عوارض کراتينه مو

کراتينه کردن مو يکي از روش هاي رايج صاف کردن موهاست و اصطلاحاً به آن «صاف کننده معجزه گر» گفته مي شود. کراتين در واقع پروتئين اصلي موجود در مو، دندان و ناخن هاست که باعث صاف شدن و درخشندگي موها مي شود. در افرادي که موهاي فر يا وز دارند اين پروتئين به ميزان کافي جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد، بنابراين کراتينه کردن مو به عنوان جايگزين عمل مي کند. براي اين کار محصول کراتين بر روي مو ماليده و سپس توسط يک سشوار داغ جذب مو مي شود، اما نکته مهم اين جاست که بر خلاف تصور عموم کراتينه کردن مو عوارض جانبي بسياري دارد که در اينجا به آن ها آشنا مي شويد.
پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض کراتينه مو

عوارض کراتينه مو
عوارض کراتينه مو


 

نويسنده: دکتر مريم شريفيان




 
کراتينه کردن مو يکي از روش هاي رايج صاف کردن موهاست و اصطلاحاً به آن «صاف کننده معجزه گر» گفته مي شود. کراتين در واقع پروتئين اصلي موجود در مو، دندان و ناخن هاست که باعث صاف شدن و درخشندگي موها مي شود.
در افرادي که موهاي فر يا وز دارند اين پروتئين به ميزان کافي جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد، بنابراين کراتينه کردن مو به عنوان جايگزين عمل مي کند. براي اين کار محصول کراتين بر روي مو ماليده و سپس توسط يک سشوار داغ جذب مو مي شود، اما نکته مهم اين جاست که بر خلاف تصور عموم کراتينه کردن مو عوارض جانبي بسياري دارد که در اينجا به آن ها آشنا مي شويد.

سرطان
 

«فرمالدئيد» يک ماده ي سرطان زاست که در اغلب محصولات کراتينه ي مو يافت مي شود. اگر چه بيشتر سالن هاي زيبايي از ماسک هاي مو براي پاک کردن فرمالدئيد استفاده مي کنند، ولي هيچ روشي نمي تواند از جذب مقدار اندکي فرمالدئيد از سطح پوست پيشگيري کند.

ريزش مو
 

معمولاً موها پس از اولين شست و شو از ريشه شروع به ريزش مي کنند، نازک شدن مو هم طي چند هفته پس از کراتينه ديده مي شود. در اين شرايط مراجعه به پزشک متخصص براي بررسي علت ريزش مو ضروري و ممکن است نياز به مصرف داروهاي ضد ريزش مو باشد.

تخريب ساختمان مو
 

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتينه کردن براق و درخشنده شوند، ولي اين اتفاق دوام زيادي ندارد و دو تا سه هفته ي بعد قوام و بافت مو تغيير خواهد کرد.

واکنش هاي حساسيتي
 

کراتينه کردن مو با بروز بعضي واکنش هاي آلرژيک در تعدادي از افراد همراه است. اين علايم شامل خارش و دانه هاي قرمز رنگ است که علايم معمول آلرژي محسوب مي شوند، پس اگر زمينه ي آلرژي داريد در انتخاب اين روش کمي تأمل کنيد.

چند نکته ايمني
 

- بهتر است قبل از انجام اين کار، حتماً با چند نفر که موهاي شان را کراتينه کرده اند مشورت کرده و از رضايت يا نارضايتي آن ها مطلع شويد.
- براي انجام کراتينه از آرايشگر حرفه اي کمک بگيريد.
- از اصل بودن مواد آن اطمينان حاصل کنيد.
- بعد از کراتينه کردن، مو رسيدگي خاص خود را مي خواهد، پس به اين مسأله توجه کافي داشته باشيد و زود خسته نشويد.
- براي جذب مواد کراتينه چند بار و در مراحل مختلف موها با اتوي مو اتو مي شوند، بنابراين ممکن است مقداري از موهاي آسيب ديده ي شما هنگام اتو کردن بريزد.
- کراتينه ماده اي پروتئيني است که اصطلاحاً به مو تزريق مي شود تا کراتين از دست رفته ي مو را برگرداند و آن را از شکنندگي و سستي خارج سازد، اما اگر قرار باشد با اين عمل شيميايي مو آسيب بيشتري ببيند، بهتر است تقويت مو با تقويت کننده هاي گياهي و طبيعي انجام شود.
منبع:7 روز زندگي شماره 136



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.