در سرزمين فرهاد

اينجا شهر تاريخ است و تمدن؛ به تنهايي تمام داشته هايش براي افتخار يک کشور بس است؛ از هخامنشيان تا قاجار، از بيستون و طاق بستان گرفته تا تکيه معاون الملک و کليساي قلب مقدس؛ در اين شهر آثار تاريخي ارزشمند ساخته شده. کرمانشاه آن قدر ديدني دارد که بايد براي ديدن و حظ بردن از آنها چند روز وقت صرف کرد. اين شهر و اطرافش پر است از کتيبه، خانه تاريخي، موزه و هر چيزي که به تاريخ ارتباط پيدا مي کند. علاوه بر نقاط تاريخي تماشايي، اين شهر
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در سرزمين فرهاد

در سرزمين فرهاد
در سرزمين فرهاد


 

نويسنده: سيد ميثم عامري




 

راهنمايي کوچک براي تفرج در جاذبه هاي تاريخي و طبيعي شهر کرمانشاه
 

اينجا شهر تاريخ است و تمدن؛ به تنهايي تمام داشته هايش براي افتخار يک کشور بس است؛ از هخامنشيان تا قاجار، از بيستون و طاق بستان گرفته تا تکيه معاون الملک و کليساي قلب مقدس؛ در اين شهر آثار تاريخي ارزشمند ساخته شده. کرمانشاه آن قدر ديدني دارد که بايد براي ديدن و حظ بردن از آنها چند روز وقت صرف کرد. اين شهر و اطرافش پر است از کتيبه، خانه تاريخي، موزه و هر چيزي که به تاريخ ارتباط پيدا مي کند. علاوه بر نقاط تاريخي تماشايي، اين شهر طبيعت کوهستاني خنک و زيبايي دارد که غارها و سراب هايش منطقه را براي طبيعت گردان بسيار محبوب کرده. شهريور ماه بهترين زمان براي سفر به کرمانشاه است، آن هم همراه با خانواده. هوايي خنک دارد که خستگي يک تابستان گرم را از تنتان بيرون خواهد برد. اگر از علاقه مندان تاريخ هستيد، تنها بعد از يک سفر مهرش به دل تان خواهد افتاد.

دو طاق همسايه
 

زير اين دو طاق کوچک و بزرگ نقش هايي بر سيه کوه کنده شده اند که براي قرن ها رفت و آمد مردمان را ديده اند و لام تاکام زبان باز نکرده اند تا رهگذران آن طور که مي خواهند تصاوير را تفسير کنند، البته به کمک اطلاعات تاريخي که راهنماها در اختيارشان مي گذارند.

نکته
 

در ميان کاشي ها
 

تکيه معاون الملک که از ديدني ترين بناهاي شهر کرمانشاه است، نقاشي هايي بر در و ديوارش از دوره قاجار دارد که آنجا را تبديل به يکي از زيباترين بناهاي شهر کرده.

چطور برسيم؟
 

به تماشاي کوهستان
 

براي رسيدن به کرمانشاه سه راه پيش روي شماست. اما بهترين راه خودروي شخصي است که مي توانيد زيبايي هاي منطقه کوهستاني را با خيال راحت تماشا کنيد.

خودروي شخصي:
 

بعد از شهرهاي کرج، قزوين و پشت سرگذاشتن جاده کمربندي همدان بايد 47 کيلومتر به سمت غرب برانيد تا از گردنه اسدآباد عبور کنيد. بعد از گردنه بقيه راه تا خود کرمانشاه جاده مشخص و مستقيم است. بعد از 37 کيلومتر که به سمت جنوب غربي برويد، به کنگاور مي رسيد و بعد از آن صحنه و بيستون و بعد هم به کرمانشاه. از تهران تا کرمانشاه حدود هشت ساعت در راه خواهيد بود.

اتوبوس:
 

از هر کدام از پايانه هاي تهران که سوار اتوبوس شويد، تقريباً بعد از نه ساعت سواري در کرمانشاه پياده مي شويد. قيمت بليت هم از 11 تا 15 هزارتومان متغير است و بسته به نوع اتوبوسي است که انتخاب مي کنيد.

هواپيما:
 

روزهاي شنبه، يکشنبه و سه شنبه هواپيماها از فرودگاه مهرآباد به سمت فرودگاه کرمانشاه پرواز مي کند و بعد از يک ساعت و 40 دقيقه به مقصد مي رسد. قيمت بليت رفت و برگشت 55 هزار و 800 تومان است.

از دست ندهيد
 

هرکول روي صخره ها
 

بعضي از ديدني هاي تاريخي استان کرمانشاه، قبل از شهر کرمانشاه و در مسير شماست، مي توانيد قبل از رسيدن به مقصد در شهرهاي کنگاور و بيستون به تماشاي آنها برويد

معبد آناهيتا:
 

معبد آناهيتا در شهر کنگاور در شمال شرقي کرمانشاه نام شهر را جهاني کرده. گفته مي شود اين معبد براي آناهيتا يا الهه آب ساخته شده، بعضي هم آن را کاخ نيمه تمام خسرو پرويز مي دانند. به هر حال کارشناسان، دوره ساخت اين بنا را به سه دوره هخامنشي، اشکاني و ساساني مربوط مي دانند، اما شما اطلاعات دقيق تاريخي را مي توانيد از راهنماياني بگيريد که هر روز غير از روزهاي تعطيل از ساعت 7:30 تا 2:30 بعد از ظهر در مجموعه حضور دارند. معبد در بلوار انقلاب، روبه روي بيمارستان قرار دارد و مي توانيد رايگان به تماشاي آن برويد. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره 2222510 (0837) تماس بگيريد.

بيستون:
 

بيستون هم با سنگ نبشته تاريخي 2500 ساله اش در 30 کيلومتري کرمانشاه در دامنه کوه بيستون قرار دارد. مجموعه اي که پنج سال قبل در فهرست جهاني يونسکو به ثبت رسيد. سنگ نبشته بيستون يکي از مهم ترين سندهاي تاريخ اين دوره ايران است که شرح پيروزي داريوش اول برگئومات مغ و به بند کشيدن ياغيان را نشان مي دهد. اين محوطه 19 اثر تاريخي و نقش برجسته از جمله: غار شکارچيان، دژمادي، نقش برجسته هرکول، شهر پارتي، کاخ خسرو، کاروانسراي ايلخاني، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته گودرز دوم، وقف نامه شيخ عليخان زنگنه، کاروانسراي شاه عباسي، کتيبه و نقش برجسته داريوش و جاده معروف به جاده شاهي دارد. نقش برجسته فرهاد هم در همين جا قرار دارد. بازديد از اين سايت باستاني رايگان است و هر روز غير از روزهاي تعطيل رسمي مي توانيد از ساعت هشت صبح تا دو بعدازظهر به بيستون برويد. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره 3723815 (0832) تماس بگيريد.

هنري براي کربلائيان
 

حسين معين الرعايا و حسن معاون الملک از کساني بودند که در دوره قاجار تکيه اي براي روزهاي محرم در محله آبشوران برپا کردند که امروز محل ديدني شهر شده. نقاش تکيه معاون الملک ديوارها را به زيباترين شکل آراسته و البته بهترين جا را براي هميشه براي امام حسين (ع) نگه داشته.

يک دنيا حرف در يک نگاه
 

بازار هر شهر بهترين محل براي ديدن زندگي روزمره مردم، رفت و آمدشان، صنايع دستي، شيوه صحبت کردن و پوشش عادي آنهاست. تاريکه بازار هم از اين قاعده مستثنا نيست.

اين شيريني خوشمزه
 

معروف ترين شيريني محلي کرمانشاه کاک است. يک شيريني خوشمزه، ترد و بسيار شکننده که طرفداران زيادي دارد. از خود کرمانشاهي ها که بپرسيد نشاني بهترين کاک فروشي ها را به شما مي دهند.

چه بخريم؟
 

با چراغ در تاريکه بازار
 

بازار سنتي کرمانشاه که به تاريکه بازار معروف است، بهترين محل براي خريد صنايع دستي است که بعضي از آنها را مثل گيوه و پارچه موج از روستاهاي اطراف به کرمانشاه مي آورند.

خوردني:
 

کاک، نان خرمايي، نان برنجي و باقلواي کرمانشاهي از معروف ترين خوردني هاي کرمانشاه هستند. قديمي ترين قنادي کرمانشاه که اين سوغاتي هاي خوشمزه را مي فروشد، قنادي «شکرريز» است که در کرمانشاه دو شعبه دارد؛ يکي در چهار راه مدرس و ديگري در بلوار نوبهار پايين تر از مسکن و شهرسازي. البته در «تاريکه بازار» هم مي توانيد چند قنادي قديمي پيدا کنيد که کاک، نان برنجي و نان خرمايي تازه مي پزند.

صنايع دستي:
 

معروف ترين صنايع دستي کرمانشاه گيوه، نمد، پارچه موج، لباس کردي، قالي و گليم، وسايل چرمي، جاجيم، انواع سازها مثل تنبور، ديوان، دف و سه تار است. بهترين اينها را بايد در بازار اصلي شهر که به تاريکه بازار معروف است و حدود 180 سال قدمت دارد، پيدا کنيد براي رفتن به بازار بايد به خيابان مدرس و بعد به سمت مسجد جامع برويد.

چه بخوريم؟
 

هم آش و هم کباب
 

معروف ترين غذاهاي کرمانشاه خورش خلال و دنده کباب، آش ترخينه و آش عباسعلي و آبگوشت کرمانشاهي است.

کجا بگرديم؟
 

گردش در شهر تاريخ
 

مهم ترين جذابيت هاي کرمانشاه ديدني هاي تاريخي هستند که از طاق بسان در شمال شهر شروع مي شود و به تکيه معاون الملک در مرکز شهر مي رسد.

