نَقل خانه نقلي

طعم يک استکان چاي دور آتش ، پختن نان در تنور گلي ، خوردن آب از کوزه و خوردن هندوانه در تابستان وقتي پايتان را در حوض آب وسط حياط انداخته ايد و ... همه اتفاقاتي هستند که در زندگي پرمشغله و دگرگون شده امروز...
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نَقل خانه نقلي

نَقل خانه نقلي
نَقل خانه نقلي


 






 
روايت يک شب در خانه نقلي ؛ خانه اي سنتي و دنج در شهر کاشان
طعم يک استکان چاي دور آتش ، پختن نان در تنور گلي ، خوردن آب از کوزه و خوردن هندوانه در تابستان وقتي پايتان را در حوض آب وسط حياط انداخته ايد و ... همه اتفاقاتي هستند که در زندگي پرمشغله و دگرگون شده امروز کمتر مي توان آنها را تجربه کرد . اما در خانه هاي تاريخي و سنتي که بعضي هايشان چند سالي است از مرگ نجات يافته و تبديل به هتل يا خانه هاي زيبا شده اند . مي توان اين تجربه هاي دور را تکرار کرد و به گذشته سري زد . شهر کاشان و بافت سنتي اين شهر معدن چنين خانه هايي است ، بايد يک شب در يکي از اين خانه ها ماند تا به همين سادگي لذت برد . «خانه نقلي» کاشان يکي از خانه هاي قديمي شهر است که از سال 1386 تغيير کاربري داد و اقامتگاهي دنج را در يکي از کوچه هاي بافت تاريخي کاشان درست کرد . با سفر به کاشان و اقامت در اين خانه مي توانيد شب ها سبک متفاوتي از زندگي را تجربه کنيد و روزها پياده تا ميان بافت تاريخي شهر گردش کنيد .

نه تلويزيون نه پارکينگ
 

در اين خانه از تلويزيون خبري نيست . از خانه نقلي مي توانيد پياده براي گشت و گذار در آثار تاريخي نزديک برويد .
- خانه نقلي پارکينگ اختصاصي ندارد. براي اقامت در اين خانه بايد حوله و ملحفه شخصي همراه خود ببريد.

نَقل خانه نقلي

مستقيم تا مسجد آقا بزرگ
 

- خودروي شخصي :
از ميدان کمال الملک وارد خيابان ملاحبيب الله شريف شده ، بعد وارد کوچه پامنار شويد . در انتهاي کوچه به سمت راست بپيچيد و مقابل نانوايي به خانه نقلي مي رسيد . رو به روي خانه به اندازه چند خودرو جاي پارک وجوددارد . اگر تعداد زياد باشد ، بايد از فضاي باز پشت مسجد آقابزرگ استفاده کنيد .
- وسايل نقليه عمومي : مي توانيد يک دربست بگيريد و با يک هزار و 500 تومان به خانه برسيد به راننده اين نشاني را بدهيد : ميدان کمال الملک ، مسجد آقا بزرگ ، پارکينگ پشت مسجد ، کوچه آشتي کنان ، گذر آب انبار خان . حتما قبل از سفر با شماره هاي خانه نقلي : 4233324 (0361) يا 09132765984 تماس بگيريد . مي توانيد براي گرفتن اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي خانه هم سري بزنيد :
www.noghlihouse.com

يک بام شهر
 

يک شهر
- سياحتي
*-تخت هاي اتاق ها تخت چوبي ساده هستند و هر کدام يک تشک پنبه اي ، بالش و پتو دارند .
- در تابستان کولر آبي و در زمستان بخاري گازي دما را کنترل مي کند .
- در خانه نقلي اينترنت 24 ساعته رايگان وجود دارد .
- مي توانيد در تنورتان نان بپزيد و از موسيقي زنده سنتي استفاده کنيد .
- براي گردش از ليدرهاي محلي کمک بگيريد . اما از قبل بايد به مديريت اطلاع دهيد و هزينه اضافي پرداخت کنيد . براي استفاده از يک راهنماي محلي براي يک روز بين 40 تا 60 هزار تومان بايد پرداخت کنيد .
- اگر شب در اين خانه بمانيد مي توانيد از روي پشت بام منظره گنبد و گلدسته هاي مسجد آقابزرگ و بافت تاريخي کاشان را تماشا کنيد .
-اگر بخواهيد به صورت رايگان براي شما برنامه سفر طراحي مي شود . يا اينکه مي توانيد در تورهاي فصلي خانه استفاده کنيد .
- پذيرايي
-در فصل زمستان صبحانه همراه با چاي و پنير و مرباي خانگي ، کره ، عدسي و شله زرد ، سيب زميني پخته و در تابستان همراه با خيار و گوجه ارائه مي شود .
- براي ناهار و شام غذاهاي خانگي مثل : قورمه سبزي ، قيمه بادمجان ، زرشک پلو با مرغ ، عدس پلو ، کوکوسبزي ، کتلت ، کوکوسيب زميني ، غذا هاي بومي مثل شفته بادمجان ، شفته سماغ ، شفته آب انار ، گوشت و عدس و بادمجان است پخته مي شود . در اين خانه جوجه و کباب سرو نمي شود و ناهار در صورت سفارش کباب تابه اي با گوشت شتر است .
- غذاها در ظروف سفالي براي مهمانان سرو مي شود و از ظروف يک بار مصرف و چاي کيسه اي خبري نيست .

نَقل خانه نقلي

تمام هزينه ها در يک بسته
 

-خانه نقلي 13 اتاق و هفت سرويس بهداشتي (چهار فرنگي و سه ايراني) و پنج حمام دارد که خارج از اتاق ها قرار دارند . اتاق ها به دو ، سه و چهار تخته تقسيم مي شوند و در زمستان اتاق هاي کرسي دار چهار نفره محسوب مي شود .
- اقامت در خانه نقلي يک بسته کامل است و شامل اقامت ، صبحانه ، ناهار و شام مي شود . دريافت هزينه ها در اين خانه بر اساس تعداد افراد ساکن اتاق محاسبه مي شود و هزينه اقامت براي هر نفر 35 هزار تومان خواهد بود .
- اگر به صورت گروهي قصد اقامت در اين خانه را داريد و تعدادتان بيشتر از 15 نفر باشد هزينه اقامت براي هر نفر 30 هزار تومان است.
- اگر روزهاي وسط هفته به خانه نقلي برويد ، پنج درصد تخفيف خواهيد داشت . گروه هاي هنري و مطبوعاتي هم از تخفيف برخوردار مي شوند .
توضيح عکس:

زندگي به شيوه قدما
 

در هر 13 اتاق به اين حياط کوچک باز مي شودو مهمانان و ساکنان دور همين حوض کوچک آبي به هم مي رسند. خانه نقلي با وجود کوچکي اش اما جاي دنجي است که ديوارهاي کاهگلي ، تخت هاي گوشه حياط ، ظروف سفالي و همه چيز بوي گذشته و يک زندگي قديمي را در بافت سنتي کاشان مي دهد.
- معروف ترين محلي که از آنجا مي توانيد تا خانه نقلي برويد، ميدان کمال الملک يا مسجد اقا بزرگ شهر کاشان است.

در خانه نقلي اين فرصت را داريد که از پشت بام منظره کاشاني تاريخي را ببينيد
 

برگرفته از مجله سرزمين من شماره 26 پياپي ؛ شماره جديد 6



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط