به بهشت خوش آمديد

«جنت»، «بهشت» شد وقتي عطاملک حسني عزم جزم کرد که بقعه اي با شکوه بر مزار علي بن جعفر(ع) بسازد. «جنت» که به حروف ابجد 453 مي شود، سال ساخت بناي اوليه امامزاده بود و «بهشت» که به ابجد 707 مي شود، ماده تاريخ بنايي که عطاملک بر مزار امامزاده بر پا کرد. امامزاده يک محراب از کاشي هاي زرين فام کم نظير هم داشت با ماده تاريخ «باب بهشت.» جنت و بهشت و باب بهشت، بقعه سراسر تزئينات بيرون دروازه کاشان قم را چنان محبوب کردند که
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به بهشت خوش آمديد

 به بهشت خوش آمديد
به بهشت خوش آمديد


 

نويسنده: فاطمه يزدي




 

در سفر به قم راهي امامزاده اي شويد که به بهشت شهره شده است
 

«جنت»، «بهشت» شد وقتي عطاملک حسني عزم جزم کرد که بقعه اي با شکوه بر مزار علي بن جعفر(ع) بسازد. «جنت» که به حروف ابجد 453 مي شود، سال ساخت بناي اوليه امامزاده بود و «بهشت» که به ابجد 707 مي شود، ماده تاريخ بنايي که عطاملک بر مزار امامزاده بر پا کرد. امامزاده يک محراب از کاشي هاي زرين فام کم نظير هم داشت با ماده تاريخ «باب بهشت.» جنت و بهشت و باب بهشت، بقعه سراسر تزئينات بيرون دروازه کاشان قم را چنان محبوب کردند که پيرامون امامزاده را مقابر خانوادگي و سنگ قبرهاي سياه و سفيد پر کردند. بعدها شهر آن قدر بزرگ شد که امامزاده و اهل قبور همسايه اش وارد شهر شدند. اهالي کتاب و سند هم، اثبات کردند اين علي بن جعفر آن علي بن جعفري نيست که خدمت چهار امام معصوم را کرده است بلکه از نوادگان آن حضرت است؛ براي همين بارگاه امامزاده علي بن جعفر (ع) يکي از محبوب ترين و زيباترين زيارتگاه هاي شهر پر امامزاده قم است؛ زيارتگاهي سراسر تزئينات با قدمتي بيش از 700 سال و مدفن دو امامزاده جليل القدر.

در گلزار شهدا
 

بناي زيباي امامزاده علي بن جعفر (ع) در گلزار شهداي قم واقع شده. بنايي که کاشي هاي زيباي آن را سال ها پيش دزديدند و آنچه باقي ماند هم لاجرم به موزه ملي سپرده شد. يادتان باشد اين تنها امامزاده خفته در اين حوالي نيست. بقعه سيد ابراهيم (ع) فرزند شاه چراغ و سيد احمد (ع) از نسل امام سجاد (ع)، کمي آن طرف تر هستند

نکته
 

از نسل بزرگان
 

علي بن جعفر(ع) مدفون در قم نواده حسن بن عيسي است که به همراه موسي مبرقع، فرزند امام جواد(ع) در اواخر قرن سه هجري به قم آمدند. با اين حساب نسب علي بن جعفر (ع) با چهار واسطه به امام جعفر صادق (ع) مي رسد. علي بن جعفري هم که روي سنگ قبر امامزاده حک شده، کوتاه شده همين نسب است و نشان مردي شريف از نسل امام جعفر صادق (ع) است.

چطور برسيم؟
 

از حرم تا حرم
 

براي رسيدن به بارگاه امامزاده علي بن جعفر (ع) در شهر قم مي توانيد با وسيله شخصي و وسايل نقليه عمومي اين مسيرها را در شهر قم انتخاب کنيد.

خودروي شخصي:
 

سرراست ترين مسير براي رسيدن به امامزاده براي کسي که در ميدان ورودي شهر- هفتاد و دو تن- است، از بلوار امام علي (ع) شروع مي شود. وقتي تابلوي حرم مطهر را ديديد، از بلوار خارج شويد و مستقيم در بلوار عمار ياسر برانيد. در تقاطع اين بلوار و خيابان چهار مردان وارد خيابان چهار مردان شويد. در اين خيابان کمي برانيد تا به گلزار شهدا برسيد. اما اگر مي خواهيد اول به زيارت حضرت معصومه (ع) برويد و بعد قصد امامزاده کنيد، از پارکينگ شرقي حرم که در انتهاي خيابان عمار ياسر قرار دارد، به سمت خيابان معلم برويد. بعد از گذشتن از ميدان معلم در ميدان بسيج به سمت گلزار شهدا برويد.

وسايل نقليه عمومي:
 

اگر در قلب شهر و در آستانه حضرت معصومه هستيد، در ابتداي خيابان چهار مردان سوار تاکسي هايي که يکراست شما را به گلزار شهدا مي برند، شويد. اما اگر در ورودي شهر هستيد، خودتان را به حرم حضرت معصومه (ع) برسانيد و از آنجا راهي گلزار شهدا شويد.

چطور بگرديم؟
 

آستان دوستان
 

پس از زيارت فرصت داريد تا زيبايي هاي به جا مانده از بناي امامزاده را ببينيد. چون بعضي از کاشي ها و محراب آن به موزه ملي رفته است. کمي آن طرف تر هم مي توانيد به ديدار دو امامزاده ديگر و مقابر باغ گنبد سبز برويد

باب بهشت:
 

آخرين اثر خاندان با اسم و رسم ابي طاهر کاشاني تا قبل از انتقال به موزه ملي روي ضلع جنوبي امامزاده بود؛ محرابي از 45 کاشي زرين فام، با خط و نقش هاي برجسته و پر از فنون شگفت انگيز که به حروف ابجد سال ساختش «باب بهشت» نام گرفت. امامزاده گچبري هاي ارزشمندي هم دارد که بعد از هفت سده همچنان به ديوارها و سقف بقعه چسبيده اند.

يک صحن يک ضريح:
 

داستان باب بهشت باعث شد تا چهار صحن امامزاده آن قدر شلوغ شود که توليت امامزاده مجبور شود صحن ها را يکي کند و مقابر را تسطيح. حالا امامزاده يک صحن وسيع دارد و يک ضريح نقره اي و يک ايوان زيبا و البته مسجد و حسينيه اي که به بنا اضافه شده اند. ايوان دو کفش کن دارد و مقرنس هاي گچي که يادگاري هاي فتحعلي شاه قاجارند.

امامزاده ابراهيم و احمد:
 

سيد ابراهيم (ع) فرزند حضرت شاهچراغ و سيد احمد (ع) از نسل امام سجاد (ع)، يک بقعه کوچک و جمع و جور دارند که فقط 150 متر با امامزاده علي بن جعفر (ع) فاصله دارد. پس ديدن اين بقعه قرن هشتمي را درست در روبه روي امامزاده از دست ندهيد.

مقابر باغ گنبد سبز:
 

قم در قرن هشتم هجري مقر حکومت فرمانروايان مستقلي بود که براي خودشان همه کار کردند. از ضرب سکه تا ساخت برج هاي باشکوه آرامگاهي. برج هاي سه گانه خاندان صفي با تزئينات غني گچبري 700 سالي هست که در همسايگي امامزاده قد علم کرده اند. مقابر باغ گنبد سبز از شاخص ترين مجموعه هاي آرامگاهي ايرانند.
منبع: نشريه ايرانشناسي سرزمين من شماره 5



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط