نگاهی به فیلم «دزد بغداد» 1924

«دزد بغداد»، اثری است که به وضوح نشان می دهد که از زمانه خود پیشی گرفته است. "فربنکس" و "والش" بهترین های هالیوود را برای ساخت فیلم به کار گرفته بودند
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به فیلم «دزد بغداد» 1924

نگاهی به فیلم «دزد بغداد» 1924
نگاهی به فیلم «دزد بغداد» 1924


 

نويسنده:حسن نیازی




 
نگاهی به فیلم «دزد بغداد»- «the thif of Baghdad»
کارگردان: رائول والش
فیلمنامه: لوتا وودز بر مبنای داستانی نوشته التن تامس
فیلمبردار: آرتور ادسن
موسیقی: مورتیمر ویلسن
بازیگران: داگلاس فربنکس،اسنیتس ادواردز،جولیان جانستن، آنامی وونگ
محصول آمریکا،1924. سیاه و سفید (نسخه های ترمیم شده: رنگی) 4000 متر. سینمای صامت.
لینک فیلم در سایت IMDB http://www.imdb.com/title/tt0015400/
خلاصه داستان: دزد بغداد (داگلاس فربنکس) به داخل قصر خلیفه می رود. در قصر شاهزاده ای را می بیند و به او دل می بندد. سپس گرفتار و به اعدام محکوم می شود. شاهزاده او را از مرگ نجات می دهد. و اینک در یک جدال با خواستگاران بسیار شاهزاده راهی سفرهای شگفت انگیز می شود...

نگاهی به فیلم «دزد بغداد» 1924

جادوی سینما
سینمای صامت، در دهه 1920- از پُرشورترین دهه های سینمایی است. فیلم های ساخته شده در این دهه، از کیفیت ی بالا برخوردار بودند. به طوری که این فیلم ها نشان می دادند سینما چه می تواند بکند و اصلا سینما یعنی چه؟ و تعدادی از این فیلم های بزرگ هنوز هم این مهم را نشان می دهند. آثار فیلم سازانی همچون: "دیوید وارک گریفیث"، "فردریش ویلهلم مورنا"، "جان فورد،" آبل گانس"، "سرگئی آیزنشتین"، "ژیگاورتوف"، "فریتس لانگ"، "اریک فن اشتروهایم"، "چارلی چاپلین"، "باسترکیتن"، "ویکتور شوستروم"، "کارل تئودور درایر"، "گئورگ ویلهلم پایست"، "روبرت جولیان" و... نمونه های خوبی هستند.
یکی دیگر از فیلمسازان مطرح این دوره "رائول والش" است که با دوفیلم صامت مهم اش به نام های «دزد بغداد» به سال 1924 و فیلم بزرگ «ارزش افتخار» به سال 1926 سهم ارزشمندی در سینمای صامت و البته دهه 1920 دارد.
اما در این میان آثار کارنامه "والش" جدای از فیلم «دزد بغداد» که از مهمترین آثار اولیه کارنامه اوست، «ارزش افتخار» اثری است که "والش" پس از آن تا به انتهای حرفه ی فیلمسازی اش از سبک و سیاق آن پیروی کرد. داستان فیلم در دوران جنگ جهانی اول روایت می شود که جنگ را به سُخره می گیرد و در کنار آن به رفاقت های مردانه نیز می پردازد. علاقه مفرط "والش" به حرکت و جُنب و جوش، اکشن و روایت یکی از مهمترین خصائص سینمای اوست که به درک درستی از آن رسیده بود. در رابطه با این موضوع، فیلم های «دهه پُرشور بیست» 1939، «سی یرای مرتفع» 1941، «تحت تعقیب»1947، «التهاب» 1949، می توانند نمونه های ارزشمندی باشند.
اما نخستین فیلم مطرح "والش" که جایگاه او را به عنوان یک فیلمساز در سینما تثبیت کرد، فیلم «دزد بغداد» است که آن را با سرمایه کمپانی "داگلاس فربنکس پیکچرز" تهیه کرد. فیلم یکی از پُرخرج ترین آثار ساخته شده در زمانه خود است با هزینه دو میلیون دلار؛ طراحی صحنه و دکورهای عظیم، جلوه های بصری خیره کننده و بی نظیر، طراحی لباس، فیلمبرداری حیرت انگیز و روایت جذاب داستان، اثری اعجاب آور و دیدنی را پدید آورده است.
«دزد بغداد» اثری است درباره مردی (دزد بغداد) با بازی زیبای "داگلاس فربنکس"، با روح آزاد که علاقمند به یک شاهزاده خانم در قصرخلیفه می شود که باید موانع دشوار و گوناگونی را پُشت سر بگذارد تا به او دست پیدا کند. و اینگونه سفر خارق العاده دزد بغداد از روی شهرها، روستاها،دره ها، تپه ها، کوه ها، دریاها و در میان آسمان ها آغاز می شود. "فربنکس" از طریق جستجو در اعماق و جوانب تصورات و تخیلات دنیای سحرآمیز منش انسانی سفری آغاز می کند که یادآور رویاهای انسان هاست. "فربنکس" که در طول فیلم لحظه ای آرام و قرار ندارد، جدای از اینکه تحت کارگردانی پُرقدرت "والش" عمل می کند، انرژی فزاینده ای از توانایی هایش به فیلم تسری یافته است. "فربنکس" در واقع مانند یک توپ پُرانرژی ویرانگر به نظر می رسد، به طریقی که گویی «فربنکس» همه ی کارهای فیلم را یک تنه به جلو می کشاند. حضور قدرتمند او در فیلم، همانند نبرد نهایی داستان که دزدبغداد با سپاهی یکصدهزارنفری به ارتش مغول ها حمله می کند و آنها را نابود می سازد، باشکوه و تاثیرگزار است.
«دزد بغداد»، اثری است که به وضوح نشان می دهد که از زمانه خود پیشی گرفته است. "فربنکس" و "والش" بهترین های هالیوود را برای ساخت فیلم به کار گرفته بودند. طراحی صحنه فیلم بسیار هوشمندانه است و سهم عمده ای در خلق فضای حاکم بر فیلم دارد؛ دکورها و لوکیشن های خلق شده و عظیم فیلم مانند دروازه های قصر خلیفه، ساختمان های بزرگ، راه پله های بلند، شکل و شمایل شهرها و... در نوع خود بی نظیرند. طراحی لباس استادانه فیلم کار "میچل لایس" است که بسیار پُرزرق و برق جلوه می کند و به شدت به چشم می آیند. در حقیقت جلوه های ویژه فیلم چنان خلاقانه اند که امروزه نیز دیدنی می نمایند. در کنار همه این موارد فیلمبرداری فیلم یکی از مهمترین خصائص فیلم است. فیلمبرداری "آرتور ادس" شکوه و جلای خاصی به فیلم بخشیده است، در کنار سفر جادویی و خارق العاده دزد بغداد شاهد بهترین حرکت های دوربین هستیم که برای دوران سینمای صامت یک استثنا است.
از دیگر ویژه گی های فیلم «دزد بغداد» بهره گیری از تدوینی حساب شده است که در پیشبرد و زیبایی روایت فیلم نقش بسزایی دارد. فیلم همچنین از ریتم بسیار مناسبی برخوردار است که بر خلاف تعداد بسیاری از فیلم های صامت که در دوران خود از ریتمی سریع برخوردار بودند و در سال های بعد کٌند و خسته کننده به نظر می رسند، اصلا کسل کننده نیست و این به علت کارگردانی یکدست "رائول والش"، بازی های قدرتمند بازیگران که در راس آنها "داگلاس فربنکس" حضور دارد و همچنین حضور یک تیم قدرتمند و حرفه ای در کنار همه اینهاست. حاصل کار نیز یکی از زیباترین فیلم های فانتزی و در عین حال جادویی تاریخ سینما را رقم می زند. برای "والش" و "فربنکس" و دیگر اعضای فیلم همین یک اثر نیز برای جاودان ساختن آنها در تاریخ سینما کافی بود، حتی تماشای چند صحنه از فیلم، از جمله صحنه ای که "فربنکس" به زیر دریا می رود و آن گنج گران بها را از درون یک صدف بیرون می آورد و یا صحنه های مربوط به پرواز با اسب سفید بالدار بر فراز آسمان و یا صحنه های نبرد پایانی فیلم و رویارویی دزد بغداد با شاهزاده که هنوز هم تماشایی و رویایی اند.
«دزد بغداد» به سال 1940 توسط چندین کارگردان در یک کار گروهی(لودویگ برگر، الکساندر کوردا، تیم ولان، مایکل پوئل، زولتان کوردا، ویلیام کامرون منزیس) بازسازی شد که این نیز اثری شگفت انگیز و قابل تحسین است و امروزه نیز دیدنی می نماید. همچنین نسخه های بازسازی شده ی دیگری به سال 1961 به کارگردانی "آرتور لوبین" و به سال 1978 به کارگردانی "کلایو دانر" نیز ساخته شده است
منبع:http://www.cinemanegar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط