خوب غذا بخوريد، سال ها زندگي کنيد...

از ازل تا ابد آرزوي هميشگي انسان اين بوده که زندگي جاودان داشته باشد و هرگز از اين دنيا نرود. افسانه هاي بسياري در ادبيات همه کشورهاي دنيا درباره اين آرزوي انسان نقل شده؛ اسفنديار ايراني، آشيل يوناني، زيگفريد آلماني و ... . پايان افسانه همه اين قهرمان ها مرگ است با تيري که از کمان تقدير رها مي شود و بر تنها نقطه آسيب پذير مي نشيند که نشان دهنده فاني بودن اوست، ولي انسان مي خواهد هر چه بيشتر عمر کند و دنبال «رازهاي طول عمر» و ديرتر پير شدن است.
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوب غذا بخوريد، سال ها زندگي کنيد...

خوب غذا بخوريد، سال ها زندگي کنيد...
خوب غذا بخوريد، سال ها زندگي کنيد...


 






 
از ازل تا ابد آرزوي هميشگي انسان اين بوده که زندگي جاودان داشته باشد و هرگز از اين دنيا نرود. افسانه هاي بسياري در ادبيات همه کشورهاي دنيا درباره اين آرزوي انسان نقل شده؛ اسفنديار ايراني، آشيل يوناني، زيگفريد آلماني و ... . پايان افسانه همه اين قهرمان ها مرگ است با تيري که از کمان تقدير رها مي شود و بر تنها نقطه آسيب پذير مي نشيند که نشان دهنده فاني بودن اوست، ولي انسان مي خواهد هر چه بيشتر عمر کند و دنبال «رازهاي طول عمر» و ديرتر پير شدن است.
حالا محققان و پژوهشگران علم تغذيه نيز در اين زمينه تلاش مي کنند. سال ها مطالعات گسترده نشان داده اند که ممکن است راز طول عمر ما در غذاهايي باشد که هر روز مي خوريم. در زير درباره تعدادي از غذاهايي که مصرف آنها مي تواند فرايند پيري را کند نموده و زندگي سالم و شادتري به ما هديه کند، مي خوانيد:

فيبرها
 

سبک زندگي مدرن امروز ما را وا داشته غذاهاي آماده بخوريم که سريع آماده مي شوند و مي توان گفت اين غذاها اصلا فيبر در خود ندارند. خوردن غذاهاي داراي فيبر قابل حل در طولاني مدت اثرات مثبت زيادي بر سلامتي شما دارد.

فوايد فيبر:
 

- در تنظيم فعاليت روده ها و پيشگيري و برطرف کردن يبوست و بواسير بسيار موثر است.
- به کساني که سعي دارند لاغر شوند و تلاش مي کنند وزن مناسب خود را حفظ نمايند، کمک مي کند.
- احساس سيري به ما مي دهد و باعث مي شود ديرتر احساس گرسنگي کنيم.
- قند خون را تنظيم مي کند و در کنترل بيماري ديابت نقش موثري دارد.
- در پيشگيري از سرطان روده بزرگ و پستان موثر است.
- ميزان کلسترول بد خون (LDL) را پايين مي آورد و به اين ترتيب از خطر بروز بيماري هاي قلبي- عروقي کاسته مي شود.

چه غذاهايي فيبر دارند؟
 

- سيب
- جوي دوسر
- لوبيا و ديگر حبوبات
- ميوه ها و سبزي ها
- بلغور و جوي سبوسدار
- برنج قهوه اي (اين برنج کلسترول خون را پايين مي آورد).
خوب است بدانيد که غذاهاي حاوي فيبر آهسته تر هضم مي شوند و به همين خاطر از بالا رفتن ناگهاني قند خون جلوگيري مي کنند. اين در حالي است که با خوردن نان سفيد، سيب زميني و شيريني ها قند خون سريع افزايش پيدا مي کند. خوردن مسهل ها به رفع يبوست کمک مي کند و فيبر هم همين خاصيت را دارد، ولي اين ماده طبيعي ويژگي ديگري هم دارد و آن اينکه خوراکي هاي پرفيبر، معده ما را پر مي کنند، از اين رو ديرتر گرسنه مي شويم و کاهش وزن برايمان راحت تر خواهد بود.

روغن هاي مفيد
 

راديکال هاي آزاد مي توانند پير شدن را تسريع کنند. بايد تا جاي ممکن اين مواد مضر را از بدن خارج کرد. روغن هاي مفيد و سالم داراي موادي به نام آنتي اکسيدان هستند که با اين راديکال هاي آزاد مقابله مي کنند. اسيدهاي چرب ضروري هم باعث مي شوند احساس جواني کنيد و جوان به نظر برسيد. روغن زيتون، کبد ماهي، بزرک و کنجد از روغن هاي سالمي هستند که مي توانند از بدن شما در برابر آسيب راديکال هاي آزاد محافظت کنند.

اين روغن ها فوايد زيادي دارند:
 

- از فعاليت عوامل سرطان زا جلوگيري مي کنند.
- هضم غدا را آسان مي کنند.
- اثرات ضدالتهابي دارند.
- روغن هاي حاوي امگا- 3، ميزان تري گليسيريد خون را پايين مي آورند و به اين ترتيب خطر تشکيل پلاک هاي مسدود کننده شريان ها نيز کاهش مي يابد. تجمع اين پلاک ها در شريان ها مي تواند به بروز بيماري هاي قلبي- عروقي و سکته قلبي منجر شود.
- مصرف برخي از اين روغن هاي سالم مي تواند باعث افزايش ميزان کلسترول خوب (HDL) شود.
- روغن هاي مفيد و سالم در حفظ سلامت و زيبايي پوست هم موثرند.
- افزايش توان حافظه و بهبود کارکردهاي ذهني از ديگر فوايد مصرف اين روغن هاست.

آب
 

ثابت شده که بيشتر افراد به قدر کافي و آن قدر که بايد آب بنوشند، آب نمي نوشند. بنا به منابع علمي معتبر هر کسي روزانه بايد حداقل 8 ليوان آب بنوشد. نوشيدن آب کافي زندگي سالم تر، شادتر و طولاني تري را به شما هديه مي کند.
آبي که مي نوشيد، سموم را از بدن شما پاک مي کند، نياز بافت ها به آب را برآورده مي سازد، به هضم فيبرها کمک مي کند و به بدن انرژي مي دهد.

سويا
 

درباره سويا مطالب ضد و نقيضي گفته مي شود، ولي سويا خواص مفيد بسياري دارد و مصرف آن عمر شما را طولاني تر مي کند.

بعضي فوايد سويا را در زير مي خوانيد:
 

- شواهد علمي ثابت کرده اند که فيبر موجود در سويا ميزان کلسترول خون را پايين مي آورد و به اندازه برخي داروهاي کاهنده کلسترول خون موثر است. همچنين مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را نيز کاهش دهد.
- سويا مقداري آهن دارد، ولي نمي تواند علايم کم خوني (آنمي) را برطرف کند. اين نکته براي زنان خيلي مهم است که غذاهاي حاوي آهن بالا از قبيل گوشت ها را به اندازه کافي مصرف کنند؛ چون آنها به خاطر خونريزي قاعدگي ماهانه خون از دست مي دهند و امکان ابتلا به کم خوني در آنها بالاست.
- گفته شده که سويا از شدت علائم ناراحت کننده دوران يائسگي مانند گر گرفتگي مي کاهد.

غذاهاي زير سرشار از سويا هستند:
 

- شير سويا
- ماست سويا
- توفو (پنير سويا)

آنتي اکسيدان ها
 

غذاهايي که براي حفظ و ارتقاي سلامتي مفيد هستند، آنتي اکسيدان ها و فيتوکميکال هاي فراواني در خود دارند که ممکن است فرآيند پيري را کند کنند.
بعضي از مزاياي مصرف اين خوارکي ها را در زير مي خوانيد:
- پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي.
- پيشگيري از ابتلا به سرطان.
- تنظيم و تعادل برقرار کردن بين کارکرد دستگاه هاي بدن.
- تقويت قواي شناختي و حافظه
اين غذاها، منابع غني کاروتنوئيدها و آنتوسيانين ها هستند که رنگ هاي نارنجي، قرمز و سبز پرتقال، نارنگي و هويج، گوجه فرنگي، سيب و سبزيجات نمونه هايي هستند که همه مي شناسيم.

نمونه هاي ديگر:
 

- بروکلي، که ممکن است از ابتلا به سرطان روده بزرگ پيشگيري کند.
- اسفناج و کلم برگ که هر دو سرشار از کلسيم هستند و امکان دارد از بيماري هايي که احتمال بروز آنها با افزايش سن بيشتر مي شود، پيشگيري کنند. بيماري تحليل رفتگي ماکولاي چشم يکي از اين بيماري هاست که از عوامل نابينايي در سالمندان است.
- گوجه فرنگي ليکوپن فراواني در خود دارد که ثابت شده در پيشگيري از ابتلا به سرطان دهانه رحم و پروستات موثر است.
- کاهو، کدو، سيب زميني هندي و سيب زميني شيرين که مي توانند از پوست در برابر سلول هاي سرطاني محافظت کنند.
- توت ها، آلو برقاني و بادمجان که به کبد کمک مي کنند تا کلسترول را بازيافت و حذف کند، خطر بروز بيماري هاي قلبي- عروقي پايين آيد و توانايي هاي شناختي فرد افزايش پيدا کند.
منبع: دنياي تغذيه شماره 106



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.