجبور باشید از آنها استفاده کنید. در میان سیستم‌های عامل باقیمانده، جایی برای WebOS نیز وجود ندارد، چراکه سرنوشت آن در دست شرکتی است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به آن سر و سامان دهد.البته ممکن است مدیر اجرایی جدید HP، مگ ویتمن، ایده‌های جدیدی برای آینده WebOS داشته باشد که آن را از این برزخ نجات دهد. شرکت اینتل نیز همین بلا را بر سر سیستم‌عامل MeeGo آورده است و با حمایتی که از اندروید می‌کند، سازنده‌های گوشی همراه نمی‌توانند براحتی به MeeGo اعتماد کنند و تا وقتی حال و روز این سیستم‌عامل این‌گونه است، پیشنهاد می‌کنیم از این سیستم‌عامل نیز استفاده نکنید.با این حال رقابت در بین سیستم‌های عامل به این سیاه و سفیدی نیست.
رقیبانی هم هستند که ممکن است در آینده نه‌چندان دور، تخت پادشاهی 2 رقیب اصلی را به لرزه در آورند. ویندوز فون 7 و بادا، هر دو سیستم‌های عامل جدیدی هستند که در این مدت کوتاه توانستند بخوبی اعتماد سازندگان و کاربران گوشی‌های هوشمند را جلب کنند. هر دو در سال 2010 اعلام وجود کردند، در حالی که اپل اولین آیفون را سال 2007 و اولین گوشی خود (G1) را سال 2008 روانه بازار کرد.
مایکروسافت مدت زیادی با ویندوز موبایل در بازار تلفن همراه حضور داشت، اما ویندوز فون 7 برای سیستم‌های عامل این شرکت انقلابی بزرگ به حساب می‌آید و با این که در کد این سیستم‌عامل ردپاهای زیادی از ویندوز موبایل پیدا می‌شود، اما ذاتا سیستم‌عاملی کاملا جدید محسوب می‌شود.

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

ویندوز فون 7، سیستم‌عاملی است که ویژگی‌هایش ترکیبی از iOS و اندروید است.
این سیستم‌عامل روی گوشی‌های گوناگونی ارائه می‌شود و به شما اجازه می‌دهد مانند اندروید ـ اما نه به اندازه آن ـ تنظیمات آن را تغییر دهید و ویجت‌های زیادی در اختیار داشته باشید.
اگر شما به دنیای مایکروسافت علاقه دارید و از محصولات آن مانند Xbox 360 و سرویس‌های تحت وب آن استفاده می‌کنید، این سیستم‌عامل انتخاب مناسبی برای شماست.
همچنین با توجه به پیشینه شرکت بزرگی مثل مایکروسافت، به نظر نمی‌آید این سیستم‌عامل، حتی اگر به کندی رشد کند، بزودی دست از رقابت بکشد.

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

رابط کاربری ویندوز فون (Metro UI) نیز در نوع خود منحصر به فرد است. در حالی که بیشتر سیستم‌های عامل سعی می‌کنند از رابط کاربری استفاده کنند تا دارای آیکون‌های زیبا و روش‌های گوناگونی برای دسترسی به برنامه‌هایشان داشته باشند، ویندوز فون 7 با رابط کاربری قطعه قطعه، حروف درشت و قطعه‌های تعاملی که مانند ویجت‌های اندروید هستند، خود را در مقایسه با بقیه سیستم‌های عامل متفاوت‌تر نشان می‌دهد. این رابط کاربری را در برنامه‌های جانبی هم می‌توان مشاهده کرد که برای کاربر حسی یکپارچه تداعی می‌کند.
مایکروسافت این یکپارچگی را در سخت‌افزار نیز لحاظ کرده است و با این که سخت‌افزارها از سوی سازنده‌های متفاوتی ارائه می‌شوند، اما از ویژگی‌های استاندارد خاصی برخوردارند و آپدیت‌ها روی همه آنها اعمال می‌شود. متأسفانه وجود این سیستم یکپارچه به این معنی است که تفاوت چندانی میان گوشی‌های ویندوز فون 7 وجود ندارد و آپدیت‌ها دیر آماده می‌شوند. برای مثال در حال حاضر گوشی‌های ویندوز فون زیادی با پردازشگر 2 هسته‌ای موجود نیستند و این پردازشگر‌ها به یک استاندارد در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند.

