چه خبر از وسواس!

وسواس، يعني رفتارها، افكار و تصوراتي كه تكرار شونده و پايدار هستند. در اين بيماري معمولاً اختيار و اراده از فرد سلب مي شود. بسياري از روانشناسان فردي را كه به وسواس دچار است، يك بيمار محسوب مي كنند و معقتدند كه آنها دچار اختلالات اجتماعي هستند. در اين اختلال مدام افكار مزاحم و ناخواسته شكل مي گيرد كه فرد نمي تواند از دست آنها خلاص شود. مثلاً ممكن است دائماً از اينكه همه چيز آلوده است هراس داشته باشد و براي رهايي از اين هراس، مكرراً دست ها و اشياء را بشويد.
سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه خبر از وسواس!

چه خبر از وسواس!
چه خبر از وسواس!


 






 
وسواس، يعني رفتارها، افكار و تصوراتي كه تكرار شونده و پايدار هستند. در اين بيماري معمولاً اختيار و اراده از فرد سلب مي شود. بسياري از روانشناسان فردي را كه به وسواس دچار است، يك بيمار محسوب مي كنند و معقتدند كه آنها دچار اختلالات اجتماعي هستند. در اين اختلال مدام افكار مزاحم و ناخواسته شكل مي گيرد كه فرد نمي تواند از دست آنها خلاص شود. مثلاً ممكن است دائماً از اينكه همه چيز آلوده است هراس داشته باشد و براي رهايي از اين هراس، مكرراً دست ها و اشياء را بشويد. وسواس شست و شو نوعي از اين اختلال به شمار مي رود. اختلال وسواس ممكن است خفيف يا بسيار شديد باشد و حتي زندگي فردي و اجتماعي شخص را مختل كند.

انواع وسواس ها:
 

وسواس فكري: در اين گونه وسواس ها فرد به صورت مدام به پزشك مراجعه مي كند و ذهنش هميشه مشغول به نوعي بيماري است. در نوع ديگري از وسواس فكري، فرد مدام در انديشه گذشته و اينكه چرا چنين شد و چنين كرد، مي باشد.
وسواس عملي: وسواس عملي به شكل هاي مختلف بروز مي كند؛ مثلاً به صورت شست و شوي مكرر شمارش چندين باره، دقت بيش از حد و ...
وسواس ترس: در اين نوع وسواس، فرد دائماً از مرگ، از محيط‍، از امري خلاف اخلاقيات و بسياري چيزهاي ديگر ترس دارد.
وسواس نظم: در اين نوع وسواس فرد مدام اشياء و وسايل محل كار و منزل خود را كنترل و تنظيم مي كند تا همه چيز بسيار مرتب و منظم باشد.

علائم اختلال وسواسي
 

- اضطراب: شايع ترين علامت اين بيماري است. ممكن است فرد احساس كند اگر يك كار خاص را انجام ندهد، اتفاق بدي رخ مي دهد.
- ترس: فرد وسواسي همواره مي ترسد كه دچار حادثه ناگوار شود. حتي گاهي اوقات براي رهايي از اين احساس ترس دست به كارهاي خطرناك مي زند.
- پرخاشگري: گاهي براي انجام رفتارهاي وسواسي دست به كارهايي مي زند كه با پرخاشگري و عصبانيت همراه است.
- وارسي كردن: شخص وسواسي وقتي كاري انجام مي دهد، از انجام آن اطمينان ندارد. او مرتب همه چيز را وارسي مي كند؛ مثل قفل در.
- تكرار: فرد عملي را بارها انجام مي دهد.

زنان وسواسي:
 

وقتي زنان گرفتار وسواس تميزي شوند، بزرگترين دغدغه زندگي شان پاك كردن لكه ها و آلودگي ها خواهد شد. اين نوع وسواس مي تواند حتي در روابط زناشويي افراد نيز تأثيرگذارد. آنها مدام در حال بازخواست افراد خانواده هستند: آيا دست هايت را شسته اي؟ با كدام حوله دست هايت را خشك كردي؟ از كدام دستمال استفاده كردي؟ و هزار سؤال ديگر. بعضي اوقات وسواس در زنان به شكل بدبيني و شك به همسر بروز مي كند و تأثيرات رواني آن به تك تك افراد خانواده گسترش مي يابد.

ويژگي شخصيتي افراد وسواسي:
 

اين افراد در بيان عواطف گرم و لطيف معمولاً توانايي ندارند.
به ديگران توجه نمي كنند و آنچه را كه قبول دارند، انجام مي دهند.
تمركزي افراطي در انجام كارها دارند.
سختکوش هستند، ولي به علت توجه زياد به جزئيات، قادر نيستند به اصل مسائل بپردازند.
معمولاً كارها را ناتمام مي گذارند.
اغلب افرادي خشك به نظر مي رسند.
در تصميم گيري ها دچار ترديد مي شوند و احساس بلاتكليفي مي كنند.

اطرافيان فرد وسواسي، چگونه مي توانند به او كمك كنند؟
 

رفتار و اعمال فرد وسواسي غيرارادي است و او قادر به كنترل آنها نيست. بنابراين انتقاد و توهين و اعتراض جواب نمي دهد. رفتارهاي هيجاني مثل محبت بيش از حد، ناز و نوازش هاي افراطي و حتي توهين كردن به بيمار وسواسي كمك نخواهد كرد. در برخورد با فرد وسواسي بايد بسيار صبور بود وقتي که او شما را مجبور كرد به عنوان نمونه مرتب دست خود را بشوييد، با او بحث نكنيد و طوري وانمود كنيد كه خواسته هايش را انجام مي دهيد. شرايط پرتنش خانوادگي، بيماري وسواس را تشديد مي كند؛ بنابراين سعي كنيد محيط خانواده آرام باشد. خانواده فرد بايد بپذيرد كه وسواس نوعي بيماري است و با درك اين موضوع بايد با بيمار بهتر رفتار كرد. ساير افراد خانواده و نزديكان بيمار بايد سعي كنند اعتماد به نفس او را تقويت كنند. برخورد نزديكان بيمار با او بايد از روي دانش و بردباري باشد؛ بنابراين اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهيد. با او همكاري و همياري كنيد تا زودتر نتيجه بگيرد. او را تشويق کنيد تا بيشتر دلگرم شود. فرد وسواسي را نبايد بيش از حد كنترل و نظارت كرد. حتي بهتر است كاري با او نداشته باشيد. وسواس مي تواند يك بيماري يا علامتي از بيماري ديگر، مثل اسكيزوفرني يا افسردگي باشد؛ بنابراين بي توجهي به علائم وسواس، باعث فراموش كردن اصل بيماري مي شود. افرادي كه حساسيت بيشتري دارند، بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به وسواس هستند؛ لذا نبايد شخصيت آنها را تحقير كنيد و حساسيت آنها را افزايش دهيد؛ در عوض هنگام گفت و گو با آنها وانمود كنيد كه حق با آنهاست و از طريق قدرت استدلال و بيان خوب خود او را كم كم متوجه وضعيتش كنيد.

وسواس در چه كساني بروز مي كند:
 

وسواس همزمان با بلوغ در افراد شروع مي شود و به تدريج رشد مي كند. اگر اين اختلال در همان اوايل جواني بهبود نيابد، در بزرگسالي افسردگي نيز به آن اضافه خواهد شد. حدود 40 درصد از وسواسي ها اين بيماري را از خانواده خود به ارث برده اند. والدين كمال جو، فرزندان خود را بر اساس ضوابط خاصي تربيت مي كنند و در وسواسي كردن آنها تأثير مي گذارند. افرادي كه در خانواده شان با افراد وسواسي در تعامل هستند، بيشتر در معرض اين اختلال قرار دارند. افراد وسواسي معمولاً اين عبارات به گوششان خورده است كه: آدم بي عرضه اي هستي، لياقت نداري، به درد نمي خوري و ... آنها مرتباً سركوفت شنيده اند و چنين برخوردهايي بعدها ناراحتي عصبي يا وسواس به دنبال داشته است. كودكاني كه در كودكي خود دوران آشفته اي داشته و با ترس و ناامني بزرگ شده اند و هميشه وحشت زده بوده اند، بيشتر در معرض وسواس هستند. برخلاف تصور عموم كه اختلال وسواس را مختص خانم ها مي داند، اين مشكل در خانم ها و آقايان به صورت يكسان بروز مي كند. ميزان ابتلا به وسواس در ميان مجردها بيشتر از متأهل هاست.

درمان وسواس:
 

براي درمان وسواس روش هاي مختلفي وجود دارد برخي از آنها عبارتند از:
1- بيمار را از محيط خانواده و محل اقامت خود دور كنيد و او را براي مدتي به يك منطقه آرام ببريد. 2- ايجاد اشتغال و سرگرمي كنيد. تميزكردن هاي مكرر و دوباره كاري ها به اين دليل است كه فرد وقت كافي براي انجام آنها در اختيار دارد. به همين دليل بهتر است در حد امكان سرگرمي او را زيادتر كنيد تا ديگر به وسواس فكر نكند. 3- فرد وسواسي را از گوشه گيري و تنهايي بيرون بكشانيد. زندگي در جمع عاملي براي فراموشي وسواس است. مسافرت هاي دسته جمعي ترتيب بدهيد؛ طوري كه همه مجبور باشند با يك شيوه واحد زندگي كنند. 4- گاهي لازم است نزديكان فرد با كنايه طوري به او تفهيم كنند كه بايد تغييري در رفتارهاي خود بدهد و به او اجازه دهند راجع به افكار خود حرف بزند. 5- شيوه هاي روان درماني وسواسي توسط روانكاو صورت مي گيرد؛ بنابراين هرگاه كاري از عهده شما برنيايد، مي توانيد از يك روانكاو كمك بگيريد. روان درماني وسواس مي تواند از طريق مصرف دارو يا بدون دارو انجام گيرد. از قديمي ترين داروهاي وسواس مي توان به كلوميپوامين كه نوعي داروي ضد افسردگي است، اشاره كرد. «ليتيوم»، «كلونازپام» و «پيموزايد» از ديگر داروها هستند. يكي از روش هاي سنتي درمان وسواس استفاده از گل گاو زبان است. عصاره آبي گل گاوزبان، دارويي مؤثر و بي خطر در درمان بيماران مبتلا به اختلال وسواس محسوب مي شود.
در روش درمان بدون دارو، فرد از طريق رفتار شناختي تحت مداوا قرار مي گيرد كه رويارويي تدريجي با عامل هراس و خودداري از انجام كارهاي خاص، به مرور از اضطراب و هراس او مي كاهد.
منبع: نشريه دنياي سلامت شماره 68



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.