نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

اگرچه هميشه در نگارش هاي اخير فتوشاپ، فيلتري براي دادن جلوه اي آبرنگي به عکس ها وجود داشته است، صرفاً با کليک کردن آن فيلتر نمي توان نتيجه ي مطلوبي را به دست آورد. نقاشي هاي آبرنگي، از رنگ هاي شفاف به وجود مي آيند که از پس هم ديده مي شوند و خطوط تيره اي آن ها را احاطه نمي کنند. در اين نوع نقاشي، معمولاً بافت و پستي بلندي هاي کاغذ يا مقواي زمينه را مي توان از پشت رنگ ها
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد
نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد


 






 

( تبديل کردن عکس هاي معمولي به نقاشي هاي آبرنگي- قلمي)
 

اگرچه هميشه در نگارش هاي اخير فتوشاپ، فيلتري براي دادن جلوه اي آبرنگي به عکس ها وجود داشته است، صرفاً با کليک کردن آن فيلتر نمي توان نتيجه ي مطلوبي را به دست آورد.
نقاشي هاي آبرنگي، از رنگ هاي شفاف به وجود مي آيند که از پس هم ديده مي شوند و خطوط تيره اي آن ها را احاطه نمي کنند. در اين نوع نقاشي، معمولاً بافت و پستي بلندي هاي کاغذ يا مقواي زمينه را مي توان از پشت رنگ ها تشخيص داد و همين باعث افزايش جلوه ي اثر مي شود. بسياري از هنرمندان نقاش، طرح هاي آبرنگي خودشان را با خطوط تيره اي که با قلم به دور مرزها مي کشند، برجسته تر و پررنگ تر نشان مي دهند. با استفاده از فتوشاپ مي توانيد با به کار بردن چند فيلتر در لايه هاي مختلف، همين جلوه را به عکس هاي ديجيتالي خودتان بدهيد.

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

براي شروع، کليد D را فشار دهيد تا رنگ هاي پيش زمينه و پس زمينه به حالت هاي پيش فرض خودشان بازگردند( يعني رنگ پيش زمينه سياه شود و رنگ پس زمينه سفيد). حالا عکس دلخواه تان را در فتوشاپ باز کنيد ( يادتان باشد که برخي از عکس ها اصلاً به درد آبرنگي شدن نمي خورند). هنگامي که عکس را باز مي کنيد، فقط يک لايه در آن وجود دارد که در کادر لايه ها با نام Background مشخص است. حالا نياز به کپي برداري از اين لايه ي زمينه را داريم، بنابراين، آن را در کادر لايه ها با ماوس به پايين بکشيد و روي آيکن ايجاد کردن لايه هاي جديد( New Layer) رها کنيد تا يک کپي از آن به وجود بيايد.
آيکن ايجاد کردن لايه ي جديد را در پايين کادر لايه ها کليک کنيد تا لايه ي جديدي ايجاد شود. اين لايه( که نامش Layer 1 است) در ابتدا کاملاً خالي خواهد بود. کليدهاي Ctrl+Delete را به طور هم زمان فشار دهيد تا اين لايه ي خالي از رنگ سفيد( که رنگ پس زمينه است) پر شود. اين لايه ي Layer 1( لايه ي سفيد شده) اکنون بالاتر از دو لايه ي Background و Background copy قراردارد. آن را با استفاده از ماوس بگيريد و بين دو لايه ي ديگر قرار دهيد.
لايه ي Background copy را نيز( که اکنون بالاترين لايه است) با ماوس بگيريد و روي آيکن ايجاد کردن لايه ي جديد( New Layer) رها کنيد تا يک کپي از آن به وجود بيايد. در حالي که لايه ي تازه ايجاد شده ( با نام Background copy 2 ) انتخاب شده است، دکمه ي تنظيمات لايه ها را که در زير کادر لايه ها قرار دارد( آيکن آن به شکل دايره اي نيمه سياه و نيمه سفيد است) کليک کنيد تا فهرست آن باز شود. در اين فهرست، گزينه ي Black & White را انتخاب نماييد. با کليک کردن اين گزينه، عکس به حالت سياه و سفيد در مي آيد و پنجره ي تنظيمات سياه و سفيد نيز باز خواهد شد. در صورت تمايل مي توانيد شدت رنگ هاي مختلف را در اين پنجره تغيير دهيد تا ترکيبي دلخواه را به دست بياوريد. شايد فشار دادن دکمه ي Auto هم براي تان کارساز باشد. در هر صورت اگر پس از تغييرات بسيار از نتيجه ي کار راضي نبوديد، دکمه ي Cancel را بزنيد و پنجره را دوباره از نو باز کنيد. در پايان، دکمه ي OK را کليک کنيد تا اين پنجره بسته شود و اگر تغييري داده ايد، روي عکس اعمال گردد.

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

حالا کليدهاي Ctrl+E را فشار دهيد. اين کار باعث مي شود که لايه ي تنظيم سياه و سفيد( که با انتخاب کردن گزينه ي Black & White ايجاد شده بود) در لايه ي زير خود ادغام شود. نام اين لايه ي ادغام شده، هم چنان Background copy 2 است. حالا منوي Filter را که در بالاي پنجره ي برنامه قرار دارد کليک کنيد تا فهرست آن باز شود. در اين فهرست، نشانگر ماوس را روي گزينه ي Stylize ببريد و در فهرست ديگري که باز مي شود، گزينه ي Find Edges را کليک کنيد. با اين کار، عکس تبديل مي شود به خطوطي سياه و سطوحي خاکستري.
يک بار ديگر منوي Filter را کليک کنيد تا باز شود. اين بار، نشانگر ماوس را روي گزينه ي Blur ببريد و در فهرست ديگري که باز مي شود، گزينه ي Smart Blur را انتخاب کنيد. با اين کار، پنجره ي کوچکي باز خواهد شد. دو اهرم در اين پنجره وجود دارند به نام هاي Radius و Threshold . اين دو اهرم را طوري تغيير دهيد تا مرزهاي موجود در تصويرتان حالتي نرم و شسته شده پيدا کنند. سپس دکمه ي OK را بزنيد تا هم پنجره بسته شود و هم تغييرات روي عکس اعمال شوند. اکنون جزييات عکس تان تا حد زيادي کاهش پيدا کرده است و لبه ها در آن نرم تر شده اند.
حالا فهرست بالاي کادر لايه ها را باز کنيد و گزينه ي Multiply را در آن انتخاب نماييد. با اين کار، رنگ هاي لايه ي زيرين، در لا به لاي خطوط تيره ي لايه ي بالايي ديده خواهند شد. لايه ي Background copy را کليک کنيد تا انتخاب شود. سپس منوي Filter را که در بالاي پنجره ي برنامه قرار دارد کليک کنيد تا فهرست آن باز شود. در اين فهرست، نشانگر ماوس را روي گزينه ي Noise ببريد و در فهرست ديگري که باز مي شود، گزينه ي Median را کليک کنيد. پنجره ي کوچکي باز خواهد شد. در اين پنجره، اهرم Radius را با ماوس بگيريد و طوري تغيير مکان دهيد تا عکس و رنگ هاي آن محوتر شوند. سپس دکمه ي OK را بزنيد.

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

در حالي که لايه ي Background copy انتخاب شده است، کليد Alt را نگه داريد و دکمه ي Add layer mask را که در زير کادر لايه ها قرار دارد کليک کنيد تا ماسک سياهي در آن لايه ايجاد شود. اين ماسک سياه، رنگ هاي موجود در آن لايه را پنهان خواهد کرد. ابزار قلم مو را کليک کنيد تا انتخاب شود( و يا کليد B را فشار دهيد). فهرست انتخاب نوع قلم را در بالاي صفحه ي برنامه باز و قلم بزرگي با لبه هاي نامنظم انتخاب کنيد. در صورت نياز مي توانيد اهرم موجود را به سمت راست ببريد تا اندازه ي قلم بزرگ تر شود. عدد مربوط به کادر Opacity را که در تنظيمات بالاي صفحه وجود دارد، روي 50% بگذاريد.
اکنون بايد رنگ سفيد به عنوان پيش زمينه انتخاب شده باشد. اگر چنين نيست، دکمه ي جا به جا کردن رنگ هاي پيش زمينه و پس زمينه را که با آيکن فلش دو سر ريزي در بالاي اين رنگ ها( در بخش پاييني جعبه ابزار) قرار دارد کليک کنيد تا رنگ سفيد به عنوان رنگ پيش زمينه و رنگ سياه به عنوان رنگ پس زمينه قرار بگيرند. ماوس را روي عکس کليک کنيد و طوري حرکت دهيد که بخش هاي دلخواه تان از ماسک پاک و رنگ هاي آن به تدريج نمايان شوند. با توجه به اين که شفافيت قلم( Opacity) را روي 50% گذاشته ايم، مي توانيد با عبور دادن مجدد قلم مو از روي بخشي از ماسک که پاک شده است، آن بخش را پررنگ تر کنيد تا جلوه اي طبيعي تر به دست بياوريد. اگر بخواهيد، مي توانيد کارتان را هنرمندانه تر انجام دهيد: مي توانيد ميزان شفافيت قلم را از 50% هم کم تر کنيد. در اين حالت امکان ايجاد سطوحي چند لايه در رنگ هايي که ظاهر مي شوند به وجود خواهد آمد. اگر اطراف عکس را به صورت نامنظم پاک کنيد، عکس تان حالت هنري بهتري به خود خواهد گرفت.

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

حالا اندازه ي قلم تان را کوچک کنيد( اين کار را با زدن کليک راست روي عکس، در حالي که ابزار قلم انتخاب شده است مي توانيد انجام دهيد). سپس با دقت به انجام ريزه کاري در عکس بپردازيد. در اين مرحله است که هنر شخص شما وارد کار مي شود و کار را از اعمال کردن فيلتر روي عکس فراتر مي برد. با توجه به رنگ بندي به کار رفته در عکس تان، مي توانيد حالت هاي ديگري را براي لايه ي Background copy 2 آزمايش کنيد تا هرکدام را که جلوه ي بيش تري به کارتان مي دهد، به کار ببريد. براي اين کار، نخست لايه ي Background copy 2 را کليک کنيد تا انتخاب شود. سپس فهرستي را که در بالاي کادر لايه ها قرار دارد باز کنيد و گزينه ي ديگري مانند Hard Light و يا Darken را به کار ببريد تا ظاهري کاملاً متفاوت خلق کنيد.

نقاشي « آبرنگ و قلم» بسازيد

منبع:صفر و يک، شماره 26.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما