تنبلي چشم

رشد و تکامل مرکز بينايي در مغز، از دوران جنيني تا ده سالگي ادامه دارد و نتيجه ي تکامل دستگاه بينايي در اين دوران، ديد واضح و کامل است. در اين مدت (بخصوص در سه سال اول زندگي) هر عاملي که باعث اشکال ديد در يک يا هر دو چشم کودک شود. رشد و تکامل دستگاه بينايي را متوقف مي سازد و در نتيجه باعث کاهش ميزان بينايي طفل مي شود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنبلي چشم

تنبلي چشم
تنبلي چشم


 






 
تنبلي چشم يا «آمبليوپي» زماني نمايان مي شود که چشم در دوره ي کودکي ديد طبيعي پيدا نکند. اين اختلال معمولاً در يک چشم و به دليل اختلال ديد چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظير عيوب انکساري (دوربيني، نزديک بيني و انحراف چشم) يا عدم شفافيت مسير بينايي ناشي از عواملي نظير آب مرواريد، کدورت قرنيه و افتادگي پلک رخ مي دهد. عدم وضوح تصوير در چشم بيمار و شفافيت تصوير ايجاد شده در چشم سالم، سبب مي شود مغز بين دو چشم، چشم سالم را براي ديدن انتخاب و مسير ارسال تصوير از چشم بيمار به مغز را مسدود يا اصطلاحاً «خاموش» کند.

ديد کلي
 

رشد و تکامل مرکز بينايي در مغز، از دوران جنيني تا ده سالگي ادامه دارد و نتيجه ي تکامل دستگاه بينايي در اين دوران، ديد واضح و کامل است. در اين مدت (بخصوص در سه سال اول زندگي) هر عاملي که باعث اشکال ديد در يک يا هر دو چشم کودک شود. رشد و تکامل دستگاه بينايي را متوقف مي سازد و در نتيجه باعث کاهش ميزان بينايي طفل مي شود.
يعني امکان دارد چشمي که از نظر ظاهر کاملاً طبيعي است، از بينايي کامل و طبيعي برخوردار نباشد.
در صورتي که اشکال ديد کودک قبل از پنج سالگي درمان شود (حتي اگر چشم در اين مدت تنبل شده باشد) بينايي کامل به دست مي آيد، اما پس از پنج سالگي هر چه درمان چشم تنبل به عقب بيفتد، احتمال به دست آوردن بينايي کامل کمتر مي شود. به طوري که پس از هفت تا ده سالگي درمان هيچ تأثيري در بينايي نخواهد داشت.

علايم تنبلي چشم
 

اين اختلال معمولاً در سنين زير شش سال ايجاد شده و اغلب توسط والدين، معلمان يا پزشک کشف مي شود. گاهي ممکن است کودک از ضعف بينايي، خستگي چشم يا سردرد شکايت داشته باشد، اما در بيشتر موارد علايم بيماري هاي مسبب تنبلي چشم نظير انحراف چشم و کدورت هاي مسير بينايي مثل آب مرواريد و کدورت قرنيه منجر به تشخيص شوند. زماني که تنبلي چشم ناشي از عيوب انکساري باشد تشخيص آن مشکل است، زيرا کودکان به راحتي توسط چشم ديگر مي بينند و کمبود ديد در چشم بيمار را جبران مي کنند، به همين دليل والدين و معلمان بايد به وضعيت ديد کودکان توجه ويژه اي داشته باشند.

شرح بيماري
 

«آمبليوپي» نوعي کاهش بينايي است که در آن نمي توان در چشم يا در راه هاي عصبي بينايي هيچ گونه عيب ارگانيک (ساختماني) واضحي يافت. در واقع نه بيمار چيزي مي بيند و نه دکتر در چشم او چيزي مشاهده مي کند. آمبليوپي زماني تشخيص داده مي شود که حتي با بهترين تصحيح انکساري نيز نتوان ديد بيمار را افزايش داد و در روي تابلوي «اسنلن» حداقل دو رديف اختلاف ديد وجود داشته باشد.

عوامل ايجاد کننده تنبلي چشم
 

* در نزديک بيني، دوربيني و آستيگماتيسم اگر ديد هر دو چشم بسيار کم باشد، هر دو چشم و اگر تفاوت بين آن ها زياد باشد، چشم ضعيف تر نمي تواند تصوير واضحي از اشيا دريافت کند و دچار تنبلي مي شود. لوچي يا انحراف چشم نيز مي تواند باعث دوبيني شده و در نتيجه تصوير واضحي روي شبکيه تشکيل نمي شود. بدين ترتيب مغز به تدريج براي حذف دوبيني، تصوير چشم منحرف را حذف کرده و تنبلي چشم ايجاد خواهد شد.
* کودکان کم سن و سال با مشاهده و درک اشياي نزديک بيش از اشياي دور سر و کار دارند. اگر يک چشم نزديک بين و ديگري دوربين باشد، کودک چشم نزديک بين را براي بينايي ترجيح مي دهد، بنابراين چشم دوربين مورد استفاده قرار نمي گيرد و تنبلي پيدا مي کند. اين نوع اختلال اصطلاحاً، «آنيزومتروپي» نام دارد. حالت اخير ممکن است باعث تنبلي هر دو چشم شود.
* اشکالات مادرزادي در ساختمان چشم مانند آب مرواريد و پايين افتادگي پلک باعث مي شود چشم نتواند تصوير واضحي از اشيا دريافت کند و به تدريج دچار تنبلي شود. در مورد «کاتاراکت» بهترين درمان عمل جراحي است که اگر پس از تولد يعني تا سه ماهگي صورت بگيرد، نتيجه ي بهتري خواهد داشت.

پيشگيري
 

تنها راه پيشگيري از تنبلي چشم تشخيص به موقع عوامل ايجادکننده ي آن است و چون بسياري از اين عوامل براي خانواده ها ناشناخته است، چشم تمام کودکان بايد حداقل سه بار قبل از دبستان و در زمان هاي مختلف معاينه شود. همچنين اگر کودکي انحراف چشم دارد، والدين بايد به محض تشخيص او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.

درمان
 

درمان تنبلي چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و اجبار مغز به ديدن با چشم تنبل است. اين درمان ممکن است هفته ها يا حتي ماه ها طول بکشد که البته چشم سالم بايد به تناوب باز شود. در مواردي که تنبلي ناشي از عيوب انکساري است، تجويز عينک يا لنز سبب وضوح تصوير در چشم معيوب و درمان تنبلي خواهد شد. مواردي نيز که تنبلي ناشي از انحراف چشم است با جراحي و اصلاح انحراف درمان مي شود.
* گاهي اوقات مدت درمان چند سال زمان مي برد، در اين صورت والدين بايد استقامت، پشتکار و حوصله ي لازم را داشته باشند و از رفت و آمد نزد متخصص و ساير مشکلات جانبي خسته نشوند.
* اگر متخصص توصيه کرد چشم کودک را ببنديد، طبق دستور او عمل کنيد.
* در صورت تشخيص تنبلي چشم حتماً تا پايان ده سالگي پيگير وضعيت بينايي و تغييرات عيوب انکساري کودک باشيد.
* براي جلوگيري از تنبلي چشم، کودک بايد بعد از تولد در زايشگاه توسط متخصص کودکان و در سنين سه تا چهار ماهگي و دو تا سه سالگي توسط چشم پزشک معاينه شود.
منبع:7 روز زندگي شماره 136



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.