طاق بستان:
 

طاق بستان مجموعه اي از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته هاي دوره ساساني است که در شمال شهر کرمانشاه قرار دارد. اين مجموعه با ارزش حدود 1600 سال قدمت دارد. چند صحنه تاريخي از جمله ديهيم ستاني (مراسم مذهبي تاج گذاري) خسرو پرويز و اردشير دوم و همچنين صحنه قدرت نمايي شاهپور دوم و سوم به همراه چند سنگ نوشته به خط پهلوي کتبيه اي در آن کنده کاري شده است. وارد شهر که شديد بايد به طرف ميدان لب آب بپيچيد تا به بلوار طاق بستان برسيد.

تکيه معاون الملک:
 

اين بنا يکي از زيباترين بناهاي ديدني شهر کرمانشاه است که در دوره قاجار ساخته و براي برگزاري مراسم محرم ساخته شده. از زيبايي نقاشي هاي و تصاوير و کاشي هاي اين بنا متعجب خواهيد شد. اين مجموعه زيبا در محله آبشوران قديم و در خيابان شهيد حداد عادل قرار دارد و به موزه مردم شناسي کرمانشاه تبديل شده. هر روز که بخواهيد - البته غير از روزهاي تعطيل- از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر مي توانيد به تماشاي اين تکيه زيبا برويد.

موزه پارينه سنگي زاگرس:
 

در کرمانشاه نبايد موزه پارينه سنگي را از دست داد. اين موزه که مجموعه اي از ابزار آلات سنگي و استخوان هاي انسان از دوره هاي پارينه سنگي در منطقه غرب است، يکي از موزه هاي تخصصي کشور است. براي تماشاي اين موزه بايد به خيابان مدرس شهر کرمانشاه برويد. مي توانيد هر روز از ساعت هشت تا دو بعد از ظهر به موزه برويد. مي توانيد براي گرفتن اطلاعات بيشتر با 7286579 (0831) تماس بگيريد.

تکيه بيگلر بيگي:
 

تکيه بيگلر بيگي هم اثري قاجاري است و به خاطر آينه کاري هاي زيبايش در ميان آثار تاريخي کرمانشاه بي نظير است، تکيه تبديل به موزه خط و کتابت شده و اسناد قديمي خانواده بيگلر بيگي هم در آنجا به نمايش در مي آيد. براي ديدن تکيه بيگلر بيگي بايد تا محله قديمي فيض آباد و کوچه صارم الدوله برويد. غير از روزهاي تعطيل موزه از ساعت نه صبح تا سه بعداز ظهر براي بازديد باز است و مي توانيد آثار زيباي موزه را تماشا کنيد. اگر اطلاعات بيشتري مي خواهيد مي توانيد با شماره تلفن 7286579 (0831) تماس بگيريد.

موزه سنگ طاق بستان:
 

کرمانشاه يک موزه مهم ديگر در محوطه تاريخي طاق بستان دارد که حدود 45 اثر سنگي مربوط به دوره هاي اسلامي و ساساني و 14 سرستون دوره ساساني دارد. روي سرستون ها نقش هاي اهورا مزدا، آناهيتا، بهرام، درخت زندگي و نيلوفر کنده کاري شده اند. در بخشي ديگر از موزه هم نيم تنه خسرو پرويز نگهداري مي شود. هر روز غير از روزهاي سوگواري از ساعت هشت صبح تا نه شب براي بازديد عموم باز است. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره 4236045 (0831) تماس بگيريد.

کليساي قلب مقدس:
 

اين کليساي زيبا و قديمي کرمانشاه حدود سال 1291 ساخته شد. سه طاق نماي بيروني اين کليسا را زيبا کرده. اين کليسا براي عموم باز نيست. حتي روزهاي يکشنبه هم درهاي اينجا باز نخواهد بود. براي تماشاي نماي بيروني آن بايد تا خيابان جلوخان شهر کرمانشاه برويد. شايد آشنايي هم پيدا کرديد و توانستيد ساختمان و حياط زيباي کليسا را از نزديک ببينيد.

نکته
 

پارک کوهستان
 

عصر و غروب بهترين نقطه در کرمانشاه پارک کوهستان است در کنار طاق بسان که هم درياچه دارد و هم آبشار مصنوعي. در اين منطقه هم چشم انداز زيباي شهر را تماشا کنيد و هم شام را در مراکز تفريحي آن بخوريد.

سايه ها و تاريخ ها
 

در زير طاق بزرگ خسرو پرويز نيزه در دست دارد و بر اسب زره پوش سوار شده. البته اين تمام کندکاري زير طاق بزرگ نيست، بالاي اين تصوير خسروپرويز در حال انجام مراسم مذهبي تاج گذاري و دريافت فره ايزدي است.
منبع: نشريه ايرانشناسي سرزمين من شماره 5



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط