فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟

هارپ (HAARP) مخفف High Frequency Active Auroral Research program برنامه پژوهشي يونسفر فعال با فرکانس بالا است که در سال 1993 براي بررسي و پژوهشي در مورد لايه يونسفر با استفاده از امواج راديويي ELF/ULF/VLF تاسيس شده است.
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟

فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟
فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟


 

ترجمه: ناديا زکالوند




 
هارپ (HAARP) مخفف High Frequency Active Auroral Research program برنامه پژوهشي يونسفر فعال با فرکانس بالا است که در سال 1993 براي بررسي و پژوهشي در مورد لايه يونسفر با استفاده از امواج راديويي ELF/ULF/VLF تاسيس شده است.
اين تاسيسات مشترکا توسط نيروي هوايي، دريايي آمريکا و دانشگاه آلاسکا ايجاد شده و نزيک به 15 دانشگاه آمريکايي ديگر آن را پشتيباني مي کنند.
اين سيستم در حال حاضر از يک مجموعه آنتن هاي مخصوص شامل 180 برج آنتن آلومينيومي به ارتفاع 23/50 متر تشکيل شده که بر روي زمين پهناوري به مساحت 23000 مترمربع در آلاسکا نصب شده است. اين آنتن ها در امواج مافوق کوتاه ELF/ULF/VLF را با 3/6 مگاوات ERP توليد مي کنند و به يونسفر مي فرستند.

فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟

يونسفر لايه فوقاني استرتوسفر بوده و از اجزاي بسيار پرباري تشکيل شده است. اين لايه از ارتفاع متوسط 55 کيلومتري سطح زمين آغاز مي شود و تا ارتفاع 600 کيلومتري بالا مي رود. وجود اين لايه که تراکم انرژي در آن بسيار بالاست، براي زمين حياتي است، زيرا از آن در برابر انرژي در آن بسيار بالاست، براي زمين حياتي است، زيرا از آن در برابر پرتوهاي زيان بار خورشيد (اشعه ايکس و فوق بنفش) محافظت مي کند. لايه يونسفر اجزايي را که بار الکتريکي داشته و از بادها و توفان هاي خورشيدي و کيهاني به وجود مي آيند، «جذب» خود مي سازد.
سيستم هارپ طوري طراحي شده است که بر روي يونسفر تاثير مستقيم داشته باشد. از نمونه هاي اين تاثيرات، قرمز و گداخته شدن و يا ذره بيني نمودن لايه را مي توان نام برد.
امواج آنتن ها پس از اصابت به يونسفر و بازگشت به زمين، قادرند نه تنها به عمق دريا بروند، بلکه فراتر رفته و به اعماق زمين نيز وارد مي شوند و عملکرد آن مانند راديوترموگرافي Radio Thermography است که امروز زمين شناس ها براي اکتشافات مخازن مختلف، شامل گاز و نفت استفاده مي کنند. وقتي يک موج کوتاه راديوترموگرافي به داخل زمين فرستاده مي شود، به لايه هاي مختلف برخورد کرده و آن لايه ها را به لرزه درآورده و از لرزش، صدايي با فرکانس مخصوصي توليد شده و به سطح زمين بازمي گرداند و زمين شناس ها با کمک اين صداي منعکس شده مي توانند مخازن زيرزميني را شناسايي کنند. تفاوت هارپ و راديوموگرافي در اين است که دومي لايه هاي زيرزميني را با قدرتي به اندازه 30 وات به لرزه درمي آورد، در حالي که هارپ سيستم بسيار پيشرفته اي است که همان لايه هاي زمين را مي تواند با قدرتي معادل يک تا ده ميليارد وات بلرزاند! هرچقدر قدرت امواج بيشتر باشد، اثرات ذره بيني آن و تاثيراتش روي يونسفر بيشتر مي شود.
امواج بازگشتي از يونسفر، پس از ورود به عمق دريا مي توانند موجب مرگ موجودات دريايي، به ويژه نهنگ ها و دلفين ها شوند.

فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟

هارپ و شايعه
 

نظريات متعددي در مورد خطرات «پروژه هارپ» و يا استفاده از اين تاسيسات به عنوان يک سلاح تاکنون عنوان شده است. از ايجاد زمين لرزه هاي متعدد در مناطق مختلف جهان گرفته تا کنترل آب و هوا، و ده ها ادعاهاي مختلف که بايد صحت علمي آن ها بررسي شود.
مشهورترين اين ادعاها از سوي روزنامه «پراوادا» در روسيه مطرح گرديد که در آن مدعي شده اند آمريکا با اين تاسيسات زلزله هائيتي را خلق کرده است. در گذشته- سال 2003 - دوماي روسيه از وجود هارپ ابراز نگراني کرده بود و حتي برخي مدعي اند که توفان کاترينا توسط تاسيسات روس ها ايجاد شد تا به آمريکا ضرر بزند. اين نظريات موارد زير را ناشي از سيستم هارپ مي دانند:
1- ايجاد موج فوق کوتاه (Extreme low Frequency:EIf)
با فرکانس 1 تا 20 هرتز توسط يونوسفر که با برخورد امواج هارپ توليد شده و سپس به زمين فرستاده مي شود و تا اعماق 35 کيلومتري زمين نفوذ مي کند و پس از برخورد با لايه هاي مختلف زيرزميني، توليد صدا نموده و در پي آن ايجاد زلزله مي نمايد.
2- انتقال سونامي، خشکسالي، آتشفشان ها، سيل ها، توفان هايي نظير کاترينا در نيواورلئان.
3- انتقال نيروي برق از محل تاسيسات هارپ به نقطه اي ديگر از زمين و همچنين انتقال برق از زمين به ماهواره ها

فن اوري هارپ افسانه يا واقعيت؟

4- ايجاد اختلال و کنترل فرکانس هاي نوري مغز در سطوحي به وسعت شهرها و کنترل انسان ها از راه دور و ايجاد غش و توليد وهم در مغز انسان ها.
5- ايجاد اختلال در جريان برق و قطع برق شهري و اختلال در کار کامپيوترهاي مسافربري، جت هاي جنگنده، کشتي ها، زيردريايي ها و ...
6- ايجاد انفجارهاي عظيم زيرزميني با قدرت بمب هاي اتمي و بدون توليد اشعه هاي راديواکتيو.
7- اختلال در عملکرد طبيعي يونسفر که چرخش زمين را در کنترل دارد. احتمال بسيار مي رود که در صورت دستکاري هاي متناوب، تاثيراتي در حرکت چرخشي زمين ايجاد گردد، بدين صورت که يا چرخش را سرعت بخشد و يا کند نمايد.
8- ايجاد ديوارهاي راديويي ضد هواپيما و ضد موشک هارپ مي تواند با يک عملکرد، کليه کامپيوترهاي يک هواپيما را از فصلي دور از کار انداخته و موجب سقوط آن شود.
9- يکي ديگر از زمينه هاي اجرايي «هارپ» که بسيار نگران کننده مي نمايد، سطح رواني الکترونيکي است. دانشمنداني که در اين زمينه تحقيق کرده اند، معتقدند که دو موج که در کنار يکديگر باشند و فرکانس يکي از آنها تغيير يافته باشد، اثراتي به بار مي آورند که بر اساس آنها مي توان عملکردهاي مغزي عميق انسان را از فاصله دور کنترل کرد و نتايج آن نيز «بسيار محسوس» خواهد بود.
در واقع، برخي از امواج بسيار کوتاه (حدود 7 هرتز) مي تواند پيدايش عناصري شيميايي در مغز گردند که طيف وسيعي از واکنش هاي احساس و يا عقلاني را برمي انگيزاند. برخي ديگر از محققان معتقدند که امواج انتقالي تغييراتي در فشار خون پديد آورده، سبب تغييرات جريانات يون هاي کلسيم، پتاسيم و سديم مي گردند. اين جريانات با عبور از در جداره هاي سلولي، سيگنال هاي ميکروالکترونيک به وجود مي آورند که در سيستم عصبي پخش گرديده و مغز را از آنچه در اطراف مان مي گذرد، مطلع مي سازد. بدين ترتيب مغز پس از آگاهي از اطلاعات، به نوبه خود سبب واکنش يک ماهيچه ، اتخاذ يک تصميم و بروز يک احساس و يا حتي يک بيماري مي گردد، علاوه بر اين، اين امواج، PH خون را تغيير داده و سيستم ايمني بدن را تضعيف مي کنند.
اگرچه چنين موضوعاتي از طرف منابع مختلف بسياري مطرح گرديده اند، اما هيچگونه سند يا مدرک علمي در پشتيباني از تاثيرات هارپ و ادعاهاي مربوطه تاکنون در مجامع علمي مطرح و يا منتشر نشده و از طرف بسياري از منتقدي «افسانه» و «نظريات توطئه انگيز» قلمداد شده اند.
منبع:نشريه اطلاعات علمي - شماره367



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.