مو

مو رشته تارهاي باريك، مخروطي، ارتجاعي و شاخي شكل هستند كه غير از كف دست ها و پاها و لب ها و بعضي نقاط محدود بدن در تمامي نقاط رشد مي كنند و به رنگ هاي گوناگون ديده مي شوند و شامل 2 قسمت مي باشد قسمتي كه با چشم ديده مي شود شامل سلول هاي مرده مي باشند و قسمتي كه در پوست قرار دارد و پياز مو ناميده مي شود. پياز مو پيوسته با رگ هاي خوني مانند تمامي سلول هاي بدن در ارتباط مي باشد و عمل جذب غذا و
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مو

مو
مو


 






 
مو رشته تارهاي باريك، مخروطي، ارتجاعي و شاخي شكل هستند كه غير از كف دست ها و پاها و لب ها و بعضي نقاط محدود بدن در تمامي نقاط رشد مي كنند و به رنگ هاي گوناگون ديده مي شوند و شامل 2 قسمت مي باشد قسمتي كه با چشم ديده مي شود شامل سلول هاي مرده مي باشند و قسمتي كه در پوست قرار دارد و پياز مو ناميده مي شود. پياز مو پيوسته با رگ هاي خوني مانند تمامي سلول هاي بدن در ارتباط مي باشد و عمل جذب غذا و ارسال مواد زايد را از طريق سيستم سياهرگي درون بدن براي پالايش مجدد خون در قلب انجام مي دهند تغذيه مناسب و مقوي مي تواند از ريزش، سفيد شدن، طاسي و تغيير حالت موها تأثير به سزايي داشته باشد و استفاده از ويتامين هاي گروه B مخصوصاً ويتامين B7 براي آن دسته از افراد كه ريزش موي شديدي دارند بسيار مفيد است براي عمل طبيعي غده ها و همچنين براي جلوگيري از سفيدشدن موي سر بهتر است از جگر، سبوس برنج، مخمر و ملاس سياه استفاده كنيد و غذاهايي كه از سفيد شدن مو جلوگيري مي كند و موها را سياه نگه مي دارد شامل سوپ چلتوك و اشكنه سبوس و گوجه فرنگي و آب سبوس برنج مي باشد. پياز مو يك عضو زنده است و مركز فعاليت هاي حياتي مو است و به همين علت هر ناراحتي و آزاري كه به مو وارد آيد مستقيم روي پياز مو اثر كرده و آن را آزرده مي سازد و موجب بيمار شدن آن مي شود. ريختن موها علل گوناگوني دارد از جمله: بدي تغذيه، بارداري، شيردهي، اختلالات هورموني، غدد مترشحه، اختلالات عصبي، هيجانات روحي، كم خوني، بيماري ها، عفونت ها، بيماري هاي پوستي و كمبود ويتامين در تغذيه روزانه مي باشد. شما مي توانيد شير، ماست، پنير و اسفناج را جزء غذاي اصلي خود قرار دهيد. اسفناج و كرفس را هر روز بيشتر ميل كنيد و همچنين مي توانيد از پرتقال و سيب و هويج استفاده كنيد زيرا بسيار سودمند مي باشد. ويتامين A يكي از ويتامين هاي نگهدارنده است و برق و جلاي موها بر اثر اين ويتامين مي باشد اين ويتامين در سبزي ها و ميوه هايي مانند كاهو، كلم، كدو، گوجه فرنگي، برگ چغندر، شلغم، لوبيا سبز، فلفل فرنگي، گل كلم، آلوزرد، گلابي، زردآلو، تمشك، آلو سياه، ريواس، هندوانه مي باشد.
كم شدن ويتامين B نيز عامل اصلي پيري و سفيد شدن و ريختن مو است به طور كلي براي جلوگيري از ريزش مو به هر علتي كه باشد رعايت كردن نكات زير الزامي است: 1ــ از هر نوع استرس و عصبانيت دوري كنيد و سعي كنيد ظاهري آرام داشته باشيد. 2ــ موهاي سر را يك روز در ميان با آب ولرم و شامپوي رقيق شده شست و شو دهيد. 3ــ از مصرف زياد نمك، آجيل، شيريني جات و قندها خودداري كنيد. 4ــ ‌موهاي سر را چند مرتبه در روز شانه بزنيد و مرتب تميز نگه داريد تا عمل خون رساني به موها به خوبي انجام شود. 5ــ ‌از مصرف داروهاي شيميايي براي جلوگيري از ريزش مو جداً خودداري كنيد. 6ــ از سبزيجات، ميوه هاي تازه، لبنيات، پروتئين و ويتامين هاي گروه B هر روز و به طور مداوم استفاده نمائيد.

داروهاي گياهي براي جلوگيري از ريزش مو:
 

1ــ موي سر را با آب شاهي مالش دهيد زيرا موها را تقويت مي كند و از ريزش مو جلوگيري مي نمايد.
2ــ موي سر را با محلول آب گردو بشوييد باعث حفظ مو و نرمي و درخشندگي خواهد شد.
3ــ اگر روغن زيتون را با روغن اوكاليپتوس به مقدار مساوي مخلوط نموده و بر سر بماليد از ريزش مو و طاسي سر جلوگيري مي كند اين روغن را بايد شب و صبح بر سر ماساژ دهيد.

توصيه هايي براي تقويت مو:
 

1ــ2 قاشق غذاخوري سركه سيب +2 قاشق غذاخوري گليسيرين +1 عدد زرده تخم مرغ +1 قاشق غذاخوري روغن زيتون +1 قاشق غذاخوري روغن نارگيل.
طرز تهيه:
مواد فوق را مخلوط نموده و هم بزنيد سپس با انگشتان به كف سر ماساژ دهيد سر را با دستمالي ببنديد و مدت 25 دقيقه صبر كنيد و سپس سر را بشوئيد . هفته اي 2 بار اين عمل را تكرار كنيد.
فوايد: با به كاربردن اين نسخه موهايي زيبا و پرپشت خواهيد داشت.
تقويت كننده مو:
6 قاشق غذاخوري ماست: ماست را در ظرفي ريخته هم بزنيد به مدت 4 دقيقه موها را ماساژ دهيد و سر را با دستمالي گرم ببنديد مدت 15ــ10 دقيقه صبر كنيد تا اثر خود را بگذارد. سرانجام موها را با آب گرم بشوئيد هفته اي 2 بار استفاده كنيد.
فوايد: با مصرف اين دستور موها تقويت شده و چربي مو تنظيم مي شود.
تقويت كننده مو:
2 قاشق غذاخوري روغن آوكادو (اگر روغن آوكادو در دسترس نبود مي توانيد از روغن كنجد استفاده كنيد) +1 قاشق غذاخوري روغن كرچك +1 قاشق چاي خوري الكل سفيد+1 عدد زرده تخم مرغ = تمام اين مواد را خوب مخلوط كرده و به طور يکنواخت به كف سر ماساژ دهيد با دستمالي سر را بسته و يك ساعت صبر كنيد تا مواد اثر خود را بگذارد و طبق معمول سر را بشوئيد هفته اي 2 بار از اين تقويت كننده استفاده كنيد.
فوايد: اين محلول براي افرادي كه پس از 1 دوره بيماري بهبود يافته اند و يا افرادي كه در تابستان موهايشان دچار ريزش مي شود مفيد است و حتي كساني كه موهايشان بر اثر هواي شرجي دريا خشك مي شود نيز مي توانند از اين تقويت كننده استفاده كنند.

تقويت كننده موي سر و رفع كننده موخوره:
 

1ــ2 قاشق غذاخوري روغن زيتون +1 عدد زرده تخم مرغ +1 قاشق غذاخوري سركه همه مواد را در ظرفي ريخته هم بزنيد تا به حالت خمير نرمي در آيد. به وسيله نوك انگشتان به كف سر و نوك موها ماساژ دهيد موها را جمع كرده و با دستمالي سر را ببنديد يك ساعت صبر كنيد سر را شسته و خشك كنيد اين عمل را هفته اي 2 بار تكرار كنيد.
فوايد:
با مصرف اين نسخه موها نرم و لطيف و تقويت مي شود.

رفع موخوره:
 

2ــ2 عدد گوجه فرنگي: ابتدا گوجه ها را له كنيد سپس موها را به مدت 5 دقيقه در آب گوجه فرنگي ماساژ دهيد نيم ساعت صبر كرده سپس موها را با آب گرم و صابون يا شامپو كتيرا بشوييد.
فوايد: با مصرف هفته اي 2 بار نسخه بالا موخره رفع خواهد شد.
رفع موخوره:
3ــ 5 قاشق غذاخوري خرد شده شنبليله تازه +2 ليوان آب
شنبليله را در آب ريخته بر روي حرارت ملايم به مدت 5 دقيقه بجوشد از حرارت برداشته قبل از سرد شدن موها در اين آب به مدت 5 دقيقه ماساژ دهيد نيم ساعت بعد سر را با آب گرم و صابون يا شامپو كتيرا بشوييد.
فوايد: با مصرف هفته 2 بار نسخه بالا موهايي نرم و بدون موخوره خواهيد داشت.
منبع: فضيلت خانواده، شماره 213.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.