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

با این که مایکروسافت در حال ساخت نسخه‌ای از ویندوز فون 7 برای گوشی‌های ارزان‌قیمت است، تنوع زیادی در این محدوده قیمت نمی‌بینیم. در کل، این سیستم‌عامل راه زیادی پیش رو دارد تا مانند iOS و اندروید سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند را در دست گیرد، اما جدیدترین آپدیت ویندوز فون 7 به اسم مانگو ویژگی‌های زیادی را به آن اضافه می‌کند. با شایعاتی که راجع به تطبیق ویندوز 8 و ویندوز فون 8 وجود دارد، این سیستم‌عامل می‌تواند یکی از رقیبان اصلی در این عرصه باشد.
یکی از انتخاب‌های دیگر، مخصوصا برای کاربران غیر از آمریکا، سیستم‌عامل باداست. بادا سیستم‌عامل سامسونگ است و عادت کردن به آن ممکن است کمی سخت باشد.
این سیستم‌عامل در اروپا، مخصوصا در فرانسه محبوبیت زیادی به دست آورده است، اما هنوز جایگاه محکمی در بازار به دست نیاورده و به آمریکا راه پیدا نکرده است. رابط کاربری این سیستم‌عامل، همانند TouchWiz است و به همین دلیل در بسیاری از موارد شباهت زیادی به گوشی‌های اندرویدی سامسونگ دارد، اما این سیستم‌عامل روی برخی گوشی‌های سامسونگ نصب شده است.
سامسونگ روی این سیستم‌عامل سرمایه‌گذاری زیادی کرده و حتی شایعه شده است این شرکت می‌خواهد منبع این سیستم‌عامل را باز کند تا به رقیبی برای اندروید تبدیل شود.

مسير سخت براي تازه‌وارد‌ها

آینده بادا هنوز نامعلوم است، اما نمی‌توانیم این سیستم‌عامل را کنار سیستم‌های عامل در حال شکست قرار دهیم، چراکه سامسونگ شرکت بزرگ و قابل اعتمادی است و این سیستم‌عامل تا به حال روند نسبتا خوبی داشته است.
از یک نظر سیستم‌عامل بادا، تقریبا همان چیزی است که نوکیا می‌خواست با ساخت نسخه جدید سیمبین به آن برسد و موفق نشد و مجبور شد برای ادامه حیات دست به دامن مایکروسافت و ویندوز فون 7 شود. شاید قضاوت راجع به این سیستم‌عامل زمانی عادلانه باشد که نسخه 2 این سیستم‌عامل ارائه شود. برای بادا حدود 40 هزار برنامه موجود است که در فروشگاه سامسونگ به فروش می‌رسد و در 121 کشور قابل دسترس است که این میزان تقریبا 4 برابر ویندوز فون 7 است.
نتیجه
در بین گوشی‌های موجود در بازار هیچ گوشی‌اي کامل و بهترین مطلق نیست، ولی هر کدام از این سیستم‌های عامل برای هر نفر می‌تواند انتخابی مناسب باشد. در این مقاله 2 سیستم‌عامل ویندوز فون 7 و بادا را مورد بررسی قرار دادیم.
هر دوی این سیستم‌های عامل آینده نسبتا روشنی را پیش رو دارند و اگر سازندگان آنها انتخاب‌های مناسب را در آینده برگزینند، می‌توانند به رقیبان جدی برای اندروید و iOS تبدیل شوند.
منبع:phonearena.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط