درمان چاقي با طب سوزني

چاقي يک بيماري متابوليکي است که از سوخت و ساز غير طبيعي بدن ناشي مي شود. در چاقي شخص قادر به کنترل وزن خود نيست و در نتيجه، اين چاقي بيش از حد منجر به عوارض قلبي-عروقي، افزايش چربي بدن و فشارخون بالا مي شود. از سوي ديگر اين افزايش وزن مزمن مي تواند به تدريج به روي بافت هاي استخواني بدن فشار آورد و باعث ايجاد آرتروز مفاصل بخصوص سائيدگي زانو، ران و کمر شود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان چاقي با طب سوزني

درمان چاقي با طب سوزني
درمان چاقي با طب سوزني


 

نويسنده: دکتر صبري
تهيه و تنظيم: معصومه فرج الله زاده



 
چاقي يک بيماري متابوليکي است که از سوخت و ساز غير طبيعي بدن ناشي مي شود. در چاقي شخص قادر به کنترل وزن خود نيست و در نتيجه، اين چاقي بيش از حد منجر به عوارض قلبي-عروقي، افزايش چربي بدن و فشارخون بالا مي شود. از سوي ديگر اين افزايش وزن مزمن مي تواند به تدريج به روي بافت هاي استخواني بدن فشار آورد و باعث ايجاد آرتروز مفاصل بخصوص سائيدگي زانو، ران و کمر شود.

تعريف چاقي
 

چنانچه ميزان غذاي دريافتي روزانه بيش از احتياج بدن باشد، به علت افزايش کالري، چربي هاي بدن نيز افزايش يافته و موجب افزايش وزن مي شوند. اگر اين اضافه وزن بالاي بيست درصد حد متعادل باشد به آن چاقي مي گويند. البته تعريف ديگري نيز از چاقي وجود دارد. گاهي بعضي از فاکتورها مانند اختلالات عصبي، بيماري هاي متابوليک، نامناسب بودن رژيم غذايي، مصرف بعضي داروها يا مسايل ارثي و ژنتيک باعث مي شوند وزن فرد مطابق با استانداردهاي اندازه گيري نباشد و فرد چاق محسوب شود. اين وزن از دو طريق قابل محاسبه است. يکي بر اساس «ايندکس» که استاندارد سازمان بهداشت جهاني (W.H.D) است. اگر «ايندکس» در مردها بالاي 27 و در خانم هاي بالاي 25 باشد چاق محسوب مي شوند.
(کيلوگرم بر وزن )/(2 توان به متر به قد) = W/H2
البته وزن استاندارد در بسياري از کشورهاي جهان به صورت زير محاسبه مي شود.
وزن استاندارد آقايان = قد به سانتي متر – 105
وزن استاندارد خانم ها= قد به سانتي متر – 100
در بعضي افراد قدرت جذب مواد يعني نيروي بين در دستگاه گوارش، بيش از قدرت دفع يعني نيروي يانگ است. در اين موارد طب سوزني نيروي جذب و دفع دستگاه گوارشي بدن را تنظيم و ايجاد تعادل مي کند. البته براي رسيدن به يک نتيجه ي مثبت بيماران بايد با پشتکار و انجام مرتب جلسات طب سوزني اين تعادل را برقرار کرده و از افزايش وزن خود جلوگيري کنند.

روش درمان
 

فردي که اضافه وزن دارد به عنوان بيمار به کلينيک طب سوزني مراجعه مي کند و توسط پزشک معاينه مي شود، سپس بر مبناي علايم جزو يکي از گروه هاي زير قرار مي گيرد.
گروه اول بيماران چاقي هستند که به خاطر کاهش Qi- انرژي حياتي موجود در مريدين- مراجعه مي کنند. آن ها معمولاً احساس سرما و خستگي مداوم دارند و افزايش وزن شان توأم با ضعف بدني است.
احساس پري شکم، يبوست، رنگ سفيد زبان، نبض ضعيف و ورم اندام ها از ديگر علايم بيماري هستند.
چاقي گروه دوم به علت افزايش چي (Qi) يا انرژي حياتي موجود در مريدين است. آن ها اشتهاي فراواني دارند و هر وقت عصباني مي شوند بيشتر غذا مي خورند!
معمولاً سرما را دوست دارند و صورت شان هميشه برافروخته است. تعرق زياد، رنگ قرمز يا زرد زبان و چسبندگي آن، نبض پر قدرت و خلق و خوي عصبي از ديگر علايم قابل مشاهده در اين گروه است.
چاقي اين گروه بيشتر در ناحيه ي باسن، شکم و ران ديده مي شود و ساق پاي شان لاغرتر از ديگر اندام هاست، بنابراين به چاقي آن ها چاقي گلابي شکل مي گويند. بيماران بعد از معاينه و تعيين نوع چاقي آن ها به روش طب رسومي و از طريق طب سوزني درمان مي شوند.
طب سوزني را به منظور کنترل اشتها بايد در هفته ي اول هر روز و سپس سه جلسه در هفته انجام داد. سوزن ها بايد به طور دقيق در نقاط مشخصي که به درمان چاقي مربوط مي شود مثل نواحي شکم، دست و پا قرار بگيرند. براي از بين بردن چربي هاي موضعي در محل هايي مثل شکم، ران، باسن و... از طب سوزني همراه با درمان عمومي استفاده مي شود.
اين تجمع چربي ها (سلوليت) با تحريک الکتريسته که اصطلاحاً «Electro Acupuncture» ناميده مي شود و ارتعاش سوزن از طريق سيستم لنفاوي بدن دفع مي شوند که کاهش سايز و لاغر شدن موضعي بدن را به همراه دارد. لاغري بدون عارضه يعني کاهش يک تا دو کيلوگرم وزن در هفته تا بدين صورت به بدن فشار نيايد و شخص ضعيف نشود.
عدم استفاده ي کالري اضافي با رژيم غذايي مناسب (1300-1200 کالري در روز) نيز مي تواند به کاهش، وزن افراد کمک کند. به بيماران پيشنهاد مي شود اين کالري را از طريق غذاهاي متنوع تأمين کنند و هم چنين مصرف پروتئين هاي مختلف مثل گوشت، مرغ، ماهي، گوشت قرمز بدون چربي، حبوبات، سبزيجات پخته شده مثل کدو، هويج، کلم، نخود سبز، کاهو، خيار و گوجه فرنگي ... را در برنامه ي غذايي خود قرار دهند.
در کنار طب سوزني ورزش هاي سبکي مثل پياده روي نيز پيشنهاد مي شود. شايان ذکر است پوست صورت و بدن در زمان رژيم غذايي نامناسب دچار کاهش قابليت ارتجاعي مي شود، در حالي که طب سوزني علاوه بر کاهش اشتها بيماران به راحتي رژيم غذايي را نيز قابل تحمل مي کند. در واقع پوست بيماران به علت انتقال صحيح انرژي در بدن بهتر از قبل مي شود. لاغري با طب سوزني مشکلات عصبي و روحي ناشي از اضافه وزن را نيز از بين مي برد و سيستم مغز و اعصاب بيماران را بهبود مي بخشد. خواب راحت و تنظيم جريان خون و انرژي حياتي در کبد، طحال، معده، روده بزرگ و کوچک، قلب، ريه و ساير ارگان ها نيز از ديگر مزاياي طب سوزني است.
منبع:7 روز زندگي شماره 136



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.