خروج از ساعت شني

حرکات نامناسب ورزشي مي تواند سبب افزايش وزن در افرادي با اندام هاي شبيه ساعت شني شود. معمولاً در اندام هاي نامتناسب، قسمت بالا و پايين بدن وزن بيشتري را به خود اختصاص مي دهد ( درست مانند يک ساعت شني) و دور کمر نيز از ساير قسمت ها کم حجم تر است. اين امر هم در مورد خانم ها و هم در مورد آقايان صدق مي کند.
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خروج از ساعت شني

 خروج از ساعت شني
خروج از ساعت شني


 

نويسنده: نسيم تقوي




 

چگونه يک اندام نامتناسب را متناسب کنيم؟
 

حرکات نامناسب ورزشي مي تواند سبب افزايش وزن در افرادي با اندام هاي شبيه ساعت شني شود. معمولاً در اندام هاي نامتناسب، قسمت بالا و پايين بدن وزن بيشتري را به خود اختصاص مي دهد ( درست مانند يک ساعت شني) و دور کمر نيز از ساير قسمت ها کم حجم تر است. اين امر هم در مورد خانم ها و هم در مورد آقايان صدق مي کند.
به طور معمول افرادي با اندام هاي شبيه ساعت شني که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، کم يا زياد ترجيح مي دهند. اين مقدار وزن، هم از قسمت بالايي و هم از قسمت پاييني بدن شان کاسته شود. آنها تمايل دارند تا پاها و بازوهاي خود را لاغرتر کنند. البته تعداد بسيار زيادي از خانم هايي که داراي هيکل ساعت شني هستند، به اشتباه نام هيکل قاشقي روي خودشان مي گذارند. آنها بيشتر روي سايز پايين بدن خود تأکيد دارند. در حقيقت، هم نيم تنه بالايي آنها چاق مي شود و هم نيم تنه پاييني. اما در اين ميان نيم تنه پاييني استعداد بيشتري براي جذب چربي ها دارد. اين دسته از افراد بايد دقت بيشتري را روي حرکات استقامتي که به طور مجزا براي قسمت هاي مختلف بدن خود انجام مي دهند، داشته باشند.
مزيتي که چنين هيکل هايي دارند اين است که به همان سرعت که اضافه وزن پيدا مي کنند به همان سرعت نيز مي توانند وزن اضافي خود را از دست بدهند. بنابراين هرچند خيلي سريع چاق مي شويد، اما به راحتي و به همان سرعت نيز مي توانيد وزن اضافي خود را کاهش دهيد. اين دسته از افراد بايد تمرين هاي وزنه برداري را کنار بگذارند تا چربي ها به طور يکسان در سراسر قسمت هاي بدن شان پخش شود. به همين دليل است که يک شخص با چربي هاي پخش شده در تمام قسمت هاي بدن خود، از يک فرد هيکل ساعت شني با وزن مشابه، لاغرتر به نظر مي رسد. تنها با رژيم غذايي نمي توان به وزن دلخواه دست پيدا کرد به ويژه اگر تنها کاهش وزن مطرح نباشد و کم شدن ميليمترها براي شما ارزش داشته باشد. از دست دادن وزن، آن هم در قسمت هايي که داراي چربي بيش از اندازه هستند، نيازمند انجام تمرينات مناسب است. اگر جزو يکي از افراد پرچربي هستيد، نااميد نشويد. هنوز جاي اميدواري باقي است. حتماً لازم نيست زماني که روي ترازو مي رويد تغيير وزن را احساس کنيد، بلکه مي توانيد وزن فعلي خود را داشته باشيد، اما فقط سايزتان را پايين آوريد.

خوبي ها و بدي هاي هيکل ساعت شني
 

افرادي که داراي هيکل هاي ساعت شني هستند، نسبت به بقيه افراد خوش شانس ترند چرا که داراي استخوان هاي قوي بوده و از ماهيچه هاي خوبي برخوردارند. اين افراد نسبت به سايرين کمتر در معرض پوکي استخوان قرار دارند. در افراد مسن اين گروه نيز شکستگي هاي کمتري در ناحيه استخوان ها ديده مي شود. آنها براي ورزش هايي که نيازمند سرعت و قدرت هستند، ساخته شده اند. همچنين انجام ورزش هايي که نيازمند تقويت هم زمان تنه و پايين تنه هستند، براي اين دسته از افراد راحت تر از سايرين مي باشد. براي ساعت شني هايي که لاغر هستند، پياده روي و کوه پيمايي ورزش مناسبي به شمار مي رود، اما براي ساير افراد اين گروه اين دو ورزش چندان مناسب نيستند.
لازم به ذکر است افرادي که داراي چنين اندامي هستند، صاحب بدن هايي انعطاف پذير بوده و کمتر دچار ناراحتي هاي مربوط به کمر مي شوند چرا که عضلات شکمي شان به طور طبيعي قدرتمند هستند. آنها پاهاي لاغر و قوزک هاي کوچکي دارند و ساق هاي شان عضلاني است . مشکل اساسي آنها در قسمت خارجي بازوها، داخلي و پشتي رانها و زير باسن است. بعضي نيز مشکل اضافه وزن را در قسمت پاييني شکم خود دارند که موجب افزايش اندازه دور شکم آنها مي شود. اين دسته از افراد به راحتي و با به کارگيري حرکات نامناسب ورزشي مي توانند وزن خود را افزايش دهند. به همين دليل در اجراي تمرينات استقامتي و حرکات با وزنه بايد دقت بيشتري به خرج دهند.
اگر شما جزو يکي از افراد هيکل ساعت شني هستيد، به شما پيشنهاد مي کنيم که براي مدتي انجام حرکات استقامتي و بلند کردن وزنه را کنار بگذاريد تا وزن تان کاهش پيدا کند و توده هاي چربي از بين روند. اگر چنين اتفاقي رخ نداد، مي توانيد دو مرتبه تمرين هاي قبلي خود را از سر بگيريد. متأسفانه اين دسته از افراد به دليل انتشار نامتعادل چربي ها در بدن، در مقايسه با ساير افراد، استعداد بالاتري براي جذب چربي دارند. بهتر است که از اين ورزش ها غافل نشويد:
*طناب زدن با سرعت يا اجراي حرکات دوچرخه
*راه رفتن با سرعت بدون دويدن يا کوه پيمايي
*دستگاه اسکي با بالاترين سرعت به همراه فشار زياد و کم، هم براي نيم تنه بالايي و هم نيم تنه پاييني( تنها در صورتي که بيش از اندازه اضافه وزن نداشته باشيد)
*خرک
*بالا آوردن زانو و رساندن آن به سينه مخالف، لگد زدن به حالت L، بيرون و تو بردن پاها و قيچي عمودي
*استفاده از دستگاه هاي وزنه برداري داخل سالني
*انجام ورزش هاي متداول نيم تنه بالايي بدن به همراه ميله دو کيلويي ايروبيک، پرس پشت گردن، پرس سينه و
*تمرين عضلات دو سر و سه سر بازويي
بلند کردن وزنه هاي سبک( با ميله خالي بدون وجود وزنه)
*اسکات زاويه دار( اگر بيش از اندازه اضافه وزن نداريد)
*کشش و پيچش پاها
*شنا براي مسافت طولاني( فقط کرال سينه)

از اين ورزش ها پرهيز کنيد
 

تمرين با استپ، حرکات ايروبيک، کيک بوکس، اسکات، پرس پا، تمرين هاي استقامتي، دوچرخه زدن در جا، کوهنوردي و دويدن به ويژه در حال حمل وزنه هاي سنگين، پرس با طناب، استپر يا بالا رفتن از پله به طور استقامتي، کليه تمرين هايي که در آن به قوزک وزنه بسته مي شود، کليه حرکاتي که براي تقويت قسمت نيم تنه پاييني بدن در آن از حرکات استقامتي استفاده مي کنند، حرکات استقامتي و وزنه برداري، غلت خوردن روي تپه ها و قايقراني استقامتي.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.