مخدرهاي قرن 21

اگر در مورد تغييرات رفتاري، جسمي و روحي مصرف کننده هاي مواد مخدر کنجکاو هستيد، اين مطلب براي شما تهيه شده است. پيشنهاد مي شود پس از مطالعه ي اين مطلب فوري انگشت اتهام به سوي کسي نگيريد. اما هدف ما بالا بردن شناخت شما در مورد مواد مخدر و عوارض آن است؛ فقط همين. براي برخورد با فرد معتاد، بخصوص جوان ها حتماً بايد با کارشناسان اين امر مشاوره کرد.
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مخدرهاي قرن 21

 مخدرهاي قرن 21
مخدرهاي قرن 21


 






 
اگر در مورد تغييرات رفتاري، جسمي و روحي مصرف کننده هاي مواد مخدر کنجکاو هستيد، اين مطلب براي شما تهيه شده است. پيشنهاد مي شود پس از مطالعه ي اين مطلب فوري انگشت اتهام به سوي کسي نگيريد. اما هدف ما بالا بردن شناخت شما در مورد مواد مخدر و عوارض آن است؛ فقط همين. براي برخورد با فرد معتاد، بخصوص جوان ها حتماً بايد با کارشناسان اين امر مشاوره کرد.

پان پراگ
 

پان از برگهاي خشک شده ي درخت تبل و تنباکو که با آهک مخلوط و کوبيده شده تهيه مي شود. اين ماده در بسته هاي سبز رنگ شبيه حنا و بسته هاي آلومينيومي با عکس بازيگران در قالب آدامس هاي خوشبوکننده توليد مي شود.
ـ خصوصيات مصرف:
داشتن نازلترين قيمت در بين مواد مخدر، جذاب بودن اين ماده براي کودکان و نوجوانان و خوشبوکننده ي دهان در قالب آدامس از خصوصيات اين ماده ي مخدر است.
ـ عواقب:
احساس سبکي و گيجي، از دست دادن تعادل فکري، دندان قروچه، لرزش و از حرکات غير طبيعي در چشم، وابستگي روحي و رواني، افسردگي و... پوسيدگي شديد دندان ها، سرطان لثه، دهان و حنجره و نارسايي کليه ها از عواقب مصرف پان پراگ است.

شيشه
 

از لحاظ شيميايي ساختار شيشه شباهت بسياري به آمفتامين دارد. شکل ظاهري آن به صورت پودر سفيد و شفاف است که بو ندارد و مزه ي آن تلخ است و به سادگي در آب يا مشروبات الکلي حل مي شود.
ـ خصوصيات مصرف:
اين ماده به صورت تدخيني، کشيدن در بيني، خوراکي و تزريقي مصرف مي شود. بلافاصله بعد از مصرف، افراد حالت سرخوشي و نشئگي شديد پيدا مي کنند. شيشه با تأثير بر اعصاب باعث افزايش تحرک، کاهش اشتها و کم خوابي شديد مي شود. مدت زمان اثر آن متفاوت و بين سه تا بيست دقيقه است.
ـ عواقب:
افزايش ضربان قلب، فشار خون، دماي بدن، تشنج و صدمه ديدن رگهاي مغزي و سکته، احتمال بالاي ابتلا به هپاتيت C, B و ايدز از عواقب مصرف شيشه است. اين ماده ابتدا ميل جنسي را افزايش و بعد از مدتي موجب کاهش شديد آن مي شود. توهم، سوء ظن، افسردگي، اضطراب و در صورت مصرف زياد، مرگ از ديگر عواقب مصرف اين ماده ي مخدر است.

کراک
 

اين ماده همان هروئين است که به شکل خالص تر و به صورت فشرده ساخته مي شود. در کراک ترکيباتي از قبيل آمفتامين ها، اکستازي، نيکوتين و.. به وفور يافت مي شود.
ـ خصوصيات مصرف:
احساس سرخوشي و نشئگي بعد از مصرف که بعد از مدتي منجر به احساس سنگيني در دست و پا و خشکي دهان و گرماي بدن مي شود، از خصوصيات مصرف کراک است.
ـ عواقب:
حالت تهوع، استفراغ، بي قراري شديد، درد استخوان، بي خوابي و حرکات غير ارادي در پاها، از عواقب مصرف کراک است. اين ماده با تأثير بر روي سيستم ليمبيک بدن باعث افزايش احساس لذت و عدم انتقال پيام درد شده و با کند شدن حرکات قلب و تنفس نهايتاً منجر به مرگ مي شود.

حشيش
 

اين ماده از گياه شاهدانه بدست مي آيد و حاوي ماده ي شيميايي تتراهيدروکانابينول و شصت ماده ي مشابه ديگر است.
ـ خصوصيات مصرف:
مصرف آن باعث ترغيب و تشويق فرد براي مصرف ساير مواد مخدر مي شود. اين ماده که از راه تدخين به سرعت جذب بدن مي شود، باعث قرمز شدن شديد چشم ها، اشتهاي کاذب و نشئگي است.
ـ عواقب:
آسيب ديدن حافظه ي کوتاه مدت، از بين رفتن هماهنگي بدن، حواس و فعاليت هاي بدني، احساس کند شدن گذر زمان، نگراني و بدگماني شديد، مرگ در اثر عوارض قلبي بطور ناگهاني، سرطان ريه، کاهش اندازه ي بيضه و هورمون مردانه، ناباروري در خانم ها، تخريب قشر مغز و عدم تعادل رفتاري از عواقب مصرف حشيش است.

اکستازي
 

اين مواد حاوي ترکيباتي از جمله کافئين، هروئين، افدرين، فنيا پروپالامين، متامفتامين، کوکائين و ديازپام است.
ـ خصوصيات مصرف اکستازي:
توهم زا بوده و موجب فراموشي در فرد مي شود. افزايش انرژي و اعتماد به نفس، عدم تمرکز حواس، تحريک پذيري خواب آلودگي و سوء استفاده هاي جنسي بدون آنکه فرد قادر به يادآوري باشد، از عوارض مصرف اکستازي است.
ـ عواقب:
آسيب غير قابل برگشت نورن هاي مغزي و افزايش احتمال خونريزي، نارسايي کليه، افزايش ضربان قلب و فشار خون، بالا رفتن شديد دماي بدن، اختلالات رواني، افسردگي و اضطراب، افزايش سوء ظن، ايجاد روابط جنسي نادرست و ابتلاء به HIV، تشنج و قفل شدن فک ها، گرفتگي عضلات حلق و احتمال مرگ ناگهاني پس از مصرف از جمله عواقب اين ماده است.

قليان
 

در صنعت دخانيات مرغوب ترين تنباکو در اختيار کارخانه هاي سيگار سازي و تفاله هاي آن جهت توتون قليان مورد استفاده قرار مي گيرد و در انواع مختلف ميوه يي، عطري و اسانس دار در بازار يافت مي شود.
ـ خصوصيات مصرف:
قليان را بي ضرر يا کم ضررتر از سيگار مي دانند، اما اين باور غلط است.
ـ عواقب:
با مصرف قليان بيش از ششصد ماده ي سمي مهلک وارد ريه ي مصرف کننده مي شود. کشيدن يک وعده قليان معادل مصرف بيست تا پنجاه نخ سيگار است. وجود قير يا دوده در آن سبب سرطان حنجره و دستگاه گوارش مي شود. استعمال قليان احساس گيجي، اختلال در شخصيت اجتماعي، افسردگي، استرس و.. را به همراه دارد.

و اما درمان...
 

هر يک از مخدرهاي نام برده شيوه ي درماني خاصي دارند. اما سه فاکتور ارداه ي قوي، ورزش و آرامش رواني از اولويت هاي مهم ترک اعتياد هستند.
منبع: 7 روز زندگي- ش 87



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.